Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsIets betekenen voor anderen

Iets betekenen voor anderen

11 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
p
paddosoftyLid
01-01-2024, 00:00
#1
hoi,

even op het feit gebruiker en junk.
ik was en voelde me een echte JUNK geen gebruiker meer toen ik echt verslaaft was en iedereen oplichte om aan me dope te komen was ik een junk geworden.
gebruiker vind ik iemand die niet verslaaft is en/of geen rare dingen doet voor ze dope
s
speeseendLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ventileren en informeren denk ik.

Het werkt voor mij therapeutisch. Mede op deze manier is het voor mij doenlijk gebleken om van de Hero af te blijven.

Mijn verslaving aan Hero werd na acht jaar een noodzaak met zo nu en dan nog een niet te evenaren gevoel van geluk en voor de rest van de tijd verbrandde ik enkel tijd.

Op dit moment ben ik zo opgelucht om niet meer de waarheid te hoeven verdraaien, geen overdreven uitgaven hoef te doen en geen stress meer heb met het halen van dope.

Uiteindelijk ga ik de normale dingen in het leven weer leren waarderen. Dat kan toch best bevredigend zijn.

Overigens voelde ik mezelf een gebruiker, anderen zagen - en behandelden me als een junk. Het verschil zit 'm in de benadering.

Gr.,

Eend
A
ArieKanariELid
01-01-2024, 00:00
#3
junk zit in mn vuilnisbak :)

je kunt wel een scheidslijn gaan houden van weke gebruiker is nou een junk en welke niet, maar is iemand die zn moeder berooft voor een tientje om wiet te kopen dan minder junk dan een heroineverslaafde die bedelt op straat voor wat kleingeld, maar verder geen vlieg kwaad doet.?

elke gebruiker van drugs, die dat meer doet dan 1 of een paar keer, is in feite verslaafd, ook al kun je die verslaving min of meer in de hand houden, je bent verslaafd,. Zo gezien is er in feite niet zoveel verschil tussen de ene gebruiker en de andere ... ze zijn allebei verslaafd aan wat dan ook.

Feit is wel dat hoe erger je verslaafd bent, des te erger zal je gedragspatroon worden om die verslaving in stand te houden, maar dat maakt je in feite nog steeds niet anders dan veel mensen die niet verslaafd zijn .

Ik ken mensen zat die anderen oplichten, pijn doen, aanranden en weet ik het allemaal wat, zonder dat ze drugs gebruiken .. en ik ken mensen die heroine spuiten zonder dat ze daar ook maar een cent voor hoeven te jatten/ Sjah de sporen van jarenlang spuiten zie je aan iemand, dus die laatste zou dan de junk zijn? we moeten als mens misschien eens wat minder kijken in wat voor hokje we anderen kunnen stoppen ivm hun gedrag, en gewoon eens gaan kijken wat je voor jezelf wel of geen wenselijk gedrag vind.

Ik ken mensen die eruit zien als een junk, terwijl ze kanker hebben .. en ik ken mensen die in een driedelig pak lopen dure auto rijden en elke dag toch 3 gram heroine nuttigen...

junk zit in je afvalbak als je in een engelstalig sprekend land woont, in nederland spreken we nederlands dus junks ken ik hier niet :wink:

maar uiteindelijk herken ik wel heel veel van wat jullie schreven, ik voelde me ook een junk toen, gewoon omdat mensen je zo gaan behandelen op het moment dat ze iets aan je kunnen zien zodat ze je kunnen gaan veroordelen.

want dat is in feite het hele eiereneten ... hoe meer jij een ander als 'junk' kan bestempelen , des te beter voel je jezelf, omdat je zelf natuurlijk veeeeeel beter bent dan een junk.

Dat dat in feite niet zo is, zie ik hier dagelijks op het forum, mensen die in de ogen van anderen junks zijn, zie ik hier schitteren als sterren aan de hemel, gewoon omdat ze net even wel wat over hebben voor een ander .. in dit geval gewoon je eigen ervaringen vertellen, zodat een ander daar iets aan heeft als informatieverstrekking. of zichzelf misschien wel op kan trekken aan die verhalen, omdat die gene ziet van heeeee zie je wel, het kan wel!

:wave:
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Voor mij is een junk iemand die de dope (bijna) altijd op 1 heeft staan, want dat draait onvermijdelijk uit op foute zaken (stelen, hoereren etc.). Echt contact maken met een "junk" is niet (meer) mogelijk. Ik ben dat 2-3 maanden geweest...

Iemand die verslaafd is, kan niet zonder de drugs, omdat hij anders ziek wordt. Maar hij/zij heeft wel gewoon werk/gezin etc. Ik ben dat 11- 3 (gebruiker), -3 (helemaal clean)-1 (helemaal clean) jaar= 4 jaar geweest.

