Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForums7 jongeren tuigen 12-jarige af met vuurwerk

7 jongeren tuigen 12-jarige af met vuurwerk

41 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
H
HansLid
01-01-2024, 00:00
#1
en dat allemaal om een mobieltje
b
boterkoek17Lid
01-01-2024, 00:00
#2
misschien is dit in noord afrika wel traditie en weten ze niet beter.

gekke tradities btw
T
Tedere tronikaLid
01-01-2024, 00:00
#3
eventjes iets aankaarten.
Ten eerste; Wordt criminaliteit en crimineel gedrag aangewakkerd door sociaal- economische factoren, en niet door raciale. Het is ook zo dat wanneer je alle cijfers over jongerencriminaliteit en sociale achtergronden in grafieken zou gieten en het dus percentsgewijs gaat bekijken, er evenveel criminaliteit is bij Belgische, Nederlandse, Marrokaanse, Turkse, of voor mijn part Nepalese jongeren.
De afkomst of "het ras" heeft hier hoegenaamd niets mee te maken.
Dat bijvoorbeeld Noord- afrikaanse ouders niet omkijken naar wat hun kinderen uitvreten op straat, klopt niet. Binnen zulke gemeenschappen heerst er juist een veel sterkere sociale controle, dan in de meeste Belgische of Nederlandse wijken/ buurten. (je moet die kleine krapuultjes maar eens wit weg zien trekken als ze op hun ondeugden betrapt worden door een oom, neef, buurman, of vriend van de ouders, want dat betekent dat vader, en misschien nog veel erger, moeder te weten komt wat hun kleine heeft uitgestoken. Reken maar dat daar dan bij 90% van de Marrokaanse gezinnen een hele dikke vlieg aan de lamp zit. Als ze betrapt worden door een imam, of iemand die aktief binnen de moskee, of bijv. de koranschool is hebben ze helemaal enorme pech, want dan zitten ze dubbel in de problemen.
Het probleem zit hem dus ook niet bij een slechte of onverantwoordelijke opvoeding.
Waar dan de agressie, en de samenhorigheid binnen die agressie vandaan komt?
Slechte sociaal economische toestanden (ouders hebben geen of slechtbetaald werk. Beheersen de taal van het gastland niet of onvoldoende. terwijl hun kinderen wel naar Nederlandstalige scholen gaan. Deze ouders kunnen hun kinderen dus vaak niet of onvoldoende helpen met hun schoolwerk, waardoor niet enkel de resultaten van het kind in kwestie laag zullen zijn, maar ook de band die er zou moeten groeien tussen de ouders en de school komt niet ten volle tot stand. (Dit komt trouwens ook voor bij Be/ Nl kinderen, met een (of twee) analfabete ouder(s). (< dit slaat dus weerom op een sociaal economisch probleem, en niet op raciale eigenschappen.)
Dit uit zich dan in slechte schoolresultaten, wat dan weer evolueert naar een verminderde aanwezigheid op die school,> gaan spijbelen,> rondhangen op straat,> niks te doen,> Verveling,...en uiteindelijk criminaliteit.
Deze jongeren maken ook vaak hun school niet af, behalen dus geen diploma , waardoor het voor hen moeilijker wordt een goede baan te vinden, waardoor ze in de zelfde sociale laag blijven hangen, en zo gaat het verhaaltje eindeloos door. Want hun kinderen komen ook weer in diezelfde spiraal terecht. Dit noemt men de spiraal van de armoede, en is ook weer van toepassing op eender welke afkomst of ras.
Verder is er dan nog het probleem van het structurele racisme, Nu is het ietsje beter, maar tot enkele jaren terug was er zeker in Belgie (in NL weet ik het niet zo zeker) in de meeste uitgaanszaken een plat racistisch deurbeleid, dit is er niet gekomen door problemen veroorzaakt door buitenlandse jongeren, want het was al een lange tijd van kracht voor de problemen met N- Afrikaanse jongeren begonnen. De blanke horeca- bazen wilden hen niet in hun cafe's en discotheken. Dus maakten ze een racistisch deurbeleid. (In Antwerpen was dit tssn het eind van de jaren80- en 90 echt de regel) Jonge gasten wilden gewoon uitgaan in de stad waar ze woonden en leefden, maar kregen overal het deksel op de neus. Koppel dit aan een hele schare werkgevers die nog liever een hond dan een marrokaan in dienst namen, en de HELE interimwereld die daar vrolijk aan mee hielp. (Zelfs vorige zomer is er in Antwerpen een onderzoek gepleegd naar het racisme, of discriminatie binnen interimkantoren. Uit die resultaten blijkt dat er nog steeds anno 2007/8 aktief gediscrimineerd word tegen N- Afrikanen. Stel je voor je hoort je hele leven lang van je oudere broers en neven, dat ze de disco niet in mogen, of het zwembad, of whatever en daarna zie je ook nog eens dat ze geen fatsoenlijke baan kunnen vinden. Wat voor toekomstvisie heb je dan?
Zo hebben we in het westen een tikkende tijdbom neergelegd.
Door het samenplaatsen van mensen uit dezelfde sociale laag, en van de zelfde afkomst heeft men probleemwijken gecreeerd, dan is men de jeugd uit die wijken gaan behandelen als tweederangsburgers, en heeft men verder aan hen geen aandacht besteed. Ook toen midden jaren negentig het crimineel geweld echt begon los te barsten heeft onze politiek zichzelf blindgemaakt, en de hele problematiek gewoon genegeerd.

