Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsOpstelten praat met Limburg over softdrugspasjes

Opstelten praat met Limburg over softdrugspasjes

7 antwoorden
2 weergaven
18-5-2026
E
EinsteinLid
01-01-2024, 00:00
#1
:tearsofjoy: Wat een heerlijke maatregelen toch maar weer. Dit is dé manier om Nederland het leidende land op het gebied van illegale straathandel en extreme overlast te maken.
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#2
Inderdaad. Vraag me ook af hoe dit precies gaat. Je gaat naar binnen, moet een pasje vragen en vanaf dan kun je toch gewoon kopen? Snap niet zo goed hoe ze hier de onderwereld mee willen tegen houden? Daarbij komt denk ik ok meer illegale wiethandel
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#3
Opstelten praat met Limburg over softdrugspasjes
Minister Opstelten na het overleg.» Minister Opstelten na het overleg. NOS
Toegevoegd: vrijdag 3 dec 2010, 00:07
Update: vrijdag 3 dec 2010, 16:44




Minister Opstelten van Veiligheid en Justitie praat maandag met Limburgse burgemeesters over de versnelde invoering van de wietpas voor coffeeshops. Met zo'n pas kunnen alleen vaste klanten drugs kopen in de coffeeshop.

In het regeerakkoord staat al dat de pas landelijk wordt ingevoerd, maar in Noord-Brabant gebeurt dat nu versneld om de drugscriminaliteit daar te bestrijden. Limburg wil dat ook.
Beschoten

Burgemeester Van Gijzel van Eindhoven luidde daarover deze week de noodklok, nadat het huis van een vermoedelijke softdrugshandelaar werd beschoten. Woensdag bleek dat burgemeester Jacobs van Helmond is ondergedoken, omdat hij en zijn gezin ernstig worden bedreigd. Volgens de gemeente Helmond hebben de bedreigingen te maken met drugsgeweld in de regio.

Een taskforce onder leiding van de burgemeester Noordanus van Tilburg gaat plannen maken voor een betere inzet van de politie. Volgens Van Gijzel is Zuid-Oost Brabant de graanschuur van Nederland als het gaat om de kweek van hennep.
Kracht

Opstelten kondigt een aanval op de georganiseerde misdaad in Brabant aan. "We gaan hier met kracht tegenaan", aldus de VVD-minister. Voorlopig komt er geen extra politie bij, maar als er meer nodig is, komt dat later, beloofde Opstelten.

Het kabinet heeft wel aangeboden dat de marechaussee politietaken kan overnemen, zodat de politie meer tijd heeft om de drugscriminaliteit aan te pakken.
Waarom

De Tweede Kamer steunt de aanpak van Opstelten. Coalitiepartijen VVD en CDA willen wel weten waarom de drugsproblemen zo uit de hand zijn gelopen. Volgens het VVD-Kamerlid Hennis-Plasschaert heeft de regio misschien niet voldoende prioriteit gegeven aan de bestrijding van de drugscriminaliteit. Men heeft steken laten vallen, aldus de VVD.

Ook het CDA vraagt zich af wie er bestuurlijk verantwoordelijk is. "Ik begrijp het niet. Deze problemen zijn niet van gisteren of vandaag. Hoe heeft dit kunnen escaleren," aldus het CDA-Kamerlid Çorüz.

bron
k
kaasbaasLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ze geven de onderwereld alleen maar meer klanten als ze overhaast pasjes invoeren. Er is niks mis met de shops, juist de handel erachter zorgt voor problemen. :rolleyes:
T
TRAVOLTALid
01-01-2024, 00:00
#5
Flameon zei:
Inderdaad. Vraag me ook af hoe dit precies gaat. Je gaat naar binnen, moet een pasje vragen en vanaf dan kun je toch gewoon kopen? Snap niet zo goed hoe ze hier de onderwereld mee willen tegen houden? Daarbij komt denk ik ok meer illegale wiethandel
Klik om te vergroten...

misschien dat je een eenmalige "contributie" moet betalen?
k
kaasbaasLid
01-01-2024, 00:00
#6
TRAVOLTA zei:
misschien dat je een eenmalige "contributie" moet betalen?
Klik om te vergroten...

