Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsKinderen met gedragsstoornissen stijgt Explosief!

Kinderen met gedragsstoornissen stijgt Explosief!

20 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
A
AkingLid
01-01-2024, 00:00
#1
ghehehe bekende verhalen... nieks nieuws :rolleyes:
j
jcutterLid
01-01-2024, 00:00
#2
Het aantal kinderen met een ernstige gedragsstoornis stijgt explosief. In het jaar 2000 waren het er 17.000. Nu ligt het aantal boven de 50.000. De moeilijkste gevallen komen terecht op het speciale onderwijs, bijvoorbeeld op Aquarius in Almere.

Kinderen die vanwege hun gedrag niet meer thuis kunnen wonen, worden vaak in een internaat geplaatst. ZEMBLA volgde een maand de kinderen van de sportklas op Aquarius en de meidengroep op het aangrenzende internaat.

Zware jongens
In de sportklas zitten tien zeer ‘zware’ jongens: ze gebruiken drugs, hebben een strafblad en komen uit gebroken gezinnen. Na schooltijd zwerven ze vaak op straat, omdat ze thuis niet welkom zijn. Leraar Marlon Lynch bezit engelengeduld en ziet in iedere lastige leerling een kind dat om hulp schreeuwt.

De zestienjarige Mitchell is een explosieve, grote, blonde jongen. Als hij boos is, smijt Mitchell de stoelen door de klas en hij heeft al heel wat ruiten in de school aan diggelen geschopt. Maar wat hij ook doet, hij is en blijft voor leraar Lynch ‘een kanjer’. Lynch: "Ik heb liever dat hij hier in de klas fouten maakt. Als je bepaalde fouten buiten maakt, word je in de boeien geslagen."

Ontsnappen
In het internaat Nieuw Veldzicht filmt ZEMBLA de meidengroep, waar Rabia, Sacha en Consuella wonen. Rabia is nieuw en maakt een hoop stennis als ze huisarrest krijgt wegens blowen. Ze houdt niet van regels. Nog maar net aangekomen, maakt ze al plannen om te ontsnappen.

De meisjes die op Nieuw Veldzicht wonen, zijn kwetsbaar en de leiding moet extra beducht zijn op loverboys die soms tot aan de poort komen. Behandelaar Henny Goudkamp: "We zijn alert op nieuwe telefoontjes, kleding en sieraden. Met het zakgeld dat ze hier krijgen, kunnen ze die spullen echt niet kopen.
V
VanadesseLid
01-01-2024, 00:00
#3
En dan te bedenken dat ik daar later mee wil werken. :grin: Tja.. Die jongeren zijn wel m'n toekomst. :(
A
AkingLid
01-01-2024, 00:00
#4
weet waar je aan begint... nu kan je nog terug :')
V
VanadesseLid
01-01-2024, 00:00
#5
Aking zei:
weet waar je aan begint... nu kan je nog terug :')
Klik om te vergroten...
Ik heb hier heel bewust voor gekozen :hearteyes:
A
AkingLid
01-01-2024, 00:00
#6
ok.. njah antroposofische dingen heb k nooit gezeten, al ben ik wel zo opgevoed :rolleyes:

maar veel succes met je opleiding dan! en mocht je de ervaringsdeskundige willen horen... :wave:
A
AkingLid
01-01-2024, 00:00
#7
je spoort niet :hearteyes: :wave:

al enig idee wat je precies wilt gaan doen?
V
VanadesseLid
01-01-2024, 00:00
#8
Aking zei:
je spoort niet :hearteyes: :wave:

al enig idee wat je precies wilt gaan doen?
Klik om te vergroten...
Nee, ik weet het nog niet precies. Ik zit ook nog maar in het eerste jaar van m'n opleiding, dus ik heb nog 2 á 2,5 jaar om eroverna te denken. Waarschijnlijk ga ik nog doorstuderen. Psychiatrische problemen en gedragsproblemen spreekt me erg aan, maar jongeren met verslavingsproblemen of wets overtredend gedrag onder jongeren spreekt me ook erg aan. Ik hoop in het 2de of 3de jaar stage te kunnen lopen bij een antroposofische instelling met kinderen/jongeren met ernstige gedragsproblematiek (hechtingsstoornis, verslaafd geboren kinderen, oorlogstrauma's, kinderen die mishandeld/misbruikt zijn, etc. etc.)
V
VanadesseLid
01-01-2024, 00:00
#9
Aking zei:
ok.. njah antroposofische dingen heb k nooit gezeten, al ben ik wel zo opgevoed :rolleyes:

