Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWaarschuwing! Levensgevaarlijke namaak-oxycodonpillen in omloop in Nederland

Waarschuwing! Levensgevaarlijke namaak-oxycodonpillen in omloop in Nederland

24 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
L
LoveSexDreamsLid
01-01-2024, 00:00
Komt net binnen op het nieuws

Afgelopen vrijdag is er in Nederland iemand overleden bij wie namaak-oxycodonpillen zijn aangetroffen. Deze pillen waren online aangekocht als pijnmedicatie zonder doktersrecept. Uit analyse van het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) blijkt dat deze pillen de nitazeen isotonitazepyne bevatten. Ze bevatten géén oxycodon. Het gebruik van dit soort oxycodonpillen kan levensgevaarlijk zijn, omdat ze nitazenen kunnen bevatten. Zo heeft het Drugs Informatie en Monitoring Systeem (DIMS) onlangs protonitazeen gevonden in een namaak-oxycodonpil die ook online gekocht was.

1000038839.png

www.trimbos.nl

Waarschuwing: Namaak-oxycodonpillen met het levensgevaarlijke isotonitazepyne in omloop

In Nederland is iemand overleden, bij wie namaak 80 mg oxycodonpillen zijn aangetroffen. Deze pillen blijken isotonitazepyne te bevatten.
www.trimbos.nl www.trimbos.nl

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
R
RelmuisLid
Painkiller vond ik best goed.
Maar de praktijk in de VS gaat niet op voor Europa denk ik.

Vanuit het oogpunt van mensen met chronische pijn begrijp ik het wel; ik heet Piet en ik heb pijn en mijn huisarts wil mij geen oxycodon meer voorschrijven, dan ga ik zelf op zoek.
Van fentanyl, laat staan nitazenes heb ik nog nooit gehoord.
En als het in een blister zit zal het wel goed zijn. :thinking:

De drugstestservice is ook wakker geworden:

www.ggd.amsterdam.nl

Drugstestservice

Bij de drugstestservice van GGD Amsterdam kun je anoniem drugs laten testen.
www.ggd.amsterdam.nl www.ggd.amsterdam.nl

Weer vanuit Piet gezien; alleen de naam al, ik gebruik geen drugs maar medicijnen.
K
KordieLid
Vreselijk.
Ik las het net ook en wilde het hier ook opzetten.

Komt op hetzelfde neer:
nos.nl

Waarschuwing voor gebruik namaakpijnstiller, één dode gevallen

Afgelopen vrijdag overleed iemand bij wie namaakversies zijn aangetroffen van de sterke pijnstiller oxycodon.
nos.nl nos.nl
Z
ZeebatsLid
Zat eraan te komen..

Nitazene sample (isotonitazepyne)

Ik kreeg vandaag deze sample bij mn RC order. Ik heb nog nooit opiaten op en ik denk ook niet dat het wijs is als ik zo’n blottertje pak aangezien het 1000 x sterker is dan morfine en dus ook fentanyl. Dit is niet de 1e keer dat ik een nitazene krijg als sample. Is dit schering en inslag in...
drugsforum.nl drugsforum.nl
T
TijdloosLid
Is dit niet ontzettend oud nieuws? Ik was er al een tijdje van op de hoogte. En gebruik zelf isotonitazene wat veeel sterker is morfine. Het klaarmaken doe ik uiterst voorzichtig natuurlijk.
S
SoulAssassinsLid
Je ziet gelijk dat dit geperste pillen zijn,dan moet je toch wel heel wanhopig zijn om zoiets te kopen.
In Amerika is dit al jaren een trend met Xanax en Oxy ,zogezegd her geperste pillen die door de politie daar niet in beslag word genomen omdat ze niet bekent zijn in hun systeem.
Er is een docu over geweest
X
XMRLid
Tijdloos zei:
Is dit niet ontzettend oud nieuws? Ik was er al een tijdje van op de hoogte. En gebruik zelf isotonitazene wat veeel sterker is morfine. Het klaarmaken doe ik uiterst voorzichtig natuurlijk.
Klik om te vergroten...
Vlak voordat deze post gemaakt was kwam er een melding binnen op de red-alert app. Het zal dus waarschijnlijk om een nieuw geval gaan.

