Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDisproportionele straffen bij THC in bloed.

Disproportionele straffen bij THC in bloed.

16 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
H
HierEnDaarEenFuifjeLid
01-01-2024, 00:00
#1
Er is geen verdenking nodig voor een speekseltest en ook geen speciale aanleiding om je staande te houden. Zo’n controle mag gewoon regulier en altijd. Speekseltest kan inderdaad een minuut of 10 in beslag nemen.

Snap wel dat het vervelend voor je kan voelen als ze dat als reden opgeven.
a
anoniempje12341Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Beste allen,

Zijn er hier meer lotgenoten die zijn gepakt door het belachelijk kromme beleid omtrent de speekseltest icm THC in het bloed!

WELKOM IN NEDERLAND!

Hoe krom is het in Nederland?
Dat als je een jointje gerookt hebt, kan je dagen niet rijden!
Wordt je aangehouden en blijkt er nog thc in je speeksel & bloed zitten?
Ben je een jaar je rijbewijs kwijt!
Notabene door een product dat door de overheid wordt gedoogd?

Wetenschappelijk bewezen dat THC zich opbouwt in het vetweefsel en daardoor dagen later nog kan worden afgegeven. DIT KLOPT NIET!

Iedereen die afentoe een joint rookt kan dit overkomen !

Opsomming van de gevolgen voor iemand die onderweg naar zijn werk wordt staande gehouden dag nadat die een joint heeft gerookt:

- 1300 euro boete aan CBR
- Psychiatrisch onderzoek
- Urine onderzoek
- Strafzaak bij de rechter
- STRAFBLAD!

Ken jij iemand die dit heeft meegemaakt? Link diegene aan mij!
f
freethcLid
01-01-2024, 00:00
#3
ik zit in het zelfde schuitje wou tegen die CBR maatregel in bezwaar gaan maar met advocaat gaat dit 2 a 3000€ kosten.
scoorde 5.8 mg thc per liter bloed ná de avond daarvoor te hebben geblowd, zat 16 uur tussen gebruik en bloedafname. had lekker 8 uur slapen en weer een halve dag wakker en daarna gepakt ( als laatste nog ff een speekseltest uitvoeren nadat ze niks konden vinden) zogenaamd met opvallemd rijgedrag maar daar was geen sprake van.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#4
anoniempje12341 zei:
Wetenschappelijk bewezen dat THC zich opbouwt in het vetweefsel en daardoor dagen later nog kan worden afgegeven. DIT KLOPT NIET!
Klik om te vergroten...
Dat klopt wel.

BPS Publications

bpspubs.onlinelibrary.wiley.com bpspubs.onlinelibrary.wiley.com
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#5
anoniempje12341 zei:
Opsomming van de gevolgen voor iemand die onderweg naar zijn werk wordt staande gehouden dag nadat die een joint heeft gerookt:

- 1300 euro boete aan CBR
- Psychiatrisch onderzoek
- Urine onderzoek
- Strafzaak bij de rechter
- STRAFBLAD!
Klik om te vergroten...
Ik ben het er wel mee eens dat dit disproportioneel is in vergelijking met de aanpak van alcohol. Twee glazen alcohol kan de kans op een ongeval met 40% toe. Maar dat is gewoon toegestaan. Drink je twee tot vier glazen alcohol, dan krijg je gewoon een boetetje. Terwijl de kans op een ongeval dan vier keer zo hoog is als wanneer je nuchter zou rijden. Je kan zelfs tot 7 glazen alcohol drinken, en dan krijg je alsnog gewoon een boete (van 650 euro). De kans op een ongeval is dan inmiddels 5-30 keer zo hoog.
H
HierEnDaarEenFuifjeLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ben het er ook zeker mee eens.

Wel worden de mensen met een verslaving of die veel/frequent blowen getroffen. Ikzelf rook bijvoorbeeld niet eens 1x per week een jointje en heb al meerdere malen eens getest dat ik de volgend ochtend/middag negatief test op speekseltesten. Ik ben natuurlijk dan een slecht voorbeeld gezien de frequentie.

