Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsNederlandse besmet met Marburg virus

Nederlandse besmet met Marburg virus

16 antwoorden
2 weergaven
18-5-2026
E
Exceptional InsightLid
01-01-2024, 00:00
#1
Mooie woordkeuze, hij zal wereldwijd bedoelen. Hele rampscenario's spelen zich gelijk in mijn hoofd af, ik denk in beelden dus ik zie straten vol met half ontbindende mensen die uit al hun openingen bloeden en om hulp gorgelen. Thanks.
N
NorthawkeLid
01-01-2024, 00:00
#2
BILTHOVEN - Een Nederlandse toerist heeft tijdens een vakantie in Uganda het ernstige en zeldzame Marburgvirus opgelopen. Dat heeft het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) donderdag bekendgemaakt.

De ziekte, verwant aan het beruchte ebola, veroorzaakt onder meer hevige bloedingen en is in de meeste gevallen dodelijk. Het Marburgvirus komt voor in het midden en oosten van Afrika.

Dodelijk

Een vaccin bestaat niet. Het belangrijkst is om de patiënten zo snel mogelijk te isoleren en alle mensen op te sporen met wie ze contact hebben gehad om verdere verspreiding tegen te gaan. De laatste grote uitbraak van het virus was in 2005 in Angola.

Vleermuis

De vrouw is hoogstwaarschijnlijk besmet via een vleermuis. Ze bracht in Uganda een bezoek aan de Python Cave in het Maramagambo Forest. De grot staat bekend om haar grote vleermuispopulatie. Tijdens het bezoek werd de vrouw aangevlogen door een van de dieren.

Volgens Roel Coutinho van het RIVM werd twintig jaar geleden op soortgelijke wijze een Deense jongen in Kenia besmet met het Marburgvirus.

Verschrikkelijke pech

De vrouw bezocht de grot met een reisgezelschap. De anderen hebben geen klachten volgens het RIVM. "Eigenlijk heeft deze vrouw verschrikkelijke pech gehad", aldus Coutinho.

De vrouw werd aanvankelijk verpleegd in de Elkerliek Kliniek in Helmond. Inmiddels is de patiënt verplaatst naar het Leids Universitair Medisch Centrum.

Stabiel

De 40-jarige vrouw ligt op de intensive care. "De vrouw is ernstig ziek, maar haar toestand is wel stabiel", aldus Jaap van Dissel van het LUMC. Ze ligt in een kamer met een sluis. Door 'onderdruk' kan lucht niet van binnen naar buiten. "Iedereen die de kamer betreedt, draagt een overall en ook de oogslijmvliezen worden beschermd", aldus Van Dissel.

Verspreiding

Honderd mensen worden medisch in de gaten gehouden om een uitbreiding van het Marburgvirus uit te sluiten. De kans op verdere verspreiding van de infectie in Nederland is heel klein, stelt het RIVM.

Koorts

De groep van honderd mensen die de afgelopen dagen tijd contact heeft gehad met de zieke vrouw, moet onder meer worden gecontroleerd op koorts. Ook een groep van 45 medewerkers van het Helmondse ziekenhuis moet twee keer daags temperatuur opnemen.

Het virus kan worden overgebracht door lichaamsvloeistoffen. Dit kan alleen als de drager van het virus ook daadwerkelijk ziekteverschijnselen heeft. Als er een direct contact is geweest met de zieke, de kans op besmetting 40 tot 80 procent.

21 dagen

Er zitten 21 dagen tussen het moment dat iemand wordt besmet met het virus en het moment dat de ziekteverschijnselen zich openbaren. Aan het einde van de maand zou het besmettingsgevaar geweken moeten zijn, aldus het RIVM.

