Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsMethanol, amfetamine en benzeen: dit wordt allemaal uit de grond gehaald bij sanering megadrugslab

Methanol, amfetamine en benzeen: dit wordt allemaal uit de grond gehaald bij sanering megadrugslab

13 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
V
Verwijderd lid 24178Lid
01-01-2024, 00:00
#1
www.rtvutrecht.nl

Methanol, amfetamine en benzeen: dit wordt allemaal uit de grond gehaald bij sanering megadrugslab Overberg

Bij het voormalige drugslab in Overberg is begonnen met de grootschalige bodemsanering. Uit onderzoek blijkt dat er zeker acht chemische stoffen in de grond en in het grondwater zitten. Het gaat om stoffen die allemaal gebruikt worden bij de productie van xtc, zoals ammonium en aceton. Ook zijn...
www.rtvutrecht.nl www.rtvutrecht.nl

Methanol, amfetamine en benzeen: dit wordt allemaal uit de grond gehaald bij sanering megadrugslab Overberg

17 november, 2022

Overberg - Bij het voormalige drugslab in Overberg is begonnen met de grootschalige bodemsanering. Uit onderzoek blijkt dat er zeker acht chemische stoffen in de grond en in het grondwater zitten. Het gaat om stoffen die allemaal gebruikt worden bij de productie van xtc, zoals ammonium en aceton. Ook zijn er veel resten amfetamine gevonden.
Deze stoffen zijn tijdens de drugsproductie gedumpt in de vijver en slootjes van de grote siertuin waarin het lab maandenlang, deels ingegraven, verborgen lag. Het drugslab is in maart 2020 ontdekt door de politie. De kosten van het schoonmaken ervan? Zeker 1 miljoen euro. De gemeente Utrechtse Heuvelrug stuurt het liefst een tikkie naar de eigenaar van het terrein, maar het is de vraag of die ooit betaald gaat worden.
Er moet zo'n 1100 kuub grond worden afgegraven en afgevoerd, dat zijn 40-50 vrachtwagens vol


Er moet zo'n 1100 kuub grond worden afgegraven en afgevoerd, dat zijn 40-50 vrachtwagens vol© RTV Utrecht

Geen alledaagse klus​

“Heb je laarzen bij je? Het is nogal blubberig”, zegt Huub Bluijs. Hij is de projectleider namens aannemer Sarpi Veolia, een bedrijf dat gespecialiseerd is in bodemsaneringen. “Voor mij is dit eigenlijk nieuw. Ik heb niet eerder de sanering van een drugslab gedaan, dus dat maakt dit wel een bijzondere klus. Het verhaal eromheen geeft zoiets toch een bijzondere lading.”

Een kijkje bij het opruimen van het megadrugslab in Overberg
Vorige week is de siertuin waar het drugslab gedeeltelijk was ingegraven al gestript. “Het lag vol met puin, stenen, fietsen, brommers en heel veel afval. Die spullen hebben we nu allemaal aan de zijkant van het terrein gelegd, want dat is allemaal nog eigendom van de eigenaar.”
In deze gele container was het drugslab gevestigd. Het lag deels ingegraven en goed verstopt in de siertuin.


In deze gele container was het drugslab gevestigd. Het lag deels ingegraven en goed verstopt in de siertuin.© RTV Utrecht

Vlek​

De oppervlakkige vervuiling is al eerder verwijderd. Met paaltjes en peilstokken is aangegeven waar de diepere vervuiling zit. “Dat noemen we de vlek. En die is in dit geval vrij groot, omdat de stoffen die hier in de grond zijn aangetroffen zich snel verspreiden via het grondwater.”
De eerste stap is het afvoeren van 40-50 vrachtwagens vol met vervuilde grond, daarna kijken we of dat er nog meer moeten worden
Klik om te vergroten...
Kees Duijzer, uitvoerder bodemsanering
Een grote graafmachine gaat nu eerst de afgezette 2200 vierkante meter tot een halve meter diep afgraven. Daarna zullen er grondmonsters worden genomen om te bepalen welke giftige stoffen daarin nog aanwezig zijn. Vervolgens wordt gekeken of er nog dieper gegraven moet worden.
Bodemmonsters hebben aangetoond dat het terrein vol zitten met chemische en giftige stoffen zoals aceton en ammonium


