Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsMedicinale heroine

Medicinale heroine

26 antwoorden
9 weergaven
18-5-2026
s
speeseendLid
01-01-2024, 00:00
#1
mooi om te horen dat het bij deze patient baat. Positieve verhalen zijn altijd fijn om te lezen, ookal zijn ze veelal van korte duur.

Maar ik hoop natuurlijk dat hij een dusdanig leefbare situatie kan creeren en behouden, dat hij zich niet meer als ''gebruiker'' hoeft te gedragen en voelen.
A
ArieKanariELid
01-01-2024, 00:00
#2
zou dat hele verhaal hierboven duidelijker zijn als ik zeg dat alles wat tussen haakjes staat als kanttekening cq. tweede gedachte op de voorgaande zin gelezen moet worden ? :openmouth: ik heb als manco dat ik tiep zoals ik praat zeg maar :wink:


en ik denk zeker dat je gelijk hebt als je het over de wisselwerking tussen hulpzoekende en hulpverlenende hebt ..

dat vertrouwen was er bij mij totaal niet de laatste keer ( vorige week dus) .. puur door mijn eerdere ervaring en doordat ik natuurlijk toch al niet al te happy was ... zoals ik al schreef .. mn zelfbeeld was vorige week nog wat meer verwaterd naar junkie dan mn zelfbeeld nu is ..

en bij de hulpverlener waar ik kwam was dat vertrouwen er waarschijnlijk ook niet, omdat hij wel zoiets zal hebben gehad van weer zo'n junkie/verslaafde/betweter met zn verhaaltjes voor mn neus ..

achteraf gezien was het misschien ook niet zo slim om mee te gaan met een die hard heroine spuiter zonder huis en zelfs zonder normale kleren ..

ik had zonder hem al niet zo'n beste indruk gemaakt natuurlijk, kwam er niet voor niets, maar met hem misschien wel nog minder .. ( sorry dat ik het zeg, maar het is echt zo'n verloederde zwerver )

nu ik eraan denk .. je zal hem waarschijnlijk wel kennen ook .. renee heet hij .. ik zag dat je uit leeuwarden kwam :wink:
whahaha misschien heb ik wel voor jouw neus gestaan vorige week .. al had je dan mn verhaal wel gesnapt natuurlijk, dus die vlieger gaat niet op :wink:



ik denk ook dat de drugshulpverlening op zich zich aan een bepaald programma moet houden .. door hogerop bepaald .. terwijl in de analogie van jou een schoenenwinkel zelf kan beslissen of die sportschoenen of herenschoenen wil verkopen .. dus de schoenenhulpverlener kan zelf kiezen welke hulp hij wil geven en de drugshulpverlener heeft zich te houden aan de regels opgesteld door jellinek of CAD oid ...

verder wel een goeie zaak natuurlijk .. hulpverlening die niet op elkaar af is gestemd is misschien nog wel slechter dan geen hulpverlening :wink:


nog wel een vraag die in me opkwam enesteene.. in hoeverre wordt bijgehouden wat voor programma's iemand heeft gevolgd?

kan het niet zo zijn dat ze bijvoorbeeld bij mij zoiets hebben gehad van owww die jongen kon op zn 21e niet netjes afkicken met methadon, dus nu op zijn 25e ook niet? ( die tweede keer dat ik hulp zocht ) en dat ze dus daarom zo weerbarstig en halsstarrig hun zin door hebben gedreven .. ( dat verhaal hierboven van wel schone plassen inleveren maar toch uit programma gezet worden )

dat dit de afgelopen week niet het geval kon zijn weet ik zeker, omdat die man verder geen gegevens heeft opgenomen van me.
Dus die man kon verder niet weten dat ik al twee keer eerder in een programma zat wat dus niet is afgemaakt .. al heeft dat uiteindelijk natuurlijk wel geresulteerd in een langdurige cleane periode bij beide afkick-keren.


pff ga ik weer met mn tiepgriep :wink:

solly hoop wel dat het nu ietsje duidelijker is

:wave:
n
netiLid
01-01-2024, 00:00
#3
Een van mijn clienten krijgt medicinale heroine voorgeschreven. Het gaat om een wit poeder dat er springerig is bij het roken. Het geeft niet een diepe rush. Deze client vermoed dat het neti gaat om heroine maar een soort morphine. De verslavignszorg houdt vol dat het gaat om zuivere heroine.

