Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsMedia offensief drugs op festivals

Media offensief drugs op festivals

31 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#1
Stratora zei:
Waar het dan uiteindelijk op neerkomt is controle ,manipulatie en indoctrinatie .
Klik om te vergroten...
Ik denk dat dit te actief geformuleerd is. Ik ken persoonlijk wel wat journalisten, en de meeste zijn er zelf van overtuigd dat ze neutraal en onafhankelijk te werk gaan door hun eigen overtuiging achterwege te laten. Zelf denk ik dat die bewering niet klopt, en dat er juist allerlei afhankelijkheden zijn (van de eigenaren van nieuwsmedia, van persberichten, van andere nieuwsmedia, van wat hun eindredacteur redelijk vindt), en dat hun gestandaardiseerde werkwijze er juist toe leidt dat er telkens hetzelfde perspectief wordt ingenomen. Wat dus juist niet neutraal is.

Dat soort conclusies worden ook vrij duidelijk getrokken in wetenschappelijk onderzoek naar beeldvorming in de media. Maar als journalisten daarmee geconfronteerd worden dan zeggen ze dikwijls van 'oh, ja, met de kennis van nu zou je dat misschien anders hebben willen doen', en verder verandert er helemaal niks in de afhankelijkheden of werkwijze. Dus krijg je daarna telkens weer hetzelfde liedje. Vandaar ook dat ik het boek Manufacturing Consent aanraadde, want dat gaat precies over de sociale structuren in media-organisaties die steeds leiden tot een bepaalde soort berichtgeving (die ondersteunend is aan de status quo).


Stratora zei:
We hebben dit ook zien gebeuren tijdens de Crona periode hoe mensen tegen elkaar werden uitgespeeld. Zelfs vandaag weer een stuk in AD mbt de festivals van afgelopen weekend en de geluidsoverlast van oa. Smeerboel. Opvallend dat het met name over Utrecht gaat en uiteraard weer de nodige negatieve commentaren.
Klik om te vergroten...
De negativiteitsbias is op zich nog wel verklaarbaar omdat kranten proberen te laten zien wat er mis gaat (zodat er wat aan gedaan kan worden). Bij de selectie van welke onderwerpen ze aansnijden laten ze zich veelal leiden door wat 'actueel' is (want het gaat om 'nieuws'). Actualiteit in die zin wordt in grote mate bepaald door wat er besproken wordt in (andere) nieuwsmedia. Zo krijg je met regelmaat mediahypes die leiden tot een hyperfocus op één gebeurtenis, wat eigenlijk geen recht meer doet aan de ernst van het verhaal.
S
StratoraLid
01-01-2024, 00:00
#2

Festivals moeten drugs zelf uit rioolwater halen, vindt het waterschap​


Dat was de kop vandaag in oa Brabants en Eindhovens Dagblad alsmede een bericht op Omroep Brabant.
Noem me paranoia maar ik vind al die berichtgevingen over drugs en festivals toch wel erg opvallend en zeker omdat het vorige week ook al goed raak was.
Eerst berichten over Drugsgebruik daarna over de geluid overlast en nu over drugs resten in het afval water waarbij gelijk een opmerking wordt geplaatst over de belasting betaler die nu voor de kosten op draait om het afvalwater te filtreren. Lijkt erg op de beïnvloeding publieke opinie vind ik.
Op de meeste festivals staan toch Dixies? Hoe worden die dan gereinigd en waar gaat dat chemische afval van die Dixies naar toe? En geen woord over alle medicijn resten die de medemens thuis door zijn wc spoelt.

Met al die berichtgevingen kan ik me toch niet aan de indruk onttrekken dat er iets broeit.
Berichten zijn voornamelijk te vinden in de media van de DPG groep...welke belangen heeft die club vraag ik me dan af...
J
JohnGaltLid
01-01-2024, 00:00
#3
Dat was mijn gedachte ook, dat moet toch echt eenvoudig op te lossen zijn doordat elk festival met dixies werkt! Dus hoezo heeft het waterschap daar last van, tenzij de dixies rechtstreeks op een riool geleegd worden. Maar dat betekent ook dat de oplossing relatief eenvoudig is, namelijk een (eerste) zuivering bij de dixieverhuurder.

