Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsNachtmerries/dromen over opiaten

Nachtmerries/dromen over opiaten

15 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
s
speeseendLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik kan niet begrijpen dat je bewust kiest voor deze droom. Eigenaardig..
n
nonnaLid
01-01-2024, 00:00
#2
Mijn droom over bruin gaat bijna altijd over het buitenland.
Dat ik lekker met het vliegtuig naar een verre bestemming reis en ja hoor, de douane!!
Ze vinden bruin!! Hoe kan dat nou?
Ik ben dus altijd de lul, zonder dat ik dope wilde meenemen.
De diepe angst om gepakt te worden en dan ook nog cold turkey in een buitenlandse cel te zitten.
Brrrr, moet er niet aan denken.
s
speeseendLid
01-01-2024, 00:00
#3
Mijn droom is terugkerend met wisselende setting. Maar het komt erop neer dat ik over grammen Hero droom, zo levendig. En het geeft een soort van 'geruststellend' gevoel. Dat ik nooit zonder kom te zitten.

Een paar maanden geleden had ik ook zo'n soort droom wat jij hebt ervaren, Ra. Geliefden zagen mijn folie, pijpje, Hero, ik had plots met een gram of vijftien Hero in een boterhamzakje die lekte, terwijl ik in mijn droom al jaren niet gebruikt had. "Hoe ga ik nu uitleggen dat ik al jaren niet heb gebruikt, waar komen al die geliefden nu juist op dat moment vandaan?" Een soort van schuldgevoel druipt door mijn gedachten.
N
NinaninaLid
01-01-2024, 00:00
#4
Bij mijn dromen over bruin gaat het altijd over een hele zoektocht, dan toch iets vinden en juist als ik wil beginnen roken gebeurd er wel iets dat het toch niet doorgaat. :angry:

Ofwel valt alles op de grond en vliegt weg ofwel begint het te regenen.............

Gelukkig heb ik ze nubijna niet meer die dromen

:wave:
j
joolie-ahLid
01-01-2024, 00:00
#5
ik heb dezelfde dromen als nina, veel minder dan in het begin, maar echt weggaan doet het nooit denk ik, het hoort nou 1maal bij je leven, ik droom ook vaak dat ik verdwaald ben dan ben ik net zo wanhopig, word net zo klote wakker, besef me het is een droom en denk er niet meer aan.
beter ervan te dromen dan het te doen :wink:
r@, je ziet aan mijn tijd dat ik weer niet kan slapen :kots: , das mooi, dan kan ik ook niet dromen :grin:
i
ik doe mijn bestLid
01-01-2024, 00:00
#6
hallo allemaal,..ik droom soms wel eens.
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#7
r@, je ziet aan mijn tijd dat ik weer niet kan slapen :kots: , das mooi, dan kan ik ook niet dromen :grin:
Klik om te vergroten...

Lieve schat,

Ik begrijp jouw redenatie. Keerzijde ervan is dat dromen een goede functie hebben; nl. verwerking van vervelende/traumatische ervaringen uit het verleden.

Laat het komen! Zoek hulp als het te veel wordt (bijv. via dit topic), maar loop er niet van weg.

Want dat is een verslavingstrekje waar wij allemaal mee moeten afrekenen :wink:

Ik wens je veel, zo veel, suc6, meis!

Liefs,
Ra :wave:

p.s. Kon het weer niet laten: wanneer spreekt men van redenatie en wanneer vanredenering?

Leve Google! :rock:

Een redenatie is geen redenering
In het algemeen is er volgens de schrijfwijzer van Jan Renkema een klein verschil in betekenis tussen woorden die eindigen op -atie en -ering. Bij de vorm met -atie ligt de nadruk op het resultaat en bij de vorm van -ering ligt de nadruk op het proces.