Ik keur hier absoluut niet goed wat deze gasten gedaan hebben. Ik haat dit soort nutteloos geweld, en vind dat de daders van deze misdaden zeker een flinke straf verdienen.
Maar om meteen maar beginnen te roepen en de vinger weer naar de marrokaanse gemeenschap wijzen? Nee, daar geloof ik niet in. Uiteindelijk ligt het probleem niet bij de verschillen tussen blank en zwart, maar in de kloof tssn arm en rijk. (die steeds maar blijft groeien en groeien).

Groetjes,
Koen.

Ps; Ikzelf heb 6jaar in Borgerhout school gelopen, en ben er daarna nog 1,5 jaar blijven wonen. ('k denk dat de meesten Borgerhout wel kennen, voor hen die het niet kennen, 'k zou zeggen bezoek het eens, het is een kant van Antwerpen die maar weinig toeristen te zien krijgen.)
j
jcutterLid
01-01-2024, 00:00
#4
Waar komt dat toch vandaan he..
d
dka983392hsadjkxapopsxaLid
01-01-2024, 00:00
#5
Misselijke teringlijers..
E
EllesdeeLid
01-01-2024, 00:00
#6
Lake zei:
Misselijke teringlijers..
Klik om te vergroten...
d
dizzy0584Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Safire zei:
Zeven jongeren van Noord-Afrikaanse afkomst hebben de twaalfjarige Robin De Clerck uit het Belgische Wemmel zwaar mishandeld.
Klik om te vergroten...

wou ik ff benadrukken.
ik had het hier laatst nog met een vriend over.
als je in Nederland iemand van Noord-Afrikaanse afkomst tegen het lijf loopt,zijn het over't algemeen heel sociale en vriendelijk mensen.
Bij ons in België ligt dat net ietsje anders... :(

voor ik opmerkingen krijg,ik ben geen racist ofzow,helemaal niet
maar het valt me de laatse tijd gewoon enorm hard op dat ik in Nederland NOOIT last heb met Marrokanen en consoorten,en in België zo goed als altijd.