Iemand die hier iets zinnigs op kan zeggen?
q
quotethemadravenLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ja wtf? Waarom zouden ze ervoor kiezen iemand met diamorfine te behandelen? Als pijnstiller zijn er betere te krijgen. Of is dat juist de ziekte heroïneverslaafd. Heb al wel gehoord van projecten waarbij men gratis bruin verstrekten aan junks om de crime tegen te gaan. Maar zuiver als geneesmiddel? Dan kunnnen de contra indicatie's zoals hooked geraken toch nooit op tegen de heilzame werking.
s
speeseendLid
01-01-2024, 00:00
#5
quotethemadraven zei:
Ja wtf? Waarom zouden ze ervoor kiezen iemand met diamorfine te behandelen?
Klik om te vergroten...

TF! Lees eens een stukje ''Belgisch drama'', dan ziet gij ook in dat het soms niet anders zijt!

lees dit

of dit

Het is maar hoe je het wilt zien, quotethemadraven!

Verder denk ik dat bij het roken van pure heroine een ander effect verwacht mag worden dan met de verneden straat-drek. Echter, de flash moet er wel zijn!!
.
n
netiLid
01-01-2024, 00:00
#6
quotethemadraven zei:
Ja wtf? Waarom zouden ze ervoor kiezen iemand met diamorfine te behandelen? Als pijnstiller zijn er betere te krijgen. Of is dat juist de ziekte heroïneverslaafd. Heb al wel gehoord van projecten waarbij men gratis bruin verstrekten aan junks om de crime tegen te gaan. Maar zuiver als geneesmiddel? Dan kunnnen de contra indicatie's zoals hooked geraken toch nooit op tegen de heilzame werking.
Klik om te vergroten...

zoals ik begrijp is diamorphine dus heroine... en inderdaad zal het in zuivere vorm heel anders werken dan is versneden vorm.

mijn cliënt is heroineverslaafd en om aan zijn doses te komen is hij genoodszaakt zich in het dealcircuit te begeven en de criminaliteit in te gaan. Om deze man een stabiel leven te geven buiten de scene en de criminaliteit, om weer een leven op te kunnen bouwen, wordt er voor gekozen hem heroine op recept te geven. Dit omdat in het verleden afkicken niet heeft gewerkt.

Ondanks dat het spul lang neti zo rush-gevend is dan het straatspul, is hij toch al binnen een paar weken gehalveerd qua medicinale heroine dosis, zonder van de straat te bij te scoren. Wel gebruikt hij ngo steeds methadon ernaast. Nu al binnen een paar weken is er dus een vorm van stabiliteit ontstaan, waarbij ruimte ontstaat om aan het werk te gaan, en aan psychische problemen te werken.

Mooi project
q
quotethemadravenLid
01-01-2024, 00:00
#7
ok, jullie hebben idd gelijk, ik heb het overduidelijke over het hoofd gezien.
Heroineverslaving als diagnose was het laatste waar ik van uitging.
My bad .
F
FriskoLid
01-01-2024, 00:00
#8
heroine gebruiken was toch uit den boze bij methadon patienten...

methadon zorgt ervoor dat heroine niet meer gevoeld word oid... dus iets klopt er niet in je verhaal??? :confused:
n
netiLid
01-01-2024, 00:00
#9
De verslaving an sich is een psychiatrische stoornis. Deze man is al decennia lang verslaafd, maar het lukt hem niet om clean te worden. Ook een methadonbehandeling sloeg niet aan, waarmee ik bedoel dat deze meneer bleef bijscoren.

