Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForums"Stel aanbieders aansprakelijk voor gokverslaving"

"Stel aanbieders aansprakelijk voor gokverslaving"

12 antwoorden
2 weergaven
18-5-2026
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#1
Nationaal Rapporteur: stel aanbieders aansprakelijk voor gokverslaving

nos.nl

Nationaal Rapporteur: stel aanbieders aansprakelijk voor gokverslaving

In zijn eerste rapport als Rapporteur Verslavingen komt Arnt Schellekens met adviezen om te voorkomen dat "onnodig veel mensen" in de problemen blijven komen.
nos.nl nos.nl
P
PlexLid
01-01-2024, 00:00
#2
Goed dat hier zo veel aandacht naar is! Vind het persoonlijk toch lastig te bedenken wat hier mijn mening nou precies op is, lastig puntje. Ben benieuwd hoe het afloopt.
S
Sniffle88Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Vind dit soort dingen zo dubbel.

Je bent zelf toch verantwoordelijk voor wat je doet. We hoeven straks geen enkele beslissing meer te maken want we schuiven al jaren zoveel mogelijk af.

Je houd geen mens meer over dat zelf nog goed nadenkt want ach als het niet succesvol verloopt grijpt uiteindelijk de overheid wel in.

Gaan we straks bij alles de maker voor de rechtbank slepen omdat we geen maat konden houden en verslaafd zijn geworden?

Alle misleidende reclames en acties mogen opzich best weg blijven dat je net wat minder hard over de streep getrokken word om het nu te kopen. Zoals je idd ook ziet op goksites met koop nu binnen 5 uur 50 euro aan speelgeld en krijg er 100.

Maar verder denk ik dat je zelf moet kijken naar wat je kunt uitgeven.
Zelfs al zouden de gokaanbieders zorgen dat al je accounten gekoppeld staan vind een verslaagd gokker vast een andere manier om verder te spelen. Bijv op het account van je partner/ familie.
Er zal altijd een groepje zijn die alles kunnen omzeilen en dat is meestal dus die groep waardoor dit soort beschermings middelen voor bedacht worden.

Ik had zelf een kooplimiet ingesteld en dat limiet mocht ik dan 30 dagen niet wijzigen. Je kan zo volgens mij nog veel meer dingen instellen als je denkt van ik ben af en toe wat te impulsief en denk dan niet goed na.
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#4
plex zei:
Goed dat hier zo veel aandacht naar is! Vind het persoonlijk toch lastig te bedenken wat hier mijn mening nou precies op is, lastig puntje. Ben benieuwd hoe het afloopt.
Klik om te vergroten...
Weet het ook niet. Ben zelf tegen gokken.

Drugs daarentegen...
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#5
Sniffle88 zei:
Ik had zelf een kooplimiet ingesteld en dat limiet mocht ik dan 30 dagen niet wijzigen. Je kan zo volgens mij nog veel meer dingen instellen als je denkt van ik ben af en toe wat te impulsief en denk dan niet goed na.
Klik om te vergroten...
Ja dit was opzich niet eens zo verkeerd bedacht zo'n kooplimiet. Totdat na onderzoek bleek dat je dit bij sommige sites op 24 uur per dag kon instellen. Whahaha lekkere kooplimiet is dat :sweatsmile: >

Ik ben wel tegen de misleiden lokkerijen van gokken maar gokken an sich is iedereen voor zichzelf verantwoordelijk vind ik. Maar nogmaals het wordt vaak wel TE aantrekkelijk gemaakt alsof je winkans groter is dan verliezen. Ja ergens heeeeeeeel klein staat het ergens in een hoekje beschreven.
N
New DawnLid
01-01-2024, 00:00
#6
Wellicht is deze Lubach aflevering relevant:

B
BelowTheFlowLid
01-01-2024, 00:00
#7
Twee dingen:

> de bank wint altijd !

>> als de aanbieding iets anders suggereert (gratis tegoed): dan wint de bank nog sneller en nog meer !
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#8
Mijn menig hierover is vrij simpel.

Ik kan niet begrijpen dat er twee jaar geleden de keuze is gemaakt om online gokken te legaliseren. Met als gevolg dat het ene na het andere bedrijf ieder zieltje probeert te lokken met reclamecampagnes vol bekende Nederlanders en bombarie.

