Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsKamerleden verrast door positieve resultaten halliculerende middelen als medicijn

Kamerleden verrast door positieve resultaten halliculerende middelen als medicijn

13 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
j
jeroen79Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Onderstaand artikel is vandaag gepubliceerd op nu.nl
https://www.nu.nl/politiek/6229752/...ten-hallucinerende-middelen-als-medicijn.html

Ik ben wel heel benieuwd hoe dit zich verhoudt tot:

Wijziging van de Opiumwet in verband met het toevoegen van een derde lijst met als doel het tegengaan van de productie van en de handel in nieuwe psychoactieve stoffen en enkele andere wijzigingen | Tweede Kamer der Staten-Generaal

www.tweedekamer.nl www.tweedekamer.nl

Artikel nu.nl
Tweede Kamerleden zijn vooralsnog optimistisch over het medische en therapeutische gebruik van psychedelica, zoals MDMA en ketamine. Donderdag tijdens een gesprek met experts in de Tweede Kamer reageerden zij verrast en positief op de besproken onderzoeken en behandelingen.

"Er moet mij iets van het hart: ik vind dit razend interessant", zegt VVD-Kamerlid Bart Smals halverwege de gesprekken.

Een opvallende ontboezeming, want Smals was als voorzitter bij het rondetafelgesprek aanwezig, hij neemt er niet aan deel. "Ik zeg dit ook met mijn achtergrond als apotheker", zei hij er daarom bij.

De Kamer liet zich donderdag op initiatief van D66 bijpraten over het medisch en therapeutisch gebruik van psychedelica, zoals MDMA (de werkzame stof in xtc) en ketamine.

De Kamerleden reageerden zelf ook positief. "Razend interessant", zei eenpitter Liane den Haan. PvdA-Kamerlid Mohammed Mohandis: "Er gaat een wereld aan nieuwe inzichten voor mij open.

'Onbekend maakt een beetje eng'​


"Ontzettend belangrijk om dit verder te brengen", twitterde Corinne Ellemeet van GroenLinks na afloop. "Het kan veel mensen met zware fysieke en mentale klachten helpen." Ook uit de vragen van PVV'er Vicky Maeijer klonk door dat zij positief verrast was.

"Ik denk dat we ons als Kamer hebben laten verwonderen", zei D66-Kamerlid Joost Sneller na het gesprek. Het is voor de politiek nog een onontgonnen gebied. Dat is niet zo gek, want er wordt nog volop wetenschappelijk onderzoek naar gedaan.

"Onbekend maakt onbemind. Of misschien is het: onbekend maakt een beetje eng", zegt Sneller. Hij vermoedt dat veel mensen het gebruik van psychedelica als medische behandeling associëren met het gebruik van lsd in de jaren zestig. "Ik hoop dat we de politieke verschillen overstijgen om het menselijk leed te verminderen."

'Mensen zijn wanhopig op zoek naar een behandeling'​

De experts waren zonder uitzondering positief over de eerste resultaten van verschillende onderzoeken.

Eric Vermetten, hoogleraar psychiatrie in Leiden, zegt dat er een "enorme behoefte" is om de behandeling van posttraumatische stressstoornis (PTSS) te vernieuwen en te verbeteren. Bij de behandelmethoden met MDMA, waar hij onderzoek naar doet, is dat het geval. "Patiënten verbeteren echt", zegt Vermetten.

Hij noemt de drug een "veilig en prettig" middel, mits die op een juiste manier met geschoolde therapeuten wordt gebruikt. Vermetten constateert wel dat er nog steeds een zweem van koudwatervrees rond het medisch gebruik van MDMA hangt. "Er is een nieuwe branding van MDMA als geneesmiddel nodig."

Robert Schoevers, hoogleraar psychiatrie in Groningen, pleit voor een breed onderzoek naar de werking van psychedelica om de ziekste groep te helpen. Dat zijn mensen die lijden aan depressies, PTSS, chronische pijn, verslaving of een eetstoornis.

"Alleen al de groep met een depressie die we niet kunnen helpen, bestaat uit 40.000 tot 50.000 mensen", zegt Schoevers. Het duurt meestal jaren voordat een middel of behandeling wordt goedgekeurd. "Ondertussen zijn mensen wanhopig op zoek naar een behandeling. Het risico op incidenten waarbij dingen misgaan groeit."

Voor dat onderzoek denkt Schoevers 200 miljoen euro nodig te hebben. Universiteiten of andere instellingen hebben dat geld niet en dus wendt hij zich tot de politiek.

'Dat is toch de wereld op zijn kop?'​

Jolien Veraart, psychiater en promovendus aan de Rijksuniversiteit Groningen, doet onderzoek naar het gebruik van ketamine als antidepressivum. Zo'n 20 tot 30 procent van de mensen met een depressie geneest hier niet van, zegt Veraart.

