Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsGebruikersbus voor drugsverslaafden pal naast park en ziekenhuis

Gebruikersbus voor drugsverslaafden pal naast park en ziekenhuis

9 antwoorden
972 weergaven
18-5-2026
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#1
In Amsterdam staat een gebruikers bus op een druk bezochte plek.
Hier kunnen heroïne verslaafden die dakloos zijn hun middel nuttigen.

Check:
www.telegraaf.nl

Het lijkt een hippe koffietruck, maar is een gebruikersbus voor drugsverslaafden pal naast park en ziekenhuis Amsterdam: ’Niet iedereen is blij’

Wie langs het ’s-Gravesandeplein fietst, zou de bus in een vluchtige blik kunnen aanzien voor een hippe koffietruck. Maar als je beter kijkt, zie je dat het om iets anders gaat: een gebruikersbus voor...
www.telegraaf.nl www.telegraaf.nl

Wat vinden jullie hier nu van?

Ik begrijp het van één kant wel. Daklozen verslaafden die altijd in het nabij gelegen park gebruiken zullen geen kilometers gaan lopen om te gaan gebruiken in de bus.
Anderzijds is het natuurlijk wel een opvallende plek

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#2
Kordie zei:
Wat vinden jullie hier nu van?
Klik om te vergroten...
Zoveel mensen zoveel meningen…
Als je het stigma weghaalt lijkt me dit een gecontroleerde manier voor verslaafden, die zorgt voor minder overlast.

Maar wie ben ik, want ik zie en lees dit op afstand en woon niet in die buurt.

Zo kun je elk krantenartikel over drugs wel plaatsen en vragen wat mensen/leden er van vinden.
Vind het persoonlijk niet veel toevoegen, maar is ook maar een mening hè 😉
L
LovakengjLid
01-01-2024, 00:00
#3
Kordie zei:
Wat vinden jullie hier nu van?
Klik om te vergroten...

Ik snap dat sommige mensen het een opvallende en misschien zelfs confronterende plek vinden, maar laten we wel realistisch blijven: liever dat mensen gebruiken in een gecontroleerde omgeving zoals zo'n bus, dan ergens in een trappenhuis waar kinderen wonen of in een speeltuin in het park.

In het kader van harm reduction is dit juist een hele verstandige zet. Het zorgt voor minder overlast op andere plekken, biedt een stukje veiligheid voor de gebruikers zelf én maakt het voor hulpverleners makkelijker om contact te houden met een moeilijk bereikbare groep. Je haalt het gebruik niet weg door het te verstoppen, je maakt het alleen gevaarlijker.

Beter dus een veilige, overzichtelijke plek dan dat het zich verspreidt naar minder geschikte en risicovollere locaties.
J
JeetjeMineetjeLid
01-01-2024, 00:00
#4
Telegraaf: 'nuff said. :unamused:
R
RelmuisLid
01-01-2024, 00:00
#5
In Zürich werkt het, Zwitsers zijn heel pragmatisch; als we niks doen blijven we zitten met de problemen.
Maar ik voel meer voor Housing First naar Fins voorbeeld:

en.wikipedia.org

Homelessness in Finland - Wikipedia

en.wikipedia.org en.wikipedia.org
J
JeetjeMineetjeLid
01-01-2024, 00:00
#6
Relmuis zei:
In Zürich werkt het, Zwitsers zijn heel pragmatisch; als we niks doen blijven we zitten met de problemen.
Maar ik voel meer voor Housing First naar Fins voorbeeld:

en.wikipedia.org

Homelessness in Finland - Wikipedia

en.wikipedia.org en.wikipedia.org
Klik om te vergroten...
Ook in Nederland werkt Housing First gelukkig erg goed.
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#7
Kordie zei:
In Amsterdam staat een gebruikers bus op een druk bezochte plek.
Hier kunnen heroïne verslaafden die dakloos zijn hun middel nuttigen.

Check:
www.telegraaf.nl

Het lijkt een hippe koffietruck, maar is een gebruikersbus voor drugsverslaafden pal naast park en ziekenhuis Amsterdam: ’Niet iedereen is blij’

Wie langs het ’s-Gravesandeplein fietst, zou de bus in een vluchtige blik kunnen aanzien voor een hippe koffietruck. Maar als je beter kijkt, zie je dat het om iets anders gaat: een gebruikersbus voor...
www.telegraaf.nl www.telegraaf.nl

Wat vinden jullie hier nu van?
Klik om te vergroten...

Jeetje man!

Is er iemand die zich nog de jaren tachtig en negentig in Amsterdam herinnert?

Er liepen vroeger véél meer verslaafden rond daar.

Dat park is bij het OLVG ziekenhuis en er wordt ook 'gefrikandeld' (maar ik kom er nooit, dat park).
R
RelmuisLid
01-01-2024, 00:00
#8
JeetjeMineetje zei:
Ook in Nederland werkt Housing First gelukkig erg goed.
Klik om te vergroten...

Wist niet eens dat we dat hier hadden. :upsidedown:
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#9
Relmuis zei:
Wist niet eens dat we dat hier hadden. :upsidedown:
Klik om te vergroten...
Misschien is er wel een Skaev Huus met onze naam erop!
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#10
Relmuis zei:
Wist niet eens dat we dat hier hadden. :upsidedown:
Klik om te vergroten...

Is geloof ik een tak van de landelijke organisatie leger des heils
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."