Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAlcoholkliniek voor kinderen

Alcoholkliniek voor kinderen

15 antwoorden
2 weergaven
18-5-2026
c
caatjeLid
01-01-2024, 00:00
#1
UTRECHT - 20/09/06 - (Novum) - Kinderen met een drankprobleem kunnen vanaf december terecht in een speciale polikliniek in Delft. De aanleiding daarvoor is de toename van het aantal jonge patiënten dat met een alcoholvergiftiging wordt opgenomen in een ziekenhuis. Vooral meisjes van 12 en 13 jaar belanden door overmatig drankgebruik in een ziekenhuisbed. Dat schrijft De Telegraaf woensdag.

Het initiatief voor de kliniek komt van het Reinier de Graaf Gasthuis in Delft. Kinderarts Nico van de Lely zegt in de krant dat in de jaren '90 om de twee jaar een dronken puber in het gasthuis werd opgenomen. Volgens Van der Lely is het aantal jongeren onder de 16 met een alcoholvergiftiging in vergelijking met eind jaren '90 verzestienvoudigd
Klik om te vergroten...

bron
P
Play_bunnyLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik denk dat het naast dat dit soort instellingen worden opgezet het belangrijk wordt om de verantwoordelijken aan te pakken.
Bijvoorbeeld zoals laatst in Nova werd aangekaart door de burgemeester van Katwijk. De minimum leeftijd verhogen tot 18 jaar en daarnaast het verboden maken van het nuttigen van alcohol onder die leeftijd (en controleren natuurlijk), zoals dat ook in Zweden wordt gedaan.
Dat lost meer op dan alleen dit soort instellingen opzetten.
K
KimLid
01-01-2024, 00:00
#3
Wat een onzin we kunnen dan over 10 jaar alles gaan verbieden :rolleyes:

Dit ligt niet aan de alochol of aan het snoep of aan de drugs dit ligt aan de mesnen zelf, de ouders de overheid de scholen.
I
ImkeLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ook al verbied je alcohol onder de 18 jaar, ze raken er toch aan hoor, door vrienden enzo...
c
caatjeLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik denk niet dat de grens verhogen zin heeft. In cafe's en andere verkooppunten wel. Daar kun je (verplicht) legitimatie vragen. Het is de controlle die er aan schort. En ik denk ook dat het een heel groot deel in de opvoeding zit. Veel ouders vinden het heel normaal dat hun kind in het weekend van hun een breezertje/mixje/biertje krijgen ook al zijn ze nog maar 13/14.

Heeft een verbod eigenlijk wel zin? want juist wat verboden is is lekker om te doen.
P
Play_bunnyLid
01-01-2024, 00:00
#6
In Zweden werkt het, alcohol pas boven de 18 en een verbod (+boete!!!) op het nuttigen en bezitten van alcohol onder die leeftijd (ook richting de ouders!!).
Het is daar trouwens ook verplicht om te vragen naar legitimatie tot 25 jaar.
Ook vrienden die dus wel boven de 18 zijn en drank geven aan mensen onder de 18 krijgen een boete.
Voor de controle is er een speciale politie afdeling die in burgerkleding de mensen controleert, in parken, in cafetaria, bij de winkels enz.

Het is eigenlijk heel streng, maar uiteindelijk werkt het dus wel. Het alcoholprobleem is daar kleiner dan hier.
z
zommesLid
01-01-2024, 00:00
#7
In Zweden is het bier 3,5% en verschrikkelijk duur... Volgens mij heb je het in de Hel dan nog beter.

Intoxicated zei:
Vind je dat niet een beetje nazi?
Klik om te vergroten...

Ik wou net zeggen. Het werkt sowieso helemaal in de verkeerde richting als mensen zich moeten schamen voor hun probleem. Met illegale drugs hebben we nu ook gezeik en dat mag je op geen enkele leeftijd gebruiken.

Krijg je een soort alcohol-NSB die dan in de gaten moeten houden of er niet stiekem gezopen wordt. Een buurman die, met een van spijt vertrokken geziecht, ziet hoe zijn buurjongetje door mannen in zwart lederen pakken uit het huis wordt gesleurt en op de stoep met gummy-knuppels het afkickcentrum ingeslagen wordt...
M
MetaalKonijnLid
01-01-2024, 00:00
#8
Beetje drama, niet, zommes? :P
z
zommesLid
01-01-2024, 00:00
#9
MetaalKonijn zei:
Beetje drama, niet, zommes? :P
Klik om te vergroten...

Ik vind 'beetje' erg ongepast.
M
MetaalKonijnLid
01-01-2024, 00:00
#10
Totale tragedie, dat ist! Wie kunnen ons ware alcoholisten dan opvolgen?!
z
zommesLid
01-01-2024, 00:00
#11
Diegene die zich moeten verschuilen voor de vijand, het totalitaire anti-vreugde regime dat ons van onze levensdrank zal onthouden...

Niemand wil dit:
K
KimLid
01-01-2024, 00:00
#12
Zonde
L
LanaLid
01-01-2024, 00:00
#13
Intoxicated zei:
Vind je dat niet een beetje nazi?

Als ik wil zuipen dan zuip ik, of ik nou 14, 18, of 90 ben. De overheid hoeft mij niet te vertellen wat ik inneem.
Klik om te vergroten...

Mee eens.

Het begint ermee dat ouders hun 13-jarige snotneus niet moeten laten drinken alsof het normaal is op die leeftijd. Vaak wordt het gezien alsof ze moeten gaan leren drinken. Zo van: we beginnen met een biertje of een bessen thuis in het weekend.
En na een paar weekenden, pakt zoonlief al uit z'n eigen een biertje uit de koelkast op zaterdagavond 8 uur.
z
zommesLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ja, het ligt inderdaad aan de ouders verantwoordelijkheid om dan in de perken te houden. Ouders zouden een boete moeten krijgen als een 13-jarige aan de bessen zit.
P
Play_bunnyLid
01-01-2024, 00:00
#15
Je kan en mag in huiselijke kring niet controleren. Wet op de privacy :).

Dat ligt echt aan het verantwoordelijkheidsgevoel van de ouder(s). Zie dat maar eens te veranderen.
I
IntoxicatedLid
01-01-2024, 00:00
#16
Vind je dat niet een beetje nazi?

Als ik wil zuipen dan zuip ik, of ik nou 14, 18, of 90 ben. De overheid hoeft mij niet te vertellen wat ik inneem.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."