er zit hier wel een generatiekloof is mij wel opgevallen.
de meeste alochtone mensen in België van de zogenaamde "eerste generatie",diegenen die naar hier kwamen om werk te vinden met het oog op een betere toekomst,heb je gewoonlijk geen last van en zijn heel vriendelijke en gastvrije mensen.
De latere generaties,maw het jonge grut dat in België geboren is en d'r nog steeds woont,dat is zo het soort volkje dat in het midden van de winkelstraat scheldwoorden en obsceen gedrag ten gehore brengt aan jou en in het speciefiek je vriendinnetje,kleine jongentjes aftuigd om hun zakgeld of gsm...

er zijn uiteraard ook Belgische jongeren die dit doen,in iedere cultuur vind je dat soort volk...maar toch valt het me op dat die bepaalde Belgische jongeren gewoonlijk gekleed gaan en zich gedragen als een mislukte kopie van hun Marrokaanse tegenhangers...
dan heb ik nog meer respect voor die Marrokaan dan voor die Belg,die is tenminste gewoon zichzelf dan

vraagje aan de Nederlanders onder ons,valt die generatie-kloof bij jullie ook zo hard op,of niet echt?


en nogmaals,ik heb niets tege buitenlanders hoor
maar zou gewoon eens graag mijn vraag beantwoord zien
E
EllesdeeLid
01-01-2024, 00:00
#8
hier in nederland heb je ook last van die sukkels hoor
E
Exceptional InsightLid
01-01-2024, 00:00
#9
j
jcutterLid
01-01-2024, 00:00
#10
Hoe zouden de reacties hier zijn geweest, wanneer het ging om afrikaanse jongeren die dit bij een belg hadden geflikt?
M
MidwayLid
01-01-2024, 00:00
#11
jcutter123 zei:
Hoe zouden de reacties hier zijn geweest, wanneer het ging om afrikaanse jongeren die dit bij een belg hadden geflikt?
Klik om te vergroten...

euh, lees eens goed.
d
dfssdfdeLid
01-01-2024, 00:00
#12
jcutter123 zei:
Hoe zouden de reacties hier zijn geweest, wanneer het ging om afrikaanse jongeren die dit bij een belg hadden geflikt?
Klik om te vergroten...

ongeveer hetzelfde, want dat is er ook gebeurd :grin:
B
BramLid
01-01-2024, 00:00
#13
dizzy0584 zei:
Safire zei:
Zeven jongeren van Noord-Afrikaanse afkomst hebben de twaalfjarige Robin De Clerck uit het Belgische Wemmel zwaar mishandeld.
Klik om te vergroten...

wou ik ff benadrukken.
ik had het hier laatst nog met een vriend over.
als je in Nederland iemand van Noord-Afrikaanse afkomst tegen het lijf loopt,zijn het over't algemeen heel sociale en vriendelijk mensen.
Bij ons in België ligt dat net ietsje anders... :(

voor ik opmerkingen krijg,ik ben geen racist ofzow,helemaal niet
maar het valt me de laatse tijd gewoon enorm hard op dat ik in Nederland NOOIT last heb met Marrokanen en consoorten,en in België zo goed als altijd.

er zit hier wel een generatiekloof is mij wel opgevallen.
de meeste alochtone mensen in België van de zogenaamde "eerste generatie",diegenen die naar hier kwamen om werk te vinden met het oog op een betere toekomst,heb je gewoonlijk geen last van en zijn heel vriendelijke en gastvrije mensen.
De latere generaties,maw het jonge grut dat in België geboren is en d'r nog steeds woont,dat is zo het soort volkje dat in het midden van de winkelstraat scheldwoorden en obsceen gedrag ten gehore brengt aan jou en in het speciefiek je vriendinnetje,kleine jongentjes aftuigd om hun zakgeld of gsm...

er zijn uiteraard ook Belgische jongeren die dit doen,in iedere cultuur vind je dat soort volk...maar toch valt het me op dat die bepaalde Belgische jongeren gewoonlijk gekleed gaan en zich gedragen als een mislukte kopie van hun Marrokaanse tegenhangers...
dan heb ik nog meer respect voor die Marrokaan dan voor die Belg,die is tenminste gewoon zichzelf dan

vraagje aan de Nederlanders onder ons,valt die generatie-kloof bij jullie ook zo hard op,of niet echt?


en nogmaals,ik heb niets tege buitenlanders hoor
maar zou gewoon eens graag mijn vraag beantwoord zien
Klik om te vergroten...