Ja goed, het is een enorme melkkoe blijkbaar. Voor de staatskas waarschijnlijk erg lekker.
Maar ik denk dat de maatschappelijke gevolgen zwaar onderschat zijn.

Ik ben in elk geval tegen. Laat gokken maar lekker bij de casinos blijven. Dan is het nog steeds mogelijk, maar minder 'in-your-face' en op elk moment/plek toegankelijk. Ik denk dat op die manier in elk geval minder gokverslaving ontstaat.

Tja of je dan alles moet reguleren of niet. En wat blijft er dan over aan vrije keus...
Uiteindelijk is verslaving ook geen vrije keus...
Als het zo makkelijk zou zijn, dan zouden er niet zoveel mensen verslaafd raken. Want dan kan je het met een beetje gezond verstand wel in de hand houden. Maar dat is precies wat er mis gaat bij een (ontwikkelende) verslaving.
B
BelowTheFlowLid
01-01-2024, 00:00
#9
LucidLucy zei:
Mijn menig hierover is vrij simpel.
Klik om te vergroten...
Het gaat over iets waarbij de burgers (minimale uitzonderingen daargelaten) altijd en per saldo verliezen.

Waarom zou je dat willen faciliteren ?

(legalisatie was de ultieme facilitatie)
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#10
BelowTheFlow zei:
Het gaat over iets waarbij de burgers (minimale uitzonderingen daargelaten) altijd en per saldo verliezen.

Waarom zou je dat willen faciliteren ?
Klik om te vergroten...
Dat lijkt me eigenlijk nét iets voor de overheid...
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#11
BelowTheFlow zei:
@Casrus , De oude situatie was niet eens zo ongelukkig: staatsmonopolie op gokken.

Marktwerking toestaan en voila: ik wordt wekelijks gebeld voor werving van de lotto (onderdeel van de Nationale Loterij). Opboksend tegen commercieel geweld. Doorslaande marktwerking :coldsweat:

Eigenlijk was de oude situatie dus precies een prima functioneren van de overheid !
Klik om te vergroten...

Vroeger had je toch ook gokhallen?

Herinner me Macau op het Damrak waar ik met twee gokverslaafde heteroseksueel (mede-)buurjongens meeging zodat zij hun zuur bij elkaar gepijpte (en God weet wat verder nog), geld gingen vergokken.

En ook een keer dat ik een Marokkaanse vriend van een voormalige klasgenoot vergezelde uit Haarlem naar Amsterdam m.b.v. een snorder en toen gingen we naar een goktent waar ze baccarat speelden (dat is met een soort roeispaan). Later betaalde ik een raamprostituée voor hem, met het doel om haar na hém te nemen.

Hij kwam vloekend de kamer uit de straat op, maar ik vermoed dat hij lont rook. Helaas niet die van mij.

Dit was allemaal in de periode '97 - '99 toen ik in Haarlem woonde.
B
BelowTheFlowLid
01-01-2024, 00:00
#12
@Casrus , De oude situatie was niet eens zo ongelukkig: staatsmonopolie op gokken.

Marktwerking toestaan en voila: ik wordt wekelijks gebeld voor werving van de lotto (onderdeel van de Nationale Loterij). Opboksend tegen commercieel geweld. Doorslaande marktwerking :coldsweat:

Eigenlijk was de oude situatie dus precies een prima functioneren van de overheid !
B
BelowTheFlowLid
01-01-2024, 00:00
#13
Casrus zei:
Vroeger had je toch ook gokhallen?
Klik om te vergroten...
Absoluut. Toen wist iedereen dat het louche bedrijven waren met uiteindelijk een beperkte doelgroep.

Nu zijn het internationale bedrijven met een enorm marketing (& lobbying) budget om met de vloek van respectabiliteit (want helemaal legaal !) een bankroof te plegen op de beurs van veel meer Nederlanders.

Casrus zei:
een raamprostitué
Klik om te vergroten...
Da's weer een heel ander onderwerp. Maar, geen aanbeveling als de vorige klant niet tevreden is.
En: "better safe than sorry !"

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."