Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsGodslastering een stuk lastiger

Godslastering een stuk lastiger

10 antwoorden
1 weergaven
18-5-2026
h
henkie84Lid
01-01-2024, 00:00
#1
DEN HAAG - Het belasteren van een godsdienst of levensovertuiging moet veel makkelijker kunnen worden gestraft. Dat schrijft CDA-minister Ernst Hirsch Ballin van Justitie in een brief aan de Tweede Kamer.

Terwijl een meerderheid van de Tweede Kamer al enige tijd pleit voor afschaffing van het speciale verbod op 'smadelijke godslastering', wil Hirsch Ballin het betreffende wetsartikel juist aanscherpen. Niet langer zou belediging van een 'godsbeeld' bepalend moeten zijn, maar 'het zich beledigend uitlaten ten aanzien van een bepaalde godsdienst of levensovertuiging'. Op die manier kan het verbod zich bijvoorbeeld uitstrekken tot 'heilige boeken of anderen kernwaarden'.

Een meerderheid in de Kamer liet onlangs nog weten genoeg te hebben aan de antidiscriminatiebepalingen in de wet om gelovigen te beschermen. Men wil af van het onderscheid tussen gelovigen en niet-gelovigen.

Volgens Hirsch Ballin is het echter van groot belang apart te erkennen 'dat geloof iets van grote waarde voor velen in de samenleving is'. Wel komt hij aan de kritiek tegemoet door het artikel te verruimen met het begrip levensovertuiging.

Het huidige verbod op godslastering heeft sinds 1965 niet meer tot veroordelingen geleid. Om het verbod weer effectief te maken stelt Hirsch Ballin voor om daarom niet meer te kijken naar de 'subjectieve bedoelingen' van de dader, maar naar 'de meer objectief te bepalen maatstaf' van verstoring van de openbare orde.

Woordvoerder Boris van der Ham van D66 vreest dat het aangepaste verbod 'als een mitrailleur op van alles en nog wat kan worden losgelaten'. ''Het is veel te algemeen.''

Bron: http://www.parool.nl/nieuws/2008/MEI/02/p1.html
W
WackyLid
01-01-2024, 00:00
#2
:angry:
R
RielLid
01-01-2024, 00:00
#3
:tearsofjoy:
a
azgazaLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik vraag me wel af wat dan allemaal godslastering gaat worden. Als een merendeel van de kamer er al voor is om het af te schaffen lijkt de kans me dat dit lukt bijzonder klein. Ik weet wel al bijna zeker dat dit een wet is die ik vaaak ga breken als ie komt.
N
NorthawkeLid
01-01-2024, 00:00
#5
Idioot. Geef mensen nog maar een reden om snel op hun tenen getrapt te worden. Ik heb het volste respect voor mensen die religieus zijn, maar als het nodig, moeten ze even flink belachelijk gemaakt kunnen worden. Humor is broodnodig in this day and age. Kunnen mensen 'ns ophouden met zichzelf zo vreselijk belangrijk te vinden.
f
fs180Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Northawke zei:
Idioot. Geef mensen nog maar een reden om snel op hun tenen getrapt te worden. Ik heb het volste respect voor mensen die religieus zijn, maar als het nodig, moeten ze even flink belachelijk gemaakt kunnen worden. Humor is broodnodig in this day and age. Kunnen mensen 'ns ophouden met zichzelf zo vreselijk belangrijk te vinden.
Klik om te vergroten...
\\
dat je, beetje zelfbewustheid is voor die mensen ook niet slecht
nu versterk je alleen maar het idee van wij geloven, jullie niet dus jullie zijn dom :confused: plus dat je gemeenschap X zich nog meer op zn teentjes zal voelen getrapt :rolleyes:
s
shokoraLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik begin een beetje genoeg te krijgen van die Hirsch Ballin. Laat die man eens op de snelweg gaanspelen ofzo. Die vent probeert alleen maar zijn achterlijke denkbeelden door te rammen ipv een zo harmonieuze samenleving te creëeren.
N
NorthawkeLid
01-01-2024, 00:00
#8
fs180 zei:
Northawke zei:
Idioot. Geef mensen nog maar een reden om snel op hun tenen getrapt te worden. Ik heb het volste respect voor mensen die religieus zijn, maar als het nodig, moeten ze even flink belachelijk gemaakt kunnen worden. Humor is broodnodig in this day and age. Kunnen mensen 'ns ophouden met zichzelf zo vreselijk belangrijk te vinden.
Klik om te vergroten...
\\
dat je, beetje zelfbewustheid is voor die mensen ook niet slecht
nu versterk je alleen maar het idee van wij geloven, jullie niet dus jullie zijn dom :confused: plus dat je gemeenschap X zich nog meer op zn teentjes zal voelen getrapt :rolleyes:
Klik om te vergroten...

Ik ben atheist, dus geloven doe ik zowiezo niet. Dat maakt mij niet dommer of slimmer dan iemand die wel gelooft, maar gewoon anders. En daarin mogen mensen me ook rustig voor lul zetten. Een goede dosis humor relativeert gewoon en dat is soms broodnodig.
F
FezzLid
01-01-2024, 00:00
#9
Geen uitbreiding verbod godslastering 10-05-2008

De wet die godslastering verbiedt, zal niet worden uitgebreid. Het kabinet gaat niet akkoord met het voorstel van minister Ernst Hirsch Ballin. Vorige week lekte een brief uit via de website van het Ministerie van Justitie, waarin werd voorgesteld om het beledigend uitlaten over een godsdienst of levensovertuiging 'in het algemeen', strafbaar te stellen.

Na afloop van de Ministerraad zei vicepremier Wouter Bos dat de brief over het voorstel niet in dezelfde vorm terugkeert. Toen hem werd gevraagd of hij daarmee bedoelde dat het kabinet het oneens is met de exacte inhoud van de brief, zei Bos: "Het kabinet is het uiteraard nooit eens met conceptbrieven, maar ik geloof dat ik dat inderdaad zojuist per ongeluk heb gezegd." Bos zei verder dat het kabinet van mening is dat gelovigen meer zouden worden beschermd dan niet-gelovigen door een vernieuwde wet die godslatering verbiedt.

Een meerderheid van de Tweede Kamer is eigenlijk van plan het verbod op godslastering af te schaffen, terwijl Hirsch Ballin het juist nieuw leven wil inblazen. De wet die sinds 1932 van kracht is, heeft na 1965 niet meer tot veroordelingen geleid. Volgens de brief van de minister moest er daarom gekeken worden naar "de meer objectief te bepalen maatstaf" voor verstoring van de openbare orde. Hirsch Ballin heeft nog altijd vertrouwen in een goede afloop en zegt nog wat mogelijkheden te zien om met het kabinet tot overeenstemming te komen.
j
jcutterLid
01-01-2024, 00:00
#10
Dus als je met de camera ploeg van geenstijl een christen DMT laat roken...
Is dat dan godslastering?
F
FezzLid
01-01-2024, 00:00
#11
waarom zou dat godslastering zijn?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."