Sinds een ajar heb ik de persoon onder begeleiding en probeer ik met hem zijn leven op orde te krijgen. Zorgen dat betalingen gebeuren, er geen schulden ontstaan, oude schulden worden gesaneerd. Om dit proces van vooruitgang door te zetten is meneer aangemeld bij de heroineverstrekking. Doordat de drang en dwang nar scoren niet meer aanwezig is ontstaat er ruimte en rust om aan andere dingen te werken. Dagbesteding, psychische problemen, problemen met familie etc., etc. Voornaamste doel is dan ook het boeken van een significante vooruitgang, afkicken van de heroine is in principe niet aan de orde
q
quotethemadravenLid
01-01-2024, 00:00
#10
In god we trust. Deze meneer heeft blijkbaar zijn lot uit handen gegeven aan het bruin. Wat ik me wel altijd afvraag bij zulke projecten is waarom altijd de heroine? Er zijn reusachtige problemen door meth/jaba over gans de wereld waarom zou men daar geen gelijkaardig project in starten? Waarschijnlijk omdat heroïne per definitie niet zo slecht is voor je lichaam en geest (als we de verschrikking van een verslaving niet meetellen) ten opzichte van crank.
Maar toch vind ik dat ze ergens worden bevoordeeld, ze zullen minder rap opgegeven worden dan bijvoorbeeld een zware alcoholist. Is wss te kortzichtig van mij.
n
netiLid
01-01-2024, 00:00
#11
Frisko zei:
heroine gebruiken was toch uit den boze bij methadon patienten...

methadon zorgt ervoor dat heroine niet meer gevoeld word oid... dus iets klopt er niet in je verhaal??? :confused:
Klik om te vergroten...

ehm nee hoor, meneer krijgt beide middelen van de verslavingsarts voorgeschreven... over de werking heb ik geen verstand... t zal wel meevallen, want voor deze behandeling gebruikte ie ook beide middelen, methadon via de verstrekking, en de heroine van de straat
n
netiLid
01-01-2024, 00:00
#12
quotethemadraven zei:
In god we trust. Deze meneer heeft blijkbaar zijn lot uit handen gegeven aan het bruin. Wat ik me wel altijd afvraag bij zulke projecten is waarom altijd de heroine? Er zijn reusachtige problemen door meth/jaba over gans de wereld waarom zou men daar geen gelijkaardig project in starten? Waarschijnlijk omdat heroïne per definitie niet zo slecht is voor je lichaam en geest (als we de verschrikking van een verslaving niet meetellen) ten opzichte van crank.
Maar toch vind ik dat ze ergens worden bevoordeeld, ze zullen minder rap opgegeven worden dan bijvoorbeeld een zware alcoholist. Is wss te kortzichtig van mij.
Klik om te vergroten...

zal mischien best iets van doen hebben met de schadelijkheid van het middel in tegenstelling tot alcohol idd.. Maar de exacte afweging daaromtrent kan ik je neti vertellen.
M
MindTravelerLid
01-01-2024, 00:00
#13
Enesteene zei:
quotethemadraven zei:
In god we trust. Deze meneer heeft blijkbaar zijn lot uit handen gegeven aan het bruin. Wat ik me wel altijd afvraag bij zulke projecten is waarom altijd de heroine? Er zijn reusachtige problemen door meth/jaba over gans de wereld waarom zou men daar geen gelijkaardig project in starten? Waarschijnlijk omdat heroïne per definitie niet zo slecht is voor je lichaam en geest (als we de verschrikking van een verslaving niet meetellen) ten opzichte van crank.
Maar toch vind ik dat ze ergens worden bevoordeeld, ze zullen minder rap opgegeven worden dan bijvoorbeeld een zware alcoholist. Is wss te kortzichtig van mij.
Klik om te vergroten...

zal mischien best iets van doen hebben met de schadelijkheid van het middel in tegenstelling tot alcohol idd.. Maar de exacte afweging daaromtrent kan ik je neti vertellen.
Klik om te vergroten...

Dat niet alleen, ik denk dat de instanties het ook inzien dat definitief afkicken voor personen na decennia heroineverslaving (op enkele uitzonderingen na) gewoon niet gaat, en misschien is het zo een manier om heroïnegebruik tegen te gaan. Aangezien de gemiddelde leeftijd van de heroïneverslaafde hoog is lijkt me het niet onlogisch. Door die mensen waarvoor heroïne al jarenlang een gewoonte is uit het illegale circuit te halen, verlaagt de vraag misschien en zo dus ook het aanbod.