maar veel succes met je opleiding dan! en mocht je de ervaringsdeskundige willen horen... :wave:
Klik om te vergroten...
Ja, ik wist er tot voorkort helemaal niets vanaf, maar het spreekt me wel aan. Die instelling is heel heftig, maar ontzettend leerzaam en het lijkt me erg gaaf werk! :)
A
AkingLid
01-01-2024, 00:00
#10
njah zolang je het inderdaad doet met de instelling die jongeren te helpen kun je veel voor elkaar krijgen... :hearteyes:

als je het gaat doen om de macht of om die snotapen wel even te vertellen hoe het moet kun je t beter niet gaan doen (is mijn bescheiden tip :wink: )
V
VanadesseLid
01-01-2024, 00:00
#11
Aking zei:
njah zolang je het inderdaad doet met de instelling die jongeren te helpen kun je veel voor elkaar krijgen... :hearteyes:

als je het gaat doen om de macht of om die snotapen wel even te vertellen hoe het moet kun je t beter niet gaan doen (is mijn bescheiden tip :wink: )
Klik om te vergroten...
Als ik macht zou willen was ik wel lerares geworden.
A
AkingLid
01-01-2024, 00:00
#12
lerares nog wel... nieteens meesteres? :P
V
VanadesseLid
01-01-2024, 00:00
#13
Aking zei:
lerares nog wel... nieteens meesteres? :P
Klik om te vergroten...
:beer: :tearsofjoy:
A
AkingLid
01-01-2024, 00:00
#14
(en k snap/hoop dat dat inderdaad niet je instelling is... maar helaas valt 80% van je toekomstige collega's wel in een van die categorieën :rolleyes: )
V
VanadesseLid
01-01-2024, 00:00
#15
Aking zei:
(en k snap/hoop dat dat inderdaad niet je instelling is... maar helaas valt 80% van je toekomstige collega's wel in een van die categorieën :rolleyes: )
Klik om te vergroten...
Nah, ik snap dat ze zo over kunnen komen, maar ik kan niet geloven dat mensen met die instelling aan hun job zijn begonnen.
A
AkingLid
01-01-2024, 00:00
#16
of ze er zo aan begonnen weet ik niet... dat ze zo rondlopen weet ik heel zeker (of ze liepen toevallig op alle plekken waar ik gezeten heb, en dat zijn dr meerdere :rolleyes: )
j
jcutterLid
01-01-2024, 00:00
#17
Waar blijven de realistische theorien over de oorzaak hier van?
n
netiLid
01-01-2024, 00:00
#18
jcutter123 zei:
Waar blijven de realistische theorien over de oorzaak hier van?
Klik om te vergroten...

Enerzijds wordt de groep adhd-/add-kinderen nog te weinig onderkent, anderzijds is er niet altijd adequate hulp beschikbaar of wordt deze onvoldoende benut. Hulpverlening vaak versnipperd, waardoor school, maatschappelijk werk, psychiatrie, verslavingszorg en huisarts onvoldoende op de hoogte zijn van het reilen en zeilen binnen een gezin.

Multi-disciplinaire teams, waarbinnen hulpverleners/artsen/docenten samenwerken en zonodig het gezin er bij betrekken is tegenwoordig de nieuwe aanpak. Een sluitende aanpak wordt vaak gevonden door het hele systeem (gezinsproblemen) tegen het licht te houden door voor een langere of kortere tijd een gezinscoach binnen het gezin mee te laten lopen. Deze gezinscoach neemt als het ware het gezin een tijdje over.
Soms gebeurt dit in een vrijwillig kader, andere keen gebeurt dit onder dwang van de rechter.

Je antwoord Jcutter?
n
netiLid
01-01-2024, 00:00
#19
jcutter zegt:
Jou antwoord vind ik goed, maar het was niet precies waar ik op doelde. ik doelde namelijk in zijn geheel, waar is de fout begonnen en daaruit zijn weer ziekelingen ontstaan

Erik zegt:
das ingewikkeld... kan er wel wat verder over tikken
Klik om te vergroten...

Waarom hebben veel jongeren gedragsproblemen vraag je je af. Daar is moeilijk een eensluidend antwoord op te geven. Er kunnen verschillende oorzaken ten grondslag liggen aan gedragsproblemen. Ten eerste is er binnen de ontwikkelingspsychologie een discussie tussen 'nature'en 'nurture'. Dit betekent dat er verschillende stromingen zijn binnen de psychologie. De ene gaat er van uit dat problemen vooral liggen in de genen, de andere gaat er vanuit dat problemen vooral ontstaan door opvoeding. Weer andere stromingen zien een combinatie tussen opvoeding en genen.