Maar ongetwijfeld dat er meer zit aan te komen...
S
StratoraLid
01-01-2024, 00:00
#4
JohnGalt zei:
Maar ongetwijfeld dat er meer zit aan te komen...
Klik om te vergroten...
Nou, inderdaad en deze vind ik vanochtend echt geweldig om te lezen in het Brabants Dagblad…

IMG_5505.png
L
LemmyLid
01-01-2024, 00:00
#5
Gelukkig is er nog Wierd Duk, wiens Twitter account ik daarnet op negeren heb gezet.
S
StratoraLid
01-01-2024, 00:00
#6
Een jaar geleden poste ik dit bericht en nu we een jaar verder zijn valt me weer hetzelfde op in de media van de DPG groep.
En weer een offensief tegen met name Decibel dat afgelopen weekend in Hilvarenbeek is behouden.
Dagelijks negatieve berichtgevingen over geluid, drugs, overlast en natuurlijk geen positieve berichten behalve door sommige reageerders.
Hetze is een groot woord maar het is wel opvallend hoe er al dagen op ingehakt wordt met in mijn ogen stemmingmakerij.
Je zou haast gaan beloven dat er complotten van toepassing zijn om festivals zo in discrediet te brengen dat festivals in de ban gaan. Drugs gebruik wordt ook regelmatig aangehaald en in sommige reacties van ongelooflijke nitwits schrijft mendat er maar politiehonden ingezet moeten worden bij de toegang om nog strenger te controleren…hoe ziek is dat.
We weten allemaal dat we wat nuttigen op een feestje en dat er nauwelijks tot geen ongeregeldheden zijn in tegenstelling tot feestjes met hoog alcohol gebruik.

Kan er me toch wel kwaad over maken, de kortzichtigheid, de onwetendheid, vooroordelen en buitengewone stupiditeit .
Maar ja gezien de woke waanzin van de maatschappij tegenwoordig zal ik er maar aan moeten wennen.
M
MDMAutistLid
01-01-2024, 00:00
#7
De media gewoon links laten liggen. Dan heb je er ook geen last van 😛

Drugsgebruik op redactie Algemeen Dagblad
Al enige tijd zijn er geruchten dat het gebruik van verdovende middelen op de redactie van het Algemeen Dagblad de normaalste zaak van de wereld zou zijn.
Gister reisde 1 van onze redacteurs af naar Rotterdam om een interview af te leggen met een werknemer van het AD, die anoniem wil blijven.
Marleen(gefingeerde naam red.) werkt al jaren voor het AD. Maar sinds een aantal jaren is de cultuur binnen het bedrijf veranderd.
Ging je eerder nog met een paar espresso's de strijd met de deadline aan. Nu is het de normaalste zaak om met witte lijnen deadlines te halen.
Met restanten wit poeder nog onder hun neus ziet Marleen haar collega's soms van het toilet komen.
Haar baas zou zelfs in een hitsige bui, uren stimfappend (mastruberend op stimulerende middelen red.) in dit kleine hokje hebben doorgebracht.
De betrouwbaarheid van het nieuws dat wordt gebracht zou door het middelen gebruik achteruit zijn gegaan.
Om hun eigen gebruik te verdoezelen, schrijven ze nu artikelen waarin ze festivals in een kwaad daglicht zetten. De nadruk wordt vooral gelegd op drugsgebruik.
Een beetje krom niet? Zegt Marleen. Helemaal omdat er op de redactie een groepsfoto hangt, waarop duidelijk te zien is dat alle redactieleden verwijdde pupillen hebben.
En dit is genomen op een festival waarover ze kwaad schrijven.
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#8
MDMAutist zei:
De media gewoon links laten liggen. Dan heb je er ook geen last van 😛

Drugsgebruik op redactie Algemeen Dagblad
Al enige tijd zijn er geruchten dat het gebruik van verdovende middelen op de redactie van het Algemeen Dagblad de normaalste zaak van de wereld zou zijn.
Gister reisde 1 van onze redacteurs af naar Rotterdam om een interview af te leggen met een werknemer van het AD, die anoniem wil blijven.
Marleen(gefingeerde naam red.) werkt al jaren voor het AD. Maar sinds een aantal jaren is de cultuur binnen het bedrijf veranderd.
Ging je eerder nog met een paar espresso's de strijd met de deadline aan. Nu is het de normaalste zaak om met witte lijnen deadlines te halen.
Met restanten wit poeder nog onder hun neus ziet Marleen haar collega's soms van het toilet komen.
Haar baas zou zelfs in een hitsige bui, uren stimfappend (mastruberend op stimulerende middelen red.) in dit kleine hokje hebben doorgebracht.
De betrouwbaarheid van het nieuws dat wordt gebracht zou door het middelen gebruik achteruit zijn gegaan.
Om hun eigen gebruik te verdoezelen, schrijven ze nu artikelen waarin ze festivals in een kwaad daglicht zetten. De nadruk wordt vooral gelegd op drugsgebruik.
Een beetje krom niet? Zegt Marleen. Helemaal omdat er op de redactie een groepsfoto hangt, waarop duidelijk te zien is dat alle redactieleden verwijdde pupillen hebben.
En dit is genomen op een festival waarover ze kwaad schrijven.
Klik om te vergroten...

