#1
die laatste twee zijn toch gewoon waar? punt 2 kan ik me ook heel goed voorstellen
Bijna een kwart van alle drugsincidenten in het verkeer lijkt gerelateerd te zijn aan de partydrug ghb. Dat blijkt uit een analyse die het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) voor Trouw uitvoerde. Het NFI onderzoekt bloed dat de politie afneemt van verkeersdeelnemers die van drugsgebruik verdacht worden. Sinds 2009 maakt de ghb-test onderdeel uit van de meting.
In dat jaar bleek dat van de 750 bloedmonsters die drugsgebruik aantoonden het in 172 gevallen (23 procent) ging om ghb. Tot november van dit jaar plukte de politie 131 mensen van de weg die ghb hadden genomen. Dat was weer ruim 20 procent. Verkeersdeelname onder invloed van ghb (4-hydroxybutaanzuur) is gevaarlijk omdat gebruikers bewusteloos kunnen raken.
Het ghb-probleem verdient volgens de politie aandacht omdat een – in het regeerakkoord – aangekondigde nieuwe speekseltester de drug, feitelijk een slaapmiddel, niet waarneemt. Het ontwikkelen van een tester die dat wel kan, is technisch mogelijk, maar was commercieel nooit interessant. „Het wordt hoog tijd dat fabrikanten daarmee beginnen”, zegt Han de Gier, hoogleraar farmacie aan de Rijksuniversiteit Groningen. Zo lang die test er niet is, is de politie afhankelijk van – schaarse – experts die op basis van uiterlijke kenmerken ghb-gebruik kunnen waarnemen. Pas na die waarneming doet de politie een bloedtest.
Albert Jan Klein Ikkink van DrugsExpertise Nederland is zo’n expert. „Zo'n vijfhonderd jongeren nippen de hele dag aan flesjes ghb. Ze zeggen dat ze kunnen rijden, maar eigenlijk zijn ze de hele dag dronken.” Hoeveel slachtoffers ghb maakt, is onduidelijk. Het ministerie van infrastructuur schat dat drugsgebruik de oorzaak is van 10 tot 25 procent van het aantal verkeersdoden. In 2009 zou dat neerkomen op 72 tot 180 doden. Ghb zou dan – in theorie – 17 tot 41 verkeersdoden (23 procent) hebben veroorzaakt.
„Wij komen vaak zulke rare ongelukken tegen, dat het wel ghb geweest moet zijn”, zegt Klein Ikkink. „Maar omdat de drug snel uit het bloed verdwijnt, komt een bloedonderzoek vaak te laat.” Opsluiten van ghb-gebruikers is bovendien ’onverantwoord’, zegt Willem van Hooijdonk van het politiekorps Midden en West Brabant. „Zware gebruikers moeten snel nemen, anders zijn de afkickverschijnselen extreem. We hebben dan geen keuze dan ze vrij te laten. Soms komen we hen dan na een paar uur weer tegen.”
, fietsen onder invloed vind ik toch niet erg. Dan gaat de tijd veel sneller voorbij feitelijk een slaapmiddel
„Wij komen vaak zulke rare ongelukken tegen, dat het wel ghb geweest moet zijn”,
.” Opsluiten van ghb-gebruikers is bovendien ’onverantwoord’,
„Zware gebruikers moeten snel nemen, anders zijn de afkickverschijnselen extreem. We hebben dan geen keuze dan ze vrij te laten. Soms komen we hen dan na een paar uur weer tegen.”

salvation zei:die laatste twee zijn toch gewoon waar? punt 2 kan ik me ook heel goed voorstellen

salvation zei:Hij heeft het over opsluiten nadat ze betrokken zijn geweest bij een auto-ongeluk...
Soms komen we hen dan na een paar uur weer tegen.
Als je betrokken bent bij een ernstig auto-ongeluk wordt je mee naar het bureau genomen om verhoord te worden en dergelijke, dat wordt hier bedoeld met opsluiten, niet opsluiten als strafmaatregel.
Verder zou er in een ideale wereld inderdaad meteen een leger aan hulpverleners voor je klaar staan als je schuldigt maakt aan dergelijke capriolen maar jij verwacht toch zelf ook zeker niet dat er de capaciteit is om binnen uur iemand in een hulpverleningstraject te krijgen?
salvation zei:Als je betrokken bent bij een ernstig auto-ongeluk wordt je mee naar het bureau genomen om verhoord te worden en dergelijke, dat wordt hier bedoeld met opsluiten, niet opsluiten als strafmaatregel. Verder zou er in een ideale wereld inderdaad meteen een leger aan hulpverleners voor je klaar staan als je schuldigt maakt aan dergelijke capriolen maar jij verwacht toch zelf ook zeker niet dat er de capaciteit is om binnen uur iemand in een hulpverleningstraject te krijgen?
salvation zei:die laatste twee zijn toch gewoon waar? punt 2 kan ik me ook heel goed voorstellen
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."