Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWord wiet eindelijk legaal?

Word wiet eindelijk legaal?

39 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
L
LiefhebbertjeLid
01-01-2024, 00:00
#1
Daar heb ik geen antwoord op eerlijk gezegd

Ik krijg dit weekend een shop eigenaar op bezoek zal hem proberen over te halen
Wat info te delen
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#2
Liefhebbertje zei:
Daar heb ik geen antwoord op eerlijk gezegd

Ik krijg dit weekend een shop eigenaar op bezoek zal hem proberen over te halen
Wat info te delen
Klik om te vergroten...
Ik ben benieuwd naar zijn mening. Maar ook dan geld nog steeds dat het slechts een mening van 1 shop eigenaar is.
L
LiefhebbertjeLid
01-01-2024, 00:00
#3
Dat is helemaal waar
Maar dat geeft misschien een beter beeld
Hoe ik aan mijn uitspraken kom

Ik maak even 2 rare voorbeelden

Een glazenwasser zal altijd netjes het minimum loon opgegeven rest in een potje
Markt koop mannen doen dat ook

Laatst moest mijn deur open gemaakt worden slotenmaker gebeld
30 sec deur open 125€ afrekenen geen bon
Als ik gewoon systeem in ga voor laten we zeggen 60€
Klopt boekhouding maar 65€ kan dan de zwarte pot in

Ik ben bang eigenlijk dat ik berkeerd overkom of me post verkeerd opstel
Waardoor er verkeerd over mijn info word gedacht
Dus aub als dat zo is spreek me er dan aub op aan
Want ik vertel alleen over eigen meegemaakte ervaringen
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#4
Liefhebbertje zei:
Want ik vertel alleen over eigen meegemaakte ervaringen
Klik om te vergroten...
Dat is prima, maar pas op met algemene conclusies trekken op basis van enkel je eigen ervaring. Je kunt 1 of enkele ervaringen niet zomaar extrapoleren.

Ik baseer mijn uitspraken in dit topic vooral over mijn economische kennis en slechts deels op eigen ervaringen. Met kennis en logica kom je vaak verder dan enkel losse ervaringen.
L
LiefhebbertjeLid
01-01-2024, 00:00
#5
Je hebt gelijk heb net ook in ander topic aangegeven dat ik niet vanuit mezelf allesmoet bekijken
Dus geef je helemaal gelijk
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#6
Onthoud wel dat trump dit allemaal kan verpesten.
Nixon kon het ook.
a
autysdLid
01-01-2024, 00:00
#7
Liefhebbertje zei:
De zwarte handel zal altijd goedkoper blijven
Dus die legale teelt zal efht de zwarte markt niet laten verdwijnen
Die legale kweet moet wel 2 x zo duur zijn ivm regeltjes belasting etc
Klik om te vergroten...
als ik ooit kan, koop ik legale wiet, dan weet ik dat het ok is met het gehalte THC :stoned:
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#8
Liefhebbertje zei:
De zwarte handel zal altijd goedkoper blijven
Dus die legale teelt zal efht de zwarte markt niet laten verdwijnen
Die legale kweet moet wel 2 x zo duur zijn ivm regeltjes belasting etc
Klik om te vergroten...
Dat is een foute aanname, criminaliteit zorgt juist voor extra kosten. Het moet allemaal geheim, extra risico, kleinschallige productie, etc.

Legalisering zal er juist voor zorgen dat bedrijven wiet veel goedkoper kunnen produceren vanwege schaalvoordeel. Accijnzen kan de overheid dan weer inzetten om de prijs niet te laten dalen, maar gelijk te houden.

En ja direct bij de bron halen is altijd goedkoper, maar dat komt omdat je dan meer richting inkoopprijzen gaat ipv retailprijzen. Dat geldt uiteindelijk bij alle producten.