Komaan he kerel, in Nederland zijn ze minstens even erg als hier. Pak maar eens een paar vriendinnen mee als ge gaat winkelen in Nederland. Ik heb genoeg aanvaringen met hun gehad. Ge kunt er niet meer omheen, altijd als er iets gebeurd zijn het ofwel Noord-Afrikanen of wel Oostblokkers die er mee te maken hebben. Ik vind het erg voor de ouders en Robin zelf maar eigenlijk verbaast mij dit niet meer hoor... En verbeteren zal het helemaal niet!
f
flipkonijnLid
01-01-2024, 00:00
#14
idd man, waar ik woon valt het nog mee

ik vind het heel erg om ergens rond te lopen met een paar blanke vrienden
en heeltijd na gegaapt te worden door van die allochtonen

en het verbetert er niet op, ik ben blij dat ik niet in antwerpen of schaarbeek woon
I
ImkeLid
01-01-2024, 00:00
#15
flipkonijn zei:
ik vind het heel erg om ergens rond te lopen met een paar blanke vrienden
en heeltijd na gegaapt te worden door van die allochtonen
Klik om te vergroten...


Doet dat pijn misschien? :rolleyes:
f
flipkonijnLid
01-01-2024, 00:00
#16
Saivy zei:
flipkonijn zei:
ik vind het heel erg om ergens rond te lopen met een paar blanke vrienden
en heeltijd na gegaapt te worden door van die allochtonen
Klik om te vergroten...


Doet dat pijn misschien? :rolleyes:
Klik om te vergroten...
ik voel mij graag thuis in m'n eigen land

kweet niet of het van jullie ook zo is :rolleyes:
I
ImkeLid
01-01-2024, 00:00
#17
"In mijn eigen land."


Jouw eigen land zou niet eens goed functioneren zonder medewerking van andere landen, dus een beetje openstaan voor mensen van een andere cultuur kan geen kwaad.

En het gaat niet eens daarom.. de manier waarop je het zegt, "die allochtonen", precies alsof ze vreemde buitenaardse wezens zijn, het zijn ook gewoon mensen weet je.
I
ImkeLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ik had het ook niet tegen jou.
d
dka983392hsadjkxapopsxaLid
01-01-2024, 00:00
#19
"boeehoeehoeee, er kijken mensen naar me."


man the fuck up you pussy, denk ik dan.
d
dizzy0584Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Lake zei:
"boeehoeehoeee, er kijken mensen naar me."


man the fuck up you pussy, denk ik dan.
Klik om te vergroten...

nee,dat bedoel ik dus niet,daar heb ik helemaal geen probleem mee.

iedereen is welkom wat mij betreft,maar heb ook graag dat dat wederzijds word aangegeven.

Saivy zei:
"In mijn eigen land."


Jouw eigen land zou niet eens goed functioneren zonder medewerking van andere landen, dus een beetje openstaan voor mensen van een andere cultuur kan geen kwaad.

En het gaat niet eens daarom.. de manier waarop je het zegt, "die allochtonen", precies alsof ze vreemde buitenaardse wezens zijn, het zijn ook gewoon mensen weet je.
Klik om te vergroten...

daar ben ik mij terdegen van bewust ja,maar dat is praktis overal ter wereld zo dus wat maakt dat uit?

en buitenaardse wezens zijn het niet volgens mij hoor,
ik heb helemaal niks tegen die mensen maar ik krijg soms de indruk dat die mensen wel iets tegen mij hebben,en ik wil wel eens graag wete waarom :P
da's al

en mijn vraag was eigenlijk: is die "gedrags generatiekloof" bij jullie ook zo groot?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."