Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsSpeekseltest THC

Speekseltest THC

50 antwoorden
12 weergaven
18-5-2026
b
bartstaatLid
01-01-2024, 00:00
#1
Jep, maar als ik een goeie haze heb gerookt om 23:00 uur voor het slapen en ik rijd om 18:00 uur de volgende dag uit werk naar mn vriendin ben ik op alle vlakken de l*l..
b
bartstaatLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik rijd nooit onder invloed, en ik draai wel eens alvast een jointje, maar die les heb ik uiteraard wel geleerd... Ik heb me inderdaad verdiept in de gevolgen van regelmatig blowen in combinatie met de speekseltest etc, ik vraag me wel of hoe vaak ze nou echt je kenteken na zullen kijkenetc, en hoevaak ze dan echt zullen overgaan tot staande houding met speekseltest, maar het voelt totaal niet fijn om nu nog is Éxtra risico te lopen zonder onder invloed te rijden.. ook het voordeel van de twijfel/gun factor ben ik met deze aantekening wel kwijt.

dus in principe zit er niets anders op dan stoppen/veel mindere roken?
B
BlaatschaapLid
01-01-2024, 00:00
#3
Nieuwe speekseltest? Is dit in Nederland of België?
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#4
Dit geldt helaas voor alle blowers. De wet klopt niet vergeleken bv de alcoholwet.
Het is zelfs zo, als ik bv op vrijdag na werk lekker flink blow, zeg 1 a 1,5 gram, ik maandag ochtend naar werk nog positief kan testen. Dan ben je idd niet meer echt onder invloed aan het rijden maar de thc zit nog wel met te hoog (wettelijk) level in je systeem.

Wel is het anders imo wanneer je bv de avond en halve nacht door blowt en dan paar uur gaat pitten en dan gaat rijden. Dan kun je wel nog ECHT onder invloed zijn. Dus dat het je rijvaardigheid beĂŻnvloed.

Dagelijkse blowers zijn altijd de Sjaak bij een speekseltest.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#5
Blaatschaap zei:
Nieuwe speekseltest? Is dit in Nederland of België?
Klik om te vergroten...
@bartstaat
Ja ben wel benieuwd. Ik slik Methylfenidaat op recept en de speekseltesten van nu vinden dat niet. Die nieuwe wel…?
b
bartstaatLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik weet bijna zeker dat dit een nieuwe test was. Heb me er echt in verdiept, hij zat in een plasticje, het waren 3 vierkante kleine blokjes, die ik 3x moest strijken over m'n tong, ze waren met 3 man sterk en hoorde ze soms wel overleggen dat het een nieuwe is en dat de test niet écht postief uitviel etc. Dit moeten haast wel nieuwe geweest zijn.

Overigens was het in NL, regio rijnmond

Ik weet inderdaad hoe krom dit is, en dat dit onder de smokers een probleem is. Alleen vind ik het eigenlijk te zot voor woorden om niet meer te blowen omdat de staat ons naait door letterlijk broodnuchter je rijbewjis een half jaar te verliezen, + duizenden euro's, psycohologen, + nog de uitleg op werk en aan mijn familie voor zoiets..

Vraag me alleen of in hoeverre ze me nu echt vaker gaan testen als ik fuiken omzuil.
ook raad ik jullie allemaal de APP Range aan, deze ziet ook verkeersfuiken zoals Flitsmeister die niet ziet.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#7
HierEnDaarEenFuifje zei:
Doe nooit iets in je auto met drugs. Ook niet het draaien van een joint etc.. Daarmee maak je het de agenten wel heel makkelijk om je of te controleren of als ze je controleren en ze zien iets liggen zoals vloei, een grinder of noem het maar op, dan zullen ze 99.9% kans overgaan op een speekseltest.
Klik om te vergroten...
Hier rond shop word je zelfs een soort “opgewacht” en als je dan alvast draait in je auto, dan wegrijd, pakken ze je om de hoek…. Ook parkeerbeheer naait je daar bij de straat vd coffeeshop. Normaal moet zo een scan auto eerst 1x langsrijden, mensen kans geven kaartje te betalen, dan nogmaals langs rijden met scan auto DAN pas een bon. Nee, puur bij de shop krijg je bij de 1e ronde al een boete. Ga maar aanvechten, win je never nooit niet want dat heb ik al geprobeerd.