Van de tweehonderd patiënten die zij met ketamine behandelt, zegt 40 procent verder te willen. "Patienten die stoppen, vallen vaak terug", zegt Veraart.

Ze hoopt dat de overheid de regie pakt bij de verdere ontwikkeling van deze medicijnen. "Dit is nog geen geregistreerd middel, dus het wordt niet altijd vergoed. Dat is een enorm probleem", vertelt Veraart. De neusspray met ketamine en de behandeling kosten per patiënt zo'n 10.000 euro per jaar. Nu bepalen zorgverzekeraars welke instellingen het middel mogen gebruiken.

Daar gaat het volgens Veraart fout, want deze manier is volgens haar niet efficiënt. "Dat is toch de wereld op zijn kop?", riep Kamerlid Haan verbaasd. Veraart knikte instemmend.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
D
Don DraperLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ja allemaal leuk en prima maar iets als wietolie heeft de staat een monopolie op, kneiter duur, werkt niet zo goed en wordt niet door de zorgverzekeraar vergoed. Patiënten gaan de illegaliteit in om dit toch te kunnen krijgen of zijn overgeleverd aan de coffeeshop wat recreatief leuk is maar medicinaal minder geschikt.

Ik geloof er niet in. In de politiek bedoel ik dan. Want gaat drugs legaal worden? Nee. Hier gaat ook een kut uitwerking komen. Waarom zou het nu allemaal anders gaan? Dit is echt niet cutting edge science ofzo.
Z
ZweefLid
01-01-2024, 00:00
#3
Don Draper zei:
Ja allemaal leuk en prima maar iets als wietolie heeft de staat een monopolie op, kneiter duur, werkt niet zo goed en wordt niet door de zorgverzekeraar vergoed. Patiënten gaan de illegaliteit in om dit toch te kunnen krijgen of zijn overgeleverd aan de coffeeshop wat recreatief leuk is maar medicinaal minder geschikt.

Ik geloof er niet in. In de politiek bedoel ik dan. Want gaat drugs legaal worden? Nee. Hier gaat ook een kut uitwerking komen. Waarom zou het nu allemaal anders gaan? Dit is echt niet cutting edge science ofzo.
Klik om te vergroten...
inderdaad, mooi allemaal dat de politiek verrast is, maar ik ben nog steeds verrast dat zoiets simpels als wiet kweken illiegaal en het verkopen legaal is.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#4
Big D-licious zei:
10.000 euro per jaar voor ketamine neusspray en de behandeling… Een goed voorbeeld van hoe fucked up de gezondheidszorg is v.w.b. geld.
Klik om te vergroten...
We hebben gewoon verzekeringen hé. Dit zijn de kosten per pacient. Niet wat de patiënt betaalt. Weet je wat een kanker behandeling kost? Of een hepatitis prik? En weet je wat je daarvoor betaalt? Het hele punt is natuurlijk dat patiënten hier niet voor hoeven opdraaien.

Edit: ff voor de goeie orde. Het ding is dus dan de behandeling nu nog niet als zo danig bestaat. Je kan geen ketamine behandeling krijgen in de reguliere geestelijke gezondheidszorg krijgen en als dat wel verkrijgbaar is, betaal je als patiënt geen 10.000, maar dat zijn de kosten van je behandeling.

Naja ja op de rest kom ik vast terug als ik niet 1000 bier op heb. WEET JE WEL NIET WAT DAT KOST?!?!!?
D
Don DraperLid
01-01-2024, 00:00
#5
ljuv zei:
We hebben gewoon verzekeringen hé. Dit zijn de kosten per pacient. Niet wat de patiënt betaalt. Weet je wat een kanker behandeling kost? Of een hepatitis prik? En weet je wat je daarvoor betaalt? Het hele punt is natuurlijk dat patiënten hier niet voor hoeven opdraaien.

Naja ja op de rest kom ik vast terug als ik niet 1000 bier op heb. WEET JE WEL NIET WAT DAT KOST?!?!!?
Klik om te vergroten...
Check dit:

"Dit is nog geen geregistreerd middel, dus het wordt niet altijd vergoed. Dat is een enorm probleem", vertelt Veraart. De neusspray met ketamine en de behandeling kosten per patiënt zo'n 10.000 euro per jaar. Nu bepalen zorgverzekeraars welke instellingen het middel mogen gebruiken.

Dus het word niet altijd vergoed.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#6
Don Draper zei:
Check dit:

"Dit is nog geen geregistreerd middel, dus het wordt niet altijd vergoed. Dat is een enorm probleem", vertelt Veraart. De neusspray met ketamine en de behandeling kosten per patiënt zo'n 10.000 euro per jaar. Nu bepalen zorgverzekeraars welke instellingen het middel mogen gebruiken.