En uiteraard blijft er zwarte handel, maar die zal vooral voor het buitenland plaats vinden.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#9
Mijn voorkeur zou uitgaan naar legaal gekochte wiet. Mits het allemaal zo goed gecontroleerd word en geregeld zoals ze 'beloven'. Waarschijnlijk gezonder qua bestrijdingsmiddelen, je helpt de legale wiettelers en t hoeft niet stiekem.
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#10
Dunnetjess33 zei:
Mijn voorkeur zou uitgaan naar legaal gekochte wiet. Mits het allemaal zo goed gecontroleerd word en geregeld zoals ze 'beloven'. Waarschijnlijk gezonder qua bestrijdingsmiddelen, je helpt de legale wiettelers en t hoeft niet stiekem.
Klik om te vergroten...

Jep zo denk ik er ook over, en zou het erg fijn vinden als het precies is wat ze beloven. Als het legaal word weet je dat de kwaliteit en of het hydro-wiet is of biologische met welk THC gehalte en zo verder.

Maar eerlijk gezegd heb ik er nu geen hoop in dat het binnenkort zal gaan starten. Hoewel kleinschalige projecten al wel worden uitgevoerd.

Het lijkt in ieder geval dat het steeds verder doordringt dat dit erg veel voordelen met zich meebrengt als het zover is. Kom op politiek ; had na zoveel jaar (decennia zelfs) al meer stappen verwacht richting legale regulatie van wiet en hasj.

*Fingers crossed*
L
LiefhebbertjeLid
01-01-2024, 00:00
#11
Psychedelibee zei:
Liefhebbertje zei:
De zwarte handel zal altijd goedkoper blijven
Dus die legale teelt zal efht de zwarte markt niet laten verdwijnen
Die legale kweet moet wel 2 x zo duur zijn ivm regeltjes belasting etc
Klik om te vergroten...
Dat is een foute aanname, criminaliteit zorgt juist voor extra kosten. Het moet allemaal geheim, extra risico, kleinschallige productie, etc.

Legalisering zal er juist voor zorgen dat bedrijven wiet veel goedkoper kunnen produceren vanwege schaalvoordeel. Accijnzen kan de overheid dan weer inzetten om de prijs niet te laten dalen, maar gelijk te houden.

En ja direct bij de bron halen is altijd goedkoper, maar dat komt omdat je dan meer richting inkoopprijzen gaat ipv retailprijzen. Dat geldt uiteindelijk bij alle producten.

En uiteraard blijft er zwarte handel, maar die zal vooral voor het buitenland plaats vinden.
Klik om te vergroten...

Denk dat je een verkeerd beeld hebt zwart is altijd goedkoper als wit
Kleinschalig?
Er staan loodse. Met meer als 10.000 planten en dat x10 hokken dus elke week oogst
Wat kost een kilo volgens jou?
Tussen 3-5,5 heb je er al 1 daar met belasting accijnz etc onder forget it
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#12
Liefhebbertje zei:
Psychedelibee zei:
Liefhebbertje zei:
De zwarte handel zal altijd goedkoper blijven
Dus die legale teelt zal efht de zwarte markt niet laten verdwijnen
Die legale kweet moet wel 2 x zo duur zijn ivm regeltjes belasting etc
Klik om te vergroten...
Dat is een foute aanname, criminaliteit zorgt juist voor extra kosten. Het moet allemaal geheim, extra risico, kleinschallige productie, etc.

Legalisering zal er juist voor zorgen dat bedrijven wiet veel goedkoper kunnen produceren vanwege schaalvoordeel. Accijnzen kan de overheid dan weer inzetten om de prijs niet te laten dalen, maar gelijk te houden.

En ja direct bij de bron halen is altijd goedkoper, maar dat komt omdat je dan meer richting inkoopprijzen gaat ipv retailprijzen. Dat geldt uiteindelijk bij alle producten.

En uiteraard blijft er zwarte handel, maar die zal vooral voor het buitenland plaats vinden.
Klik om te vergroten...

