Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsIemand Niet Verslaafd?

Iemand Niet Verslaafd?

34 antwoorden
11 weergaven
18-5-2026
P
PsykaholikLid
01-01-2024, 00:00
#1
ik ben niet verslaafd aan drugs !!!!!
drugs is verslaafd aan mij :P :wink: :wave:
s
sick_pervertLid
01-01-2024, 00:00
#2
hoi, ik las pas geleden iets in de krant over een instituut die mensen zocht die rond de 5 x peer week heroine gebruiken en niet verslaafd zijn. ik lees best veel in dit forum omdat ik zelf wel een x opium of een dergelijk iets wil proberen, maar lees van alle gebruikers eigenlijk dat ze er door in de problemen zijn geraakt. en nou moet ik zeggen dat je al met 5 x per week heroine best verslaafd bent toch? iig lichamelijk. dus mijn vraag is hier, zijn er onder jullie ook mensen die het zeg maar 1 x per maand doen ofzo? in ieder geval regelmatig niet. en dan doel ik niet op mensen die het ooit een x geprobeerd hebben. thanx
F
FriskoLid
01-01-2024, 00:00
#3
sick_pervert zei:
hoi, ik las pas geleden iets in de krant over een instituut die mensen zocht die rond de 5 x peer week heroine gebruiken en niet verslaafd zijn. ik lees best veel in dit forum omdat ik zelf wel een x opium of een dergelijk iets wil proberen, maar lees van alle gebruikers eigenlijk dat ze er door in de problemen zijn geraakt. en nou moet ik zeggen dat je al met 5 x per week heroine best verslaafd bent toch? iig lichamelijk. dus mijn vraag is hier, zijn er onder jullie ook mensen die het zeg maar 1 x per maand doen ofzo? in ieder geval regelmatig niet. en dan doel ik niet op mensen die het ooit een x geprobeerd hebben. thanx
Klik om te vergroten...
1x in de maand noem je niet regelmatig ofwa??? :)
zo zijn de meeste wel begonnen denk ik...
ik althans met coke en het is er naarmate de tijd vorderde echt niet op verbeterd hoor...
n
needlefreakLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik ken verschillende mensen die enkel sporadisch heroïne gebruiken. Enkele daarvan zijn 30tigers en ze doen het al jaren zonder verslaafd te geraken. Ze gebruiken allerlei drugs en om de zoveel tijd eens heroïne. Nooit meerdere dagen na elkaar, dus nooit last van een afkick. Ze hebben werk, een relatie en kinderen. Ze weten goed wat de gevolgen zijn als je te lang doorgaat met heroïne gebruiken (ik ben 1 van de voorbeelden die ze kennen). Dat gaan ze zeker nooit doen. Wat de mensen ook denken van heroïne, ik ben ervan overtuigd dat recreatief gebruik mogelijk is. Maar niet voor iedereen. :mrgreen: Ik denk dat je er verstandiger mee omgaat als je al verder in het leven staat. Zeker als je een goeie baan hebt, kinderen etc. Dat zet je zomaar niet op het spel. Ik ken nog veel meer personen die eerst ook maar af en toe heroïne gebruikten en er nu verslaafd aan zijn.
F
FriskoLid
01-01-2024, 00:00
#5
needlefreak zei:
Ik ken verschillende mensen die enkel sporadisch heroïne gebruiken. Enkele daarvan zijn 30tigers en ze doen het al jaren zonder verslaafd te geraken. Ze gebruiken allerlei drugs en om de zoveel tijd eens heroïne. Nooit meerdere dagen na elkaar, dus nooit last van een afkick. Ze hebben werk, een relatie en kinderen. Ze weten goed wat de gevolgen zijn als je te lang doorgaat met heroïne gebruiken (ik ben 1 van de voorbeelden die ze kennen). Dat gaan ze zeker nooit doen. Wat de mensen ook denken van heroïne, ik ben ervan overtuigd dat recreatief gebruik mogelijk is. Maar niet voor iedereen. :mrgreen: Ik denk dat je er verstandiger mee omgaat als je al verder in het leven staat. Zeker als je een goeie baan hebt, kinderen etc. Dat zet je zomaar niet op het spel. Ik ken nog veel meer personen die eerst ook maar af en toe heroïne gebruikten en er nu verslaafd aan zijn.
Klik om te vergroten...
amen...
maar 1x per maand word al ZEEEEEEEEEER SNEL meer x per maand :)
s
sick_pervertLid
01-01-2024, 00:00
#6
ok thanx needle, dat was wel een nuttig antwoord op mn vraag. ja een relatie heb ik, opleiding etc en zou eigenlijk niet weten wat voor problemen ik er mee weg zou moeten stoppen, wat naar mijn weten een belangrijke rol speelt bij een verslaving. en zelf gebruik ik wel es speed maar verslaafd ben ik zeker niet, heb dr eigenlijk alleen zin in als ik overdreven dronken ben. maar als ik zo iets zou doen zou ik voor opium kiezen, toch een soort veiliger gevoel er bij. het is niet op elke hoek van de straat te koop en heroine vind ik gewoon freaky en je kan het zelf maken, wat ook leuk is. weet niet precies de verschillen tussen het effect van opium en heroine?
n
needlefreakLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik wil zeker niemand aanzetten om heroïne te proberen. Want zoals ik al zei: Ik ken veel meer heroïneverslaafden dan recreatieve heroïne gebruikers.
Ken er eigenlijk ook wel enkele die het eens geprobeerd hebben en daarna nooit meer gedaan hebben. Ook iemand die het enkele weken bijna dagelijks gebruikt heeft, enkele dagen ziek geweest is en het dan nooit meer gedaan.
Als je het echt wil doen, doe het dan nooit om je problemen te vergeten. Doe het gewoon om even te genieten en hou het beperkt.