Het zou mooi/fair zijn als er ooit een test komt die zou kunnen aantonen wanneer je voor het laatst THC binnen hebt gekregen... maar ja... Op deze manier is het wel lekker makkelijk voor het openbaar ministerie
f
freethcLid
01-01-2024, 00:00
#7
er klopt geen flikker van allemaal.
die kloteadvocaten adviseren mij maar om het cbr traject in te gaan ipv hier in tegen bezwaar te gaan.

bloedonderzoek was juist alleen niet ondertekend maar later is er een correctie van die agent gedaan.

rede tot staande houding klopt niet zogenaamd opvallend rijgedrag. beetje raar met losse boodschappen en vlak voor een verkeerslicht, dit willen ze goed praten. ik nadere die agenten op een rijstrook voor linksaf en zelf stonden ze al 5 a 6e voor rechtdoor. ik kom er langs met 55km en gelijk achter me aan. (auto met booskijkers en sportief geluid)
na afgifte rijbewijs en papieren en kenteken moest ik nog blazen niks aan de hand en toen ineens die speekseltest er nog achteraan. (zou 3 min duren duurde wel 10min )

ik had zogenaamd agressief gedrag en bewegingsdrang, allemaal bullshit heb de 1e 20 min in de auto gezeten ik werk uiteraard netjes mee wil niet opvallen bij oom agent. dit allemaal weer om zogenaamd de speekseltest af te nemen * moet een verdenking voor zijn*
pfff
f
freethcLid
01-01-2024, 00:00
#8
lees toch echt vaak dat er een verdenking moet zijn voor een speekseltest.

Ook raar dan bij normaal gedrag vertonen en ná controle papieren toch nog een speekseltest uitvoeren nadat de alchoholcontrole okay was middags om 4uur .
Gevaarlijk rijgedrag was ook echt geen sprake van dus alles wat ze verklaard hebben is om die speekseltest goed te praten. die agent vroeg of die kon bellen voor de bloeduitslag en zei van beter emailen want ik hoor me telefoon vaak niet.
Toen zei die van dat ze wel persoonlijk aam de deur zouden komen.. daar 'dreigden ze nog mee ' dus al met al ze waren maar aan het zoeken.
Gelijk alles opvragen in het systeem en ik bleek ooit iets cannabisgerelateerd te hebben in de huiselijke kring maar totaal niet met gebruik ervan of in het verkeer.
waren ook met zn 2en.. waarvan 1 aspirant.
j
jivesLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik was nog niet van de parkeerplaats van de shop af of ze reden al achter mij. testen natuurlijk! heel veel gezeik mee gehad nadien!🤣 Maar gelukkig mag ik al weer een tijdje de weg op..
H
HierEnDaarEenFuifjeLid
01-01-2024, 00:00
#10
freethc zei:
lees toch echt vaak dat er een verdenking moet zijn voor een speekseltest.

Ook raar dan bij normaal gedrag vertonen en ná controle papieren toch nog een speekseltest uitvoeren nadat de alchoholcontrole okay was middags om 4uur .
Gevaarlijk rijgedrag was ook echt geen sprake van dus alles wat ze verklaard hebben is om die speekseltest goed te praten. die agent vroeg of die kon bellen voor de bloeduitslag en zei van beter emailen want ik hoor me telefoon vaak niet.
Toen zei die van dat ze wel persoonlijk aam de deur zouden komen.. daar 'dreigden ze nog mee ' dus al met al ze waren maar aan het zoeken.
Gelijk alles opvragen in het systeem en ik bleek ooit iets cannabisgerelateerd te hebben in de huiselijke kring maar totaal niet met gebruik ervan of in het verkeer.
waren ook met zn 2en.. waarvan 1 aspirant.
Klik om te vergroten...

Dan klopt dat niet. Iedereen mag zonder aanleiding een speekseltest in zijn mond krijgen. Vaak doet de politie het niet bij iedereen omdat het veel meer tijd in beslag neemt dan bijvoorbeeld even blazen en het is een stuk duurder, maar het mag zomaar bij elkaar bestuurder ook al rij je bij wijze van perfect.

Speekseltest hoeft dus eigenlijk niet eens goedgepraat te worden.
Voor de uitslag krijg je een brief thuisgestuurd.
H
HierEnDaarEenFuifjeLid
01-01-2024, 00:00
#11
jives zei:
Ik was nog niet van de parkeerplaats van de shop af of ze reden al achter mij. testen natuurlijk! heel veel gezeik mee gehad nadien!🤣 Maar gelukkig mag ik al weer een tijdje de weg op..
Klik om te vergroten...