Bij wiet zijn ze echt rete onredelijk!
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#8
bartstaat zei:
Maakt het nog verschil qua gevoeligheid in speekseltesten met Hasj of Wiet?
Klik om te vergroten...
Ik gok van niet.
H
HierEnDaarEenFuifjeLid
01-01-2024, 00:00
#9
bartstaat zei:
Ik rijd nooit onder invloed, en ik draai wel eens alvast een jointje, maar die les heb ik uiteraard wel geleerd... Ik heb me inderdaad verdiept in de gevolgen van regelmatig blowen in combinatie met de speekseltest etc, ik vraag me wel of hoe vaak ze nou echt je kenteken na zullen kijkenetc, en hoevaak ze dan echt zullen overgaan tot staande houding met speekseltest, maar het voelt totaal niet fijn om nu nog is Éxtra risico te lopen zonder onder invloed te rijden.. ook het voordeel van de twijfel/gun factor ben ik met deze aantekening wel kwijt.

dus in principe zit er niets anders op dan stoppen/veel mindere roken?
Klik om te vergroten...

Dat is het werk van de politie. Op de weg zijn en surveilleren. Kentekens natrekken hoort daar ook bij, want je weet maar nooit van wie of wat die auto is.
Nu moet het toeval natuurlijk wel precies zo zijn dat ze dan en bij jou moeten rijden op dat moment en dan ook nog precies jouw kenteken moeten natrekken. Je kan er wel vanuit gaan als ze dat doen, dat je een grote(re) kans hebt op een controle.

@Blaatschaap In Nederland

@De Dunne Methylfenidaat wordt niet getest. Je hebt dit op een recept van de doctor ook toch? Zou iig dat document gewoon in je auto hebben liggen.

De Dunne zei:
Hier rond shop word je zelfs een soort “opgewacht” en als je dan alvast draait in je auto, dan wegrijd, pakken ze je om de hoek…. Ook parkeerbeheer naait je daar bij de straat vd coffeeshop. Normaal moet zo een scan auto eerst 1x langsrijden, mensen kans geven kaartje te betalen, dan nogmaals langs rijden met scan auto DAN pas een bon. Nee, puur bij de shop krijg je bij de 1e ronde al een boete. Ga maar aanvechten, win je never nooit niet want dat heb ik al geprobeerd.

Bij wiet zijn ze echt rete onredelijk!
Klik om te vergroten...

Dat moet dan aan de regio liggen haha.. Bij mij hier in de stad staan de parkeerplaatsen helemaal vol met mensen die smoken naast de coffeeshop. Zie nooit een politieauto.

bartstaat zei:
Maakt het nog verschil qua gevoeligheid in speekseltesten met Hasj of Wiet?
Klik om te vergroten...

Nee, geen verschil. Het gaat om de stof THC.
H
HierEnDaarEenFuifjeLid
01-01-2024, 00:00
#10
bartstaat zei:
Ik weet bijna zeker dat dit een nieuwe test was. Heb me er echt in verdiept, hij zat in een plasticje, het waren 3 vierkante kleine blokjes, die ik 3x moest strijken over m'n tong, ze waren met 3 man sterk en hoorde ze soms wel overleggen dat het een nieuwe is en dat de test niet écht postief uitviel etc. Dit moeten haast wel nieuwe geweest zijn.

Overigens was het in NL, regio rijnmond

Ik weet inderdaad hoe krom dit is, en dat dit onder de smokers een probleem is. Alleen vind ik het eigenlijk te zot voor woorden om niet meer te blowen omdat de staat ons naait door letterlijk broodnuchter je rijbewjis een half jaar te verliezen, + duizenden euro's, psycohologen, + nog de uitleg op werk en aan mijn familie voor zoiets..

Vraag me alleen of in hoeverre ze me nu echt vaker gaan testen als ik fuiken omzuil.
ook raad ik jullie allemaal de APP Range aan, deze ziet ook verkeersfuiken zoals Flitsmeister die niet ziet.
Klik om te vergroten...

