Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsEerste proeven met 'onkaapbaar' vliegtuig

Eerste proeven met 'onkaapbaar' vliegtuig

18 antwoorden
2 weergaven
18-5-2026
P
Play_bunnyLid
01-01-2024, 00:00
#1
Altijd, dat zijn ze verplicht. Ze zijn alleen niet verplicht om het duidelijk ergens op te hangen. Als de huisregelment ergens hangen in de uitgaansgelegenheid is dat voldoende.
M
Mindless1985Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Een Europees samenwerkingsverband, met onder andere Airbus en de Europese Commissie, is vorige maand begonnen met de eerste proeven aan een 'onkaapbaar' toestel. Het toestel kan onder andere met een afstandsbediening aan de grond gezet worden. Ook kan het vliegtuig zelfstandig wegsturen van grote objecten, zoals wolkenkrabbers. Passagiers zullen worden afgeluisterd om kapingen in een vroeg stadium te voorkomen.

"We kunnen natuurlijk nooit voor honderd procent garanderen dat het toestel niet gekaapt wordt", aldus de coördinator van het project. "Maar het is volgens ons belangrijk dat het publiek weet dat er alles aan gedaan wordt om hun veiligheid te waarborgen." Als alles goed gaat, moeten de eerste onderdelen van het systeem halverwege 2008 in vliegtuigen verschijnen. Het volledige systeem is enkele jaren later klaar.

Nieuwe technologie
De veiligheid zal voor een belangrijk deel gegarandeerd worden door moderne technologie. Zo zullen biometrische scans voorkomen dat onbevoegden in de cockpit kunnen komen, of dat iemand anders dan de piloten het toestel kan besturen. Mochten de piloten worden omgebracht, dan voorkomt de boordcomputer dat de koers gewijzigd wordt. Het toestel kan dan daarna vanaf de grond bestuurd worden.

Door dergelijke systemen zouden kapers de controle over een toestel al niet meer over kunnen nemen, zoals bijvoorbeeld bij de aanslagen op 11 september 2001 wel gebeurde. Mocht een kaper de piloot dwingen de koers te verleggen, dan wijzigt een computersysteem automatisch de koers als het vliegtuig op een gebouw of berg afstevent.

Afluisterpraktijken
Naast de nieuwe systemen wordt er ook gewerkt aan een controversieel afluistersysteem, dat de gangen van iedere passagier nagaat met behulp van microfoons en camera's. Een computersysteem moet direct verdachte zaken signaleren, zoals het meenemen van een groot aantal objecten naar het toilet. Of er ook camera's op het toilet komen te hangen, is nog niet besloten.

Volgens de ontwikkelaar van het systeem valt de inbreuk op de privacy van de passagiers wel mee. Zo zou misbruik door personeel door strenge regels uitgesloten worden. "We gaan ook niet kijken naar de details van ieder gesprek, maar meer naar bijvoorbeeld het stress-niveau in iemands stem."

bron

Ik vind dit een behoorlijk twee zijden verhaal. Aan de ene kant is het natuurlijk goed dat ze naar de mogelijkheden kijken wat betreft volledig automatisch vliegen, maar toch lijkt dat me als piloot niet echt fijn vliegen, gewoon omdat je de volledige macht uit handen geeft. Ook kunnen er bugs in het systeem zitten, waardoor er OF dingen fout kunnen gaan door de fouten in het systeem OF het gehackt kan worden door kapers/terroristen.

Het tweede gedeelte van het afluisteren heeft ook twee van die kanten. Aan de ene kant is het natuurlijk goed, geeft een veiliger gevoel, maar ook een gevoel van wantrouwen. Ook denk ik niet dat je altijd de goede gesprekken er tussen uit filtert. Zoals een heftig gesprek over een gedeelde hobby, of terroristen die rustig er over praten. Ik weet niet precies wat ik ervan moet denken.

Discuss! (Vooral aan lot :P )[/url]
O
Osi`Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Lol, onkaapbaar, ze hoeven gewoon wat dreigen dat ze mensen gaan neerschieten als ze het toestel gewoon zelf niet kunnen besturen, dan schieten ze gewoon wat mensen neer :)

Camera's op toilet, bleh :/
P
Psychedelic_FairytaleLid
01-01-2024, 00:00
#4
camera's op toilet zie ik toch niet echt zitten...
z
zommesLid
01-01-2024, 00:00
#5
Beetje geldverspilling allemaal. Die terroristen verzinnen de volgende keer gewoon een andere truc om een aanslag te plegen. Het is niet zo dat ze alleen maar vliegtuigen kunnen kapen.

Ik denk niet dat we ons kunnen beschermen tegen de terroristen.
z
zommesLid
01-01-2024, 00:00
#6
Boeien dat er camera's op het toilet zitten.
P
Play_bunnyLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik weet niet hoor, maar de automatische piloot kan al een vliegtuig aan de grond zetten zonder hulp van de piloot, als dat echt moet.

