Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsMag ik de tweede drugstest weigeren als de eerste negeatief uitslaat

Mag ik de tweede drugstest weigeren als de eerste negeatief uitslaat

18 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
D
DannyoLid
01-01-2024, 00:00
Mag ik een tweede speeksel test weigeren als de eerste negatief uitslaat
K
Kordie

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
Lid
Wie is de afnemer?
D
DannyoLid
De politie
Z
ZeebatsLid
Vermoed dat je hier gewoon aan mee moet werken. Althans, je hoeft het niet, maar zitten dan wel consequenties aan vast. Zie eigenlijk alleen geen reden waarom ze je een 2e speekseltest laten doen?
K
KordieLid
Dannyo zei:
De politie
Klik om te vergroten...

Dan moet je mee werken.
Of dat is zeer verstandig.

Waarom een tweede test?
Andere test?
P
Paranoize.Lid
Dannyo zei:
Mag ik een tweede speeksel test weigeren als de eerste negatief uitslaat
Klik om te vergroten...
Jaman

Ze mogen je alleen een geldboete opleggen geen andere straffen en ze mogen je erdoor ook niet veroordelen voor rijden onder invloed
P
Paranoize.Lid
Kordie zei:
Dan moet je mee werken.
Of dat is zeer verstandig.

Waarom een tweede test?
Andere test?
Klik om te vergroten...
Je kan gewoon weigeren, kunt dan alleen een geldboete opgelegd worden
S
SnuffelaarLid
Paranoize. zei:
Je kan gewoon weigeren, kunt dan alleen een geldboete opgelegd worden
Klik om te vergroten...
Weigeren is toch sowieso toegeven?
M
MarcieMarcLid
Weigeren zonder dat ze een indicatie hebben levert een boete op. Weigeren terwijl ze wel een indicatie hebben van rijden onder invloed van drugs dan ben je meteen je rijbewijs kwijt, maken ze proces verbaal op en levert een hele dikke boete op.

Ik ga er vanuit da TS bedoelde in het verkeer dan.
T
TootjeLid
MarcieMarc zei:
Weigeren zonder dat ze een indicatie hebben levert een boete op. Weigeren terwijl ze wel een indicatie hebben van rijden onder invloed van drugs dan ben je meteen je rijbewijs kwijt, maken ze proces verbaal op en levert een hele dikke boete op.

Ik ga er vanuit da TS bedoelde in het verkeer dan.
Klik om te vergroten...
Met een negatieve uitslag wordt bedoeld dat het onderzoek geen indicatie geeft voor drugs- of geneesmiddelengebruik door de verdachte. Artikel 8, derde lid, bevat geen verplichting voor de opsporingsambtenaar om het speekselonderzoek te herhalen.

Hoop dat dit hier op aansluit
P
Paranoize.Lid
Snuffelaar zei:
Weigeren is toch sowieso toegeven?
Klik om te vergroten...
Nee in principe ben je niet verplicht om een tweede test af te nemen als je al een test afgenomen hebt en die negatieve uitslag gaf

Je kan dan alsnog bij het cbr aangemeld worden door de politie en de psychiater van het cbr zou dan alsnog je rijbewijs in beslag kunnen nemen op basis van een psychiatrisch onderzoek

Maar de politie heeft in ieder geval geen recht om jou rijbewijs in beslag te nemen als ze een negatieve uitslag hebben en er een tweede test geweigerd wordt
C
CuriousExplorerLid
Paranoize. zei:
Nee in principe ben je niet verplicht om een tweede test af te nemen als je al een test afgenomen hebt en die negatieve uitslag gaf

Je kan dan alsnog bij het cbr aangemeld worden door de politie en de psychiater van het cbr zou dan alsnog je rijbewijs in beslag kunnen nemen op basis van een psychiatrisch onderzoek

Maar de politie heeft in ieder geval geen recht om jou rijbewijs in beslag te nemen als ze een negatieve uitslag hebben en er een tweede test geweigerd wordt
Klik om te vergroten...
Alleen heeft het imo geen nut om te weigeren als de eerste test al negatief was.

Wat win je ermee? 🤷‍♂️
P
Paranoize.Lid
CuriousExplorer zei:
Alleen heeft het imo geen nut om te weigeren als de eerste test al negatief was.

Wat win je ermee? 🤷‍♂️
Klik om te vergroten...
Als je bang bent dat er bij de tweede test wel positief op drugs in je systeem getest wordt. Dan kun je weigeren omdat je al de eerste keer ermee weg bent gekomen? Common sense lijkt mij
C
CuriousExplorerLid
Paranoize. zei:
Als je bang bent dat er bij de tweede test wel positief op drugs in je systeem getest wordt. Dan kun je weigeren omdat je al de eerste keer ermee weg bent gekomen? Common sense lijkt mij
Klik om te vergroten...
Ja, enkel dan inderdaad.
P
Paranoize.Lid
CuriousExplorer zei:
Ja, enkel dan inderdaad.
Klik om te vergroten...
Dat is nu toch het geval
C
CuriousExplorerLid
Paranoize. zei:
Dat is nu toch het geval
Klik om te vergroten...
Waar lees je dat überhaupt?

Ik zie nergens iets staan over schrik dat een 2e test eventueel positief zou kunnen zijn.
P
Paranoize.Lid
CuriousExplorer zei:
Waar lees je dat überhaupt?

Ik zie nergens iets staan over schrik dat een 2e test eventueel positief zou kunnen zijn.
Klik om te vergroten...
Dat lees ik tussen de regels, kan alsnog zijn dat ik het fout heb maar betwijfel t.
E
Eve's dropLid
Bij een negatieve test gaan ze er vanuit dat ze de betrouwbaarheid van de apparatuur moeten honoreren, maar als de verbalisanten samen sterke vermoedens hebben bij gebruik zullen ze mogen overgaan tot een bloedonderzoek. Dit is namelijk vanwege de verkeersveiligheid, maar dat gezegd hebbende denk ik dat je geen vervolging krijgt als je deze weigerd.

Maar zoals ik al zeg, bij overtuigende vermoedens zullen ze zeker overgaan tot andere wettelijke maatregelen.

En als je nuchter zou rijden zou je het zelfs nog kunnen aanvechten.
K
KordieLid
@Dannyo maar waarom een tweede test? Dat is volgens mij best ongebruielijk namelijk
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."