Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsScooter rijden onder invloed alcohol en wiet

Scooter rijden onder invloed alcohol en wiet

37 antwoorden
9 weergaven
18-5-2026
J
JasperdenhaagLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hi,

gister gestopt op de scooter nadat ik geblowed en gedronken heb. Dit was gister op de avond zelf 1 joint en 4 bier, speekseltest positief dus meegegaan naar het bureau voor bloedonderzoek…

ik blow ongeveer 3x per week maar ik ben dat sinds 2 maanden pas gaan doen, hiervoor dagelijks. Nooit onder invloed gaan rijden, gister geen andere keuze.

Welke straf kan ik verwachten? Is rijontzegging een realistisch vooruitzicht? Ik heb mijn rijbewijs nodig voor mijn werk (pakketbezorger)… maar dat is mijn eigen schuld had beter na moeten denken

Welke straf is normaliter voor gebruik van alcohol en wiet op de scooter? Is er nog een verschil dat ik het op de scooter heb gedaan of in de auto voor mijn straf?
H
HierEnDaarEenFuifjeLid
01-01-2024, 00:00
#2
Jasperdenhaag zei:
Hi,

gister gestopt op de scooter nadat ik geblowed en gedronken heb. Dit was gister op de avond zelf 1 joint en 4 bier, speekseltest positief dus meegegaan naar het bureau voor bloedonderzoek…

ik blow ongeveer 3x per week maar ik ben dat sinds 2 maanden pas gaan doen, hiervoor dagelijks. Nooit onder invloed gaan rijden, gister geen andere keuze.

Welke straf kan ik verwachten? Is rijontzegging een realistisch vooruitzicht? Ik heb mijn rijbewijs nodig voor mijn werk (pakketbezorger)… maar dat is mijn eigen schuld had beter na moeten denken

Welke straf is normaliter voor gebruik van alcohol en wiet op de scooter? Is er nog een verschil dat ik het op de scooter heb gedaan of in de auto voor mijn straf?
Klik om te vergroten...

Ben je beginnend bestuurder of niet meer? (langer dan 5 jaar je rijbewijs?)

Vanuit het OM is de richtlijn: 500 euro boete en 3 maanden rijontzegging.

Vervolgens komt het CBR ook nog om de hoek kijken.. hoe lang die eventueel je rijbevoegdheid afnemen kan ik niet zeggen, maar met een combi van drugs en alcohol sta je er niet goed voor.
J
JasperdenhaagLid
01-01-2024, 00:00
#3
HierEnDaarEenFuifje zei:
Ben je beginnend bestuurder of niet meer? (langer dan 5 jaar je rijbewijs?)

Vanuit het OM is de richtlijn: 500 euro boete en 3 maanden rijontzegging.

Vervolgens komt het CBR ook nog om de hoek kijken.. hoe lang die eventueel je rijbevoegdheid afnemen kan ik niet zeggen, maar met een combi van drugs en alcohol sta je er niet goed voor.
Klik om te vergroten...
Beginnend bestuurder inderdaad, ik zat 1,5 uur in de cel te wachten op het onderzoek dus ik hoop dat de alcohol laag uitvalt. Nog steeds erg dom om te gaan rijden… 3 maanden is wel lang hoop dat het daar niet toe komt
H
HierEnDaarEenFuifjeLid
01-01-2024, 00:00
#4
Jasperdenhaag zei:
Beginnend bestuurder inderdaad, ik zat 1,5 uur in de cel te wachten op het onderzoek dus ik hoop dat de alcohol laag uitvalt. Nog steeds erg dom om te gaan rijden… 3 maanden is wel lang hoop dat het daar niet toe komt
Klik om te vergroten...
Ja, helaas moet je in een cel wachten op de arts en de afhandeling.

