Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsJeugd massaal aan de speed

Jeugd massaal aan de speed

10 antwoorden
1 weergaven
18-5-2026
F
Funky MonkeyLid
01-01-2024, 00:00
#1
Niks van gemerkt :beer:
c
caatjeLid
01-01-2024, 00:00
#2
vr 11 jan 2008, 05:30

Jeugd massaal aan de speed
door Jouke Schaafsma

AMSTERDAM - De jeugd is massaal aan de speed. Het gebruik van speed of amfetamine vormt daarmee het snelst groeiende verslavingsprobleem. Het aantal hulpaanvragen van problematische gebruikers is in vijf jaar tijd verdrievoudigd.

**Leeuwarder courant schrijft: Het aantal gebruikers is de laatste vijf jaar stabiel gebleven in Friesland, aldus Seuninga.**

Dat blijkt uit cijfers van de stichting Informatie Voorziening Zorg (IVZ). Vooral de plattelandsjeugd blijkt dol op speed. Het is goedkoop, zorgt ervoor dat er langer en in grotere hoeveelheden alcohol kan worden gedronken en het helpt de verlegenheid te verdrijven. Meer nog dan cannabis heeft speed de grootste groep probleemgebruikers in de tienerleeftijd.

Speed wordt ook wel boerencoke :rolleyes: genoemd omdat met name in de provincie stevig geslikt en gesnoven wordt. Amfetamine is verkrijgbaar in pillen of in poedervorm. Volgens IVZ zijn het vooral autochtone jongens die gebruiken. En dat gebeurt op steeds jongere leeftijd.

"Het aantal hulpvragen is landelijk al boven de 1200 gevallen gekomen in 2006 en dat is voor ons een teken dat het een serieus probleem gaat worden ", zegt woordvoerder Wil Kuipers van IVZ. "Dit vormt een duidelijk signaal voor ouders, instellingen en gemeenten alert te zijn."

Agressie

Het middel wekt ook agressie op, veel meer dan bijvoorbeeld xtc. Kuipers: "Het is de vraag of de hulpverlening daar op is ingesteld. Onze grote vrees is dat het xtc vervangt als grootste partydrug."

In Friesland is het probleem al eerder boven komen drijven. Het gebied telt relatief veel speedgebruikers. " Handig als je een eind moet fietsen naar de disco, zo redeneren de Friese jongelui. Maar het blijkt vooral te worden gebruikt om langer te kunnen doorhalen in de kroeg. Speed geeft je energie", aldus preventiewerker Marcel Seuninga van Verslavingszorg Noord-Nederland. "Alcohol is de grootste agressor, maar speed doet daar nog een schepje bovenop."

bron:http://www.telegraaf.nl/binnenland/2996092/_Jeugd_massaal_aan_de_speed__.html?p=13,1
bron:http://www.leeuwardercourant.nl/nieuws/regio/article2966774.ece

Is dit miet wat je noemt "achterhaald". Mijn idee is dat het niet vooral op het "platteland van Friesland" in gebruk is maar overal. Vooral dat zinnetje; handig als je een eind moet fietsen, doet je spontaan in tranen van het lachen uitbreken.
a
azgazaLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik woon niet op het platte land en zo ver ik weet zijn hier ook wel mensen die wel eens speed hebben geprobeerd. Ik ken geen enkele vaste gebuikers trouwens, dus misschien is het wel meer plattelandsspul.
H
HypeLid
01-01-2024, 00:00
#4
Heb je mooi in een notendop het effect van verbieden en niet/slecht voorlichten t.o.v gecontroleerde handel, leeftijdsgrens en goede voorlichting. Hoera voor repressief drugsbeleid :(
N
NorthawkeLid
01-01-2024, 00:00
#5
Tja, ik kan niet spreken voor iets anders dan het platteland, maar speed is hier in de omgeving (het hoge Noorden) zeker wel de populairste drugs, ja.
a
alberthoffmanLid
01-01-2024, 00:00
#6
ik heb echt het gevoel dat dit een vooropgezet stukje manipulatie van de overheid is om geld los te trekken uit de burgers omdat ze iets moeten doen.
Uit welk onderzoek is dit feit gebleken?
Hoe zou het komen dat onze jeugd dit toch allemaal doet? Hoe voeden en onderwijzen wij hun?

De politie arm der wet die dit moet tegengaan weet zich geen raad omdat het de oogst is wat de overheid in de jaren heeft gezaaid.
Wat krijg je tegenwoordig op school?? Wat leer je nu echt als essentie van het leven en het houden van.

We lopen al achter de feiten aan sinds de heroïne op de markt is en dit speed gebeuren is niks nieuws. Dit probleem was er ook al tijdens de "gabber" jaren. Is die generatie helemaal naar de kanker? nee niet echt toch?

Dus overheid maak de schaapjes maar bang!!!
-
-spaceman-Lid
01-01-2024, 00:00
#7
alberthoffman zei:
ik heb echt het .....
Dus overheid maak de schaapjes maar bang!!!
Klik om te vergroten...


GOZER!!! JE BENT JARIG!!!!

:mrgreen: :mrgreen:
a
alberthoffmanLid
01-01-2024, 00:00
#8
-spaceman- zei:
alberthoffman zei:
ik heb echt het .....
Dus overheid maak de schaapjes maar bang!!!
Klik om te vergroten...


GOZER!!! JE BENT JARIG!!!!

:mrgreen: :mrgreen:
Klik om te vergroten...
lol indeed :grin: 102 alweer hehehe de tijd tript voorbij
N
Nirvana_646Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Agressie

Het middel wekt ook agressie op, veel meer dan bijvoorbeeld xtc. Kuipers: "Het is de vraag of de hulpverlening daar op is ingesteld. Onze grote vrees is dat het xtc vervangt als grootste partydrug."

Wel logisch eh dat je veel aggresiever bent dan bij XTC, ik heb nog nooit iemand agressief weten zijn onder de invloed van MDMA! :hearteyes:
d
dfssdfdeLid
01-01-2024, 00:00
#10
Nirvana_646 zei:
Wel logisch eh dat je veel aggresiever bent dan bij XTC, ik heb nog nooit iemand agressief weten zijn onder de invloed van MDMA! :hearteyes:
Klik om te vergroten...

ik wel, meer dan genoeg, maar dat was waarschijnlijk xtc + alcohol
a
acidboyLid
01-01-2024, 00:00
#11
^Dat denk ik ook ja... ik heb ook nog nooit iemand ook maar een toefje agressief gezien op alleen MDMA.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."