Nou, ik ken genoeg mensen waarbij ik dat niet hoef te doen :tearsofjoy:. Ik denk dat je je alleen moet legitimeren als Nederlandse burger. Maarja, waarschijnlijk moet je dan ook nog de kosten betalen van het maken van het pasje zelf.. Als dat maar niet zo duur is als bij je ID, want dan weet ik wel waar ik voortaan mijn wiet haal.
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#7
'Wietpas opent markt voor 06-dealers'
Uitgegeven: 15 december 2010 18:35
Laatst gewijzigd: 15 december 2010 18:35
AMSTERDAM - De invoering van de wietpas zal niet werken in Maastricht, Amsterdam en andere steden waar veel toeristen komen die drugs gebruiken. Zij zullen voortaan hun heil bij onder andere straatdealers moeten zoeken.

Dat zegt Marije Wouters, onderzoekster aan het Bonger Instituut voor Criminologie van de Universiteit van Amsterdam.

Donderdag doet het Europees Hof van Justitie uitspraak over de invoering van de wietpas, waarmee alleen geregistreerde burgers voortaan een coffeeshop kunnen bezoeken.

''De handel voor de gewone consument zal zich vooral naar vrienden en familie verplaatsen. Daarnaast gaan de zogeheten 06-dealers een rol spelen.''

Deze dealers krijgen via hun mobiele telefoon een bestelling en leveren vervolgens de drugs op afspraak af. Een voorgestelde verplichting van het kabinet om coffeeshops op tenminste 350 meter afstand van scholen te houden, noemt Marije Wouters een probleem voor Amsterdam.

Zij verwacht chaos, omdat daardoor slechts 36 coffeeshops in de hoofdstad overblijven. ''De echt grote coffeeshops in bijvoorbeeld Roosendaal geven overlast, maar de veel kleinere in Amsterdam niet.''

'Extreem verschil vraag en aanbod'

Volgens de onderzoekster zal door de verplichting een extreem verschil ontstaan tussen vraag en aanbod. Zij verwacht dat naast handel tussen vrienden en kennissen, onder andere het aantal straathandelaren en 06-dealers toeneemt.

Het kabinet wil met de maatregel bereiken dat jongeren minder makkelijk aan softdrugs kunnen komen. De onderzoekster is echter van mening dat minderjarigen voortaan wiet bij 06-dealers gaan kopen.

''Met het huidige kabinet gaat het drugsbeleid in Nederland een kant op die repressiever is'', zegt Wouters. In dit bewind neemt justitie het voortouw. De onderzoekster stelt dat het drugsgebruik door het beleid waarschijnlijk niet zal afnemen.

'Huidige bewind prima'

''Het ligt eraan wat het doel van een beleid is. Het huidige bewind is prima wanneer je principieel tegen drugs bent. Mensen zijn dan echter niet geïnteresseerd in de gevolgen van het beleid voor mensen die wel blijven gebruiken'', vertelt Wouters.

Wanneer de overheid kiest voor verdere regulering, is de onderzoekster vóór het ''regelen van de achterdeur'', waardoor het kweken en bevoorraden van coffeeshops legaal wordt.

Er zou dan volgens haar een bedrijf moeten komen dat legaal wiet kweekt. Op financieel gebied zou dit gunstig zijn voor de overheid, omdat zij daarover btw kan heffen. Daarnaast wordt de kwaliteit van drugs beter gecontroleerd en ondervindt eveneens het milieu voordelen.

Volksgezondheid centraal

Het idee past in een drugsbeleid waar de volksgezondheid centraal staat en de zogenaamde harm reduction een rol speelt. Deze benadering gaat het gebruik van drugs niet tegen, maar belicht de negatieve gevolgen ervan.

Door veiliger gebruik van drugs, bijvoorbeeld door te stoppen met het injecteren van heroïne, worden de gevaren voor de volksgezondheid minder. Nederland had hier ooit een voortrekkersrol in, maar die is naar de achtergrond verdwenen.
Klik om te vergroten...
Bron
H
HTIDLid
01-01-2024, 00:00
#8
Het is allemaal symboolpolitiek. Al die politici weten dat deze maatregelen alleen maar averechts zullen werken en dan hebben ze een argument om het hele gedoogbeleid af te schaffen. Daar zijn ze al vanaf vergadering 1 op uit en dat zal dan ook zeker gebeuren deze kabinetsperiode als ze de 4 jaar vol kunnen maken.

De Nederlandse overheid doet vanaf nu mee in de oorlog tegen (soft)drugs. Het is alleen jammer voor ze dat ze die oorlog nooit kunnen winnen :stoned:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."