3 maanden is van het OM. Je moet meer vrezen voor de straf van het CBR.. die kan zo maar eens (een stuk) langer zijn.
J
JasperdenhaagLid
01-01-2024, 00:00
#5
pfff wordt nog lastig betalen zonder baan
S
Steven58Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Google maar eens naar “cbr onderzoek naar rijgeschiktheid”. Dan weet je wat je te verwachten staat.
M
Mevrouw PløpLid
01-01-2024, 00:00
#7
Jasperdenhaag zei:
pfff wordt nog lastig betalen zonder baan
Klik om te vergroten...
Dingen waar je beter over na kunt denken voordat je onder invloed op de scooter stapt inderdaad..
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#8
Jasperdenhaag zei:
Beginnend bestuurder inderdaad, ik zat 1,5 uur in de cel te wachten op het onderzoek dus ik hoop dat de alcohol laag uitvalt.
Klik om te vergroten...
Vwb de alcohol: ben je de Sjaak.
Vwb de drugs vraag ik me dit af.
Dit omdat er 1 1/2 uur verstreken zijn tussen het moment van aanhouding en de bloed afname.
Ergens in de WvW staat dat voor een bepaling van het drugsgehalte dit binnen een half uur moet geschieden.
Anders is er geen juiste bepaling mogelijk.
Mss heb je hier nog geluk mee.
Vwb het CBR betwijfel ik dit, daar gaat het meer om het feit van combigebruik en onderzoek naar de rijgeschiktheid.
Dat CBR is een dure kwestie, bereid je daar maar vast op voor.
Ennehhh. Niet meer doen, he....
H
HierEnDaarEenFuifjeLid
01-01-2024, 00:00
#9
De Zandman zei:
Ergens in de WvW staat dat voor een bepaling van het drugsgehalte dit binnen een half uur moet geschieden.
Klik om te vergroten...

De arts moet het bloed binnen anderhalf uur afnemen na een bepaald tijdstip.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#10
Bij mijn weten is anderhalf uur het maximale tijdsbestek betreffende een alcohol onderzoek, de bloedproef dus, gemeten vanaf het moment van aanhouding. Dit is dacht ik een half uur betreffende drugs omdat hierbij niet "terug te rekenen" is wat het gehalte was toen men nog reed. Dat gehalte neemt namelijk niet lineair af met het verstrijken van de tijd. Igg is dat maximaal tijdsbestek dus een heel stuk minder.
H
HierEnDaarEenFuifjeLid
01-01-2024, 00:00
#11
De Zandman zei:
Bij mijn weten is anderhalf uur het maximale tijdsbestek betreffende een alcohol onderzoek, de bloedproef dus, gemeten vanaf het moment van aanhouding. Dit is dacht ik een half uur betreffende drugs omdat hierbij niet "terug te rekenen" is wat het gehalte was toen men nog reed. Dat gehalte neemt namelijk niet lineair af met het verstrijken van de tijd. Igg is dat maximaal tijdsbestek dus een heel stuk minder.
Klik om te vergroten...
Bij alcohol geldt geen tijdslimiet en bij drugs 1.5 uur. Dit geldt echter alleen bij het bloedonderzoek. Bij onderzoek in adem geldt minimaal 21 minuten en geen maximum.

alcohol is terug te rekenen, vandaar geen tijdslimiet. Als je echter lang genoeg wacht vindt je natuurlijk niets meer.

drugs is niet terug te rekenen en daar staat 1.5 uur op, dit kun je in de regeling vinden. Deze 1.5 uur mag zelfs overschreden worden als bijvoorbeeld een arts te laat is of wanneer de politie een goede reden hiervoor heeft.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#12
HierEnDaarEenFuifje zei:
Bij alcohol geldt geen tijdslimiet en bij drugs 1.5 uur. Dit geldt echter alleen bij het bloedonderzoek. Bij onderzoek in adem geldt minimaal 21 minuten en geen maximum.

alcohol is terug te rekenen, vandaar geen tijdslimiet. Als je echter lang genoeg wacht vindt je natuurlijk niets meer.