Let op! Er is een Red Alert voor Namaak-oxycodonpillen
R
Roze OlifantLid
www.nu.nl

Levensgevaarlijke neppijnstillers moeilijk te herkennen: 'Ga naar arts'

Het Trimbos-instituut waarschuwt voor levensgevaarlijke nagemaakte oxycodonpillen die in Nederland rondgaan. Hoe herken je ze? Waar zijn ze in omloop? En hoe uitzonderlijk is deze landelijke waarschuwing? We leggen het uit.
www.nu.nl www.nu.nl

En zie ook:

www.trimbos.nl

Waarschuwing: Namaak-oxycodonpillen met het levensgevaarlijke isotonitazepyne in omloop

In Nederland is iemand overleden, bij wie namaak 80 mg oxycodonpillen zijn aangetroffen. Deze pillen blijken isotonitazepyne te bevatten.
www.trimbos.nl www.trimbos.nl

En:

drugsredalert.nl

Namaak-oxycodonpillen - Trimbos Red Alert

Red Alert! Namaak-oxycodonpillen met levensgevaarlijke nitazeen isotonitazepyne in omloop!
drugsredalert.nl drugsredalert.nl

—

Het Trimbos-instituut waarschuwt voor levensgevaarlijke nagemaakte oxycodonpillen die in Nederland rondgaan. Hoe herken je ze? Waar zijn ze in omloop? En hoe uitzonderlijk is deze landelijke waarschuwing? We leggen het uit.

Wat is er precies aan de hand met oxydonpillen?

Afgelopen vrijdag is in Nederland iemand overleden bij wie nagemaakte oxycodonpillen zijn aangetroffen. Mogelijk is deze persoon daaraan overleden. De pillen waren online gekocht als pijnmedicatie zonder doktersrecept.

Oxycodon is een sterke pijnstiller die wordt gebruikt bij hevige pijn, zoals pijn na operaties en bij kanker. Maar in de levensgevaarlijke pillen die rondgaan, zit geen oxycodon. Ze bevatten de nitazeen isotonitazepyne.

Isotonitazepyne en andere nitazenen zijn veel sterker dan bijvoorbeeld oxycodon of morfine. Ook werken ze een stuk langer. Volgens het Trimbos-instituut is isotonitazepyne "duizend keer sterker dan morfine" en kan het "nooit veilig gebruikt worden". Een paar milligram kan bijvoorbeeld al ademhalingsproblemen veroorzaken. Dat kan ertoe leiden dat iemand uiteindelijk overlijdt.

Hoe herken je de nagemaakte oxycodonpillen?

"De pil is moeilijk te herkennen, want er zijn verschillende soorten in omloop", vertelt een woordvoerder van het Trimbos-instituut aan NU.nl. De pil die je in onderstaande foto ziet, is daar een voorbeeld van. Op de ene kant staat '80', op de andere kant 'OP'.

"Maar er is ook een pil in omloop waar 'OC' op staat. En het is denkbaar dat online nog veel meer varianten als oxycodon worden aangeboden, maar waar iets anders in blijkt te zitten." Trimbos durft niet met zekerheid te zeggen hoeveel verschillende vormen van de neppillen worden aangeboden. De pil die nu rondgaat, wordt in ieder geval sterk geassocieerd met een sterfgeval, zegt de woordvoerder.

Dat de nagemaakte pillen bijna niet van echte pillen zijn te onderscheiden, ziet ook de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ). De tabletten worden aangeboden als oxycodon aangeboden via onofficiële websites en sociale media. De pillen zien eruit als echte pillen en zijn vaak verpakt in de originele blisterverpakking.

De boodschap is volgens Trimbos dan ook heel simpel: "Mensen die online pijnstillers kopen op plekken waar dat niet mag, lopen een groot risico." Ga voor medicijnen naar je arts en naar de apotheek, waarschuwt de IGJ.

Er zijn verschillende nagemaakte oxycodonpillen in omloop en dit is daar een van. | Beeld: Trimbos-instituut

Waar zijn de pillen in omloop?

Het Trimbos-instituut kan niet precies zeggen waar de pillen in omloop zijn. "We hebben de indruk dat ze op meerdere plekken in Nederland aanwezig zijn. Sowieso zijn de pillen online gekocht, dus iedereen kan er aan komen."

Het probleem met nitazenen speelt al langere tijd wereldwijd, zegt het Trimbos-instituut. "In Amerika en in landen om ons heen zagen we het al opduiken in oxycodonpillen, maar in Nederland zagen we het nog niet op de gebruikersmarkt. Dat is nu wél het geval."

