Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsPolitiek en drugs

Politiek en drugs

11 antwoorden
2 weergaven
18-5-2026
E
EikLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ja ik hou daar wel rekening mee bij mijn stemgedrag. Het is niet de enige reden dat ik groen links stem, maar wel 1 van de redenen 😅
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#2
Volgens mij mogen wij In maart weer stemmen op de landelijke partijen. Letten jullie bij het stemmen op het drugsbeleid van de partijen? En welke partij heeft het beste beleid ten aanzien van drugs?

Groenlinks heeft een versoepelend beleid waaronder het legaliseren van wiet, mdma en paddo's.

Drugs

GroenLinks wil softdrugs en drugs als XTC en paddo’s legaliseren. Harddrugs moeten verboden blijven.
groenlinks.nl groenlinks.nl
A
AlakazamLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik houd daar zeker ook rekening mee met stemmen, vooral omdat het laat zien dat de partij niet bang is om taboes te doorbreken.

Meen me te herinneren dat FvD ook een nieuw drugsbeleid wilde, in de vorm van alles legaliseren en reguleren, maar kan het niet meer op hun site vinden.
Ben momenteel sowieso niet geïnformeerd genoeg om een overwogen keuze hierin te maken dus wordt tijd me daar weer eens in te verdiepen.

Hoop wel dat GroenLinks hierin door zou zetten en ook de wat minder populaire drugs zou legaliseren, of op zijn minst decriminaliseren.
B
BlauweaapLid
01-01-2024, 00:00
#4
Rivalrie zei:
Volgens mij mogen wij In maart weer stemmen op de landelijke partijen. Letten jullie bij het stemmen op het drugsbeleid van de partijen? En welke partij heeft het beste beleid ten aanzien van drugs?

Groenlinks heeft een versoepelend beleid waaronder het legaliseren van wiet, mdma en paddo's.

Drugs

GroenLinks wil softdrugs en drugs als XTC en paddo’s legaliseren. Harddrugs moeten verboden blijven.
groenlinks.nl groenlinks.nl
Klik om te vergroten...
Drugs als wiet paddos & xtc? Wat doet xtc in dit rijtje dan ? In een x van natuur shit naar synthetische dingen ? Waarom staat speed dan niet tussen dit rijdje ?
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#5
Blauweaap zei:
Drugs als wiet paddos & xtc? Wat doet xtc in dit rijtje dan ? In een x van natuur shit naar synthetische dingen ? Waarom staat speed dan niet tussen dit rijdje ?
Klik om te vergroten...
Xtc is niet verslavend en niet schadelijk bij "normaal" gebruik. Speed wel
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#6
GroenLinks is op dit moment de enige partij die hardop durft te zeggen dat ze voor legalisering van XTC/MDMA zijn.
Vera Bergkamp van D66 verdient wel dikke credits voor haar inzet m.b.t. het legaliseren van wiet, zij heeft het hele experiment Gesloten Coffeeshopketen voor elkaar gebokst, ook al moest ze daarbij flinke compromissen sluiten met de confessionelen en de conservatieven. Overigens is D66 wel voorstander van een neo-liberale manier van legaliseren waarbij de productie en verkoop van die middelen in handen komt van bedrijven zoals Heineken die maar één doel hebben: de verkoop stimuleren. Volgens experts is dat ook niet het beste model voor de volksgezondheid.
De SP is stiekem ook wel pragmatisch als het gaat om het drugsbeleid, maar die partij durft zich ook niet echt te profileren op drugslegalisatie. Ze zijn dus voor een verbod op harddrugs.
Het standpunt van de FvD op het punt drugs is nog leeg.
De PVV is voor de harde aanpak van drugscriminelen en noemt het gedoogbeleid 'veel te soft'.
De VVD heeft zowel een liberale tak (voor legalisering en voor commercialisering) maar ook een grote conservatieve tak. De VVD heeft uiteraard drie ministers van Justitie op rij gehad die binnen het drugsbeleid nogal probeerden te sjoemelen met het beïnvloeden van wetenschappelijk onderzoek enzo.
Het CDA noemt cannabis 'een sluipmoordenaar' en Kamerlid Madeleine van Toorenburg komt doorgaans niet veel verder dan wat emotioneel geschreeuw over hoe erg dat allemaal wel niet is.
De bovenstaande staatssecretaris is van de CU. Die bestrijdt dus liever gedachten en cultuur dan dat hij nadenkt over evidence-based beleid.
De Piratenpartij is trouwens wel voorstander van legalisering van alle drugs =D
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#7
Alakazam zei:
Meen me te herinneren dat FvD ook een nieuw drugsbeleid wilde, in de vorm van alles legaliseren en reguleren, maar kan het niet meer op hun site vinden.
Ben momenteel sowieso niet geïnformeerd genoeg om een overwogen keuze hierin te maken dus wordt tijd me daar weer eens in te verdiepen.
Klik om te vergroten...
Ik zou niet te veel verwachten van de FvD op dit punt. In een beginstadium zeiden ze wel dat ze voorstander waren van legalisering, ja. Maar de partij heeft een achterban van (progressieve) jongeren, maar ook van conservatieve nationalisten. En vooral die laatste groep zou wel eens massaal kunnen weglopen als er wordt gepleit voor legalisering. Dus ik denk dat de FvD zich er daarom niet (meer) op durft te profileren.
E
EikLid
01-01-2024, 00:00
#8
Helder overzicht van wat de verschillende partijen doen aan drugsbeleid @Neo-Shulginist . Nog twee kleine aanvullingen:
SGP is, net als de andere christelijke partijen, redelijk hardcore-anti drugs. Partij voor de Dieren is voor legalisering van cannabis en wenst onderzoek naar de mogelijkheden om XTC te legaliseren.