Van je collega's moet je het hebben.
M
Mevrouw PløpLid
01-01-2024, 00:00
#9
MDMAutist zei:
De media gewoon links laten liggen. Dan heb je er ook geen last van 😛

Drugsgebruik op redactie Algemeen Dagblad
Al enige tijd zijn er geruchten dat het gebruik van verdovende middelen op de redactie van het Algemeen Dagblad de normaalste zaak van de wereld zou zijn.
Gister reisde 1 van onze redacteurs af naar Rotterdam om een interview af te leggen met een werknemer van het AD, die anoniem wil blijven.
Marleen(gefingeerde naam red.) werkt al jaren voor het AD. Maar sinds een aantal jaren is de cultuur binnen het bedrijf veranderd.
Ging je eerder nog met een paar espresso's de strijd met de deadline aan. Nu is het de normaalste zaak om met witte lijnen deadlines te halen.
Met restanten wit poeder nog onder hun neus ziet Marleen haar collega's soms van het toilet komen.
Haar baas zou zelfs in een hitsige bui, uren stimfappend (mastruberend op stimulerende middelen red.) in dit kleine hokje hebben doorgebracht.
De betrouwbaarheid van het nieuws dat wordt gebracht zou door het middelen gebruik achteruit zijn gegaan.
Om hun eigen gebruik te verdoezelen, schrijven ze nu artikelen waarin ze festivals in een kwaad daglicht zetten. De nadruk wordt vooral gelegd op drugsgebruik.
Een beetje krom niet? Zegt Marleen. Helemaal omdat er op de redactie een groepsfoto hangt, waarop duidelijk te zien is dat alle redactieleden verwijdde pupillen hebben.
En dit is genomen op een festival waarover ze kwaad schrijven.
Klik om te vergroten...
Masturberen*
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#10
MDMAutist zei:
De media gewoon links laten liggen. Dan heb je er ook geen last van 😛

Drugsgebruik op redactie Algemeen Dagblad
Al enige tijd zijn er geruchten dat het gebruik van verdovende middelen op de redactie van het Algemeen Dagblad de normaalste zaak van de wereld zou zijn.
Gister reisde 1 van onze redacteurs af naar Rotterdam om een interview af te leggen met een werknemer van het AD, die anoniem wil blijven.
Marleen(gefingeerde naam red.) werkt al jaren voor het AD. Maar sinds een aantal jaren is de cultuur binnen het bedrijf veranderd.
Ging je eerder nog met een paar espresso's de strijd met de deadline aan. Nu is het de normaalste zaak om met witte lijnen deadlines te halen.
Met restanten wit poeder nog onder hun neus ziet Marleen haar collega's soms van het toilet komen.
Haar baas zou zelfs in een hitsige bui, uren stimfappend (mastruberend op stimulerende middelen red.) in dit kleine hokje hebben doorgebracht.
De betrouwbaarheid van het nieuws dat wordt gebracht zou door het middelen gebruik achteruit zijn gegaan.
Om hun eigen gebruik te verdoezelen, schrijven ze nu artikelen waarin ze festivals in een kwaad daglicht zetten. De nadruk wordt vooral gelegd op drugsgebruik.
Een beetje krom niet? Zegt Marleen. Helemaal omdat er op de redactie een groepsfoto hangt, waarop duidelijk te zien is dat alle redactieleden verwijdde pupillen hebben.
En dit is genomen op een festival waarover ze kwaad schrijven.
Klik om te vergroten...
Hoe hypocriet haha ze stimfappen zelfs bij AD
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#11
Stratora zei:
Een jaar geleden poste ik dit bericht en nu we een jaar verder zijn valt me weer hetzelfde op in de media van de DPG groep.
En weer een offensief tegen met name Decibel dat afgelopen weekend in Hilvarenbeek is behouden.
Dagelijks negatieve berichtgevingen over geluid, drugs, overlast en natuurlijk geen positieve berichten behalve door sommige reageerders.
Hetze is een groot woord maar het is wel opvallend hoe er al dagen op ingehakt wordt met in mijn ogen stemmingmakerij.
Je zou haast gaan beloven dat er complotten van toepassing zijn om festivals zo in discrediet te brengen dat festivals in de ban gaan. Drugs gebruik wordt ook regelmatig aangehaald en in sommige reacties van ongelooflijke nitwits schrijft mendat er maar politiehonden ingezet moeten worden bij de toegang om nog strenger te controleren…hoe ziek is dat.
We weten allemaal dat we wat nuttigen op een feestje en dat er nauwelijks tot geen ongeregeldheden zijn in tegenstelling tot feestjes met hoog alcohol gebruik.