Denk dat je een verkeerd beeld hebt zwart is altijd goedkoper als wit
Kleinschalig?
Er staan loodse. Met meer als 10.000 planten en dat x10 hokken dus elke week oogst
Wat kost een kilo volgens jou?
Tussen 3-5,5 heb je er al 1 daar met belasting accijnz etc onder forget it
Klik om te vergroten...
Ik heb een prima beeld van de zwarte markt hoor. Toen ik nog dagelijks blowde heb ik ook een tijdje wiet zwart gekocht. Maar daar ging mijn punt niet over.

Mijn punt is dat de meesten niet zwart inkopen aangezien je vaak in een keer best veel moet kopen als je een leuke prijs wilt. Dus prijzen van de zwarte markt vergelijken met prijzen in de coffeeshop is geen eerlijk vergelijk. Je hebt het zelf ook over kilo's, alsof consumenten daar uberhaupt mee bezig zijn...

En bovendien kan de productie eecht wel goedkoper als het legaal kan. Kleinschalige productie is misschien ook niet helemaal het juiste woord voor de situatie nu, maar het kan zeker grootschaliger als het wel legaal zou worden. Bovendien kost iets illegaal produceren altijd meer geld dan weer je het gewoon legaal en openbaar mag doen. Ja er zal extra geinvesteerd moeten worden om aan regulatie te voldoen, maar bij voldoende schaal zal dat waarschijnlijk niet een aanzienlijk deel van de kostprijs bepalen. Vergeet daarnaast ook niet dat iedereen in de keten, denk aan de kweker, handelaar, coffeeshop nu een premium op hun prijs moeten gooien voor het lopen van meer risico en kosten om dat risico te verkleinen.
L
LiefhebbertjeLid
01-01-2024, 00:00
#13
Zwarte handel bedoel ik de achterdeur shop he
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#14
Weet iemand wat er met hasj gaat gebeuren?
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#15
Fool zei:
Weet iemand wat er met hasj gaat gebeuren?
Klik om te vergroten...
Hetzelfde als met wiet
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#16
Gaan we daar voor het gemak maar vanuit, of wordt dat ook daadwerkelijk gezegd in de kamers?
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#17
Fool zei:
Gaan we daar voor het gemak maar vanuit, of wordt dat ook daadwerkelijk gezegd in de kamers?
Klik om te vergroten...
Daar gaan we maar vanuit.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#18
Liefhebbertje zei:
Zwarte handel bedoel ik de achterdeur shop he
Klik om te vergroten...
Wat bedoel je daar mee? Dat shops naast legale verkoop ook aan illegale verkoop zouden gaan doen?

Dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat ze dat risico gaan lopen, juist wanneer ze eindelijk legaal mogen inkopen en verkopen. Nu gebeurd de inkoop van wiet nog illegaal en vind er geen controle op de in en verkoop plaats. Het ligt redelijk voor de hand dat dit straks wel gecontroleerd gaat worden, al is het alleen maar voor het heffen van btw.
L
LiefhebbertjeLid
01-01-2024, 00:00
#19
Nee absoluut niet aan illegale verkoop
Nu is de verkoop ook 'legaal'

Ze zullen enkel legaal inkopen tot ze een 'normaal' bedrag binnen hebben
En de rest gewoon zwart inkopen
Die prijs zal altijd goedkoper zijn
Mheb dit aangehoord van wat shop eigenaren dus niet een eigen gecreëerd beeld
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#20
Liefhebbertje zei:
Nee absoluut niet aan illegale verkoop
Nu is de verkoop ook 'legaal'

Ze zullen enkel legaal inkopen tot ze een 'normaal' bedrag binnen hebben
En de rest gewoon zwart inkopen
Die prijs zal altijd goedkoper zijn
Mheb dit aangehoord van wat shop eigenaren dus niet een eigen gecreëerd beeld
Klik om te vergroten...
Dan zullen ze nogal een risico lopen, voor de btw aangifte zullen ze zowel alle inkoop als verkoop met bonnetjes moeten kunnen aantonen. Alles wat ze zwart inkopen zullen ze dan ook zwart moeten verkopen. Lijkt me nogal onlogisch en vergezocht allemaal.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."