Ik weet het niet maar in mijn ogen is dit de bedoeling van zowel de methadon-programma's als het "uitdelen" van medische heroîne
n
netiLid
01-01-2024, 00:00
#14
vooral wordt er verstrekt vanuit de gedachte dat afkicken niet langere een optie is uit de eerste hand... daarmee wordt iemand dus een kans gegeven om een stabiel leven op te kunnen bouwen

of het verhaal van vraag/aanbod meespeelt waag ik te betwijfelen, he gaat nl. slecht op een zeer beperkte groep
n
netiLid
01-01-2024, 00:00
#15
Het gaat als volgt, drie keer per dag heroine, en als ondersteuning daarnaast methadon en andere shit

inmiddels is er een teruggeval geboekt :)
A
ArieKanariELid
01-01-2024, 00:00
#16
alhoewel dat receptorverhaal heel erg logisch klinkt Tellius, weet ikzelf uit eigen ervaring toch echt niet beter dat heroine gewoon 'goed' werkte als ik ook al methadon binnen had.

kan dat ook niet afhankelijk zijn van hoeveelheden? in mijn geval was het zo'n 40 mg symoronpillen dat ik dagelijks gebruikte icm zo'n anderhalve gram per dag aan redelijk goede heroine.

voor mij werkte de heroine in die tijd hetzelfde als toen ik geen mehtadon slikte eigenlijk. Moet ik er wel bij zeggen dat voor mijn gevoel ik toch eigenlijk al weinig merkte van de bruin.

Regelmatig meegemaakt dat ik me pas lekker ging voelen als degenen om me heen al op apengapen lagen ..

kwestie van extra veel receptoren die open staan dan ofzo?

:)
Arie
s
speeseendLid
01-01-2024, 00:00
#17
Hee AKE,

Zo werkte het toentertijd voor mij ook. Gebruik jij nog steeds of heb je een bepaalde succesvolle behandeling gevolgd?

En Tellius, wat bedoel je precies met:
"alsof het mildere methadon mijn receptoren al bezet had".

Je kan toch niet bedoelen dat Methadon milder is dan Bruin?!

Groetjes,

De Eendman
A
ArieKanariELid
01-01-2024, 00:00
#18
oi speeseend ..

ben nu 'toevallig' voor de derde keer in mn leven aan het afkicken ..

ben op mn 17e ooit begonnen met coke en om dat nare gevoel erna te dempen begon ik met bruin .. alleen daarbij heb ik altijd het gevoel gehad dat het gewoon niet veel deed .. blowde er dus ook veel bij, dan werkte het beter.

pas toen ik dr eenmaal ziek van begon te worden, begon het ook wat beter te werken .. toen was het hek natuurlijk helemaal van dam ..

op mn 22e naar boumanhuis en vol laten stoppen met methadondrank .. 15 ml a 2mg/ml te weinig, aar mocht zgn niet meer door mn astma :confused: .. verder nooit een negatieve plas in kunnen leveren zeg maar :wink: het frappante was dat het voor mij weinig uitmaakte of ik mn meet nu wel of niet nam .. pas toen ik het niet meer nam en geen bruin meer nam, snapte ik wat ze bedoelden met meet maakt je zieker :wink:

jaartje later toch maar op laten sluiten bij mn ouders op zolder en die hard kouwe kalkoenen gaan bekijken :wink:

zonder behandelplan of wat dan ook daarna toch jarenlang geen dope meer gebruikt .. tot mn 26e ofzo en ik me heel zielig voelde en dus weer net zo hard als tien jaar eerder naar de dope greep ...

op mn 28e wéér naar mn ouders .. toen werkte het niet om die kalkoen op te warmen en dus wéér naar boumanhuis .. kreeg ik pilletjes .. symoron .. 10 per dag van 5 mg ... veels teveel .. werd zelfs suf van de meet op dat punt maar mocht pas omlaag als ik geen positieve plas meer zou hebben ... dat lukte verder wel op zich een maand later, alleen had een baan die nogal veeleisend was, dus kreeg steeds meer moeite om 3x per week mn meet te kunnen halen en van die mensen daar mocht mn moeder het niet meer halen.. terwijl dat wel was toegezegd als mn plas schoon zou blijven .. hebben me gewoon bedonderd ..