drugs is niet terug te rekenen en daar staat 1.5 uur op, dit kun je in de regeling vinden. Deze 1.5 uur mag zelfs overschreden worden als bijvoorbeeld een arts te laat is of wanneer de politie een goede reden hiervoor heeft.
Klik om te vergroten...
Als een proef ( bloed) te laat wordt afgenomen ( drugs) dan is het nog maar de vraag of het tot een veroordeling gaat komen....omdat het gehalte niet meer correct te bepalen is.
Die 90 minuten, dat klopt. Dus dat is geen 30 minuten, hetgeen ook haast onmogelijk is om hier aan te kunnen voldoen.
Ik heb een arrest gelezen waarin de verdachte vrijgesproken werd van het tenlastegelegde omdat de tijdslimiet overschreden was...
Dus ongeacht of een arts of verpleegkundige te laat komt, is de limiet overschreden dan volgt vaak vrijspraak.
D
De ApothekerLid
01-01-2024, 00:00
#13
oef dan heb ik vroeger geluk gehad
H
HierEnDaarEenFuifjeLid
01-01-2024, 00:00
#14
De Zandman zei:
Dus ongeacht of een arts of verpleegkundige te laat komt, is de limiet overschreden dan volgt vaak vrijspraak.
Klik om te vergroten...
Dit is zeker niet waar. Er zijn uiteraard gevallen, maar er zijn tal van uitspraken en rechtbankdocumenten te vinden dat een vormfout in de vorm van een tijdsoverschrijding van bijv. bloedafname of het te laat onderzoeken van het bloed niet tot vrijspraak leidt.

Als een arts iets buiten de 1.5 uur het bloed afneemt volgt praktisch nooit vrijspraak. Vrijspraak volgt alleen bij de uitzonderingen en dan praten we over extreme gevallen van mensen die bijvoorbeeld de uitslag na 3-4 maanden nog niet hebben gehad of wanneer de 1.5 uur grof overschreden is. Kleine tijdsoverschrijdingen hebben totaal geen effect op de straffen.

voorbeeld:
Als een arts mis prikt en uiteindelijk een andere arts moet komen of het via een ziekenhuis moet, dan is de 1.5 uur overschreden, maar volgt geen vrijspraak.

arts heeft een lekke band, 1.5 uur wordt overschreden, vrijspraak zal niet volgen.. en zo voorts

bij het te laat komen van de arts of verpleegkundige, maakt de politie simpelweg een extra verbaal hiervoor op en krijgt de arts een probleem.

Gevallen van vrijspraak zijn vrijwel altijd excessen, aangezien een tijdsoverschrijding niets afdoet van het rijden onder invloed.

De 90 minuten bij de bloedafname maakt geen deel uit van het zogenaamde “stelsel van strikte waarborgen” en is slechts een richtlijn, aangezien het later afnemen van bloed altijd in het voordeel is van de verdachte. De 1.5 uur is vastgesteld, zodat er zsm bloed wordt afgenomen en er dus gestraft kan worden. Zelden zal een overschrijding tot vrijspraak leiden, aangezien overschrijding hiervan niets afdoet van het bloedonderzoek, behalve dat waardes lager zullen zijn. Een verdachte heeft dus eerder baat bij een latere bloedafname dan een binnen 1.5 uur.

hoop dat ik het zo een beetje duidelijk heb kunnen uitleggen.. lappen tekst typen op mn telefoon is niet mijn sterkste punt…
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#15
Maar je schrijft wél een goede post!
Ik ga de arresten eens nalezen om precies te weten te komen, waarom er vrijspraak heeft plaatsgevonden, als dat een nieuw licht op deze kwestie geeft dan zet ik het hier neer.
Het lijkt mij zo, dat die tijdslimiet niet voor niks is vastgesteld bij wet.
Dat brengt me ertoe om te denken dat bij overschrijding daar gevolgen aan zijn verbonden.
Anders hoef je ook geen tijdslimiet te hanteren lijkt me zo. Ik ga dit uitzoeken.
Ik vind dit een interessante zaak.
H
HierEnDaarEenFuifjeLid
01-01-2024, 00:00
#16
De Zandman zei:
Maar je schrijft wél een goede post!
Ik ga de arresten eens nalezen om precies te weten te komen, waarom er vrijspraak heeft plaatsgevonden, als dat een nieuw licht op deze kwestie geeft dan zet ik het hier neer.
Het lijkt mij zo, dat die tijdslimiet niet voor niks is vastgesteld bij wet.
Dat brengt me ertoe om te denken dat bij overschrijding daar gevolgen aan zijn verbonden.
Anders hoef je ook geen tijdslimiet te hanteren lijkt me zo. Ik ga dit uitzoeken.
Ik vind dit een interessante zaak.
Klik om te vergroten...

