Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsCartel: een erg goede serie artikelen van Washington Post

Cartel: een erg goede serie artikelen van Washington Post

9 antwoorden
2 weergaven
18-5-2026
W
WollukkerLid
01-01-2024, 00:00
#1
Pep

20231125_011956.jpg
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ja ik stoor me wel eens aan het 'andere landen doen het slechter' argument. Want daarmee wordt vaak net gedaan alsof we in Nederland een rechtvaardig systeem hebben, en dat we daarmee voorlopen op andere landen.

Terwijl het coffeeshopbeleid juist desastreus is: er worden enorme hoeveelheden geld zwart gewassen richting criminele organisaties. Daarvan worden allerlei kwetsbare mensen het slachtoffer die als katvanger worden ingezet. Intussen weten gebruikers totaal niet wat ze blowen. En als medicinale cannabisgebruikers hun eigen plantje kweken dan worden ze pardoes op straat gezet door de woningbouwvereniging.

Vervolgens moet je het doen met "wees maar blij dat er geen fentanyl in je wiet zit!"

Ja ho eens even 🤷
L
LionXLid
01-01-2024, 00:00
#3
Wollukker zei:
Pep

Bekijk bijlage 55472
Klik om te vergroten...
Verkeerde thread 😂
W
WollukkerLid
01-01-2024, 00:00
#4
Komt door de pep!
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Neo-Shulginist zei:
Ja ik stoor me wel eens aan het 'andere landen doen het slechter' argument. Want daarmee wordt vaak net gedaan alsof we in Nederland een rechtvaardig systeem hebben, en dat we daarmee voorlopen op andere landen.

Terwijl het coffeeshopbeleid juist desastreus is: er worden enorme hoeveelheden geld zwart gewassen richting criminele organisaties. Daarvan worden allerlei kwetsbare mensen het slachtoffer die als katvanger worden ingezet. Intussen weten gebruikers totaal niet wat ze blowen. En als medicinale cannabisgebruikers hun eigen plantje kweken dan worden ze pardoes op straat gezet door de woningbouwvereniging.

Vervolgens moet je het doen met "wees maar blij dat er geen fentanyl in je wiet zit!"

Ja ho eens even 🤷
Klik om te vergroten...
Toch blijft het een feit dat je het als Nederlandse drugsgebruiker heel erg goed hebt. Er zijn genoeg dingen die beter kunnen maar je vrienden pleuren niet als dode vliegen 1 voor 1 neer
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#6
BelowTheFlow zei:
De hele WP serie Cartel is lezenswaardig (wel een pak leeswerk), vooral ook om nog eens beter te begrijpen hoe goed we het hebben in Nederland en ook in Belgie.
Klik om te vergroten...
Ja als je landsbestuur een afwezig collectief zorgstelsel heeft, weigert om bewezen-effectief interventies zoals gebruikersruimten en naalden uitruil-programma's door te voeren, en zelfs levensreddende harm-reduction zoals drugstests of anti-overdosismiddelen (nalexone) verbiedt. Vind je het dan gek dat er veel mensen het loodje leggen.

Noem me cynisch, maar ik ben zelf niet erg geneigd om mezelf gelukkig te prijzen dat onze landen op net wat minder idiote wijze geregeerd worden.
B
BelowTheFlowLid
01-01-2024, 00:00
#7
Neo-Shulginist zei:
Noem me cynisch, maar ik ben zelf niet erg geneigd ....
Klik om te vergroten...
Niks cynisch aan. Maar naar mijn idee wel een kwestie van glas een kwart gevuld of driekwart leeg.
Alles is relatief.

Er valt hier echt veel te verbeteren, terwijl de teneur nu juist de verkeerde kant op gaat (bredere verbodsbepalingen, bijvoorbeeld).

Ik kies voor "een kwart gevuld" en kan daar blij mee zijn als anderen elders zich met lege glazen moeten behelpen.

Misschien is er voor mijn insteek wel een lelijker aanduiding dan cynisch.

Laat onverlet dat we vooralsnog een flink end weg zijn van die bizarre en gevaarlijke Amerikaanse toestanden.
B
BelowTheFlowLid
01-01-2024, 00:00
#8
In een ander draadje ( https://drugsforum.nl/threads/eerste-maal-4-fma-poeder-nawegen.74981/#post-1878701 ), ging het even (en off topic) over drugs die aangelengd kunnen zijn met fentanyl. Ik reageerde dat dit meer Amerikaanse toestanden zijn en verwees naar een artikel dat ik juist toen natuurlijk niet kon vinden.

Maar deze is het: Five down in Apt. 307: Mass fentanyl deaths test a Colorado prosecutor .

De hele WP serie Cartel is lezenswaardig (wel een pak leeswerk), vooral ook om nog eens beter te begrijpen hoe goed we het hebben in Nederland en ook in Belgie.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#9
Red pill zei:
Toch blijft het een feit dat je het als Nederlandse drugsgebruiker heel erg goed hebt. Er zijn genoeg dingen die beter kunnen maar je vrienden pleuren niet als dode vliegen 1 voor 1 neer
Klik om te vergroten...
'Heel erg goed' lijkt me dus een relatieve waarde en niet een objectief feit. We hebben hier geen opioïdecrisis nee, maar mensen worden wel op grote schaal gestigmatiseerd. Als je onze situatie constant vergelijkt met het worst-case scenario dan sluit je imo de ogen voor de dingen die niet kloppen. Wat er in de VS gebeurt ligt bovendien buiten onze invloedssfeer, dus wat dat betreft is de vergelijking ook niet heel relevant. Behalve dan als les om van te leren: 'zo moeten we het hier in ieder geval niet gaan doen'.
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Neo-Shulginist zei:
'Heel erg goed' lijkt me dus een relatieve waarde en niet een objectief feit. We hebben hier geen opioïdecrisis nee, maar mensen worden wel op grote schaal gestigmatiseerd. Als je onze situatie constant vergelijkt met het worst-case scenario dan sluit je imo de ogen voor de dingen die niet kloppen. Wat er in de VS gebeurt ligt bovendien buiten onze invloedssfeer, dus wat dat betreft is de vergelijking ook niet heel relevant. Behalve dan als les om van te leren: 'zo moeten we het hier in ieder geval niet gaan doen'.
Klik om te vergroten...
Ik bedoel als gebruiker heb je het hier goed en zijn de drugs relatief veilig. Je hoeft niet bij elk lijntje bang te zijn dat je dood neerpleurt.

Je hebt wel gelijk dat we het niet met een worst case scenario moeten vergelijken zeker waar, maar we moeten alsnog niet vergeten hoe goed we het in Nederland hebben, want dat hebben we wel.

En je hebt gelijk ook hier zitten we met veel problemen die we zeker niet moeten onderschatten

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."