Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWat zijn jullie ervaringen met trein controle naar Berlijn?

Wat zijn jullie ervaringen met trein controle naar Berlijn?

31 antwoorden
12 weergaven
18-5-2026
M
Mevrouw PløpLid
01-01-2024, 00:00
#1
Eendracht Maakt Macht zei:
Onderweg naar Berlijn met de auto ben ik staande gehouden. In dacht, ach, het is Duitsland, nog nooit gecontroleerd, is geen risico. Maar op de snelweg naar Berlijn vanuit Nederland doen ze "willekeurige" controles. Deze kant op voor drugs, en dezelfde snelweg vanuit Polen voor wapens.

Ze mogen je volgens het Schengenverdrag niet staande houden voor je buitenlandse kenteken. Maarja, een NL kenteken trekt de aandacht...

Ik had een beetje wiet en wat research chemicals bij me. Alles wat ze gevonden hebben, hebben ze afgenomen. Behalve de wiet hadden ze geen idee wat ze voor zich hadden: "is dit cocaïne?" -> "nee" x4. Omdat de zaak nog loopt wil ik over die dingen liever geen uitspraken doen, maar sommige dingen waren gelabeld, en andere niet. Ze hebben niet ter plekke kunnen analyseren wat het nou was, maar gaan dat waarschijnlijk in een lab wel doen.

In Duitsland zijn twee wetten, de BTMG welke "klassieke" drugs zoals wiet verbiedt, en de NPSG die research chemicals verbiedt op structuur. De NPSG stond niet eens op hun formulier. Maar nadat ze om hulp hadden gebeld, hebben ze hem er zelf bij getekend, nadat ik getekend had.

Ik heb dit later overlegd met een Duits maatje dat mensen kent bij de Zoll. Achteraf had ik beter de ingenomen dingen kunnen weigeren af te staan (daar moet je namelijk akkoord mee gaan en voor tekenen, waar ze best wat druk op zetten). Dan moeten ze een lokale rechter bellen om het toch te mogen doen, en de kans dat ze dat op deze dag en op dit uur voor elkaar kregen was beperkt. Maarja, wist ik veel. Ik scheet zeven kleuren.

Volgens dit maatje z'n maatje wordt het een boete, en wordt iedere volgende willekeurige controle van een auto met dit kenteken OF van iemand met mij naam een "onderbroek uit ervaring". Zijn woorden. Tja...

Waar ik banger voor was, is dat ze de politie zouden bellen, en dat ik een drugstest kreeg. Ik blow namelijk wel eens. En dat betekent in Duitsland, als je zo'n drugstest krijgt, dat je je rijbewijs een jaar kwijt bent. Is ook zo voor Nederlanders voor zover ik weet. Maar ik reed niet, ik zat achterin; de bestuurder van onze auto is iemand die er plat gezegd uitziet als iemand die geen drugs gebruikt. En ik wek om een of andere reden toch vaak een andere indruk. Volgende keer trek ik een overhemd aan... dat werkt gewoonlijk beter.

Eindstand: geen drugstests (de bestuurder had deze ook niet gehaald, want als je in de afgelopen dagen geblowd hebt, dan heb je een positieve bloedtest. Die in Duitsland is een stuk gevoeliger dan die in NL!), waarschijnlijk alleen een boete, en ik vermijd nu rijden in Duitsland in die auto.

Onze fout was: te lang stilgestaan bij een koffie&WC tentje. Terwijl we er stonden kwam die Zoll-auto aan. Toen hadden we direct moeten vertrekken. Maar ik moest nog piesen...

Dit is allemaal niet direct relevant voor de treinreis, maar vertelt je wel wat over hoe je het beste om kan gaan met een controle, mocht dat onverhoopt gebeuren. Ik zou eerlijk gezegd ontkennen dat ik een rijbewijs heb tenzij ze me achter het stuur treffen. Als je dronken op de fiets zit raak je in Duitsland ook best makkelijk je autorijbewijs kwijt! Wat dat betreft zijn ze ontiegelijk streng.