Opium heb ik nooit gerookt. Enkel ervaring met heroïne en methadon.
K
KimLid
01-01-2024, 00:00
#8
Heroine is niet verlavend als je t zelf niet wil helaas neemt heroine na de eerste shot base je brain over en ben je wel verlaafd en het kan alleen ama reger worden. En ik heb t even gedaan aleen op eens werd ikw akker en toen dacht ik nu ga ik wel heel ver heen en heb het spul verkocht ja voor crack ja, probelemen? en de naalden verneitigd en zou t nooit meer doen. Eerste dagen wel evenw at last gehad, niet echt dat ik de hero misden maar t gevoel mis je wel en das wel kut maar nu gaat het weer.
n
needlefreakLid
01-01-2024, 00:00
#9
Kim zei:
Heroine is niet verlavend als je t zelf niet wil helaas neemt heroine na de eerste shot base je brain over en ben je wel verlaafd
Klik om te vergroten...

Niet mee eens.
f
fneawognfkglnLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ik ben heilig overtuigd over dit controversiële onderwerp, dat het mógelijk ís, om regelmatig opiaten te gebruiken zonder afhankelijkheid en verslaving.

Ik doe het nu twee maanden, zo'n drie keer per week ongeveer.

Op de dagen dat ik niet gebruik heb ik geen craving en ben ik gewoon mezelf, de vrolijke fnea die van lekker eten en veel lachen houdt.

_______________________________________________________
Fnea's Visie op heroïnegebruik zonder verslaving
_______________________________________________________

Fnea is een optimistich, pro-actief mens die van het leven houdt en simpelweg gelukkig is. Hij rookt een paar keer per week heroïne.

"Waarom gebruik je dan? Je zegt altijd dat je zo gelukkig bent?" dit hoor ik maar al te vaak. Waarom roken mensen sigaretten, waarom gaan mensen uit, waarom bekijken mensen kunst, waarom drinken mensen een paar dagen in de week een paar glaasjes wijn? Antwoord: omdat het lekker en leuk is. Heroïne is een van de mooiste ervaringen die het leven mij te bieden heeft, en ik zou het erg zonde vinden als ik mezelf dat zou ontnemen.

Omdat het lekker en leuk is. Een mooie ervaring. Een lekker extra'tje. Dáárom. En dat is het énige juiste antwoord. De énige, moreel te rechtvaarden reden, om opiaten en andere drugs waar je aan afhankelijk en verslaafd kan raken te gebruiken. Andere redenen, zoals het gebruiken om in een toestand van vergetelheid te raken, 'even lekker alles vergeten', als 'geestelijke pijnstiller', om te vluchten, omdat je (dénkt dat je) het leven niet aankunt, dat zijn verkeerde redenen. Dan kan zo'n verslaving ontstaan, en groeien als kool.