Kan er me toch wel kwaad over maken, de kortzichtigheid, de onwetendheid, vooroordelen en buitengewone stupiditeit .
Maar ja gezien de woke waanzin van de maatschappij tegenwoordig zal ik er maar aan moeten wennen.
Klik om te vergroten...
Je moet niet vergeten dat de journalistieke kwaliteit bij het AD zéér laag is. Eigenlijk is het meer een marketingmachine die zo efficiënt mogelijk kliks moet genereren, weliswaar door een imago proberen hoog te houden van een journalistiek platform dat een groot maatschappelijk belang dient. Anders zouden mensen het AD op de stapel van reclamefolders gooien. Persoonlijk denk ik dat het AD juist meer schade berokkent aan onze samenleving dan dat het problemen voorkomt, vanwege de hyperfocus op snel en sensationeel nieuws wat vooral interessant moet klinken zodat het veel pageviews oplevert. Die verhalen hoef je nauwelijks te checken, want als het niet blijkt te kloppen kun je later ook gewoon een follow-up schrijven die dan weer allerlei extra kliks oplevert. Diepgewortelde maatschappelijke problemen zorgvuldig uitpluizen, en aankaarten op een manier die toegankelijk is voor een groot publiek, daar is geen geld voor. Dat zou te weinig advertentie-inkomsten opleveren.

Het betreurt me om dat te zeggen, want ik denk dat (goede) journalistiek essentieel is in een democratische rechtstaat, en ik weet ook zeker dat de meeste mensen die journalistiek werk doen heel gemotiveerd zijn om hun werk goed te doen. Waarom zou je anders veel te hard werken voor een onzeker bestaan met een te laag salaris?

Wat het probleem is van nieuwsmedia, en met name (regio)kranten, is de politiek-economische structuren waarop die gebaseerd zijn. Vraag je maar eens af waarom een miljardair zoals Christian van Thillo een belangrijk deel van zijn vermogen investeert in de media-industrie. Eigenlijk is dat een heel slechte investering, want journalistiek rendeert nauwelijks en is vaak zelfs verlieslijdend. Er is dus een andere reden waarom het interessant is voor superrijken om nieuwsmedia op te kopen (for the record: DPG Media heeft nu 25-90% van de markt in handen, afhankelijk van het soort medium). Enerzijds is dat natuurlijk een prestigeproject, zo van: kijk eens wat ik allemaal doe om de wereld te verbeteren (waarbij ik best wil geloven dat de eigenaar van DPG Media dat oprecht van zichzelf denkt). Maar anderzijds is het natuurlijk interessant om een groot deel van het medialandschap te bezitten omdat je dan -heel subtiel- de publieke aandacht kunt sturen.

Laatst was er een biografie over de eigenaar van DPG Media verschenen (De Belg, ook hier te luisteren als podcast met de schrijver). En daarin staat beschreven dat Van Thillo zelf juist benadrukt dat hij zich niet mengt in het redactionele proces. Dat is deels onwaar, want in het boek staat een gecheckt verhaal dat hoofdredacteuren wel eens telefoontjes krijgen dat ze een bepaald artikel in het vervolg niet meer moeten publiceren. Maar veel belangrijker is dat Van Thillo kan bepalen hoeveel aandacht redacties hebben voor wat voor soort onderwerpen. Hoeveel fte er op een bepaalde redacties zitten, en welke deelredacties er worden opgericht, dat zijn juíst zaken waar eigenaren over gaan (in samenwerking met de raad van bestuur en hoofdredacteuren). Journalisten van de krant kunnen alleen over een onderwerp schrijven als ze er tijd voor krijgen van hun baas. Het is ook precies daar, in de budgetten en de organisatiestructuur, waar de macht zit.