Die is wel zuur...
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#12
HierEnDaarEenFuifje zei:
Wel worden de mensen met een verslaving of die veel/frequent blowen getroffen.
Klik om te vergroten...
Ja maar als je als verslaafde veel en vaak blowt ben je wel onder invloed als je rijd. Net zoals dat een alcoholist die dagelijks veel drinkt niet nuchter is dezelfde of de volgende dag.
Maar als je idd af en toe blowt ben je OOK de Sjaak en dat is niet goed imo. Die wet rond cannabis klopt van geen kant, zeker niet in verhouding met de wet rond alcohol dat ben ik met iedereen eens maar als je echt dagelijks dik blowt kun je wel nog onder invloed zijn de volgende dag en zou je dus niet moeten rijden. Veel blowers zoeken we de bekende grens op.
a
anoniempje12341Lid
01-01-2024, 00:00
#13
jives zei:
Ik was nog niet van de parkeerplaats van de shop af of ze reden al achter mij. testen natuurlijk! heel veel gezeik mee gehad nadien!🤣 Maar gelukkig mag ik al weer een tijdje de weg op..
Klik om te vergroten...
Kan je mij emailen? [email protected]
a
anoniempje12341Lid
01-01-2024, 00:00
#14
freethc zei:
lees toch echt vaak dat er een verdenking moet zijn voor een speekseltest.

Ook raar dan bij normaal gedrag vertonen en ná controle papieren toch nog een speekseltest uitvoeren nadat de alchoholcontrole okay was middags om 4uur .
Gevaarlijk rijgedrag was ook echt geen sprake van dus alles wat ze verklaard hebben is om die speekseltest goed te praten. die agent vroeg of die kon bellen voor de bloeduitslag en zei van beter emailen want ik hoor me telefoon vaak niet.
Toen zei die van dat ze wel persoonlijk aam de deur zouden komen.. daar 'dreigden ze nog mee ' dus al met al ze waren maar aan het zoeken.
Gelijk alles opvragen in het systeem en ik bleek ooit iets cannabisgerelateerd te hebben in de huiselijke kring maar totaal niet met gebruik ervan of in het verkeer.
waren ook met zn 2en.. waarvan 1 aspirant.
Klik om te vergroten...
Mail mij op [email protected]
J
JuunLid
01-01-2024, 00:00
#15
anoniempje12341 zei:
Kan je mij emailen?
Klik om te vergroten...
met overal je e-mail adres delen ben je niet echt anoniempje meer.
a
anoniempje12341Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Juun zei:
met overal je e-mail adres delen ben je niet echt anoniempje meer.
Klik om te vergroten...
haha het is een emailadres speciaal voor dit onderwerp :wink:
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#17
De Dunne zei:
Ja maar als je als verslaafde veel en vaak blowt ben je wel onder invloed als je rijd. Net zoals dat een alcoholist die dagelijks veel drinkt niet nuchter is dezelfde of de volgende dag.
Maar als je idd af en toe blowt ben je OOK de Sjaak en dat is niet goed
Klik om te vergroten...
Noot:
I.m.o. is de wetgeving hierover erg duidelijk en er is geen speld (veiligheidsspeld) tussen te krijgen.
Het gaat er niet om, w a n n e e r je getest wordt.
Het gaat er om, h o e h o o g je bloedspiegel op het moment van testen is.
Daarnaast is na wetenschappelijk onderzoek een grenswaarde vastgesteld.
ga je daar overheen, dan ben je onder invloed en is rijden vwb risico's voor ongelukken te gevaarlijk.
ook al voel je jezelf nuchter en heel goed in staat om te kunnen rijden.

De Dunne zei:
Die wet rond cannabis klopt van geen kant, zeker niet in verhouding met de wet rond alcohol dat ben ik met iedereen eens maar als je echt dagelijks dik blowt kun je wel nog onder invloed zijn de volgende dag en zou je dus niet moeten rijden. Veel blowers zoeken we de bekende grens op.
Klik om te vergroten...
Noot:
Exact.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."