Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDrugssmokkel noodgedwongen levenswijze

Drugssmokkel noodgedwongen levenswijze

26 antwoorden
2 weergaven
18-5-2026
3
3970Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Drugssmokkel is voor Marokkanen in Nederland en Duitsland een 'noodgedwongen levenswijze' omdat de arbeidsmarkt niet werkt. "Als de arbeidsmarkt niet werkt, zoek je alternatieven, zowel in Marokko als in Nederland."

Dat meldt sociaal geograaf Paolo de Mas, dé Marokko-kenner van Nederland, in het AD. Volgens hem werkt de aanpak van problemen met Marokkaanse jongeren in Duitsland veel beter dan in Nederland. De Duitse aanpak werkt onder meer ‘dempend op de criminaliteit’ en de werkloosheid. De Mas pleit voor ‘meer nadruk op autoriteit en rechtshandhaving’ in Nederland.

Hasjhandel

Grote groepen Marokkanen die in Nederland en Duitsland leven, komen uit het door hasjhandel gedomineerde Rif-gebied in Noord-Marokko. Riffijnen gelden in Marokko als volk dat zich de wet niet zomaar laat voorschrijven en autoriteiten wantrouwt, meldt het AD. De verbouw van hasj is door de Marokkaanse overheid jarenlang gedoogd en Riffijnen in Marokko en Europa verdienen hun brood aan de drugsmokkel. Volgens De Mas is die smokkel een 'noodgedwongen levenswijze.'

Slechte doorstroming

"De problemen in Nederland met een deel van de Marokkaanse jongeren zijn deels cultureel bepaald, beïnvloed door onze straatcultuur, maar vooral ook het gevolg van een slechte doorstroming naar onze arbeidsmarkt."

Volgens De Mas biedt de Duitse arbeidsmarkt grotere mogelijkheden en bestaan er betere opleidingstrajecten. "Mogelijk dat men verder in Duitsland ook eerder grensstellend en corrigerend optreedt in scholen, in de samenleving en door justitie en politie."


Ok, het is de schuld van de arbeidsmarkt...zo had ik het nog niet bekeken... :rolleyes:
A
AmaranthLid
01-01-2024, 00:00
#2
Vergezocht is één ding, volgens mij is dit de overtreffende trap daarvan..
F
Flip TripLid
01-01-2024, 00:00
#3
En dat terwijl ik het in duitsland als veel erger ervaar, zowiezo vind ik dat in duitsland over het algemeen een agressievere sfeer hangt dan in NL.

Maar ik vind het opzich wel goeie, die hasj hebben we ook nodig en ik heb liever dat ze zich met drushandel bezighouden dan dat ze zich vervelen op straat, haha :stoned: .
d
deadlockLid
01-01-2024, 00:00
#4
Whut? In Duitsland een agressievere sfeer dan hier? :grin: :grin:

Er zit dus wel degelijk waarheid in de bron die in de OP geciteerd wordt. Als je in een compleet uitzichtloze situatie zit dan glij je af in criminaliteit. Dat jullie dat niet zien, terwijl er hier op DF tal van voorbeelden zijn geweest van (autochtone, Nederlandse) mensen die hetzelfde gebeurde maar dan dankzij drugs, is erg jammer.
3
3970Lid
01-01-2024, 00:00
#5
deadlock zei:
Als je in een compleet uitzichtloze situatie zit dan glij je af in criminaliteit.
Klik om te vergroten...

Dat is natuurlijk bs, tenzij je het kunt onderbouwen met wat feiten...
d
deadlockLid
01-01-2024, 00:00
#6
3970 zei:
deadlock zei:
Als je in een compleet uitzichtloze situatie zit dan glij je af in criminaliteit.
Klik om te vergroten...

Dat is natuurlijk bs, tenzij je het kunt onderbouwen met wat feiten...
Klik om te vergroten...
Err, sinds wanneer is dat BS? Het is gewoon logische redenatie, ik had het wel anders moeten zeggen en wel als volgt; "Als je in een compleet uitzichtloze situatie zit, is de kans veel groter dat je in het criminele circuit belandt". In de criminaliteit beland je niet zomaar. Als jij uitzicht op een goede opleiding en een goede baan hebt, dan is de kans dat je in het criminele circuit belandt gewoon veel kleiner. Dat wordt in de OP al aangekaart.

