Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsPetitie tegen opslaan vingerafdrukken

Petitie tegen opslaan vingerafdrukken

10 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
F
Frank123Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik vind het ook geweldig van de personen die de folder hadden verspreid waar zoveel ophef over is. Tegelijkertijd kan ik me om de reactie ontiegelijk kwaad maken. Onsmakelijke grap ? mensen denk na ! het is verdomme wel realiteit ! haal die oogkleppen af !
C
ConjoLid
01-01-2024, 00:00
#2
Verleden heb ik zelfs DNA moeten afgeven.... Dat gaat in toekomst ook gebeuren bij elke burger... Als je niks te verbergen hebt, dus wat is het probleem? Welk kom in 2018
D
DioneLid
01-01-2024, 00:00
#3
http://www.hetnieuwerijk.nl/index.php

Stop de opslag van vingerafdrukken
WET DRUIST IN TEGEN DE GRONDWET EN EUROPEES VERDRAG VOOR DE RECHTEN VAN DE MENS

Sinds 21 september dit jaar slaat onze regering de vingerafdrukken van alle Nederlanders op, met de bedoeling ze in een centrale database te verzamelen. De beslissing om deze database aan te leggen is geruisloos door de Eerste en Tweede Kamer geloodst. En nu lijkt de Nederlandse burger voor een voldongen feit te staan: wie een nieuw paspoort of nieuwe identiteitskaart haalt, is verplicht vingerafdrukken af te geven. Maar wat zijn de risico's, wat is het nut en is dit juridisch toelaatbaar? Wij maken ons hier grote zorgen over!

Het doel van de databank is "veiligheid". Maar deze en vergelijkbare maatregelen, maken Nederland voor iedere burger juist minder veilig. Het opslaan van de vingerafdrukken van alle Nederlanders in één gigantische database leidt tot hoge kosten en is vrijwel niet meer terug te draaien. De verzameldrift ten behoeve van de veiligheid suggereert ook dat wij allemaal als potentiële verdachten worden gezien. Het maakt misbruik van deze gegevens bovendien veel makkelijker. Hierdoor verandert de machtsbalans tussen overheid en burgers ingrijpend. En wie weet wie er over 20 jaar aan de macht is?

Daarbij komt dat de overheid met deze database criminaliteit niet beter kan bestrijden. Vingerafdrukken zijn eenvoudig na te maken en het risico op identiteitsfraude is dus groot. Bovendien wordt de database een interessant doelwit voor criminelen, die zo in één slag de beschikking kunnen krijgen over persoonlijke gegevens van alle Nederlanders die vanaf 21 september een nieuw reisdocument aanvragen.

Het verbaast niet dat de aanleg en gebruik van deze vingerafdrukkendatabase op gespannen voet staat met het grondrecht op privacy, zoals vastgelegd in artikel 10 van de Nederlandse Grondwet en artikel 8 van het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens. Ook het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP), verschillende onderzoekers, hoogleraren en deskundigen op het gebied van informatica, rechtspsychologie, computerbeveiliging en zelfs de Europese Toezichthouder voor Gegevensbescherming hebben zich zeer kritisch uitgelaten over deze ontwikkeling.

De Nederlandse regering wil het doen lijken alsof zij deze database op grond van Europese wetgeving aanlegt. Maar dat is niet het geval. Het doel van de Europese wetgeving is alleen het verifiëren van de houder van het paspoort of identiteitskaart en de authenticiteit van het document. Wij vinden het onaanvaardbaar dat deze gegevens kunnen worden gebruikt voor een ander doel. Het is nog niet te laat: de centrale database is er nòg niet.
De centrale database is er nog niet, druist in tegen onze grondrechten en het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens. Bovendien maakt het Nederland niet perse veiliger.
Wij vragen de Nederlandse bevolking daarom om onze regering op te roepen deze wet terug te draaien.
Klik om te vergroten...
W
WackyLid
01-01-2024, 00:00
#4
Folder ? Ophef ?
Wat heb ik gemist ?
F
Frank123Lid
01-01-2024, 00:00
#5
http://www.gebrokenpennen.nl/2009/11/de ... n-u-denkt/
I
ImmoLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik moet zeggen dat ik het helemaal geen verkeerd idee vind om van elke Nederlander de vingerafdruk in een grote database te zetten, justitie zal hiermee makkelijker misdaad kunnen oplossen.
T
TeKNoZemLid
01-01-2024, 00:00
#7
Immo zei:
Ik moet zeggen dat ik het helemaal geen verkeerd idee vind om van elke Nederlander de vingerafdruk in een grote database te zetten, justitie zal hiermee makkelijker misdaad kunnen oplossen.
Klik om te vergroten...

Het is alleen nogal fraudegevoelig.. Zelfde geld voor die chip in je paspoort.
W
WackyLid
01-01-2024, 00:00
#8
En je moet je ook realiseren dat het voor steeds meer gebruikt zal worden, het gaat stapje voor stapje verder.

