weet er iemand waarom er nu weer oorlog is,
het begon rond kerstmis weer,
hadden de israelisch genoeg van de raketten van hamas ?
ik begreep dat er nogal wat verontwaardiging was, omdat er veel minder israelische doden waren door de rakketten van hamas dan dode palestijnen door de vergeldings acties van israel
verslag belgische nieuws zondag 4 januari 2009
In de Gazastrook word volop een oorlog gevochten tussen
Israel en aanhangers van hamas, israelische grondtroepen zijn gisteravond
en vandaag massaal het gebied binnengetrokken, ze hebben Gazastad zo goed als
omsingeld, en daarmee de Gazastrook feitelijk in tweéen gedeeld.
Onophoudelijk zijn in de Gazastrook ontploffingen te horen,
gevolgd door dikke rookpluimen en het geluid van ambulances.
Israelische troepen hebben posities ingenomen in het noordelijke deel van de
Gazastrook. Volgens Palestina zijn bij de gevechten 31 palestijnse burgers gedood.
Al beweren de israelisch dat het om hamasleden gaat.
Ook langs de israelische kant vallen er slachtoffers, minstens 30 gewonden,
En één soldaat is gesneuveld.
Volgens de Israëlische premier Ehud Olmert was een grondoffensief onvermijdelijk,
We kunnen niet anders dan een grondoperatie uitvoeren om ons doel te bereiken.
Het doel van de operatie is om de veiligheid in de Gazastrook te verhogen.
Maar zegt de regering we zijn niet van plan om de Gazastrook te bezetten.
De vechtlust bij de hamasstrijders zou volgens israel al fel verminderd zijn.
De Palestijnse leider Mahmoud Abbas vraagt maar één ding, dat de gevechten stoppen.
We streven ernaar om de aanvallen op de Palestijnen in de Gazastrook te doen stoppen,
en zullen onze uiterste best doen daarvoor.
Hamas blijft wel rakketten afvuren in Israel,
ondermeer in Derots en Netivots,daarbij viel één licht gewonde.
Elders in Israel gaat het leven gewoon door en hoopt iedereen op een spoedig einde
van het geweld.
Inwoonster van Ashkelon Israel: zegt: ik ben zeer bang dat er soldaten gedood zullen worden,
Ik ben erg bezorgd,elke moeder met een kind in de oorlog maakt beangstigende tijden mee.
Internationale reacties over de inval in Gaza blijven niet uit,
Zowel Europa als de Arabische wereld vragen om de strijd te staken,
Maar daar blijft het voorlopig bij, De V.N veiligheidsraad die afgelopen nacht
in een spoedzitting bijeen kwam over de kwestie heeft niet eens een gemeenschappelijk
standpunt bereikt. De wereld wil dat het geweld in Gaza stopt.
De V.N veiligheidsraad kwam niet tot een formeel akkoord,
,vooral de Verenigde Staten (U.S.A) zouden dwars hebben gelegen.
De Arabische wereld is boos en veroordeelt de israelische inval,
Amr Moussa secretaris-generaal arabische LIGA. zegt:
De Arabieren kunnen deze situatie niet accepteren,
We moeten hevig reageren op deze aanval van agressie
Zeker gezien de vele slachtoffers onder burgers, onder Palestijnen ,
en gezien niemand reageert, de wereld kijkt met zijn ogen de andere richting op.
Ook de Europese unie drukte zijn bezorgdheid uit.
een woordvoerdster van de Europese unie zegt het is absoluut noodzakelijk dat
het geweld stopt. Een delegatie onder E.U voorzitter Tjechié is vertrokken naar
het middenoosten in de hoop een diplomatieke oplossing te vinden voor het conflict.
Protest tegen geweld in Gaza
In Brussel en Antwerpen is opnieuw betoogd tegen de israelische acties in gaza.
In Antwerpen trokken zoeen 500 manifestanten, vooral vrouwen en kinderen door
de stad om hun ongenoegen te uiten over het geweld en om de Palestijnse burgers
in de gazastrook te steunen,
De politie was massaal aanwezig maar er waren geen incidenten
De mars was een initiatief van enkele vrouwenorganisaties,
Mina Chebaa,van de vereniging voor ontwikkeling en emancipatie moslims, verteld:
Vandaag komen eigenlijk hier mamma’s en kinderen op straat,
Voor de moeders en kinderen in Palestina om medeleven te tonen aan het volk van Palestina.
De emoties laaien op, dat heeft ook te maken met dat grondoffensief dat vannacht is begonnnen
We willen gewoon dat het bloedbad stopt, het lijkt alsof er een uitroeing bezig is.
We zouden gewoon willen vragen alstublieft denk aan het volk en de mensenrechten enzomeer.
((met een vredige Paddo ter hand schuiven we het geweld aan de kant))
(( Hippie wisdom ,make love not war))