Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsRegeringsadviseur: graancirkel bestaat

Regeringsadviseur: graancirkel bestaat

9 antwoorden
2 weergaven
18-5-2026
n
netiLid
01-01-2024, 00:00
Mysterie Klaas van Egmond
Regeringsadviseur: graancirkel bestaat
Door: Marcel van Engelen
Gepubliceerd: gisteren 23:55
Update: vandaag 00:42

Hoogleraar milieukunde Klaas van Egmond heeft zelf vaak in ‘echte’ graancirkels gelopen. ‘Als je je werkelijk in het onderwerp verdiept, is het onhoudbaar te zeggen dat ze allemaal door mensen zijn gemaakt.’

Hij wil met iedereen in het openbaar het debat aangaan. Klaas van Egmond, tot voor kort de directeur van een belangrijk adviesorgaan van de regering, het Milieu en Natuurplanbureau, is elke zomer in de velden van Midden-Engeland te vinden. Om het mysterie van de graancirkels te ontrafelen. De ingewikkelde patronen die volgens sommigen buitenaards zijn.

‘Als je je werkelijk in het onderwerp verdiept, is het onhoudbaar te zeggen dat ze allemaal door mensen zijn gemaakt’, zegt Van Egmond, die zelf vaak door ‘echte’ graancirkels heeft gelopen. ‘Alsof je door een stromende rivier van neergelegd graan loopt. Dat is niet gewoon neergeklapt, maar heel dynamisch neergelegd.’

Sommige graancirkels verschijnen volgens Van Egmond onverklaarbaar snel, soms in nachten van hondenweer. ‘En dan vind je geen menselijke sporen in die modder. De grond is dan ook droog en aan de gewassen worden biologische veranderingen vastgesteld. Op verzoek van National Geographic zijn zes mannen eens een hele dag in de weer geweest om een ingewikkelde cirkel te maken. Aan het eind lag er dan een onbeduidend patroontje.’

Veel waarnemingen van boeren en toevallige passanten zijn volgens Van Egmond niet zomaar weerlegbaar. Zelf heeft hij ’s nachts in de velden wel eens onverklaarbare lichten gezien die over de velden dreven. ‘Toen ik dat zag, dacht ik: dat moeten mensen vroeger met dwaallichtjes bedoeld hebben.’

Van Egmond heeft zijn opmerkelijke interesse altijd zoveel mogelijk voor zichzelf gehouden. ‘Het wordt toch vaak verkeerd begrepen. Nu ben ik niet beducht voor mijn eigen reputatie, maar ik moest wel rekening houden met het planbureau. Toen milieuminister Cramer in haar speech bij mijn afscheid over graancirkels begon, ontstond er het nodige rumoer in de zaal.’

Na zijn vertrek voelt hij zich iets vrijer om erover te praten, ook al is hij nu fulltime hoogleraar milieukunde aan de Universiteit Utrecht. ‘Mijn houding is: wat ik niet begrijp, ga ik uitzoeken. Wetenschap is gefascineerd worden door wat je niet begrijpt. Anderen denken: wat ik niet begrijp, kan niet waar zijn. Maar het is idioot om te denken dat we anno 2007 alles zouden begrijpen. We hebben ons de afgelopen duizenden jaren steeds weer verbaasd over nieuwe dingen. Maar de wetenschappelijke cultuur is zo sterk en bij voorbaat zo gereserveerd, dat bijna niemand zich met het fenomeen durft bezig te houden, een enkele Engelse emeritus hoogleraar uitgezonderd.’

http://www.flickr.com/search/?q=crop+circle

http://www.cropcircleconnector.com/interface2005.htm

http://www.youtube.com/watch?v=mWckcJxn ... staan.html
T
TripperLid
Er was bij de eerste aflevering van het 6e zintuig een man en die hield zich ook bezig met graancirkels, die zei dat graancirkels ontstaan vanuit een interdemensionale kracht. Het programma, "Het 6e zintuig" is niet zo'n programma als, "de nieuwe Uri Geller. Ik dacht altijd dat graancirkels gemaakt waren door gasten die niks te doen hadden, wat soms vast wel zo zal zijn, maar over het algemeen niet gemaakt door mensen handen.
T
TripperLid
Moet je dit maar is lezen.. Gaat over gasten die graancirkels maken.

http://www.skepsis.nl/cirkelmakers.html

Ik dacht eerst dat het onmogelijk was om zulke complexe graancirkels te maken, maar met opgebouwde ervaring en een hoop mensen is dit wel degelijk mogelijk.
b
baarsjesbewonerLid
ik ben het met tripper eens, heb wel is op tv gezien hoe die gasten het maken. Supersnel en gestructureerd, in een paar uur hadden ze enorme graancirkel gefabriceerd!
s
shokoraLid
Tripper zei:
Moet je dit maar is lezen.. Gaat over gasten die graancirkels maken.

http://www.skepsis.nl/cirkelmakers.html

Ik dacht eerst dat het onmogelijk was om zulke complexe graancirkels te maken, maar met opgebouwde ervaring en een hoop mensen is dit wel degelijk mogelijk.
Klik om te vergroten...

Dat is best vet :)
W
WackyLid
Zullen we komende zomer onze eigen DF graancircel maken ?

Ik zorg wel voor ontwerp en planning :)
T
TripperLid
Wacky zei:

Ik zorg wel voor ontwerp en planning :)
Klik om te vergroten...

hehehe.. Ik denk dat er genoeg mensen zijn die er animo voor hebben.

Deze zijn btw wel ingenieus:

A
AllobrogezLid
Wacky zei:
quote]

zoiets :P :beer:
Klik om te vergroten...
W
WackyLid
Allobrogez zei:
Wacky zei:
quote]

zoiets :P :beer:
Klik om te vergroten...
Klik om te vergroten...

Ja zoiets ja :grin:
M
MayanLid
Graancirkels zijn inderdaad een menselijk ontwerp.

Maar ze hebben het in het verleden wel eens gehad over een landing van een UFO. Op de plaats waar ie landde groeit niets meer.

Enfin, we moeten dat toch allemaal met een korreltje zout nemen hoor.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."