Je kunt wel denken "ik ben geen misdadiger, dus ik heb niets te vrezen". En als ze dit soort dingen alleen zouden gebruiken om terroristen en echte criminelen aan te pakken zou er niets aan de hand zijn. En voorlopig zal dat ook wel zo zijn. Echter, als iedereen aan het systeem gewend is, zal het gebruik weer worden uitgebreid. Als we het steeds door laten gaan zullen we in de toekomst op ieder wissewasje worden gecontroleerd. Als het over 10 jaar bijvoorbeeld ook technisch heel makkelijk is om vingerafdrukken van voorwerpen te nemen kan de politie op straat stukjes zwerfafval scannen en direct met behulp van de database een boete sturen naar wie het heeft vast gehad. Nu gooi jij misschien geen zwerfafval op straat (al kan je ook wel eens iets per ongeluk laten vallen) en misschien is een boete daarvoor nog redelijk ook. maar dit is maar een voorbeeld van waar het heen kan gaan, de mogelijkheden zijn eindeloos, en er kunnen nog allerlei nieuwe wetten worden aangenomen die jij wel zal overtreden. En als je continu op alles en alles gecontroleerd word heb je toch geen leven meer ?

En die zware criminelen en terroristen ? Die letten wel op waar ze mee bezig zijn, die zullen zich hier niet door laten tegenhouden in wat ze doen. Dus het is de gewone burger met de lullige overtredingjes die de sigaar zal zijn.

En dan gaat het alleen nog maar over nieuwe mogelijkheden en wetten, dan hebben we het nog niet over de mogelijkheden dat er andere mensen aan de macht komen met niet zo goede bedoelingen. Niets geleerd van WO2 ?

Ergens moet er een eind komen aan deze gang van zaken.
F
Frank123Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Wat wacky al zegt.

over een tijdje zien ze alles dus je privacy is 0,0 . Daarbij komt er ook nog eens bij dat de kilometerheffingskastjes ook om de hoek liggen. Dus kunnen ze over een tijdje controleren, met welke snelheid je waar heen bent gegaan , en wat je daar hebt gedaan.

Tuurlijk, criminaliteit is makkelijker op te lossen. Maar daar word door de criminelen wel weer wat op verzonnen. Maar ook omdat dit straks ''normaal'' zal zijn word de beveiliging laks , en zal het gehackt worden. De kans is groot. En dan zijn de poppen aan het dansen.

De camera's staan ook al her en der door de stad verspreid. Hoever moeten we nog beroofd worden van onze vrijheid ?
3
3970Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Immo zei:
Ik moet zeggen dat ik het helemaal geen verkeerd idee vind om van elke Nederlander de vingerafdruk in een grote database te zetten, justitie zal hiermee makkelijker misdaad kunnen oplossen.
Klik om te vergroten...

Ik verbaas me telkens weer hoe laconiek sommige mensen er op reageren...snappen jullie dan echt niet waar dit allemaal heen gaat? Slimme energiemeters, chipknip, rekeningrijden mbv gps-kastjes, medisch dossier, bewaarplicht voor providers....

De overheid weet straks van iedereen waar hij/zij zich bevindt, op elk tijdstip, wat je eet, wat je koopgedrag is, hoeveel je verdient, wat je ermee doet, hoe (on)gezond je bent, wat je politieke en seksuele voorkeur is, of je drugs gebruikt....behalve van de echte criminelen natuurlijk...

Ik vind het een erg kwalijke ontwikkeling, die absoluut gestopt moet worden, dit gaat nergens meer over. Maar zolang de meerderheid van de burgers zich als makke lammetjes naar de slachtbank/vaccinatiekampen laat leiden, zie ik het somber in.
F
Frank123Lid
01-01-2024, 00:00
#11
3970 zei:
Immo zei:
Ik moet zeggen dat ik het helemaal geen verkeerd idee vind om van elke Nederlander de vingerafdruk in een grote database te zetten, justitie zal hiermee makkelijker misdaad kunnen oplossen.
Klik om te vergroten...

Ik verbaas me telkens weer hoe laconiek sommige mensen er op reageren...snappen jullie dan echt niet waar dit allemaal heen gaat? Slimme energiemeters, chipknip, rekeningrijden mbv gps-kastjes, medisch dossier, bewaarplicht voor providers....

De overheid weet straks van iedereen waar hij/zij zich bevindt, op elk tijdstip, wat je eet, wat je koopgedrag is, hoeveel je verdient, wat je ermee doet, hoe (on)gezond je bent, wat je politieke en seksuele voorkeur is, of je drugs gebruikt....behalve van de echte criminelen natuurlijk...

Ik vind het een erg kwalijke ontwikkeling, die absoluut gestopt moet worden, dit gaat nergens meer over. Maar zolang de meerderheid van de burgers zich als makke lammetjes naar de slachtbank/vaccinatiekampen laat leiden, zie ik het somber in.
Klik om te vergroten...
helemaal mee eens ! echte criminelen komen er toch wel onderuit.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."