Bodemmonsters hebben aangetoond dat het terrein vol zitten met chemische en giftige stoffen zoals aceton en ammonium© RTV Utrecht
Milieukundige Erik van Vulpen is nauw betrokken bij de metingen. “De grondmonsters gaan naar een lab in Barneveld. Daar wordt bekeken in hoeverre er nog vervuiling aanwezig is. We hebben acht gevaarlijke stoffen aangetroffen in de grond en het grondwater. Dat zijn allemaal stoffen die gebruikt worden om xtc te produceren zoals ammonium, aceton en methanol. Opvallend is dat er ook grote hoeveelheden amfetamine in het grondwater zitten.”

Gevaarlijk​

Om het terrein te betreden moet je een speciaal pak dragen, laarzen en een helm: allemaal volgens de strenge voorschriften. Kees Duijzer ziet daarop toe als uitvoerder. Hij doet dagelijks saneringen maar ook voor hem is het de eerste keer dat hij een drugslab opruimt. Normaal werkt hij vooral bij kleinere saneringen rond oliebedrijven in de havens van Amsterdam en Rotterdam. “Dat maakt dit allemaal wel even anders, ja”
We hebben nooit iets gemerkt of geroken. Het kwam ook voor ons als een totale verrassing dat hier een drugslab zat.
Klik om te vergroten...
Buurtbewoner
De stoffen die hier in de grond zitten zijn giftig, gevaarlijk en kunnen ook brandbaar zijn. Daarom dragen alle mensen die het terrein betreden loog- en zuurbestendige laarzen en een vlamvertragende en antistatische overall. Op basis van de uitkomsten van de metingen moeten er eventueel ook nog gasmaskers gedragen worden. “We gaan nu eerst zo’n 1100 kuub grond afvoeren, zo’n 40-50 vrachtwagens vol. Daarna moet er weer schone grond terug gestort worden, dus we zijn hier nog wel even zoet mee.”
Milieudeskundige Erik van Vulpen en uitvoerder Kees Duijzer zijn hier de komende maanden elke dag bezig met de bodemsanering


Milieudeskundige Erik van Vulpen en uitvoerder Kees Duijzer zijn hier de komende maanden elke dag bezig met de bodemsanering© RTV Utrecht

Niks gemerkt​

Naast de nieuwsgierige koeien in het naastgelegen weiland kijkt ook een buurvrouw naar de graafmachines en mannen in witte pakken. Ze had nauwelijks contact met de bewoners van het pand. Pas toen de politie in maart 2020 binnenviel kreeg ze te horen dat er een ondergronds drugslaboratorium gevonden was in de enorme tuin naast haar huis. “We hebben nooit iets gemerkt of geroken. Het kwam ook voor ons als een totale verrassing dat er een drugslab zat. Ook omdat de hele tuin volstond met hoge bomen, struiken en heggen. Je zag er helemaal niks van.”
Vanuit de lucht zie pas goed hoe groot het terrein is waar het drugslab op gevestigd was


Vanuit de lucht zie pas goed hoe groot het terrein is waar het drugslab op gevestigd was© RTV Utrecht
De voormalige bewoner kende ze alleen van het groeten op straat, maar verder was er weinig contact. “In het begin heb ik me wel heel erg boos gemaakt. We waren natuurlijk bang dat er ook chemicaliën in onze tuin terecht waren gekomen. Maar dat is gelukkig niet het geval, alles is onderzocht. Het is fijn dat er nu iets gebeurt, we hebben er verder niet veel last meer van.”
Wat er met de vervallen woonboerderij, schuren en tuin gaat gebeuren is nog niet bekend. Die zijn nog in eigendom van de voormalige bewoner die veroordeeld is. De schoonmaakactie in Overberg gaat zeker tot het voorjaar van 2023 duren.