Dus het word niet altijd vergoed.
Klik om te vergroten...
Heb net m'n bericht geedit donnie, wat jullie benoemen is een beetje het punt van het artikel/ de informatieve bijeenkomst. Zonder vertrouwen in de politiek komt die verandering iig niet.
D
Don DraperLid
01-01-2024, 00:00
#7
Jij ook op een lekkere bier level gekkie <3
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#8
Don Draper zei:
Waarom zou het nu allemaal anders gaan?
Klik om te vergroten...
Omdat de kennis hierover beter wordt en onderzoek hiernaar een hele tijd stil heeft gelegen door de illigaliteit maar er nu toch weer onderzocht mag worden en daaruit blijkt dat de resultaten beter zijn dan vele met oogkleppen op (politiek) altijd dachten.
Zweef zei:
inderdaad, mooi allemaal dat de politiek verrast is, maar ik ben nog steeds verrast dat zoiets simpels als wiet kweken illiegaal en het verkopen legaal is.
Klik om te vergroten...
Verkopen is ook niet legaal. Het is gedoogd! dat is nog steeds iets heel anders.
Neemt niet weg dat het gedoogbeleid een hele kromme beleid is. Bij een coffeeshop wordt nu door de vingers gezien (gedoogbeleid) dat ze wiet verkopen maar ze mogen het niet inkopen en niet kweken... Huh hoe kan je het dan verkopen? Maar ook hierin zal gerust eens verandering in komen hoor. Zelfs America heeft nu staten waar het legaal is dus ach.. tijd zal het leren.

Dit soort berichten geven mij alleen maar hoop dat wat ik al meer dan 20 jaar roep eindelijk algemeen geaccepteerd gaat worden. Ik zelf heb enkele zelfs al uit een burn-out of depressie gekregen met bijvoorbeeld paddo's en ik ben niet eens een psychiater of iets dergelijks. Ik weet er wel wat van over hoe en wat voor sit en setting ik moet creeeren maar toch... Het werkt en heeft zoveel meer potentie tot iets positiefs dan vele nu "nog" denken.

Het zijn medicijnen maar zoals bij vele medicijnen is het misbruik potentieel wel groot
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#9
Don Draper zei:
Jij ook op een lekkere bier level gekkie <3
Klik om te vergroten...
Ja. Maar dat maakt het niet minder duidelijk dat je nu geen dergelijke reguliere behandeling kan krijgen (OF tering veel geld betaalt) omdat het nog niet als geregistreerd middel bestaat en dat het ding is dat dat juist aan de orde wordt gesteld in de politiek en de reacties positief waren, hoor.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ik vind het een goede ontwikkeling dat de waarde van psychedelics onderzocht kan gaan worden. De waarde was al een tijd (voornamelijk anecdotisch) bekend, dus het is wel wat laat, en je zou kunnen concluderen dat politici een beetje buiten de maatschappij staan. Maar laat dit maar eens op het NOS journaal komen, het wordt hoog tijd voor een andere (genuanceerdere) kijk op drugs door de samenleving.
B
Big D-liciousLid
01-01-2024, 00:00
#11
10.000 euro per jaar voor ketamine neusspray en de behandeling… Een goed voorbeeld van hoe fucked up de gezondheidszorg is v.w.b. geld.
B
Big D-liciousLid
01-01-2024, 00:00
#12
ljuv zei:
We hebben gewoon verzekeringen hé. Dit zijn de kosten per pacient. Niet wat de patiënt betaalt. Weet je wat een kanker behandeling kost? Of een hepatitis prik? En weet je wat je daarvoor betaalt? Het hele punt is natuurlijk dat patiënten hier niet voor hoeven opdraaien.

Edit: ff voor de goeie orde. Het ding is dus dan de behandeling nu nog niet als zo danig bestaat. Je kan geen ketamine behandeling krijgen in de reguliere geestelijke gezondheidszorg krijgen en als dat wel verkrijgbaar is, betaal je als patiënt geen 10.000, maar dat zijn de kosten van je behandeling.

Naja ja op de rest kom ik vast terug als ik niet 1000 bier op heb. WEET JE WEL NIET WAT DAT KOST?!?!!?
Klik om te vergroten...
Heb het ook over kosten. Hoe bizar dat zoiets 10.000 euro kost. Waaaaarom is dat zo duur? Waaaaarom is een hepatitis prik zo duur? Waarom is de zorg commercieel?
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#13
Big D-licious zei:
Heb het ook over kosten. Hoe bizar dat zoiets 10.000 euro kost. Waaaaarom is dat zo duur? Waaaaarom is een hepatitis prik zo duur? Waarom is de zorg commercieel?
Klik om te vergroten...
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#14
Big D-licious zei:
Heb het ook over kosten. Hoe bizar dat zoiets 10.000 euro kost. Waaaaarom is dat zo duur? Waaaaarom is een hepatitis prik zo duur? Waarom is de zorg commercieel?
Klik om te vergroten...
Denk omdat de prijzen aangepast zijn aan wat er in de verzekeringspot zit.
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."