Een gebruiker ben ik de eerste 3 jaar van mijn verslaving geweest; ik shotte destijds enkel in het weekend (ik weet het, klinkt ongeloofwaardig, maar is wel waar) en woonde op kamers (studentenkamertje). Ik shotte op vrijdag en zaterdag (of 1x in het weekend), lag vervolgens tot maandagochtend op bed en ging dan weer naar college. Nee, ik werd niet ziek toen (tot ik steeds vaker ging gebruiken na 3 jaar; mijn vriendje maakte het uit en ik ging elke dag shotten, al binnen een maand werd ik voor het eerst ziek wakker...).

Ik reageerde altijd erg sterk op drugs, dus ik had de eerste jaren aan 10 gulden per dag genoeg, ook dit klinkt ongeloofwaardig, maar het is echt zo... (later wel met 10 mg. Meet erbij hoor en in mijn klinieken/base jaar was het wel even 20 euro bruin + 40 mg. Meet per dag, maar dat terzijde).

Maar goed, voor mij zit er dus echt verschil in. Ik stop mezelf in dit geval graag in een hokje, want dankzij die hokjes, kwam ik elke keer weer tot het besef: in dit hokje wil ik niet meer zitten en schoof ik a.h.w. op naar het volgende, beter voor mezelf zorgende hokje.

Maar no offence: voor iedereen is het anders...

Hoi! :wave:
Y
YoroLid
01-01-2024, 00:00
#5
Junk en gebruiker zijn natuurlijk maar woorden, klanken die de mensheid verzonnen heeft om te communiceren. Wat veel meer zegt, is het gevoel dat je bij die woorden voelt.
En dat is voor ieder mens weer anders, daarin zie ik geen goed of fout.

Zoals onze volgelvriend ook zegt zijn er ontelbaar veel anderen die onvoorstelbare dingen doen, stelen, verkrachten, moorden, etc etc ZONDER drugsgebruik.
Ik zie dat dus los van "junk" zijn.
Ik houd dus ook niet zo van hokjes.... mensen over één kam scheren...

Het is meer het gevoel wat iedereen individueel heeft bij het gebuik van het woord junk of gebruiker. Dat is voor iedereen anders.

Als dat voor jou R@r@ de manier is om voor jou onderscheid te maken tussen:
Drugs gebruiken zonder daarvoor bepaalde grenzen te overschrijden,
En Drugs gebruiken en daarvoor wél je grenzen te overschrijden...
Dan is daar helemaal niets mis mee!

Alleen ligt die grens per individu weer anders, daar is volgens mij geen definitie van.
Enkel gevoelsmatig voor iedereen weer anders.
Daar zijn we het wel over eens want je zei letterlijk:

No offence: voor iedereen is het anders :wink:
o
ouderenLid
01-01-2024, 00:00
#6
Arrogant misschien!
IK gebruik heroine en cocaïne en dat meer dan 25 jaar. De keus om te gaan gebruiken is een keus die veel consequenties met zich meebrengt. Het omgaan met die consequenties en de gevoelens die deze oproepen zijn niet even onder een deurmat te vegen. Wil je hierover praten?

Wat gebruik je en waarom?
Gebruik je omdat je dat wilt of omdat het noodzaak geworden is?
Is gebruik noodzaak geworden, waarom ziek, faalangst ed?
Hoe reageer je omgeving als ze merken dat je gebruikt (ouders, huisarts, werk, vrienden en familie?) en hoe vind je dat?
Ben je een gebruiker of een junk, is er verschil tussen deze 2, zo ja welk verschil?
Heb je hulp gezocht en welke ervaring heb je daarmee?
Heb je het idee dat je in een andere wereld leeft?
Is je relatie in gevaar door je gebruik?


En zo zijn er een heleboel zaken die soms fijn zijn om te bespreken met iemand die anoniem is maar wel weet waarover ze praat. Ik heet geen Angel omdat ik zo vreselijk aardig ben, intengendeel, maar kan wel luisteren
Angel
A
ArieKanariELid
01-01-2024, 00:00
#7
Re: Betekenis voor anderen

:)

ik ben het met je eens, hulp geven doe je al door hulp te willen geven en dat kenbaar te maken denk ik ... al denk ik zelf ook dat je pas een ander echt kan helpen als je jezelf geholpen hebt... hoe kun je een ander tenslotte bijstaan met iets dat je zelf niet aan kon :)

gelukkig zit hulp in een raar hoekje vaak en wat dat betreft heeft 25 jaar 'plezier' wel een flink ervaringspatroon lijkt me :wink:

ik heb wel een vraag engel :) een jaar of tien geleden viel het me zo op dat verslaafden die normaal wel een beetje oud werden, toen steeds meer ondergesneeuwd werden door de jongere generaties, die veel harder waren. Het 'groepsgevoel' wat bij veel verslaafden uit de oudheid van de seventies en 80s hoorde, was halverwege de jaren negentig gigantisch aan eht verdwijnen, en er kwam iets keihards voor terug.

hoe zit dat nu eigenlijk. Ben je je leven als 50+ verslaafde nog steeds niet zeker omdat het recht van de sterkste nog meer is gaan gelden of is dat juist weer bijgetrokken.

ik ben net verhuisd en het valt me op dat al die verslaafden hier zo oud zijn .. nu is dit de randstad en ik kwam uit het hoge noorden, dus misschien dat dat het is. Maar die vraag dook dus al een tijdje bij me op.

