19-02-2010 | 08:08: Wie een vervelend leven leidt loopt twee keer meer kans om jong te sterven. Zo hebben individuen die tijdens hun leven klagen over een hoog niveau van verveling twee keer meer kans om te sterven aan een hartaandoening dan de bezige bijen. Het zijn wetenschappers bij de University College London, een college binnen de universiteit van Londen, die ontdekten dat een mens zich dus wel degelijk letterlijk dood kan vervelen.
Voor hun studie hielden de onderzoekers 25 jaar lang meer dan 7.500 ambtenaren bedienden in de gaten. 40 procent van diegenen die zich vervelen loopt een grote kans om het einde van de studie niet meer te halen. Dat komt volgens de wetenschappers omdat mensen die zich vervelen er meestal een ongezonde levenswijze op nahouden. En roken en drinken kan de levensverwachting inkorten.
Bij het Department of Epidemiology and Public Health van de University College London bestudeerden experts de antwoorden van circa 7.500 bedienden in de leeftijdscategorie 35-55 jaar. Uit het oorspronkelijke onderzoek bleek dat 1 op 10 zich de laatste maand verveelde, waaronder meer dan dubbel zoveel vrouwen als mannen. Jongeren en mensen met een ondergeschikte baan bleken het meeste vatbaar voor verveling.
(Jong geleerd is oud gedaan)
Volgens Martin Shipley, co-auteur van de studie, zijn er genoeg duidelijke bewijzen om hartziekten te koppelen aan verveling. Hij raadt mensen met een saaie baan aan hun vrije tijd voldoende te vullen met zaken die hun interesseren en bezighouden om zo de verveling binnen de perken te houden, in plaats van hun vrije tijd te vullen met roken en drinken.
Een andere oplossing zou ook nog het veranderen van denkwereld zijn. Volgens Graham Price, een psycholoog, - hij kan het dus weten - moeten ze hun geleuter van egocentrische klaagzangen vervangen door eenvoudige vragen als: "Wat zou ik kunnen doen voor mijn familie, mijn vrienden, mijn collega’s en… mijn baas."
Bron:
grenswetenschap