Redenatie wordt bijvoorbeeld gebruikt als je het hebt over het resultaat van een vreemde redenering. Redenering wordt gebruikt in het geval van een betoog.
j
joolie-ahLid
01-01-2024, 00:00
#8
wederom wakker :angry: :angry: :angry: :angry:
ik weet dat dromen een goeie uitlaadklep zijn, ik droom zovaak dezelfde dromen en dan denk ik in mijn droom dat ik niet droom maar dat het echt is.
ik weet ook wat ze betekenen dus ik kan me er wat makkelijker bij neerleggen.
wat is dat niet kunnen slapen klote joh, dan droom ik liever :grin:
xje van mij
m
mammoetLid
01-01-2024, 00:00
#9
ook ik heb veel gedroomd over gebruik sinds ik clean ben, had het altijd in bezit of zou net gaan scoren. maar op moment van willen gebruik/scoren gebeurde er altijd iets waardoor gebruik niet kon.vannacht is eigenlijk de eerste x in 2 jaar dat ik in een droom wel bruin gerookt hebt.......weet ook wel hoe dat gekomen is want gister bezoek gehad van een vriend die nog in behandeling is en die is op eigen verzoek gisteren met zijn behandelaar naar een gebruikersruimte geweest om te ervaren wat voor reacties het zien van attributen, de geur en anderen zien gebruiken bij hem zou oproepen ( geen verdere verklaring nodig denk ik) erg heftig en dit heeft denk ik bij mij deze droom opgeroepen, trek hier verder geen conclusies voor mezelf uit, weet dat dromen ook een verwerking functie hebben en dit was voor mij dus een droom en geen nachtmerrie.
:rock:
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Ik had ook een paar keer een lucide droom (= dat je tijdens de droom weet dat je op dat moment droomt, waardoor je ook weet dat je zélf het verloop van de droom van bepalen).

Ik dacht dus van: "YES!!! :rock: Nu kan ik lekker gebruiken, want het is toch niet echt!"

En ik dus maar lurken en lurken aan dat rietje :openmouth: , maar ik voelde er geen fuck van, haha... Nog harder zuigen had geen effect (hét grote verschil tussen een rietje en een vent, haha...).

Maar goed, dan werd ik dus met een zwaar kut gevoel wakker.

Achteraf zie ik ook dat ik zulke dromen had als ik én net clean was én er eigenlijk niet achter stond. Eigenlijk wilde ik gewoon nog gebruiken (dus viel ik uiteindelijk weer terug...).
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#11
speeseend zei:
Ik kan niet begrijpen dat je bewust kiest voor deze droom. Eigenaardig..
Klik om te vergroten...

Nee hoor, niet als je het in de context plaatst. Ik zat net dit liedje te luisteren (ken ik via serie Supernatural):

[youtube]<object width="480" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/OfbNC1vTZRg&hl=nl_NL&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/OfbNC1vTZRg&hl=nl_NL&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed></object>[/youtube]

Ik heb al sinds mijn 4e nachtmerries over verdrinken, achterna gezeten worden, op de vlucht zijn, vlieg- en valdromen etc. Dankzij een therapeut, ik was 21 jaar toen, heb ik geleerd lucide te kunnen dromen. Dat bleek voor mij écht de oplossing. Maar kennelijk had deze methode ook een keerzijde; gelukkig maar een paar keer.

Ik ben helemaal clean hoor, Speeseend :wink:
s
speeseendLid
01-01-2024, 00:00
#12
Van de week had ik blijkbaar een soortgelijke droom. Het enge was dat ik 'bewust' voor een leven met Hero had gekozen in mijn droom. Met alle ellende erbij verkoos ik toch Hero boven een clean leven.

Die droom zit me echt dwars. Ik dacht werkelijk verlost te zijn van de gevoelens die Hero teweeg kan brengen.. Het gevoel in die bewuste droom was zo echt als een droom soms kan zijn.
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#13
speeseend zei:
Van de week had ik blijkbaar een soortgelijke droom. Het enge was dat ik 'bewust' voor een leven met Hero had gekozen in mijn droom. Met alle ellende erbij verkoos ik toch Hero boven een clean leven.

Die droom zit me echt dwars. Ik dacht werkelijk verlost te zijn van de gevoelens die Hero teweeg kan brengen.. Het gevoel in die bewuste droom was zo echt als een droom soms kan zijn.
Klik om te vergroten...

