Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForums'Mozes zwierf met volk stoned door de woestijn'

'Mozes zwierf met volk stoned door de woestijn'

12 antwoorden
2 weergaven
18-5-2026
n
netiLid
01-01-2024, 00:00
#1
'Mozes zwierf met volk stoned door de woestijn'

Van onze verslaggever

TEL AVIV - Mozes en de Israelieten trokken tijdens hun tocht naar het beloofde land knap stoned door de woestijn. Mogelijk is dat de reden dat ze ruim veertig jaar onderweg waren van Egypte naar Pelestina, concludeert hoogleraar Benny Shanon van de Hebreeuwse universiteit in Jeruzalem. Volgens de psycholoog blijkt uit de reisbeschrijving in de bijbel dat Mozes en zijn volk snoepten van de acacia, die als een hallucinatie opwekkend middel kan werken. Dat verklaart volgens hem bijvoorbeeld de passage in Exodus waarin Mozes van de berg Sinai afdaalt. Dat ging gepaard met donderslagen en bliksemstralen, alsmede een zeer sterk bazuingeschal zodat het volk beefde.

Bron: Leeuwarder Courant, d.d. 05/03/2008
j
jcutterLid
01-01-2024, 00:00
#2
JAAAA HOOOOORRRR!!!!
Dit kan nog wel eens oorlog gaan veroorzaken tussen de christenen :sunglasses:
a
azgazaLid
01-01-2024, 00:00
#3
Vanzelfsprekend eigenlijk.
E
ErnstJüngerLid
01-01-2024, 00:00
#4
Inderdaad, zeer logisch.

Er zijn maar twee opties: ofwel geloof je in de goddelijke interventie van één of ander vaag Spaghetti Monster ofwel zoek je een rationele verklaring vanuit onze huidige kennis om zulke zaken te verklaren.

Op Amazon.com had ik overigens de volgende boekenlijst gevonden over het belang van hallucinogene middelen voor religies.
Zeer interessant!

The entheogen theory of religion
http://www.amazon.com/The-entheogen-the ... _1_rsrsrs0
T
TripperLid
01-01-2024, 00:00
#5
sommige soorten Acacia's bevatten DMT en aanverwante hallucinerende stoffen die ook in sommige paddestoelen zitten.
m
mattskovicLid
01-01-2024, 00:00
#6
ErnstJünger zei:
Inderdaad, zeer logisch.

Er zijn maar twee opties: ofwel geloof je in de goddelijke interventie van één of ander vaag Spaghetti Monster ofwel zoek je een rationele verklaring vanuit onze huidige kennis om zulke zaken te verklaren.
Klik om te vergroten...
kheb een vraagje kijk je toevalig southpark ? :grin:

OT:en nu ze het zo zeggen het kan niet anders dan dat ze stoned waren maar hoe zit het nu eigenlijk met die parabel van jezus over die water die in wijn veranderde? hoe heeft die dat geflikt?

greetz mattskovic
J
J0rritLid
01-01-2024, 00:00
#7
mattskovic zei:
ErnstJünger zei:
Inderdaad, zeer logisch.

Er zijn maar twee opties: ofwel geloof je in de goddelijke interventie van één of ander vaag Spaghetti Monster ofwel zoek je een rationele verklaring vanuit onze huidige kennis om zulke zaken te verklaren.
Klik om te vergroten...
kheb een vraagje kijk je toevalig southpark ? :grin:

OT:en nu ze het zo zeggen het kan niet anders dan dat ze stoned waren maar hoe zit het nu eigenlijk met die parabel van jezus over die water die in wijn veranderde? hoe heeft die dat geflikt?

greetz mattskovic
Klik om te vergroten...

Denk je niet dat het gwn 1 grote onzin is ?
M
MayanLid
01-01-2024, 00:00
#8
Er zijn ook veel metaforische parabels in de bijbel he.
Vergeet ook niet dat wat wij daarin lezen vertaald is.
Talen zoals spijkerschrift tot het Aramees, en dat is vertaald naar hedendaagse talen.
Daarbovenop hebben hogere machten het aangepast in de spiegel van hun waarheid.

Men zal wel specerijen met een bepaalde werking in bezit hebben gehad.
Maar het "beloofde land" vinden is geen garantie dat er een beloofd land was.

Het beloofde land is Israel en dat is "gestolen" van Palestina.

Lees maar na hoeveel strijden het "uitverkoren volk" leverde om tot hun doel te komen.
Er zal eerder 40 jaar om gevochten zijn, dan 40 jaar geduurd hebben om het te vinden.
Mozes zou naar luiden het beloofde land nooit gezien hebben.
d
dfssdfdeLid
01-01-2024, 00:00
#9
Mayan zei:
Talen zoals spijkerschrift tot het Aramees, en dat is vertaald naar hedendaagse talen.
Klik om te vergroten...

Bedoel je niet Grieks en Hebreeuws?
M
MayanLid
01-01-2024, 00:00
#10
Het gnosis schrift is in spijkerschrift door de Soemeriërs achtergelaten.
Het eerste schrift.

Het laatste schrift komt van Jezus en zij apostellen, is Aramees.

Dus, alle talen TUSSENIN spijkerschrift en Aramees zou beter verwoord zijn :wink:
d
dfssdfdeLid
01-01-2024, 00:00
#11
De bijbel is toch niet door Soemeriërs geschreven?
Ik dacht dat het OT in het Hebreeuws geschreven was en het NT in het Grieks.
M
MayanLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ivoos zei:
De bijbel is toch niet door Soemeriërs geschreven?
Ik dacht dat het OT in het Hebreeuws geschreven was en het NT in het Grieks.
Klik om te vergroten...

De bijbel is een samenvatting he. Geschreven door de mens op basis van achtergelaten manuscripten.

Een samenvatting van achtergelaten schriften.
Die talen variëren.

In de 5de eeuw is de bijbel tot stand gekomen.
En neen, de bijbel is niet geschreven door de Soemeriërs.
Maar de Soemeriërs hebben ons wel het gnosis schrift achtergelaten in spijkerschrift.

Jezus sprak Aramees, dus de Nag Hammadi e.d. waren Aramees.
M
MayanLid
01-01-2024, 00:00
#13
En ter verduidelijking:
De Nag Hammadi horen niet bij het NT he.

Maar niet alles van het OT is OORSPRONKELIJK in het herbreeuws geschreven.
Pas in Genesis lezen we: laat ons verdeeldheid in talen brengen.

En dat wil heus niet zeggen dat men toen al herbreeuws sprak :wink:

Het NT is in het grieks geschreven, maar dat wil niet zeggen dat Jezus en zijn apostellen griekse teksten naliet.
Het OT is idd in het herbreeuws geschreven, maar dat wil niet zeggen dat alle scripten ooit in het herbreeuws geschreven zijn.

En hoe komt dat het OT in het herbreeuws geschreven is?
Omdat dat het heilig schrift van de Joden is. Vertaald, "mond aan mond reclame", ...
Althans de eerste vijf hoofdstukken.
Er zijn er meer in de Torah, maar die stemmen niet allemaal overeen met ons OT.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."