Tegenwoordig wordt Erikson veel aangehaald. Erikson is iemand die veel geschreven heeft over ontwikkelingspsychologie en identiteitscrisis bij jongeren. In de fase tussen het kind-zijn en het volwassen moeten jongeren veel leren, verkennen, experimenteren. Hoe maak ik ruzie, hoe leer ik zelfstandig worden, welke toekomst staat mij te wachten, hoe ga ik met seksualiteit om zijn voorbeelden. Dat gaat met vallen en opstaan. Om hier een gezonde identiteitsontwikkeling door te maken heeft een jognere een veilige basis nodig. Deze basis is veelal het gezin.

Juist daar gaat het soms mis. Onvoorspelbare thuissituaties, weinig structuur, kinderen die verantwoordelijkheden op zich (moeten) nemen die neit bij hun leeftijd passen (incest, moeder troosten als vader slaat, het huishouden doen omdat moeder ernstig ziek is, etc.) kunnen er voor zorgen dat het ontbreekt aan veiligheid en komt er een stop op de gezonde ontwikkeling. Jongeren moeten dan meer voldoen aan andersmans verwachtingen in plaats zelf te kunnen experimenteren. Op een zeker moment in het leven breekt dit op.

Verder kan een gebrek aan veiligheid er ook voor zorgen dat jongeren blijven hangen experimenteergedrag, de identiteitsverwarring. De durf en veiligheid om verder te gaan ontbreekt. Deze jongeren zijn veel met zichzelf bezig en kunnen moeilijk relaties aangaan met andere mensen. Zo zijn er nog meer varianten, maar belangrijk om te noemen is zeker ook de negatieve identiteit. Jongeren verzetten zich tegen iets of iemand (een autoritair persoon, bijvoorbeeld de vader of de leraar of bijvoorbeeld de maatschappij). In het vroegere leven is er dan vaak onvoldoende ruimte, respect geweest voor de jongere. Voor hem/haar rest er dan niets anders dan zich te doen gelden door zich te vereenzelvigen met bijvoorbeeld de autoritaire vader en zich ook agressief te gaan gedragen. Dit wordt ook wel de roulerende rekening genoemd, oftewel de vicueze cirkel. De zoon begaat dezelfde fout als zijn vader, en waarschijnlijk zal ook het kleinkind de fouten overnemen.

Gelukkig ontwikkelt het overgrote deel van de jongeren zich, ook na bovenstaande strubbelingen volgens een gezond patroon. Bovenstaande voorbeelden zijn deel nature omdat identiteitsontwikkeling hoort bij de normale ontwikkeling van de jongere, aan de andere kant speelt ook opvoeding een grote rol in het ontstaan van problemen rond identiteitsontwikkeling.

Andere oorzaken van gedragsproblemen kunnen liggen in aangeboren ziektes, aandoeningen en syndromen. Dit kunnen psychiatrische ziektebeelden zijn, persoonlijkheidsstroornissen, maar ook hersenziekte of aandoeningen als ADHD en PDD-Nos. Naast het feit dat bovenstaande zaken aangeboren kunnen zijn, kan bijvoorbeeld ook stress tijdens de zwangerschap van invloed zijn, of alcohol, tabak of drugsgebruik door de zwangere moeder. Tenslotte kan iemand ook tijdens het leven aandoeningen ontwikkelen die voor gedragsproblemen zorgen. Een hersenschudding, een ongeluk, hersenvlies- of oorontstekingen kunnen bijvoorbeeld zorgen voor ADHD of PDD-Nos.Door wat iemand in zijn leven meemaakt kan zich een persoonlijkheidsstoornis ontwikkelen, bijvoorbeeld door traumatische gebeurtenissen.

Vroegtijdige onderkenning en ingrijpen is erg belangrijk.Liefst zo licht en zo kort mogelijk. Helaas worden veel problemen door ouders of instanties niet gezien of is er onvoldoende samenwerking. het is nu eenmaal moeilijk om een jongen van 16 op het rechte pad te krijgen dan te beginnen bij een kereltje van 3.

Hmzzz... voelt net of zit ik weer in de collegebanken. Zo even genoeg?
O
OvercomeLid
01-01-2024, 00:00
#20
Als ouders hun kinderen niet goed opvoeden (door ze bijvoorbeeld te verwennen), kan het kind ook autistische trekjes krijgen, waardoor ze worden afgeschermd als een kind met een gedrags probleem, maar ik vind dat die diagnose al wel heel snel word gesteld, ik werk zelf ook in het speciaal onderwijs, en ik heb in de klas autisten maar ook gewoon kinderen die gedrags problemen hebben doordat ze altijd heel erg verwend zijn, en ze hebben heel veel dezelfde trekjes.

Daarbij laten ouders hun kinderen nu veel sneller onderzoeken, als een kind maar een beetje druk is, huplaa laten testen? is het kind druk? nou dan prop je er wat ritalin in dan word het kind weer rustig, het verbaast me ook hoe snel een kind op het speciaal onderwijs komt...

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."