Succes, laat je niet kisten, en verstop je middelen goed. *Modknip*
Klik om te vergroten...
Smokkeltips verwijderd, deze delen is niet toegestaan. Lees de forumregels nog even goed door. Voor deze keer heb je een waarschuwing, een volgende keer is het een ban.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
B
BelowTheFlowLid
01-01-2024, 00:00
#2
In Duitsland bestaat het begrip "getolereerd" niet: "two tones of white and black"
Als de overheid een mogelijk strafbaar feit constateert, is die overheid verplicht te vervolgen.
Tegelijk hoor ik van ervaringsdeskundigen dat het risico op controle meevalt. Groter bij de bus dan bij de trein. Lager nog bij vervoer met de auto.
Maar steeds AYOR !
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#3
Denk dat de hele begin vraagstelling al niet juist is. Drugs hier is strafbaar, meenemen over de grens al helemaal. Ik heb in een ver verleden een keer een akkefietje gehad in een club, politie erbij, had wat in me zak agent haalt eruit kijkt ernaar knikt hoofdschuddend nee en stopt het weer terug. Was niet veel maar was een andere tijd. Tegenwoordig is men veel minder tolerant. In Duitsland in drugs echter net zo beschikbaar als hier maar grenzen overgaan waar regelmatig controles inclusief honden zijn, helemaal in deze tijd waar ook veel op vuurwerk wordt gecontroleerd is een groot risico en als je dat bereid bent te nemen accepteer dan ook eventuele gevolgen maar die kan niemand je hier vertellen lijkt mij.
C
CaptainFLid
01-01-2024, 00:00
#4
2 weken geleden aan de kant gezet, ik reed net duitsland in. 20gr hasj bij me afgepakt. Moest paar dingen tekenen en mocht weer gaan
N
Nihilist88Lid
01-01-2024, 00:00
#5
De Zandman zei:
België hanteert ook een streng drugsbeleid.
Ik zou maar niets meenemen....
Klik om te vergroten...
True, voor cannabis voor eigen gebruik (3gr op zak) is er nog gedoogbeleid, pakken ze gewoon af zonder ander vervolg/straf.
Maar vele zaken die in Nederland gewoon in de smartshop te verkrijgen zijn zoals magic truffs, Salvia Divinorum, zijn hier illegaal, net zoals alle research chemicals hier net zo illegaal zijn als de gekende harddrugs zoals xtc, speed en coke.
Weet dat elk ander land sowieso een veel strenger drugsbeleid heeft dan Nederland. Nederland is best uniek op dat vlak.
En tja Duitsland, goed om is plankgas te geven, maar mbt drugs, geestverruimende en verdovende middelen zijn ze zeer streng.

En zoals de wijze raad van hierboven, hou drugs in eigen land en trek daar niet mee over de grenzen en zeker niet op de trein, kunnen makkelijk een passage doen met drugshonden.

En ff los van drugs, check altijd het algemeen beleid en wetgeving van het land van bestemming/doorreis. Vb in Frankrijk word je al ferm beboet als je gewoon de app Waze of iets gelijkaardigs op je phone hebt staan.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#6
CaptainF zei:
2 weken geleden aan de kant gezet, ik reed net duitsland in. 20gr hasj bij me afgepakt. Moest paar dingen tekenen en mocht weer gaan
Klik om te vergroten...

Je hoort neem ik aan later nog iets van justitie?
C
CaptainFLid
01-01-2024, 00:00
#7
Kordie zei:
Je hoort neem ik aan later nog iets van justitie?
Klik om te vergroten...
Hun zeggen van wel. Maar dit is de 3e x nu in 10 jaar tijd en heb nog nooit wat gehoord. De beste man zei wel als je richting de 100gr gaat kan je aangehouden worden (softdrugs) dan
G
Green DudeLid
01-01-2024, 00:00
#8
Nihilist88 zei:
En ff los van drugs, check altijd het algemeen beleid en wetgeving van het land van bestemming/doorreis. Vb in Frankrijk word je al ferm beboet als je gewoon de app Waze of iets gelijkaardigs op je phone hebt staan.
Klik om te vergroten...
Wth, heb dit net even opgezocht. Er kan voor 1600 euro beboet worden als je die app hebt in Frankrijk of Duitsland! Is toch niet normaal?
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#9
CaptainF zei:
Hun zeggen van wel. Maar dit is de 3e x nu in 10 jaar tijd en heb nog nooit wat gehoord.
Klik om te vergroten...

Bijzonder dat je nooit wat hebt gehoord. Je zou op zijn minst een boete verwachten.
20 gram is niet heel weinig. Oké, heel veel ook niet. Als ze als doel "dealen / smokkelen" voor het oog hebben.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#10
Voor de Belgische Justitie schijnt de hoeveelheid van een drug die je illegaal bij je hebt in de trein bij een controle niet zoveel uit te maken. Je bent gewoon de Sjaak.
Narigheid krijg je ....
C
CaptainFLid
01-01-2024, 00:00
#11
Kordie zei:
Bijzonder dat je nooit wat hebt gehoord. Je zou op zijn minst een boete verwachten.
20 gram is niet heel weinig. Oké, heel veel ook niet. Als ze als doel "dealen / smokkelen" voor het oog hebben.
Klik om te vergroten...
Ja ik was ook onderweg naar me werk, Ik werk vaak in duitsland en verblijf daar ook een tijdje. Mischien dat ze me daarom lieten gaan
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#12
@Anonymoose2024 hoe is het gegaan?

CaptainF zei:
Ja ik was ook onderweg naar me werk, Ik werk vaak in duitsland en verblijf daar ook een tijdje. Mischien dat ze me daarom lieten gaan
Klik om te vergroten...

Zou kunnen.
Denk eerder coulant ivm geen echte dealershoeveelheid
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."