Ik weet niet of je wel eens door een volkswijk of woonwagenkamp bent gekomen trouwens? Of daar mensen kent?
s
shokoraLid
01-01-2024, 00:00
#7
Waarom is dit vergezocht? Ik vind alleen het hele verhaal over de hasjhandel in Marokko een klein beetje zinloos want dit geldt gewoon in het algemeen. Ten zei je van mening bent dat sommige mensen gewoon crimineel geboren bent (en dus mongool bent) moet de factor dus liggen in cultuur of sociale problemen.

Aangezien de arabische cultuur allerminst criminele handelingen propageert, lijkt het mij niet meer dan logisch dat het geheel te wijten is aan sociale problemen. Er is nog teveel een zij-wij verhouding op dit gebied. Wanneer allochtonen het zelfde beschouwd worden als autochtonen, de zelfde kansen krijgen en daarnaast adequaat opgetreden wordt tegen criminaliteit (wat de politie sowieso behoort te doen) zal op de lange termijn weinig verschil meer zitten tussen allochtoon of autochtoon.

Maar we kunnen ze natuurlijk ook allemaal gaan haten en het land uit proberen te flikkeren, dat heeft niet alleen geen enkele zin maar ook zal het vrij weinig nut hebben of onze kansen op een harmonieuze wereld verkleinen.
d
deadlockLid
01-01-2024, 00:00
#8
Crimineel is relatief, shokora. In Saoedi-Arabië staat de doodstraf op homoseksualiteit. Kort door de bocht; Ik vind het crimineel dat het mogelijk is om daar de doodstraf voor te geven ergo; de Arabische cultuur is crimineel.
s
shokoraLid
01-01-2024, 00:00
#9
deadlock zei:
Crimineel is relatief, shokora. In Saoedi-Arabië staat de doodstraf op homoseksualiteit. Kort door de bocht; Ik vind het crimineel dat het mogelijk is om daar de doodstraf voor te geven ergo; de Arabische cultuur is crimineel.
Klik om te vergroten...

Dat is dan ook totaal niet wat ik bedoel. Ik geloof niet dat een van de grootste problemen met mensen uit Arabische landen is dat ze hier homos de doodstraf geven? Het gaat mij er om dat de shit die vaak door de 'typische kut marokkaan' gedaan wordt (zoals dat door de samenleving gespecificeerd wordt), juist in arabische landen (achterlijk) hard tegen wordt opgetreden.

Ik ben hier niet om Arabische wetten te verdedigen.
3
3970Lid
01-01-2024, 00:00
#10
deadlock zei:
Err, sinds wanneer is dat BS? Het is gewoon logische redenatie, ik had het wel anders moeten zeggen en wel als volgt; "Als je in een compleet uitzichtloze situatie zit, is de kans veel groter dat je in het criminele circuit belandt". In de criminaliteit beland je niet zomaar. Als jij uitzicht op een goede opleiding en een goede baan hebt, dan is de kans dat je in het criminele circuit belandt gewoon veel kleiner. Dat wordt in de OP al aangekaart.

Ik weet niet of je wel eens door een volkswijk of woonwagenkamp bent gekomen trouwens? Of daar mensen kent?
Klik om te vergroten...

Nu zeg je iets heel anders, dat kan ik niet tegenspreken. Maar wat je eerst zei was bs, maar je bedoelde dus iets anders....

Natuurlijk kom ik wel eens in volkswijken, ken daar mensen, evenals op het kamp...ik heb een collega gehad die van huis uit "kamper" was, maar inmiddels in een huis woonde...maar wat wil je daar mee zeggen?
d
deadlockLid
01-01-2024, 00:00
#11
3970 zei:
Nu zeg je iets heel anders, dat kan ik niet tegenspreken. Maar wat je eerst zei was bs, maar je bedoelde dus iets anders....

