Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDruggebruik in Nederland stabiel

Druggebruik in Nederland stabiel

11 antwoorden
1 weergaven
18-5-2026
d
davieLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hoe nauwkeurig is zo'n onderzoek nu eigenlijk. Dus nog geen 250.000 mensen in Nederland zouden harddrugs gebruiken en nog geen 900.000 blowers. Lekker belangrijk!
M
Mindless1985Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Het gebruik van soft- en harddrugs onder Nederlanders is de afgelopen tien jaar stabiel gebleven. Dat blijkt uit onderzoek dat het wetenschappelijk onderzoeksbureau IVO heeft uitgevoerd in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid. De resultaten zijn dinsdag gepresenteerd.

Ongeveer 5,5 procent van de bevolking gebruikt cannabis; een percentage dat sinds 1997 min of meer gelijk is gebleven. Datzelfde beeld speelt bij harddrugs als XTC, cocaïne LSD en heroïne. Ongeveer 1,5 procent van de bevolking gebruikt deze middelen en dat percentage is stabiel. Weliswaar is het gebruik van XTC de laatste jaren iets gestegen.
c
cadouLid
01-01-2024, 00:00
#3
Wat maakt het eigenlijk uit of die cijfers kloppen, als het op papier maar laag blijft, zodat er lekker weinig aandacht aan opsporing wordt gegeven.

Denk trouwens zelf dat het aantal blowers wel een keer zo hoog ligt.
d
davieLid
01-01-2024, 00:00
#4
cadou zei:
Denk trouwens zelf dat het aantal blowers wel een keer zo hoog ligt.
Klik om te vergroten...

Je zegt het zelf al dat je denkt dat er meer blowers zijn. Die cijfers zeggen niet veel. Hoe zit het met demografie, vergrijzing en dat soort zaken. Er komen steeds meer oudere bij die waarschijnlijk niks gebruiken. De groep oudere wordt groter en de wat jongeren bevolking in verhouding kleiner. Dus de groep potentiële gebruikers neemt af maar het cijfer blijft stabiel.

Nu concluderen ze dat het stabiel is, terwijl het feitelijk misschien is gestegen/gedaald. Dit heeft niks met criminaliteit te maken, maar met gezondheidszorg.
d
davieLid
01-01-2024, 00:00
#5
Grappig dat het drugsgebruik stabiel is, maar het gebruik van doping is toegenomen. Doping is toch ook drugs :confused:

Het onderzoek geeft percentuele stijgingen en dalingen weer in het gebruik van verschillende middelen, waaronder prestatiebevorderende middelen. Omrekening van die percentages naar aantallen duidt erop dat ruim 150.000 Nederlanders in de leeftijd 15-64 jaar in 2005 ooit prestatiebevorderende middelen gebruikt zouden hebben. Dat is een stijging van ruim 100% in vier jaar tijd. In dit verband worden onder prestatiebevorderende middelen verstaan: anabole steroïden, groeihormoon, EPO, schildklierhormoon, clenbuterol, amfetaminen, cocaïne, efedrine, cafeïne in hoge doseringen, en andere middelen. Dit alles voor zover deze middelen gebruikt zijn met de bedoeling een sportprestatie te verbeteren of een gespierder lichaam te krijgen.

Dezelfde omrekening duidt erop dat ca. 55.000 Nederlanders in het afgelopen jaar één of meer prestatiebevorderende middelen hebben gebruikt, de zogenoemde ‘recente gebruikers’. Nog opvallender is het feit dat ca. 40.000 Nederlanders in 2005 voor de eerste maal een prestatiebevorderend middel gebruikt zouden hebben. Een onderzoek dat via internet werd uitgevoerd - wel een minder representatief onderzoek – geeft nog hogere cijfers. De aantallen gebruikers moeten overigens met de nodige voorzichtigheid gebruikt worden: het aantal respondenten was te klein om er werkelijk harde gevolgtrekkingen aan te verbinden.

