Je gaat wel eens naar een feestje, en je slikt daar wel eens een pilletje. Dat kun je makkelijk krijgen: één belletje, en er komt iemand op een scooter je drugs naar keuze brengen.
Maar dan krijg je een sms'je: 'Bericht van de politie: Uw telefoonnummer is aangetroffen in de dealertelefoon van een drugsdealer'. Wat dan? Dat overkwam
tachtig klanten van twee dealers uit Utrecht.
"Vroeger sprak de politie ook al klanten aan, maar toen gingen ze vooral naar de echte junks toe", zegt Geert-Iem Roos van Alpha Advocaten. "De laatste jaren worden gewone, recreatieve gebruikers ook benaderd."
Het is een waarschuwing, om te laten zien dat we op de hoogte zijn.
Politiewoordvoerder Yvette Verboon
Uit een rondgang bij vijf politiekorpsen blijkt deze tactiek inderdaad niet vreemd. Zo werden vorig jaar in Bodegraven nog de contactpersonen van een gepakte drugsdealer gesms't. "Dit was bedoeld als een waarschuwing voor de afnemers", zegt politiewoordvoerder Yvette Verboon. "Als een manier om te laten zien dat we op de hoogte zijn."
In andere regio's zijn geen concrete gevallen bekend, omdat dit soort tactieken niet centraal gecoördineerd worden. "Maar ik zou er niet vreemd van opkijken als dit vaker gebeurt", zegt de woordvoerder van politie Amsterdam. "We hebben in het verleden ook wel kaartjes naar veelplegers gestuurd, als signaal dat we ze in de gaten houden."
Bron: Nos
https://nos.nl/op3/artikel/2200024-...elefoonnummer-als-je-dealer-wordt-gepakt.html