Je had inderdaad de nieuwe test als deze over de tong werd gestreken. De oude gaat aan de binnenkant van de wangen.
Als je positief test op een speekseltest op THC hoeft dat niet direct gevolgen te hebben. Op dat moment wel, want je moet mee naar een bureau etc, maar dat hoeft niet te betekenen dat de waardes in je bloed te hoog zijn. Het irritante met THC is gewoon dat het extreem lang in je speeksel aantoonbaar is vergeleken met alle andere drugs. Dit geldt al helemaal voor de doorgewinterde blowers.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#11
HierEnDaarEenFuifje zei:
Methylfenidaat wordt niet getest. Je hebt dit op een recept van de doctor ook toch? Zou iig dat document gewoon in je auto hebben liggen.
Klik om te vergroten...
Klopt, je mag er ook mee autorijden. De testen van nu detecteren het niet.
Nadeel is dat je bij bv Dex op recept volgens het cbr, mijn psychiater en internet ook mag rijden. Toch geeft de speekseltest bij dex positief aan op amfetamine. Ondanks recept krijg je in NL een bloedproef EN rijontzegging tot alles is uitgezocht en goed blijkt. En zelfs dan blijf er een aantekening staan en moet je keuringen bij cbr als je je rijbewijs verlengt. Heel krom maar helaas waar in de praktijk. Daarom slik ik ook geen Dex.

Als dat met die nieuwe testen ook zo werkt bij Methyl dan heb ik een probleem!
H
HierEnDaarEenFuifjeLid
01-01-2024, 00:00
#12
De Dunne zei:
Klopt, je mag er ook mee autorijden. De testen van nu detecteren het niet.
Nadeel is dat je bij bv Dex op recept volgens het cbr, de psychiater en internet ook mag rijden. Toch geeft de speekseltest bij dex positief aan op amfetamine. Ondanks recept krijg je in NL een bloedproef EN rijontzegging tot alles is uitgezocht en goed blijkt. En zelfs dan blijf er een aantekening staan en moet je keuringen bij cbr als je je rijbewijs verlengt. Heel krom maar helaas waar in de praktijk. Daarom slik ik ook geen Dex.

Als dat met die nieuwe testen ook zo werkt bij Methyl dan hebbie een probleem!
Klik om te vergroten...

Klopt inderdaad.. Dex is een geval apart en veroorzaakt echt (onnodige) moeilijkheden bij mensen.
Helaas moeten ze de procedure doorlopen totdat het lab heeft gezegd dat je geen speed in je bloed had.

CBR geeft daar ook een beetje irritante informatie over. Die zeggen.. je kan prima rijden met onder andere Dex, alleen het kan wel positief uitslaan en dan moet je aangeven dat je Dex neemt...

Die aantekening wordt in dat geval wel een seponering, maar is natuurlijk niet niks om daarvoor aangehouden te worden, bloed moeten prikken etc..
b
bartstaatLid
01-01-2024, 00:00
#13
HierEnDaarEenFuifje zei:
Je had inderdaad de nieuwe test als deze over de tong werd gestreken. De oude gaat aan de binnenkant van de wangen.
Als je positief test op een speekseltest op THC hoeft dat niet direct gevolgen te hebben. Op dat moment wel, want je moet mee naar een bureau etc, maar dat hoeft niet te betekenen dat de waardes in je bloed te hoog zijn. Het irritante met THC is gewoon dat het extreem lang in je speeksel aantoonbaar is vergeleken met alle andere drugs. Dit geldt al helemaal voor de doorgewinterde blowers.
Klik om te vergroten...
Maar, stel je moet mee voor de bloedtest en rookt 1-2 joints per week, kun je er 99% zeker van zijn dat je de pineut bent toch..
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#14
HierEnDaarEenFuifje zei:
Klopt inderdaad.. Dex is een geval apart en veroorzaakt echt (onnodige) moeilijkheden bij mensen.
Helaas moeten ze de procedure doorlopen totdat het lab heeft gezegd dat je geen speed in je bloed had.

CBR geeft daar ook een beetje irritante informatie over. Die zeggen.. je kan prima rijden met onder andere Dex, alleen het kan wel positief uitslaan en dan moet je aangeven dat je Dex neemt...

Die aantekening wordt in dat geval wel een seponering.
Klik om te vergroten...
Idd onnodig. Ik weet dat dex ook misbruikt wordt zonder recept. Dan is het wel goed als ze testen maar de mensen die het netjes als medicatie gebruiken zijn ook de pineut.
Zeker voor mij als beroepschauffeur heeft het “fatale” gevolgen. Dan zijn ze nog veel strenger en door die aantekening zal ik bij alle beroeps dingen problemen krijgen. Code 95, rijbewijs verlengen, etc.
Plus dat ik nu een jaar contract heb en mijn baas echt niet zegt: “ ach de Dunne, je bent je rijbewijs kwijt maar dat geeft niet, we wachten wel een paar maanden en betalen je door”.
H
HierEnDaarEenFuifjeLid
01-01-2024, 00:00
#15
bartstaat zei:
Maar, stel je moet mee voor de bloedtest en rookt 1-2 joints per week, kun je er 99% zeker van zijn dat je de pineut bent toch..
Klik om te vergroten...