Wat je bijvoorbeeld ziet is dat titels als het AD enorm focussen op persberichten van politie en het Openbaar Ministerie (OM). Bij veel kranten is de helft van de gepubliceerde online berichten geschreven op basis van een persbericht van die organisaties. Zulk nieuws kan je makkelijk en snel produceren. Nou is het zo dat 'misdaad' ook relatief goed scoort qua kliks en kijkcijfers, omdat het veel elementen heeft van een goed verhaal: er zit spanning in, emotie, impact op betrokkenen, en niet te vergeten.. een onderliggende boodschap over goed en kwaad. Ik denk dat precies die impliciete morele boodschap voor een belangrijk deel het belang van superrijke mediamagnaten dient. Via kranten, websites, tv, en radio worden mensen continu gewezen op 'misstanden' in de samenleving. En miljardairs gaan natuurlijk niet hun vermogen investeren in een krant die tot op de bodem uitzoekt hoe neoliberaal kapitalisme en witteboordencriminaliteit leiden tot een gebrek aan sociale mobiliteit, onderdrukking van individuele vrijheden, en duurzaamheidsproblemen. Terwijl objectief gezien dat soort praktijken véél meer impact hebben op de samenleving dan wat jongeren die op een festival staan te dansen met een pil in hun mik.

Ik denk dus niet dat er een verborgen agenda is van samenzwerende journalisten die stiekem bezig zijn om festivals en drugs te verbieden. Maar ik denk dat dat wel de uitwerking kan zijn, doordat er enorme macht- en marktconcentraties zijn die enkelingen in staat stellen om te bepalen op wat voor soort misstanden een groot deel van de samenleving zich op zal focussen. Ik denk ook dat dat soort dingen meestal impliciet gaan, en verborgen worden in heel abstracte cijfertjes, contracten, afspraken of gewoontes. Veel betrokkenen zullen waarschijnlijk niet echt stilstaan bij de uitwerkingen van hun keuzes. Bovendien doen veel mensen 'gewoon' de dingen 'zoals het hoort'. Vanuit dat oogpunt is het logisch dat je focust op drugs als misstand, want het is waarschijnlijk ook de meest veelvoorkomende vorm van criminaliteit. Je kunt je natuurlijk afvragen of het juist om die reden wel zo verstandig is om drugs te criminaliseren en een zero-tolerancebeleid te voeren. Maar ik denk dat het voor de investeerders beter is als het AD continu van ophef naar ophef springt zonder al te veel werk te stoppen in complexere vragen over wat nou precies rechtvaardig is.
S
StratoraLid
01-01-2024, 00:00
#12
Neo-Shulginist zei:
Ik denk dus niet dat er een verborgen agenda is van samenzwerende journalisten die stiekem bezig zijn om festivals en drugs te verbieden. Maar ik denk dat dat wel de uitwerking kan zijn, doordat er enorme macht- en marktconcentraties zijn die enkelingen in staat stellen om te bepalen op wat voor soort misstanden een groot deel van de samenleving zich op zal focussen. Ik denk ook dat dat soort dingen meestal impliciet gaan, en verborgen worden in heel abstracte cijfertjes, contracten en regels. Veel betrokkenen zullen waarschijnlijk niet echt stilstaan bij de uitwerkingen van hun keuzes. Bovendien doen veel mensen 'gewoon' de dingen 'zoals het hoort'. Vanuit dat oogpunt is het logisch dat je focust op drugs als misstand, want het is waarschijnlijk ook de meest veelvoorkomende vorm van criminaliteit. Je kunt je natuurlijk afvragen of het juist om die reden wel zo verstandig is om drugs te criminaliseren en een zero-tolerancebeleid te voeren. Maar ik denk dat het voor de investeerders beter is als het AD continu van ophef naar ophef springt zonder al te veel werk te stoppen in complexere vragen over wat nou precies rechtvaardigheid
Klik om te vergroten...
Beste Neo,
Mooi geschreven en ik deel je visie , kan het alleen niet zo goed formuleren en neer pennen als jij.
Vooral dat laatste stuk is nu precies wat mij zorgen baart, het beïnvloeden van de publieke opinie, hersenspoelen als het ware.
En hoe dat kan uitpakken hebben we vaak genoeg gezien in het verleden en recente verleden.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."