Ik heb manieren, die ik gebruik om de kans op verslaving zo klein mogelijk te houden. Eén daarvan is: actief blijven nadenken. Heb ik mijn gebruik nog in de hand? Waarom ga ik straks gebruiken, om te verdoven of doe ik het écht gewoon voor de comfortabele, plezierige roes? Heb ik mijn dagelijks leven, m'n lange termijn-doelen, m'n contacten met mensen, m'n rust, etc. wel op orde? Heb ik dat niet laten versloffen door de verdovende werking van de heroïne? Ik ben van mezelf al een erg actief persoon, zowel lichamelijk als geestelijk. Ik heb een pro-actieve houding tegenover issues en problemen. 'Problemen zijn er om opgelost te worden.' 'Life's what you make it.' Volledige verantwoordelijkheid voor m'n eigen daden. M'n mond gebruiken als anderen iets doen waar ik het niet mee eens ben. De discussie aangaan. Ik verafschuw een slachtofferrol. Ik ben geen willoos object, geen lappenpop, geen gevolg van de gebeurtenissen in m'n leven. (Overigens ben ik pas sinds een paar maanden zo. Sommigen van jullie kennen me nog als een hele andere fnea. Maar ik heb gevochten tegen mijn benzoverslaving en m'n negatieve persoonlijkheidstrekjes en ik heb nieuwe keuzes gemaakt en zo een heel nieuw leven opgebouwd - en ik ben gelukkig...) Door actief te blijven voorkom je een hoop problemen, problemen waarop opiaatverslaving goed kan gedijen.

_______________________________________________________

Zo, dit was ongeveer mijn filosofie over opiaatgebruik en -verslaving.
f
fneawognfkglnLid
01-01-2024, 00:00
#11
weet niet precies de verschillen tussen het effect van opium en heroine?

Weinig. Opium bevat vijf opiaten, te weten noscapine, thebaïne, papaverine, codeïne en vooral relatief gezien veel morfine. (Ik meen gelezen te hebben, tussen de 15 à 50% morfine, en 0,5 à 3% voor codeïne en de rest, dus praktisch te verwaarlozen hoeveelheden.)

Heroïne komt oorspronkelijk uit opium: eerst wordt de opium gezuiverd totdat er morfine overblijft, dan wordt deze morfine via een simpel scheikundig proces wat 'acetyleren' heet, omgezet in de stof diamorfine, ook wel geschreven als diacetylmorfine. We noemen diamorfine meestal heroïne, het zijn synoniemen.

Het acetyleren van morfine geeft een product dat potenter is dan morfine: de helft van de dosering diamorfine is even krachtig als die van morfine. Omdat diamorfine vrij goed water- en vetoplosbaar is, en morfine heel slecht, werkt het sneller in op de hersenen, waar het zijn effect uitoefent. Eenmaal in de hersenen (een paar seconden tot minuten) wordt diamorfine gemetaboliseerd (afgebroken door het lichaam) tot morfine. Een andere metaboliet (afbraakproduct), 6-mono-acetyl-morfine ('6-MAM'), speelt een iets minder grote rol in het effect. Het gevolg is dus dat diamorfine sneller werkt, er minder dosering nodig is en dat het iets krachtiger werkt.

Verder verschillen de bijwerkingen van morfine en diamorfine: morfine geeft meer kans op misselijkheid en hypotensie (lage bloeddruk) terwijl diamorfine meer euforie (officieel is dat een 'bijwerking' als het als medische pijnstiller gebruikt wordt) en sedatie (versuffende werking).

Opium kan dus in grote lijnen beschouwd worden als morfine, en heroïne is hier een iets sterkere vorm van met een iets ander bijwerkingenprofiel. De werking is verder hetzelfde en de verschillen zijn echt niet groot. Ik geloof niet dat er in de praktijk verschil bestaat in het verslavingspotentieel van de twee stoffen.

Mensen hebben echter bij opium vaak een veel 'veiliger' gevoel zoals jij het noemde, alsof het veel minder risico met zich mee brengt, bijna alsof het zóveel verschilt van diamorfine, dat het een compleet andere drug is. Dit heeft, denk ik, te maken met de vooroordelen over en het taboe op diamorfine. De demonisering van diamorfine in de media is hier ook niet echt onschuldig aan, lijkt mij.

Grtz
fnea.
j
jajaLid
01-01-2024, 00:00
#12
Bij drie maal in de week dopegebruik ben je imo dus gewoon hooked.
Indien jij je eigen theorie kracht wilt bijzetten zou ik willen voorstellen dat je een periode enkel eens per maand zou willen gaan gebruiken, fnea.
Dat zou het voor mij een stuk geloofwaardiger maken.
n
needlefreakLid
01-01-2024, 00:00
#13
Als ik Fnea z'n verhaal zo lees ben ik ervan overtuigd dat hij niet hooked is. Heel sterk al die redenen/manieren die hij opgeeft.

Ik sta zover nog niet en ik ben belange niet zo belezen over opiaten als fnea. :mrgreen:
Keep up the good work!