Samenvattend zijn dus met name Groen Links, D'66 en Partij voor de dieren openlijk voor legalisering waarbij Groen Links het verst durft te gaan. Het trio aan Christelijke partijen zijn volgens mij de grootste voorstanders van de "war on drugs".
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ah, ja, ik had de SGP expres niet genoemd want dat spreekt voor zich natuurlijk. Partij van de Dieren heeft wel een flink partijprogramma met allerlei uitgediepte standpunten, maar de partij presenteert zich steeds als one-issue-partij op het gebied van dieren. Dus ik twijfelde nogal over wat ze nou precies vinden. Maar misschien is het logisch: illegale productie van drugs leidt tot dumpingen in de natuur. Dat zullen ze willen oplossen en reguleren is de enige manier waarop dat kan.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#10
Oh voor mij een verrassing dat DENK wel voor regulering is van cannabis (maar benadrukt dat gebruik ontmoedigd moet worden).
www.cannabis-kieswijzer.nl

DENK

Wietteelt reguleren en gebruik ontmoedigen. DENK vindt dat het huidige gedoogbeleid van cannabis criminaliteit in de hand werkt. DENK is daarom: Vóór de regulering van de teelt en de verkoop van cannabis, waarbij cannabisgebruik wordt ontmoedigd....
www.cannabis-kieswijzer.nl www.cannabis-kieswijzer.nl

Over andere drugs doet de partij geen uitspraken. Maar als ze dezelfde logica volgen: volksgezondheid verbeteren via reguleren en een inclusieve samenleving voor minderheden, maar wel gebruik ontmoedigen (want gebruik is niet gezond), dan zouden ze in principe ook voor regulering moeten zijn.

Wat vindt DENK van softdrugs?

DENK wil het gebruik van drugs ontmoedigen. Het huidige gedoogbeleid leidt tot gezondheidsrisico’s, criminaliteitsproblemen en overlast. Daarom wil DENK overgaan tot regulering van de productie en verkoop van softdrugs, zodat de overheid er zorg voor kan dragen dat veiligheids- en gezondheidsrisico’s niet plaatsvinden. Daarnaast vindt DENK het van belang dat mensen op elk moment hun softdrugs kunnen laten controleren, zodat we voorkomen dat mensen ziek worden. Dit moet hand in hand gaan met ontmoedigingsbeleid.
E
EikLid
01-01-2024, 00:00
#11
Oh oeps ik was DENK ook vergeten. Positief verast dat ze daar zo progressief in de wedstrijd zitten :laughing:
P
PoederpretLid
01-01-2024, 00:00
#12
FvD wil cannabis legaliseren en onderzoeken uit laten voeren of we op de lange termijn ook partydrugs zoals xtc kunnen legaliseren en reguleren.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."