Hoe uitzonderlijk is deze landelijke waarschuwing?

"We zeggen altijd: het gebruik van drugs is nooit zonder risico. Als je ze gebruikt, kun je het beter altijd laten testen. En zelfs dan weet je het nooit zeker." Maar dat Trimbos nu een landelijke waarschuwing verstuurt, is uitzonderlijk. "Dat doen we alleen als er echt noodzaak toe is."

De mensen die deze pillen online kopen, komen veel minder vaak langs bij het Trimbos-instituut om ze te laten controleren. De woordvoerder legt uit dat vooral recreatieve gebruikers drugs komen testen bij het instituut. Denk aan mensen die in het weekend xtc of MDMA gebruiken op een festival.

Maar hier gaat het om een heel andere doelgroep. "Het gaat om een groep mensen die kennelijk pijnklachten heeft, door de medische zorg onvoldoende geholpen wordt en daardoor online gaat zoeken naar pijnmedicatie." Vervolgens komen ze op sites waarop "rotzooi" wordt verkocht. Trimbos noemt de ontwikkeling "levensgevaarlijk". "We nemen het heel serieus."
R
Roze OlifantLid
Ah sorry. Jullie waren me voor, zie ik nu. Ik zal mijn dubbeltopic dan verwijderen. Maar ik plaats wel even de rode ‘WAARSCHUWING’-tag voor je titel.

Ik zal mijn tekst trouwens ook even naar hier verplaatsen; dan hoeven mensen weer minder lui op het NU.nl-linkje te klikken. 😉 Geeft wat dubbele info, maar beter teveel dan te weinig in dit geval.

Let op: mijn oude post zal boven dit bericht komen te staan, doet hij op basis van tijd van posten, geloof ik. Zal een beetje gek overkomen, maar dat heeft er dus mee te maken dat ik een dubbeltopic had gemaakt.
R
RelmuisLid
Roze Olifant zei:
Maar hier gaat het om een heel andere doelgroep. "Het gaat om een groep mensen die kennelijk pijnklachten heeft, door de medische zorg onvoldoende geholpen wordt en daardoor online gaat zoeken naar pijnmedicatie." Vervolgens komen ze op sites waarop "rotzooi" wordt verkocht. Trimbos noemt de ontwikkeling "levensgevaarlijk". "We nemen het heel serieus."
Klik om te vergroten...
Kortom; de doelgroep die forums als dit niet leest. :thinking:
R
RelmuisLid
Waar ik geen zicht op heb is hoe de mensen aan wie het niet voorgeschreven is op dit forum aan oxycodon komen.
Ik vermoed via familie, vrienden, bekenden enz.
Of zijn er ook mensen die het via het internet/Whatsapp enz bestellen?
M
Manu76Lid
Relmuis zei:
Waar ik geen zicht op heb is hoe de mensen aan wie het niet voorgeschreven is op dit forum aan oxycodon komen.
Ik vermoed via familie, vrienden, bekenden enz.
Of zijn er ook mensen die het via het internet/Whatsapp enz bestellen?
Klik om te vergroten...
Waarom denk je dat het moeilijker is om wat oxycodon te bemachtigen dan andere illegale drugs? Volgens mij bestaat er wel een illegale markt voor dergelijke pijnstillers. Iemand die heroïne ed verkoopt kan misschien dergelijke pilletjes aanbieden als alternatief.
R
Roze OlifantLid
Relmuis zei:
Kortom; de doelgroep die forums als dit niet leest. :thinking:
Klik om te vergroten...

Waarschijnlijk heb je deels gelijk. Het Opiaten-subforum is hier ook niet heel erg actief. Maar we hebben weinig zicht op passieve lezers. Ik bedoel dan vooral de mensen die hier na wat Googelen sporadisch een keertje terecht komen, selectief iets lezen en dan weer vertrekken. De admins draaiden ‘vroegah’ wel eens statistieken uit, en ik meen dat dat juist die passieve, onzichtbare bezoekersgroep destijds een stuk groter was dan wij dachten.