Wat zit er eigenlijk precies in de grond rond het drugslab?​

Er zijn acht verschillende soorten chemische stoffen gevonden in de grond en het grondwater op het terrein van het voormalige drugslab. Al deze middelen zijn nodig om xtc te produceren of zijn reststoffen van de productie. Om deze stoffen uit de grond te halen wordt de aarde afgegraven en tot 100 graden verwarmd in speciale machines. De chemische stoffen kunnen er dan uitgefilterd worden. Vervolgens wordt er schone grond teruggestort op het terrein. Omdat de stoffen diep in de grond liggen is er geen gevaar geweest voor de volksgezondheid. De oppervlakkige vervuiling is al in 2020 verwijderd door de gemeente. Wel dragen de medewerkers die betrokken zijn bij de bodemsanering speciale beschermende kleding vanwege brandgevaar en giftige dampen die mogelijk kunnen vrijkomen.
Aceton
Licht ontvlambare vloeistof en damp. Veroorzaakt ernstige oogirritatie. Kan slaperigheid of duizeligheid veroorzaken.
Benzeen
Kan als damp vrijkomen bij het opgraven. Irriterend voor ogen en huid en wordt door de huid opgenomen. Kankerverwekkend.
Tolueen
Vluchtige vloeistof. Tolueen is bij langdurige blootstelling aan hoge concentraties schadelijk, het kan geheugenproblemen veroorzaken. Inademing van grote hoeveelheden veroorzaakt duizeligheid, misselijkheid of bewustzijnsverlies.
Methylethylketon
Kleurloze en licht ontvlambare vloeistof met doordringende, zoete geur. Kan slaperigheid en duizeligheid veroorzaken.
Methanol
Kleurloze en licht ontvlambare vloeistof. Giftig bij inname.
Ammonium
Kan omzetten in giftige ammoniak. Bijtend en irriterend. Bij hoge concentraties kan het verlammingsverschijnselen en verstikking veroorzaken.
Dichloormethaan
Kleurloze en vluchtige vloeistof, zoetige geur. Is schadelijk voor de gezondheid.
Amfetamine
Hoofdbestanddeel van xtc. Versnelt de hartslag en verhoogt de bloeddruk. Kan leiden tot hartinfarct of beroerte. Grote hoeveelheden zijn aangetroffen in het grondwater.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#2
Tsjonge jonge, daar moet een hele tijd heel veel xtc vervaardigd zijn....en dan zo uitgekiend qua plaats!
Wie gaat dat betalen....
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#3
De 'belastingbetaler'...
B
BelowTheFlowLid
01-01-2024, 00:00
#4
De eigenaar van de grond, uiteindelijk. Het lapje grond met de opstallen zou zomaar voldoende waard kunnen zijn.
De belastingbetaler schiet het voor. Moet vervolgens procederen en (uiteraard) jaren wachten op de centjes.
M
MDMAutistLid
01-01-2024, 00:00
#5
BelowTheFlow zei:
De eigenaar van de grond, uiteindelijk. Het lapje grond met de opstallen zou zomaar voldoende waard kunnen zijn.
De belastingbetaler schiet het voor. Moet vervolgens procederen en (uiteraard) jaren wachten op de centjes.
Klik om te vergroten...
De eigenaar moet op zijn beurt weer een lab of wietplantage opzetten om uit de kosten te komen. En zo gaat het cirkeltje rond
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#6
Het is volkomen belachelijk dat de grondeigenaar voor het opruimen van chemische stoffen moet opdraaien als hij niets met drugslabs en dergelijke te maken heeft.
Een kleine opruiming kost al gauw 25.000 euro, en dit bij de eigenaar neerleggen vind ik schandalig!
B
BelowTheFlowLid
01-01-2024, 00:00
#7
@De Zandman, is de eigenaar dan niet in enige mate verantwoordelijk voor wat er op zijn land gebeurt ?
Die eigenaar heeft als enige een zekere van controle over aan wie hij het terrein in gebruik geeft. Verhuren aan types als Bull Super & Hiep Hieper heeft zo zijn risico's. Soms herken je ze niet direct omdat ze er heel net uitzien: dat is dan helaas vette pech.
Alternatief is dat de rekening blijft liggen bij de belastingbetaler die er al helemaal geen invloed op heeft gehad.
Bovendien: vervuilde grond (hoe die vervuiling dan ook ontstaan is) heeft een lager dan normale waarde. Na sanering is die weer ongeveer op peil.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#8
In sommige gevallen heeft de eigenaar de mogelijkheid om controle uit te oefenen.
Maar in de meeste gevallen van dumpen van drugsafval is dit niet het geval...dan ligt er opeens een hele stapel vaten en jerrycans met giftige stoffen en daar kan de eigenaar helemaal niets aan doen. Moet die dan maar het gelag betalen?
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#9
11.2km/s zei:
Hoofdbestanddeel van xtc. Versnelt de hartslag en verhoogt de bloeddruk. Kan leiden tot hartinfarct of beroerte. Grote hoeveelheden zijn aangetroffen in het grondwater.
Klik om te vergroten...
Zucht
n
n8wachTLid
01-01-2024, 00:00
#10
De Zandman zei:
uitgekiend qua plaats!
Wie gaat dat betalen....
Klik om te vergroten...
BelowTheFlow zei:
De eigenaar van de grond, uiteindelijk.
Klik om te vergroten...