:wave:
o
ouderenLid
01-01-2024, 00:00
#8
Je hebt gelijk. Ik woon de laatste tien jaar ook in de Randstad. Mijn gebruikers wereld veranderde door de komst van gekookte cocaïne. De vriendschappen die je had met andere gebruikers werd ineens gebruikt om d.m.v.liegen en stelen aan geld/drugs te komen. Veel oud gebruikers zijn op hun 'ziel' getrapt en hebben nog weinig vertrouwen in medegebruikers. Maar dat is niet alleen in de Randstad maar over de hele wereld gebeurd. Met name de grote steden is een jachtgebied voor het verkrijgen van geld/drugs. Alle gemeenteraden van de grote steden proberen aan de criminaliteit die daar door ontstaat aan banden te leggen. Maar winnen gaan ze nooit het enige wat ze bereiken is dat gebruikers zich verspreiden naar gebieden waar deze gebruikers zich veilig voelen ('platteland'). De óude' gebruikers kom je tegen bij hulpinstanties en bij de 'goede' dealers. Verder hebben ze afstand genomen en leven in hun eigen leven die ze beschermen om niet het risico te lopen weer in de valkuil terecht te komen.
S
SaroriLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik zou haast zeggen: die goeie ouwe tijd... :)

Als sixties baby heb ik mij de sfeer van de jaren 70 en 80 goed laten smaken. Het heeft mij voor een belangrijk deel gevormd tot wie ik nu ben en hoe ik nu denk en voel. Niet alleen in de drugsscene maar ook daarbuiten, in dat wat sommigen 'het gewone leven' noemen, was de saamhorigheid in de maatschappij wijd verspreid.

Die saamhorigheid is helaas verdwenen en heeft plaats gemaakt voor een veel killere maatschappij...ons werd ik ....maar wel met heel veel meer luxe om ons heen....

De gebruikersscene weerspiegelt de samenleving, maar die wordt daarin wel sterk uitvergroot, zowel de positieve als de negatieve kanten. De saamhorigheid van drugsgebruikers was in de jaren 70 en 80 heel erg groot...ook al was ik toen nog niet concreet met hero bezig...ik heb die saamhorigheid wel gevoeld en ervaren :hearteyes: :hearteyes:

Tegenwoordig is het gewoon ieder voor zich en God voor ons allen :cry:

Vroeger werd een drugsverslaafde nog zielig gevonden, want het had zo veel mooier met zijn of haar leven kunnen lopen (in de ogen van het altijd toekijkende en meelevende volk).....nu ben je in de ogen van velen een loser als je verslaafd bent...
Maar als je gezellig wat xtc neemt op een feestje, of een lijntje van het één of ander...het moet allemaal kunnen en mogen tegenwoordig...dan ben je een hele Piet!

Waar in mijn jonge jaren drugsgebruikers nog een echte subcultuur vormden, met daarin ook weer subculturen ...en met romantische verheerlijking van de saamhorigheid aldaar :)... is harddrugsgebruik nu ongelooflijk mainstream geworden. Drugs zijn overal. De tijdgeest heeft niet stilgestaan. Maar o jee als je het niet meer kunt hanteren...

Ben aan je vragen nog niet echt toegekomen zie ik...
:wave:
o
ouderenLid
01-01-2024, 00:00
#10
Bedankt voor je reactie. Probeer mijnnormen en principes vast te houden, al is dat niet altijd even gemakkelijk. Heb jaren meegehold in de wereld die commercie heet en nu keuze gemaakt om zelf te bepalen op welke wijze ik mij dag indeel. Betekent wel een flinke deuk in mijn inkomen en dat heeft weer consequenties t.a.v. mijn gebruik. Maar tot heden bevalt dit goed.
s
speeseendLid
01-01-2024, 00:00
#11
Totdat je helemaal geen cent meer hebt om dope te halen vanwege de stijging van je gebruik, wat weer komt omdat jij nu volledig bepaald hoe je dag ingedeeld gaat worden?

De hoeveelheid van je gebruik zal niet altijd door jou te beïnvloeden zijn, vrees ik.

Hopelijk blijf je gelukkig met deze keus!
o
ouderenLid
01-01-2024, 00:00
#12
Aandachtig jou berichten gelezen. Op enkele na, kennis van zaken, meevoelend, weet waar je het over heb door eigen ervaring. recht door zee. Wat is jou motivatie op je op het drugsforum te bewegen?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."