Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsXTC ontploft in maag meisje

XTC ontploft in maag meisje

14 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#1
http://m.telegraaf.nl/buitenland/article/29132425/studente-dood-op-ibiza

Mmm weer zo een "vaag" verhaal. En een moeder die waarschijnlijk naief is over dat haar geliefde dochter dat niet zelf zou nemen. Dat weet je helaas niet...
En kan XTC in je maag ontploffen?
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#2
Extreem vaag inderdaad. Sowieso ook de bewering 'twee keer de dodelijke dosis MDMA in haar bloed'. Heb ooit gelezen dat (weliswaar gebaseerd op muizenonderzoek dus grove schatting) de dodelijke dosis bij mensen een paar gram is, dus dat zijn toch al aardig wat pillen. Correct me if I'm wrong, ik weet niet of die bewering waar is. Neem niet aan dat ze zoveel pillen had geslikt. Waarschijnlijk spelen er andere zaken mee. Hoe definieer je ook 'dodelijke dosis'? Heb je het dan over acuut dodelijk of gevolgen (dehydratie, serotoninesyndroom, etc.?). LD50?

En de pillen ontploft in haar maag? Huh?

Typisch gevalletje slechte journalistiek. Wel erg triest, daar niet van.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#3
Roze olifant zei:
Sowieso ook de bewering 'twee keer de dodelijke dosis MDMA in haar bloed'. Heb ooit gelezen dat (weliswaar gebaseerd op muizenonderzoek dus grove schatting) de dodelijke dosis bij mensen een paar gram is, dus dat zijn toch al aardig wat pillen. Correct me if I'm wrong, ik weet niet of die bewering waar is. Neem niet aan dat ze zoveel pillen had geslikt.
Klik om te vergroten...
Er staat in het artikel dat ze in haar maag een open gescheurd zakje met een flink aantal pillen hebben gevonden. Het lijkt er dus op dat er sprake was van smokkelen en niet recreatief gebruik.

Verder inderdaad slechte journalistiek, want het blijft een veel te vaag verhaal. @De Dunne waarom lees je überhaupt nog de telegraaf? Kom hier altijd alleen maar waardeloze artikelen tegen die jij deelt uit de telegraaf.
S
StimsalaBanneLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ze noemen het niet voor niks de "Televaag" vind dat echt een zooitje.
L
LangspeelplaatLid
01-01-2024, 00:00
#5
''Ze had tweemaal de dodelijke dosis MDMA in haar bloed.''

Dan had ik al zo'n 30x dood moeten zijn. Wat een onzin.

MDMA is in zeldzame gevallen dodelijk, meestal gebeurt dit door oververhitting of uitdroging.
P
PiraatPandaLid
01-01-2024, 00:00
#6
De omschrijving 'ontploft' slaat natuurlijk nergens op. Ze bedoelen gewoon dat het zakje met die pillen is geknapt in haar maag. Bij bolletjesslikkers hoor je dit nog wel eens, maar met een zakje xtc op een feest of in een hotel is het wel vreemd idd.

In theorie zou t best kunnen dat iemand een zakje met een aantal xtc pillen bij een feest naar binnen smokkelt in haar broekzak ofzo, dan schrikt van security en snel het zakje met de pillen in haar mond stopt en doorslikt. Of het op die manier ergens mee naar toe hebben willen smokkelen?

Of zelfmoord?

Doodgaan aan een overdosis xtc is wel mogelijk hoor. Van elke drug is ook één of andere waarde (LD50) die aangeeft bij welke dosis de helft van de mensen (of soms hebben ze t alleen getest op ratten en schatten ze maar wat) eraan bezwijkt. Die waarde kunnen ze als referentie hebben genomen voor die uitspraak. Dat jij met 10x die dosis weet te overleven lijkt me niet zo relevant. Een ander kan er blijkbaar wel aan overlijden. Omgevingsfactoren en persoonlijke conditie maken ook veel verschil natuurlijk.

Maar t blijft idd een erg slecht artikel en een vaag verhaal.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#7
Langspeelplaat zei:
''Ze had tweemaal de dodelijke dosis MDMA in haar bloed.''

Dan had ik al zo'n 30x dood moeten zijn. Wat een onzin.
Klik om te vergroten...
Deze opmerking is net zo'n onzin als het artikel. Je weet helemaal niet wat er met dodelijke dosis bedoelt word volgens mij. De dodelijke dosis, op voorwaarde dat de telegraaf het hier over het juiste heeft, is de LD50. Die dosering waarbij 50% van de testobjecten (meestal muizen), dood gaat. Voor MDMA vond ik dit hierover:
"The LD50 of MDMA ranges from about 100-300 mg/kg in assorted rodents.[42] The single-dose LD50 in humans can only be guessed at, but may be on the order of 10-20 mg/kg (oral.)"

