Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsGrote kans op witte kerst en Elfstedentocht deze winter

Grote kans op witte kerst en Elfstedentocht deze winter

10 antwoorden
2 weergaven
18-5-2026
B
BlackRobBluntLid
01-01-2024, 00:00
#1
Want als het hier klopt, zit het met de rest van de wereld ook wel goed.
M
Miss KittinLid
01-01-2024, 00:00
#2
Hmmm, volgens mij ben ik de enige die blij is met deze voorspelling (als het echt zou kloppen dan). IK HOU ZOVEEL VAN STRENGE WINTERS!! :hearteyes:
a
azgazaLid
01-01-2024, 00:00
#3
Marla Singer zei:
Hmmm, volgens mij ben ik de enige die blij is met deze voorspelling (als het echt zou kloppen dan). IK HOU ZOVEEL VAN STRENGE WINTERS!! :hearteyes:
Klik om te vergroten...

Ik hoop ook zo dat het waar is! Strenge winters FTW.
s
speeseendLid
01-01-2024, 00:00
#4
Marla Singer zei:
Hmmm, volgens mij ben ik de enige die blij is met deze voorspelling (als het echt zou kloppen dan). IK HOU ZOVEEL VAN STRENGE WINTERS!! :hearteyes:
Klik om te vergroten...

IK ben er niet op voorbereid, maar vind het wel leuk, zolang het leuk blijft :wink:

Mijn huis is zo tochtig als wat. Ik zit nu al meer te stoken voor die drie bejaarde duiven op mijn dak, laat staan als het écht flink gaat vriezen..

Verder is dat ''feitje'' wel interessant. Ik geloof wel in die zonnecyclus. Het valt dan ook niet echt te ontkennen, eerder te verbeteren qua nauwkeurigheid, lijkt mij.

Waar ik wel tegenop zie is, wanneer er zulke zonnenstormen gaan komen, dat de er elektromagnetische verstoringen op aarde te merken zijn. Maar dat is weer een heel ander verhaal.
a
acidboyLid
01-01-2024, 00:00
#5
Als Bas Schijff het zegt dan zal het wel kloppen...

I sure as hell hope so though, koude, lange en strenge winters zijn geweldig.
T
TamaarLid
01-01-2024, 00:00
#6
Nu maar wachte op de machtige woorden: "It giet oan"....
Het zou mooi zijn om na 4 januari 1997 weer eens een Elfstedentocht te kunnen aanschouwen op televisie. Ik kan me de Elfstedentocht van 21 februari 1985 nog heel goed herinneren. Zelf was ik toen een jaar of 14. Mijn ouders hadden er speciaal de wekker voor gezet om maar niks te hoeven missen van het spektakel. Zelfs de tocht van 26 februari 1986 zit nog in mijn geheugen.
s
speeseendLid
01-01-2024, 00:00
#7
Nog geen sneeuw maar de ballen zijn wel al flink bevroren..
W
WakkoeLid
01-01-2024, 00:00
#8
ze hebben het over warmer weer:(.. Gelukkig las ik vandaag in de Leeuwarder Courant dat dat nog lang niet zeker is..

Eerst nog een paar best koude nachten..dan maar hopen dat het doorzet en nog veel kouder wordt..

Elfstedentocht?..ik hoop het :hearteyes:
P
PikachuLid
01-01-2024, 00:00
#9
Het vriest hier in Gelderland nu dik drie graden. Hopelijk gaat dit nog ff door!

Het lijkt me trouwens echt leuk om mee te doen aan de elfstedentocht. Zelfs al kan ik niet goed schaatsen :P
c
croppLid
01-01-2024, 00:00
#10
laat maar lekker dooien die hap! dat het maar fijn weer 20 graden word en 3 jaar zo blijft, dan mag het wel weer een maandje koud worden
M
Miss KittinLid
01-01-2024, 00:00
#11
(Bron:WaarMaarRaar.nl)

Een witte kerst, door velen steeds meer onmogelijk geacht, maar zij hebben het wellicht mis! Weerman Bas Schijff sluit zelfs niet uit dat we met de kerst de schaatsen uit het vet kunnen halen en ze kunnen gaan laten slijpen voor een heuse Elfstedentocht deze winter. Terwijl de hele wereld nog de mond vol heeft over de opwarming, is er eigenlijk sinds vorig jaar al van een afkoeling sprake. In de vorige Noordpoolwinter is er zelfs ruim 800.000 vierkante kilometer meer ijs aangegroeid en daarvan is in de afgelopen zomers de helft van overgeschoten. De winter op de Zuidpool, die nu ten einde is, was ook al kouder en ook daar heeft zich meer ijs gevormd. Er werden opnieuw veel lagere temperaturen gemeld. De ijsgroei op de Noordpool is deze herfst al drie weken eerder op gang gekomen dan de voorgaande jaren. De poolwinter gaat dus dit keer langer duren en kan er nog meer ijs aangroeien. De afgelopen weken was het op Spitsbergen en ook IJsland belangrijk kouder dan het in decennia is geweest. Toevallig? Nee, want dat dit gebeurt zit ‘m in de zon, aldus Bas. De zon heeft een cyclus van 11 jaar en van 23 jaar waarin de zonneactiviteit af en toeneemt. De zon geeft niet altijd evenveel energie af en toevallig is de zon de afgelopen 23 jaar actiever geweest dan ooit. Heel toevallig was dit een periode waarin de opwarming in de versnelling kwam. Sinds vorig jaar is de activiteit op de zon praktisch nihil en zijn ook de polen op de zon omgedraaid, wat eens in de 23 jaar plaatsvindt. De activiteit had eigenlijk al dit jaar moeten toenemen, maar dat is nog steeds niet het geval. In de kleine ijstijd, eind 1600 begin 1700, bleef de zonneactiviteit zelfs 50 jaar weg, waardoor er een zeer koude periode aanbrak die de kleine ijstijd wordt genoemd. De link naar de zon lijkt dan ook zeer plausibel. Gaan we terugrekenen naar 23 jaar geleden, waarin de zon ook op een minimum zat, dan komen we uit op 1985 en ’86. Er werden toen twee Elfstedentochten achter elkaar gereden, bijna nog een derde in 1987. Gaan we weer 23 jaar terug dan komen we uit op de strengste winter van de 20e eeuw, 1963. Gaan we weer 23 jaar terug dan komen we uit in de oorlogstijd waarin zelfs drie Elfstedentochten achter elkaar werden verreden. Ook toen zaten we op een minimum aan zonnevlekken en gaf de zon dus minder energie af. Op basis van deze berekening zouden we dus nu weer een strenge winter tegemoet kunnen zien, alle opwarming ten spijt. We merken het eigenlijk al sinds de afgelopen zomer en ook de herfst dat het ook bij ons koeler is geworden. We hebben de eerste sneeuw al zien vallen en we zien een stelselmatige achteruitgang in temperatuur. Traditioneel voor een strenge winter moet dat na half december goed merkbaar worden. In de afgelopen drie maanden viel de temperatuur juist in de laatste decade sterk terug, dus als dat ook in december gaat gebeuren dan zal het dus met de Kerstdagen mogelijk wit kunnen zijn. “Als deze winter niet echt koud gaat worden dan begin ik mij pas echt zorgen te maken over het klimaat”, aldus de weerman van BlikopNieuws. Vooralsnog is de winter in Europa nu veel eerder begonnen en dat zijn hoopvolle tekenen dat deze winter anders gaat worden dan we al in geen tijden hebben meegemaakt.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."