Ik snap je denkwijze. Dit tijdslimiet is echt ingesteld voor de politie, zodat het afnemen van bloed snel plaats gaat vinden, om te zorgen dat de bloedwaardes niet teveel dalen.

Een verdachte mag 6 uur opgehouden worden voor het rijden onder invloed, dus die mag nog veel langer in een cel zitten. Een verdachte heeft juist baat bij zo laat mogelijk bloed afnemen.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#17
HierEnDaarEenFuifje zei:
Dit tijdslimiet is echt ingesteld voor de politie, zodat het afnemen van bloed snel plaats gaat vinden, om te zorgen dat de bloedwaardes niet teveel dalen.
Klik om te vergroten...
Het lijkt mij dus ook een voordeel voor de verdachte, om zo lang mogelijk die bloedtest uit te stellen, dat lijkt idd zo.
Maar, als deze verdachte tot het laatste moment nog gebruikt heeft, dan zal het gehalte eerst mettertijd nog stijgen, daarna pas gaan dalen.
Het komt er dus op neer dat je geluk moet hebben betreffende het moment van bloed afnemen....,---.of ---het moet zeer snel, ---of--- het moet zo lang mogelijk duren voordat de bloedafname plaatsvindt!
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#18
Jasperdenhaag zei:
Hi,

gister gestopt op de scooter nadat ik geblowed en gedronken heb. Dit was gister op de avond zelf 1 joint en 4 bier, speekseltest positief dus meegegaan naar het bureau voor bloedonderzoek…

ik blow ongeveer 3x per week maar ik ben dat sinds 2 maanden pas gaan doen, hiervoor dagelijks. Nooit onder invloed gaan rijden, gister geen andere keuze.

Welke straf kan ik verwachten? Is rijontzegging een realistisch vooruitzicht? Ik heb mijn rijbewijs nodig voor mijn werk (pakketbezorger)… maar dat is mijn eigen schuld had beter na moeten denken

Welke straf is normaliter voor gebruik van alcohol en wiet op de scooter? Is er nog een verschil dat ik het op de scooter heb gedaan of in de auto voor mijn straf?
Klik om te vergroten...
Bij combinatiegebruik geldt een zero-tolerancebeleid. Dus de kans is zeer groot dat je rijbewijs ingevorderd zal worden. Dat gebeurt wel in een gerechtelijke procedure, dus het duurt nog heel lang voordat je daar weer wat van hoort. Eerst komt de uitslag van de bloedtest binnen, wat vaak al een week of 4 duurt. En daarna moet nog de rechtszaak voorbereid en ingepland worden. Dan ben je al snel een jaar verder.

Het beste wat je nu kan doen is 1) een advocaat inschakelen die gespecialiseerd is in CBR-zaken en 2) een afspraak maken bij een psycholoog of verslavingszorginstelling. Die afspraak bij de psycholoog kan je dan gebruiken om aan te tonen dat je alles hebt gedaan om te voorkomen dat zoiets weer gebeurt. Dat kan de hoogte van de straf beperken. Verder bij de rechter benadrukken hoe erg je bent geschrokken van deze domme actie, dat je je rijbewijs heel hard nodig hebt dus dat het invorderen van je rijbewijs voor jou zou leiden tot een onevenredige straf, en benadrukken dat dit de eerste en laatste keer is geweest dat zoiets zal gebeuren. Verder duimen op sympathiek.
K
KatowiceLid
01-01-2024, 00:00
#19
De Zandman zei:
En een bekeuring voor openbare dronkenschap op de koop toe....
Klik om te vergroten...
Liever dat dan rijbewijs kwijt imo.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#20
De Zandman zei:
Het lijkt mij dus ook een voordeel voor de verdachte, om zo lang mogelijk die bloedtest uit te stellen, dat lijkt idd zo.
Maar, als deze verdachte tot het laatste moment nog gebruikt heeft, dan zal het gehalte eerst mettertijd nog stijgen, daarna pas gaan dalen.
Het komt er dus op neer dat je geluk moet hebben betreffende het moment van bloed afnemen....,---.of ---het moet zeer snel, ---of--- het moet zo lang mogelijk duren voordat de bloedafname plaatsvindt!
Klik om te vergroten...
Het weigeren van een bloedtest is een strafbaar feit op zich, dus je kan jezelf daarmee verder in de problemen brengen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."