Dus jij hebt al 30x meer dan 10mg/kg MDMA op LP? Lijkt me vrij sterk en dus net zo'n onzin of zelfs grotere dan het artikel van de telegraaf...
L
LangspeelplaatLid
01-01-2024, 00:00
#8
Psychedelibee zei:
Deze opmerking is net zo'n onzin als het artikel. Je weet helemaal niet wat er met dodelijke dosis bedoelt word volgens mij. De dodelijke dosis, op voorwaarde dat de telegraaf het hier over het juiste heeft, is de LD50. Die dosering waarbij 50% van de testobjecten (meestal muizen), dood gaat. Voor MDMA vond ik dit hierover:
"The LD50 of MDMA ranges from about 100-300 mg/kg in assorted rodents.[42] The single-dose LD50 in humans can only be guessed at, but may be on the order of 10-20 mg/kg (oral.)"

Dus jij hebt al 30x meer dan 10mg/kg MDMA op LP? Lijkt me vrij sterk en dus net zo'n onzin of zelfs grotere dan het artikel van de telegraaf...
Klik om te vergroten...

True, ik was niet helemaal bij de les bij het plaatsen van mijn comment. Ik dacht te lezen dat het 2x om de aanbevolen hoeveelheid ging.

**EXCUSES, AAN DE SCHANDPAAL!!**

Maaruh... heb je een baaldag vandaag? Je komt nogal chagrijnig over. Is nergens voor nodig.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#9
Langspeelplaat zei:
Maaruh... heb je een baaldag vandaag? Je komt nogal chagrijnig over. Is nergens voor nodig.
Klik om te vergroten...
Voel me niet helemaal lekker al een paar dagen, waardoor ik misschien wat chagrijniger over kom. Zal er op letten, want dat is niet mijn bedoeling in ieder geval.
L
LangspeelplaatLid
01-01-2024, 00:00
#10
Psychedelibee zei:
Voel me niet helemaal lekker al een paar dagen, waardoor ik misschien wat chagrijniger over kom. Zal er op letten, want dat is niet mijn bedoeling in ieder geval.
Klik om te vergroten...

No problem. Mensen, waaronder ik, kunnen af en toe ook achterlijk overkomen op dit forum. Af en toe is het ook heerlijk om met gestrekt been de discussie aan te gaan. Feitelijk heb je gelijk, maar ik voelde me aangetast in mijn ego. :wink: Het feit dat je toegeeft dat je niet zo lekker gaat, dekt de lading voor mij en ik kan het me daarbij ook goed voorstellen.
M
MDMAapLid
01-01-2024, 00:00
#11
Lekker ongefundeerd artikel. Maar hey, we kunnen weer lekker massaal afgeven op die kleine, vieze pilletjes dus lekker boeiend!

Los daarvan nog een andere aanname: Waarom zou je XTC in een zakje in je maag smokkelen? Als groot fan van Border Security heb ik menig vrouw toch wel creatiever in de weer gezien. Past ook makkelijk... :smirkcat:
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#12
Klinkt als het broodje aap verhaal van mijn vader. Als die merkte dat ik op 17jarige leeftijd met grote doppen thuiskwam had ie zijn verhaal klaar. Een maat van hem had ooit zoveel pillen gegeten dat ze ontploften in zijn buik en ze hebben hem terplekke open moeten snijden. Leipe shit die pilen zei hij dan. Wist toen al wel wat af van xtc dat dit niet kon gebeuren. Zijn verhaal was even vaag of dat van de televaag ^^
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ach ja, ik vraag mij dan af: wilde ze smokkelen? Zelfmoord plegen? Is ze gedwongen met een pistool tegen der hoofd?
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#14
MDMAap zei:
Lekker ongefundeerd artikel. Maar hey, we kunnen weer lekker massaal afgeven op die kleine, vieze pilletjes dus lekker boeiend!

Los daarvan nog een andere aanname: Waarom zou je XTC in een zakje in je maag smokkelen? Als groot fan van Border Security heb ik menig vrouw toch wel creatiever in de weer gezien. Past ook makkelijk... :smirkcat:
Klik om te vergroten...
Haha ik kijk dat ook vaak en idd... Lijkt mij daar beter en veiliger.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#15
Psychedelibee zei:
Er staat in het artikel dat ze in haar maag een open gescheurd zakje met een flink aantal pillen hebben gevonden. Het lijkt er dus op dat er sprake was van smokkelen en niet recreatief gebruik.
Klik om te vergroten...

Dat had ik gelezen, maar blijkbaar wel slecht, dacht dat er stond dat er een paar pillen in dat zakje zaten en niet een 'flink aantal.' Dat maakt het eigenlijk nog veel vreemder. Dan moet zo'n zakje toch al van aardig formaat zijn geweest. Waarom, voor wie?? Zoveel vragen. Beterschap trouwens! Word zelf ook altijd loeichagrijnig van me niet lekker voelen.

En @De Dunne, ga vooral door met slechte en onduidelijke Telegraaf-onzinartikelen posten, vind het eigenlijk wel vermakelijk. :sunglasses:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."