Dat is echt heel moeilijk om te zeggen. Hangt er natuurlijk ook maar net van af wanneer jij gerookt hebt en wanneer je bloed word afgenomen.
Ook telt mee of je al 20 jaar 1-2 joints per week rookt of een aantal maanden.

Het is eigenlijk onmogelijk om te zeggen, maar ik denk dat de bij 1-2 joints per week wel prima zit, behalve als je word aangehouden op het moment dat je kortgeleden hebt gerookt, maar nogmaals hier kun je totaal niet vanuit gaan.
H
HierEnDaarEenFuifjeLid
01-01-2024, 00:00
#16
De Dunne zei:
Idd onnodig. Ik weet dat dex ook misbruikt wordt zonder recept. Dan is het wel goed als ze testen maar de mensen die het netjes als medicatie gebruiken zijn ook de pineut.
Zeker voor mij als beroepschauffeur heeft het “fatale” gevolgen. Dan zijn ze nog veel strenger en door die aantekening zal ik bij alle beroeps dingen problemen krijgen. Code 95, rijbewijs verlengen, etc.
Plus dat ik nu een jaar contract heb en mijn baas echt niet zegt: “ ach de Dunne, je bent je rijbewijs kwijt maar dat geeft niet, we wachten wel een paar maanden en betalen je door”.
Klik om te vergroten...

Ja dat is helemaal risky dan, met een beroep als chauffeur. Ook kunnen de straffen verhoogd worden bij beroepschauffeurs in vergelijking met "normale" chauffeurs.

Rijbewijs kwijt = baan kwijt in zo'n geval natuurlijk..
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#17
HierEnDaarEenFuifje zei:
Dat is echt heel moeilijk om te zeggen. Hangt er natuurlijk ook maar net van af wanneer jij gerookt hebt en wanneer je bloed word afgenomen.
Ook telt mee of je al 20 jaar 1-2 joints per week rookt of een aantal maanden.

Het is eigenlijk onmogelijk om te zeggen, maar ik denk dat de bij 1-2 joints per week wel prima zit, behalve als je word aangehouden op het moment dat je kortgeleden hebt gerookt, maar nogmaals hier kun je totaal niet vanuit gaan.
Klik om te vergroten...
Ook zal het er aan liggen hoe “dik” die joints zijn.
b
bartstaatLid
01-01-2024, 00:00
#18
HierEnDaarEenFuifje zei:
Dat is echt heel moeilijk om te zeggen. Hangt er natuurlijk ook maar net van af wanneer jij gerookt hebt en wanneer je bloed word afgenomen.
Ook telt mee of je al 20 jaar 1-2 joints per week rookt of een aantal maanden.

Het is eigenlijk onmogelijk om te zeggen, maar ik denk dat de bij 1-2 joints per week wel prima zit, behalve als je word aangehouden op het moment dat je kortgeleden hebt gerookt, maar nogmaals hier kun je totaal niet vanuit gaan.
Klik om te vergroten...
Bedankt voor je reactie, probleem is alleen dat ik gewend ben aan 1-2 joints per dag momenteel, en laten we zeggen dat die ene goeie joint op maandag is, en ik wordt staande gehouden op woensdag ik dan toch zeker een probleem heb, ik rook wel al redelijk wat sinds 1,5 jaar..
H
HierEnDaarEenFuifjeLid
01-01-2024, 00:00
#19
bartstaat zei:
Bedankt voor je reactie, probleem is alleen dat ik gewend ben aan 1-2 joints per dag momenteel, en laten we zeggen dat die ene goeie joint op maandag is, en ik wordt staande gehouden op woensdag ik dan toch zeker een probleem heb, ik rook wel al redelijk wat sinds 1,5 jaar..
Klik om te vergroten...

Rook je nou 1-2 joints per dag of per week?
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#20
HierEnDaarEenFuifje zei:
Ja dat is helemaal risky dan, met een beroep als chauffeur. Ook kunnen de straffen verhoogd worden bij beroepschauffeurs in vergelijking met "normale" chauffeurs.
Klik om te vergroten...
Echt van de pot gerukt!
Ik merk geen verschil tijdens het rijden met of zonder Methyl (of dex) maar er zijn echt gevallen die BETER rijden met medicatie op. Dan is zonder juist gevaarlijker.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."