Dus toen ik nog op zo'n 20 mg per dag zat kon het gewoon niet meer worden gecombineerd met mn baan en werd ik uit het programma gezet omdat ik niet meer op kwam dagen ... binnen een week baan ook kwijt ( eerste paar dagen ziek, toen weer gebruiken en dus geen verantwoording meer nemen ... daar ging mn baantje :wink:

geluk bij een ongeluk .. ik leerde iemand kennen die eigenlijk de hele dag niets anders deed dan coke roken .. en toen ik met hem mee ging doen werd ik heel even wel nog zieker, maar achteraf was dat opeens weg ..
majah was ik niet meer ziek van de bruin, zat die cokeduivel weer in mn kop ..

wéér naar paps en mams .. 2 maanden 10 kilo eraangevreten ( dan ben je blij hoor, dat je die bruine ellende niet meer nodig hebt ) en zelfs twee maanden geen coke gebruikt ..

toen alleen niet echt clean geweest, omdat ik bleef blowen en zuipen in achtelijk grote hoeveelheden erbij...

en vorig jaar gewoon wéér bruin kopen en gewoon wéér die hele ellende gaan ontwikkelen, echt zo dom .. majah ..

nu zit ik dus al 6 dagen te rillen en te beven en naar het pianospel van mn darmen te luisteren .. heb dag 1 nog wel 1 symoronpil genomen ..
hielp wel het allerergste randje eraf te halen .. dag 2 en 3 allebei een halve .. op een rare manier was het net niet genoeg, maar is er wel mee te leven .. ik lag niet te gillen en spartelen van de pijn zoals 'toen'

ik denk dat er nu mee te leven is voor me, omdat ik het blijkbaar enorm getroffen heb met mn vrouw, die me nadat ik alles eerlijk vertelde ( en ja heb haar dus dik een jaar voorgelogen over gebruiken, terwijl ze het dondersgoed zag ) zo goed mogelijk heeft geholpen ..

heb nu nog een hele symoron liggen, maar die wil ik als aandenken houden :)

geen enkel behandelplan is bij mij dus ooit succesvol geweest, al ben ik toch bijna 3 keer afgekickt ..
en als ik nu heel eerlijk ben, ben ik niet bang voor nu .. die cold turkey krijg ik wel weer warm :wink: .. majah de geschiedenis heeft me wel laten zien dat ik beter bang kan zijn voor volgend jaar .. en dat stoort me eigenlijk wel .. waarom trap ik toch elke keer weer in dat kutgeintje dat ik voor mezelf neerleg :confused: ..

pff tis wel een verhaal geworden zeg .. ik laat het toch maar staan :wink:

methdadon is trouwens toch zachter dan bruin? niet kwa gewenning, maar kwa merkbare roes?

have fun :)
ik ga kijken of mn eitje nu wel binnen wil blijven :tongueout:
V
VanadesseLid
01-01-2024, 00:00
#19
Wat een verhaal zet je hier neer zeg.
ArieKanariE zei:
ben nu 'toevallig' voor de derde keer in mn leven aan het afkicken ..
Klik om te vergroten...
Ik wens je ontzettend veel succes hiermee!
A
ArieKanariELid
01-01-2024, 00:00
#20
soezelen :beer:

toch best raar eigenlijk .. mij is altijd wijsgemaakt bij de ontwenningshulpverlening dat methadon ivhm bruin geen of nauwelijks een roes heeft .. maar jij bent echt niet de eerste die dit zo verteld tellius ..

en dat soezelige van meeth heb ik 1 keer meegemaakt toen ze me iets van 50 mg symoron pillen gaven (op een dagelijks gebruik van hooguit halve gram goede kwali bruin, waarmee ik een dag eerder was gestopt ).. das idd een heel ander soesje dan het dode afgestompte wat ik had van de bruin .. voor mij toen dus ook veeeeeel minder lekker ..

ach ja :) vandaag voor het eerst in 6 dagen nog niet gekotst en zelfs 2 uur geslapen ..

:)

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."