Het stijgende gebruik van doping is extra verrassend omdat voor alle andere onderzochte middelen er een stabilisatie (cannabis, harddrugs) of zelfs een daling (tabak, ‘binge’-drinken, slaap- en kalmeringsmiddelen) wordt waargenomen. Met name het aantal nieuwe gebruikers is verontrustend: nog nooit is gemeten dat zo’n groot aantal Nederlanders in één jaar begon met het gebruik van prestatiebevorderende middelen.

Het onderzoek geeft geen antwoord op de vraag waarom precies de gebruikers ervoor kiezen om naar doping te grijpen. Ook splitst het onderzoek het gebruik van de verschillende middelen niet verder uit. Maar op basis van andere aanwijzingen mag aangenomen worden dat de ‘cosmetische gebruikers’ een belangrijk aandeel hebben in de stijging: de wens om een strak en gespierd lichaam te hebben blijkt steeds meer mensen tot het gebruik van anabole middelen te brengen. Mogelijk spelen de bloei van de fitnessbranche en de toename van de handel via internet een rol.

Prestatiebevorderende middelen lijken in toenemende mate via het Internet aangeschaft te worden. In Nederland is de handel (ook de straathandel) in dopingmiddelen verboden: de maximale straf voor overtreding bedraagt 6 jaar gevangenisstraf.

In 2005 heeft het Nederlands Centrum voor Dopingvraagstukken – inmiddels opgegaan in de Dopingautoriteit – onderzoek gedaan naar de kwaliteit van illegale dopingmiddelen. Het onderzoek wees uit dat 50-60% van de middelen vervalst en/of vervuild is. Deze vervalsingen zijn er in alle vormen: er zitten andere – soms zeer schadelijke - stoffen in het middel dan er op de verpakking staat, of er zit (veel) minder of juist meer in het middel dan op de verpakking is aangegeven.

Dopingmiddelen kunnen verschillende bijwerkingen hebben die – zeker als er geen sprake is van medische begeleiding – een risico voor de gezondheid van de gebruiker vormen. Naar de effecten op de gezondheid bij langdurig (jarenlang) dopinggebruik is nog weinig gericht onderzoek gedaan.

Het volledige prevalentieonderzoek kunt u downloaden van de website van het IVO.
Klik om te vergroten...

bron; http://www.lijfsportenmiddelen.nl/?nieuwsId=346
d.d. 30-01-07.
S
SolidiusLid
01-01-2024, 00:00
#6
davie zei:
Hoe nauwkeurig is zo'n onderzoek nu eigenlijk.
Klik om te vergroten...

Niet, het is een gok. Producten die illegaal worden verhandeld kunnen ze niet bijhouden.
n
needlefreakLid
01-01-2024, 00:00
#7
Het is altijd meer dan ze zeggen. :mrgreen:
J
JewCookieLid
01-01-2024, 00:00
#8
Bij mij zit er anders een aardig stijgende lijn in.. :openmouth:
j
jajaLid
01-01-2024, 00:00
#9
JewCookie zei:
Bij mij zit er anders een aardig stijgende lijn in.. :openmouth:
Klik om te vergroten...

Een schizofreen is nooit alleen.
J
JewCookieLid
01-01-2024, 00:00
#10
Hmm, nu een lijntje minder.. :openmouth:
w
willem1984Lid
01-01-2024, 00:00
#11
De verslavingscentra's zien anders een flinke toename van Cocaine en die signalen zijn er ook en voor Cannabis ook, en een afname van drugs als Heroine.

Dit onderzoek zegt denk ik bar weinig, ja zulke onderzoekjes houdt wat werkgelegenheid voor ambtenaars in standt. :wave:
f
flashkopLid
01-01-2024, 00:00
#12
Dus uit dit onderzoek zou je dan kunnen afleiden dat door het toenemend cannabis gebruik er minder heroine gebruik is => legaliseren die cannaaaabis

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."