Onlangs is de wet hierover aangepast. Grondeigenaren krijgen voortaan tot 200.000 euro vergoed (mogelijk wel eigen bijdrage van 50.000 euro). Alles daarboven, gaat het rijk betalen (wij met z'en allen dus..).

De extreme gevallen die ver boven het platfond van 200.000 euro uitkomen (zoals het lab en de verontreiniging uit deze topic) worden volledig betaald door het ministerie van infrastructuur (wij met z'en allen dus... :)).

nos.nl

Rijk gaat meer kosten vergoeden van opruimen drugsafval

Er bestaat nu ook al een subsidie, maar de nu aangepaste regeling is ruimer.
nos.nl nos.nl
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#11
Er gaat gewoon ontzettend veel geld in om, de synthetische drugs handel.
Dumpen van afval is de goedkoopste oplossing om van dat afval af te komen, naast natuurlijk het feit dat je niet opvalt als producent.
Als je al die chemische stoffen ergens gaat inleveren, zullen er gegarandeerd vragen over gesteld worden waar deze zooi allemaal vandaan komt...dus:
Dumpen ze die rotzooi.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#12
Toch erg vervelend als je als terrein eigenaar ineens 50.000 euro moet gaan aftikken als onverlaten nou juist op jouw stukje bos een hoop chemische zooi hebben neergeflikkerd....
B
BelowTheFlowLid
01-01-2024, 00:00
#13
In dit geval lijkt de eigenaar van de grond & "vervallen woonboerderij" iets minder onschuldig: ergens tegen het einde van het artikel staat dat hij "veroordeeld" is.
Ik neem dan even aan: veroordeeld voor het hebben van dat drugslab. Dan is er niets onrechtvaardigs aan dat hij voor de kosten wordt aangeslagen.

@n8wachT, bedankt voor de info over de wetswijziging per begin volgend jaar.

En terzijde: er zou toch best een markt zijn voor "groene drugs": vervaardigd met respect voor het milieu.
Juist door de illegaliteit is dat laatste een illusie.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#14
BelowTheFlow zei:
In dit geval lijkt de eigenaar van de grond & "vervallen woonboerderij" iets minder onschuldig: ergens tegen het einde van het artikel staat dat hij "veroordeeld" is.
Ik neem dan even aan: veroordeeld voor het hebben van dat drugslab. Dan is er niets onrechtvaardigs aan dat hij voor de kosten wordt aangeslagen.

@n8wachT, bedankt voor de info over de wetswijziging per begin volgend jaar.

En terzijde: er zou toch best een markt zijn voor "groene drugs": vervaardigd met respect voor het milieu.
Juist door de illegaliteit is dat laatste een illusie.
Klik om te vergroten...
De Global Drug Survey heeft het wel eens in een enquête onder respondenten uit de hele wereld gevraagd. Veruit de meeste gebruikers zijn bereid meer te willen betalen voor fairtrade drugs, zelfs als ze al 80 euro per gram cocaïne betalen en het 25% duurder zou worden.

GDS2019: Most consumers of cocaine support a fair trade and would be willing to pay more. | Global Drug Survey

Global Drug Survey runs the biggest drug survey in the world
www.globaldrugsurvey.com www.globaldrugsurvey.com
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."