En punt 2: er hangen al camera's in de vliegtuigen.
K
KimLid
01-01-2024, 00:00
#8
Binnekort kapen ze gewoon schepen :grin:
J
JewCookieLid
01-01-2024, 00:00
#9
Psychedelic_Fairytale zei:
camera's op toilet zie ik toch niet echt zitten...
Klik om te vergroten...

heb je nu al veel in discotheken / andere uitgaans gelegenheden..

vind t nog steeds raar dat je die zelf moet vinden, en dat ze dat nergens neerzetten dat er camera's zijn.. :confused:
K
KimLid
01-01-2024, 00:00
#10
JewCookie zei:
Psychedelic_Fairytale zei:
camera's op toilet zie ik toch niet echt zitten...
Klik om te vergroten...

heb je nu al veel in discotheken / andere uitgaans gelegenheden..

vind t nog steeds raar dat je die zelf moet vinden, en dat ze dat nergens neerzetten dat er camera's zijn.. :confused:
Klik om te vergroten...

Dat is dan mooi inbreuk op privacy.
Het is namelijk verboden om iemand te filmen zonder dat hij het weet dat valt dan onder privacy inbreuk.
c
c&mLid
01-01-2024, 00:00
#11
zommes zei:
Beetje geldverspilling allemaal. Die terroristen verzinnen de volgende keer gewoon een andere truc om een aanslag te plegen. Het is niet zo dat ze alleen maar vliegtuigen kunnen kapen.

Ik denk niet dat we ons kunnen beschermen tegen de terroristen.
Klik om te vergroten...

ze verzinnen toch weer wat om daar ook weer uit te komen ! ....



Dat is dan mooi inbreuk op privacy.
Het is namelijk verboden om iemand te filmen zonder dat hij het weet dat valt dan onder privacy inbreuk.
Klik om te vergroten...

nee ,als er aangegeven staat ...U bent in beeld dat is een veilige gedachte dan mag het en zo heb je meer dat het aangegevan staat dat er camera`s zijn .......daar zijn ze wel slim in hoor ...(werk voor de bv )
b
buzzyLid
01-01-2024, 00:00
#12
'Onkaapbaar' :rolleyes: Van de titanic zeiden ze ook dat het schip 'onzinkbaar' was..... :P
M
Mr 187Lid
01-01-2024, 00:00
#13


Snap nog steeds niet waarom ze nog nooit een liner hebben neer gehaald met een stinger....

Piece of cake....zeker bij het opstijgen...
I
ImkeLid
01-01-2024, 00:00
#14
Altijd? Nee toch.. :confused:
P
Play_bunnyLid
01-01-2024, 00:00
#15
JewCookie zei:
Psychedelic_Fairytale zei:
camera's op toilet zie ik toch niet echt zitten...
Klik om te vergroten...

heb je nu al veel in discotheken / andere uitgaans gelegenheden..

vind t nog steeds raar dat je die zelf moet vinden, en dat ze dat nergens neerzetten dat er camera's zijn.. :confused:
Klik om te vergroten...

Camera's op toiletten mag niet eens. Net als camera's in pashokjes.

Voordat je naar een dicotheek of een andere uitgaansgelegenheid gaat, heb je ooit het huisregelment gelezen? Staat vaak op de site. Dan hebben ze het aangegeven en je had het kunnen weten dat er zich camera's bevinden.
I
ImkeLid
01-01-2024, 00:00
#16
Play_bunny zei:
JewCookie zei:
Psychedelic_Fairytale zei:
camera's op toilet zie ik toch niet echt zitten...
Klik om te vergroten...

heb je nu al veel in discotheken / andere uitgaans gelegenheden..

vind t nog steeds raar dat je die zelf moet vinden, en dat ze dat nergens neerzetten dat er camera's zijn.. :confused:
Klik om te vergroten...

Camera's op toiletten mag niet eens. Net als camera's in pashokjes.

Voordat je naar een dicotheek of een andere uitgaansgelegenheid gaat, heb je ooit het huisregelment gelezen? Staat vaak op de site. Dan hebben ze het aangegeven en je had het kunnen weten dat er zich camera's bevinden.
Klik om te vergroten...

Niet iedereen heeft internet..
P
Play_bunnyLid
01-01-2024, 00:00
#17
het hangt ook in de gelegenheid zelf
z
zommesLid
01-01-2024, 00:00
#18
Mr 187 zei:


Snap nog steeds niet waarom ze nog nooit een liner hebben neer gehaald met een stinger....

Piece of cake....zeker bij het opstijgen...
Klik om te vergroten...

Zou inderdaad een strakke actie zijn. Alleen die mensen willen het vliegtuig kapen en zelf sterven in de ontploffing.

Maar het is zo gek nog niet. Als het vliegtuig boven het winkelcentrum van het vliegveld hangt goed raken en daarop laten kletteren, heb je meteen die bonuspunten.
I
IntoxicatedLid
01-01-2024, 00:00
#19
zommes zei:
Mr 187 zei:


Snap nog steeds niet waarom ze nog nooit een liner hebben neer gehaald met een stinger....

Piece of cake....zeker bij het opstijgen...
Klik om te vergroten...

die bonuspunten.
Klik om te vergroten...

:grin:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."