Hoe vaker een serieuze waarschuwing gedeeld wordt, hoe beter. Het hoeft maar één iemand te bereiken die daardoor misschien een andere keuze maakt. Harm reduction.
R
RelmuisLid
Manu76 zei:
Waarom denk je dat het moeilijker is om wat oxycodon te bemachtigen dan andere illegale drugs?
Klik om te vergroten...
Dat is niet wat ik denk.
Integendeel; oxycodon werd massaal geschreven, gelukkig lijkt het nu wat te minderen.
Denk dat de meeste mensen wel een tante hebben die een doosje heeft liggen.
R
RelmuisLid
"De IGJ kreeg meldingen over mensen die zijn binnengebracht op de spoedeisende hulp na gebruik van tabletten die als oxycodon online werden verkocht. In één geval is iemand overleden."

Het lijkt dus om meerdere mensen te gaan, vandaar mijn interesse/vraag.
Wie zijn die mensen en hoe bereik je die groep?

Heb daarnet wat Canadese waarschuwingen gelezen over counterfeit pills; oxycodon en natuurlijk benzo's.
Dat zijn flink wat waarschuwingen, ik neem aan dat het in de VS minstens een even groot probleem is.
Daar lijkt in Europa geen sprake van, en ik denk dat het het beste is als dat zo blijft.
M
Manu76Lid
Relmuis zei:
Wie zijn die mensen en hoe bereik je die groep?
Klik om te vergroten...
Ok, ja daar zijn films en documentaires over te vinden. Een van de betere was die van Purdue Farma "Painkiller". Maar het gaat vooral om mensen die constant pijn hebben en niet goed geholpen (kunnen) worden door de dokters en pijn klinieken.
K
KordieLid
In gevallen als dit zou het toch mooi zijn als je als DF (crew) actief arm in arm kan staan met Trimbos, en anderen soortgelijke organisaties.
Is dat helemaal weg?

Ik heb Trimbos één keer een enquête zien posten over gebruik rc's. Maar vraag van de week zie je niks meer over. Of een bericht als dit zou toch ook door hen gedeeld moeten worden hier, of geattendeerd. Tenzij de samenwerking niet meer is dan een doodlopend paadje
R
Roze OlifantLid
Kordie zei:
In gevallen als dit zou het toch mooi zijn als je als DF (crew) actief arm in arm kan staan met Trimbos, en anderen soortgelijke organisaties.
Is dat helemaal weg?

Ik heb Trimbos één keer een enquête zien posten over gebruik rc's. Maar vraag van de week zie je niks meer over. Of een bericht als dit zou toch ook door hen gedeeld moeten worden hier, of geattendeerd. Tenzij de samenwerking niet meer is dan een doodlopend paadje
Klik om te vergroten...

Ik vrees dat ook dit weer een gevolg is van het feit dat we geen (actieve) admins meer hebben. Samenwerkingen lijken uiteindelijk te zijn weggevallen.

Maar trust me, we zijn als achtergebleven team (haha, klinkt lekker slachtoffer-achtig, niet zo bedoeld 😄) ons best aan het doen om iets te veranderen aan dat missende-admin-probleem.
K
KordieLid
Roze Olifant zei:
Samenwerkingen lijken uiteindelijk te zijn weggevallen.
Klik om te vergroten...

Jammer.
Zou nl echt van meerwaarde zijn. Voor beide partijen denk ik.

Roze Olifant zei:
Maar trust me, we zijn als achtergebleven team (haha, klinkt lekker slachtoffer-achtig, niet zo bedoeld 😄) ons best aan het doen om iets te veranderen aan dat missende-admin-probleem.
Klik om te vergroten...

Jullie zijn allen toppers met een hoofdletter T.
Dankjewel voor jullie inzet. En zeker vooral die inzet die wij niet eens zien. Ik kan daar alleen maar veel respect voor hebben
_
_shikantazaLid
www.nu.nl

Neppillen hebben nog meer slachtoffers gemaakt: mogelijk 13 overlijdens

Veel meer mensen zijn slachtoffer geworden van namaakmedicijnen dan tot nu toe werd aangenomen. Dat melden NOS en AD op basis van onderzoek van het Erasmus MC. Zeker dertien mensen zouden zijn overleden.
www.nu.nl www.nu.nl

Verkocht als slaappil blijkbaar. Waarom je daarvoor Oxycodon zou kopen is mij een raadsel (ja, je slaapt vast lekker :tongueout:), maar het gebeurt dus pas er mee op.
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."