----

Ik schrok eerst een beetje van dit berichtje. Ebola (of in dit geval Marburg) is superbesmettelijk. Schijnbaar kan het hier in Europa vrij goed gecontroleerd worden qua uitbraak, maar in Afrika gaan er nog geregeld heel wat mensen aan dood. In het bovenstaande verhaaltje wordt er nog behoorlijk coulant gesproken over de symptomen, maar in principe worden je organen gewoon een soort pasta en daarom begin je letterlijk uit al je lichaamsopeningen te bloeden. Deze vrouw heeft echt gigantische mazzel als ze het overleeft; de meeste mensen overlijden gewoon. Soms komen dit soort ziektes toch wel heel erg dichtbij.
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#3
De vrouw is inderdaad vannacht gestorven helaas. Als je die ziekte hebt dan ben je ten dode opgeschreven.
Verre reizen zijn heel mooi, maar nemen ook vaak heel veel risico's met zich mee. Veel mensen beseffen dat niet, en dan kun je zoiets heel makkelijk oplopen en dan komt er helaas snel een einde aan je vakantie / leven.
d
deadlockLid
01-01-2024, 00:00
#4
Het lijkt me geweldig als er een uitbraak komt.
d
deadlockLid
01-01-2024, 00:00
#5
En ze is vannacht overleden trouwens.
T
TwilightLid
01-01-2024, 00:00
#6
deadlock zei:
Het lijkt me geweldig als er een uitbraak komt.
Klik om te vergroten...
Hier, in Afrika of gewoon op Aarde?
F
FlugeltjeLid
01-01-2024, 00:00
#7
Twilight zei:
deadlock zei:
Het lijkt me geweldig als er een uitbraak komt.
Klik om te vergroten...
Hier, in Afrika of gewoon op Aarde?
Klik om te vergroten...

Hier, in Afrika of op aarde ? :grin: :grin: :tearsofjoy:
T
TwilightLid
01-01-2024, 00:00
#8
Eh, ja, wereldwijd bedoelde ik ja. :P
B
BlackRobBluntLid
01-01-2024, 00:00
#9
Uiteraard :wave:
d
deadlockLid
01-01-2024, 00:00
#10
Flameon zei:
De vrouw is inderdaad vannacht gestorven helaas. Als je die ziekte hebt dan ben je ten dode opgeschreven.
Verre reizen zijn heel mooi, maar nemen ook vaak heel veel risico's met zich mee. Veel mensen beseffen dat niet, en dan kun je zoiets heel makkelijk oplopen en dan komt er helaas snel een einde aan je vakantie / leven.
Klik om te vergroten...
Wedden dat ik het overleef als ik het zou krijgen?

De overlevingskans is 8%! HALLO DAT IS 1 OP DE 12!!! Uiteraard overleef ik dat :cool:

Maar ik hoop op een uitbraak vooral hier in Nederland in de grote steden en in woonwagenkampen.
a
acidboyLid
01-01-2024, 00:00
#11
deadlock zei:
Het lijkt me geweldig als er een uitbraak komt.
Klik om te vergroten...

Op wereldwijde schaal en het liefst vooral in westerse consumptielanden, zou terecht zijn.
d
deadlockLid
01-01-2024, 00:00
#12
acidboy zei:
deadlock zei:
Het lijkt me geweldig als er een uitbraak komt.
Klik om te vergroten...

Op wereldwijde schaal en het liefst vooral in westerse consumptielanden, zou terecht zijn.
Klik om te vergroten...
Mwoah, in principe is Afrika een net zo grote consumptiemaatschappij, er is alleen veel minder te consumeren :tongueout:
J
JoyTommyLid
01-01-2024, 00:00
#13
intressante ziekte..en een uitbraak hier? in de grote steden dan.. maar dan haal ik eerst mijn ouders en dochter naar hier..
d
deadlockLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ik gun natuurlijk niemand persoonlijk deze ziekte!!!, maar grote aantallen anonieme doden kan ik altijd wel waarderen.
a
azgazaLid
01-01-2024, 00:00
#15
Verwant aan ebola, en iedereen weet dat ebola toch wel het vetste virus is. Té dodelijk om een fatsoenlijke epedemie te veroorzaken, gevallen blijven altijd bij enkele slachtoffers, soms een heel afrikaans dorpje dood maar iedereen is dood voordat ze het volgende dorpje kunnen besmetten. En dan ook nog die symtomen. Wauw, dat zo iets bestaat.
Maar... ik gun het ook niemand die ik ken, en de meeste mensen die ik ken vast ook niet.
N
NorthawkeLid
01-01-2024, 00:00
#16
Het gevaar voor besmetting schijnt geweken te zijn. De mensen waar ze mee in contact geweest is, zijn allemaal 'schoon'. Voor mij mag dat rampenscenario nog wel even op zich wachten, persoonlijk. :mrgreen:
A
Angramar TemenosLid
01-01-2024, 00:00
#17
Dat rampenscenario lijkt me geweldig buiten de NL. Ik ben te geniaal om dood te gaan :hearteyes:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."