Btw, 1 van die 30tigers waar ik het over had. Is rond dezelfde tijd als ik begonnen met heroïne (6-7 jaar geleden) en hij is er nooit verslaafd aan geweest. Hij is ook heel lang weekendgebruiker geweest. Soms wat meer maar ook lange perioden geen heroïne gebruikt. Je kunt zijn ingesteldheid wel vergelijken met die van fnea.
M
Mindless1985Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Hmm, ik geloof wel dat je niet hooked bent hoor, zeker waar. Maar een maand geleden had je het nog over 1x in de week, 2 week geleden over 2x in de week en nu alweer over 3x in de week.. zo gaat het toch alweer een stuk harder..
j
jajaLid
01-01-2024, 00:00
#15
Heroine is imo absoluut geen drug voor "gelukkige" mensen; als die al bestaan.
Dope verdooft, vervlakt en maakt gevoelloos.
Waarom zou je jezelf vedoven als je zo intens gelukkig bent?
Geluk is toch juist datgene waarnaar ieder mens streeft?
n
needlefreakLid
01-01-2024, 00:00
#16
jaja zei:
Heroine is imo absoluut geen drug voor "gelukkige" mensen; als die al bestaan.
Dope verdooft, vervlakt en maakt gevoelloos.
Waarom zou je jezelf vedoven als je zo intens gelukkig bent?
Geluk is toch juist datgene waarnaar ieder mens streeft?
Klik om te vergroten...

Daarom:
fneawognfkgln zei:
"Waarom gebruik je dan? Je zegt altijd dat je zo gelukkig bent?" dit hoor ik maar al te vaak. Waarom roken mensen sigaretten, waarom gaan mensen uit, waarom bekijken mensen kunst, waarom drinken mensen een paar dagen in de week een paar glaasjes wijn? Antwoord: omdat het lekker en leuk is. Heroïne is een van de mooiste ervaringen die het leven mij te bieden heeft, en ik zou het erg zonde vinden als ik mezelf dat zou ontnemen.

Omdat het lekker en leuk is. Een mooie ervaring. Een lekker extra'tje. Dáárom. En dat is het énige juiste antwoord. De énige, moreel te rechtvaarden reden, om opiaten en andere drugs waar je aan afhankelijk en verslaafd kan raken te gebruiken.
Klik om te vergroten...
B
BillyBiloLid
01-01-2024, 00:00
#17
in het begin denken we allemaal dat we er controle over hebben, maar ik ben die controle toch wel redelijk verloren, ik doe het nu zelfs opnder mijn "werk" tijd/
n
needlefreakLid
01-01-2024, 00:00
#18
BillyBilo zei:
in het begin denken we allemaal dat we er controle over hebben, maar ik ben die controle toch wel redelijk verloren, ik doe het nu zelfs opnder mijn "werk" tijd/
Klik om te vergroten...

Was bij mij ook zo. Dacht dat ik ook alles onder controle had (zie topic: heroïneverslaving). Maar omdat het bij veel mensen zo is, wil nog niet zeggen dat iedereen verslaafd geraakt. Want dat is NIET zo.
s
sick_pervertLid
01-01-2024, 00:00
#19
Ik ben het eigenlijk wel met het antwoord van jaja eens, je bent een groot deel van je leven op zoek naar geluk. Misschien begin je niet met heroine met het idee er 'gelukkig' van te worden, maar als je weet dat het zo geestvernauwend is en je echte geluk aan de kant zet voor het gevoel van heroine dan begin je er toch niet mee?
B
BillyBiloLid
01-01-2024, 00:00
#20
needlefreak zei:
BillyBilo zei:
in het begin denken we allemaal dat we er controle over hebben, maar ik ben die controle toch wel redelijk verloren, ik doe het nu zelfs opnder mijn "werk" tijd/
Klik om te vergroten...

Was bij mij ook zo. Dacht dat ik ook alles onder controle had (zie topic: heroïneverslaving). Maar omdat het bij veel mensen zo is, wil nog niet zeggen dat iedereen verslaafd geraakt. Want dat is NIET zo.
Klik om te vergroten...



oo nee zeker niet, dat beweer ik ook niet, ik ben gewoon een lichte mislukking van mijn eigen project om niet hooked te worden. Aangezien ik volgende week 4 weken vakantie neem ga ik de eerste week proberen om uit te zieken, en dan de draad weer op pakken met weekend gebruik. want zoals de wijze woorden van Fnea luiden, skag, het is als de parfum van god.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."