Natuurlijk kom ik wel eens in volkswijken, ken daar mensen, evenals op het kamp...ik heb een collega gehad die van huis uit "kamper" was, maar inmiddels in een huis woonde...maar wat wil je daar mee zeggen?
Klik om te vergroten...
Een groot gedeelte van de kampers zitten in de (kleine, soms grote) criminaliteit omdat er van huis uit ingestampt is dat er geen kansen voor ze zijn op de reguliere arbeidsmarkt. Zo werkt het ook met Allochtoniërs.
3
3970Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik maak uit deze reactie op dat je weinig kampers echt kent....er zitten veel rotte appels tussen, maar ook meer goede peren dan je denkt...
A
Angramar TemenosLid
01-01-2024, 00:00
#13
deadlock zei:
Als je in een compleet uitzichtloze situatie zit dan glij je af in criminaliteit.
Klik om te vergroten...

Dat gebeurt sowieso, uitzichtloze situatie of niet.

:mrgreen:
d
deadlockLid
01-01-2024, 00:00
#14
Angramar Temenos zei:
deadlock zei:
Als je in een compleet uitzichtloze situatie zit dan glij je af in criminaliteit.
Klik om te vergroten...

Dat gebeurt sowieso, uitzichtloze situatie of niet.

:mrgreen:
Klik om te vergroten...
Jouw achtergrond kennende klopt mijn bewering voor jou ook. In sommige opzichten was die ook compleet uitzichtloos. En mijn opmerking hoeft niet per definitie voor iedereen te gelden. Er is ook nog witteboordencriminaliteit en waar jij het over hebt is een soort criminaliteit die door de desbetreffende criminelen niet zo gezien worden. Dat maakt het echter niet minder strafbaar.
d
drain bamageLid
01-01-2024, 00:00
#15
what a load of horseshit!
d
dfssdfdeLid
01-01-2024, 00:00
#16
Slechte arbeidsmarkt :rolleyes:
Er zijn meer dan genoeg jobs voor laaggeschoolden... Als ze dan niet tevreden zijn met 10€ per uur met vakken te vullen in de C1000, is dat hun probleem, dan ligt het niet aan de arbeidsmarkt.
d
deadlockLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ivoos zei:
Slechte arbeidsmarkt :rolleyes:
Er zijn meer dan genoeg jobs voor laaggeschoolden... Als ze dan niet tevreden zijn met 10€ per uur met vakken te vullen in de C1000, is dat hun probleem, dan ligt het niet aan de arbeidsmarkt.
Klik om te vergroten...
Dat zal je tegenvallen.

Hoeveel kans denk jij dat je hebt om aangenomen te worden als vakkenvuller bij de C1000 als je ouder bent dan 19?
J
JudasLid
01-01-2024, 00:00
#18
Wij willen drugs, anderen willen het smokkelen. Jammer genoeg zitten de opsporingsdiensten er nog tussen. Een koerier weet dat hem een lange straf boven het hoofd hangt als hij gepakt wordt, dus hij zal wel in de veronderstelling verkeren dat er geen andere weg is. Natuurlijk kan bijna iedere smokkelaar een ander levenspad kiezen, de pest is alleen dat hij die mogelijkheid NIET ZIET. Meestal een kwestie van een verkeerd perspectief op de eigen bestaansmogelijkheden...Men kan ook geiten gaan hoeden in het Riffgebergte. Op melk en olijven kan je goed leven :grin:
Mensen die echt van de honger bijna bezwijken en de ganse dag door het stof op zoek zijn naar een uitgedroogd besje verkeren niet in de situatie om wat dan ook te gaan smokkelen. Hebben daar ook geen kracht voor.

Tsja, en of het nou nodig is om in Holland/Vlaanderen totaal aan de grond komen te zitten... Je krijgt hier een veelvoud aan nieuwe kansen :rolleyes:
Als illegale vluchteling kan je misschien wel compleet met de rug tegen de muur komen te zitten, maar dan wordt je al gezocht en dat is een slechte uitgangspositie voor een drugskoerier...
s
shahLid
01-01-2024, 00:00
#19
Ja mensen, al die coke die jullie gebruiken heeft eerst in een anus van een alochtoon gezeten. :grin: :tearsofjoy:
J
JudasLid
01-01-2024, 00:00
#20
Al had het in de etterbuil van een trol verstopt gezeten, de rush wordt er (helaas) niet minder lekker door :rolleyes:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."