Dat kan ik me helemaal voorstellen ja.
Gelukkig zijn dromen niet zo eenduidig te interpreteren. Je kan dromen over verborgen, onbewuste verlangens; dat klopt.
Maar je kan ook dromen over het verleden, waarbij je datzelfde verleden als heden ervaart. In dat geval was het bij jou niets meer dan een glimp uit het verleden, als een film afgespeeld in het heden.

Je kan dus best van het verlangen verlost zijn. Maar je geheugen blijft af en toe de kop opsteken (tenzij er sprake zou zijn van Korsakov of Alzheimer :wink: ).

Freud vind ik erg eenduidig. Als jij bijv. over een appel droomt, dan zal hij waarschijnlijk beweren dat je diep van binnen eigenlijk verlangt naar de rondingen van de borst van je moeder etc.

Jung echter ziet het naar mijn idee veel logischer: jouw eigen ervaringen en interpretaties hebben hun eigen symbool.
Als jij bijv. als kind altijd appels kreeg van een hele lieve oma, dan zal dromen over appels iets positiefs zijn. Maar als appels elke dag door je moeder werden geschild (en zij mishandelde jou dagelijks, duwde ze met tegenzin door je strot etc.), dan zal het dromen over appels gelijk staan aan een nachtmerrie. Om maar een voorbeeld te noemen :wink:

Ik heb veel boeken over dromen gelezen en in mijn boekenkast staan. Ik geloof wel dat vlieg- en valdromen, achtervolgingen (als bijv. je verleden je achtervolgt), de dood (staat juist symbool voor verandering in positieve zin) meestal wel een eenduidige betekenis hebben.

Ik droom zelf regelmatig over moordenaars, verkrachters, afscheid etc.
En toen ik nog verslaafd was bijna dagelijks over ergens, ver weg in een voor mij onbekend land, zijn en niet weten hoe ik thuis moet komen (of dat alles met vervoer tegenzit). Niet zo moeilijk om dat te verklaren :)

Als er iets is waarbij je ontzettend ver van jezelf verwijderd raakt, is het wel (verslaving aan) drugs...

Ik ben clean en weer bij mezelf thuisgekomen en jij ook! :)
j
joolie-ahLid
01-01-2024, 00:00
#14
speeseend zei:
Van de week had ik blijkbaar een soortgelijke droom. Het enge was dat ik 'bewust' voor een leven met Hero had gekozen in mijn droom. Met alle ellende erbij verkoos ik toch Hero boven een clean leven.

Die droom zit me echt dwars. Ik dacht werkelijk verlost te zijn van de gevoelens die Hero teweeg kan brengen.. Het gevoel in die bewuste droom was zo echt als een droom soms kan zijn.
Klik om te vergroten...

daar hoef je je echt geen zorgen over te maken, ik ben al 5 jaar van hero af en soms droom ik het ook nog.
als je er teveel over na gaat denken ben je er weer teveel mee bezig en ga je het nog vaker dromen en al lijkt het over bruin te gaan wil niet zeggen dat dat het ook betekent, wat r@ al zei, dromen over dood gaan niet echt over dood maar een nieuw begin.
s
speeseendLid
01-01-2024, 00:00
#15
je droom valt als het ware in duigen :) Dat gevoel kreeg ik ook toen bleek dat er een gat in dat boterhamzakje zat. Dat was eigenlijk de eerste keer dat ik een gevoel van wanhoop over Hero kreeg in mijn droom.
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Helleu allemaal,

Omdat er nu zoveel afkickers of zojuist-afgekickten onder ons zijn, d8 ik: waarom niet een topic over "bruindromen" houden?

Ik begin en vertel gelijk mijn ergste, zo'n 10 jaar geleden inmiddels...

Komt 'ie:

Ik droomde dat ik in een haven (let op: haven staat voor thuishaven; thuis dus; je eigen ik) een doosje zag drijven.
Ik wist dat dat doosje uit de "samenvatting van mijn leven bestond", pakte het uit het water, deed het open en schrok enorm.
Op dat moment was ik in de waaktoestand (= het echte leven) net clean en in het doosje zaten al mijn spuitattributen: naalden, bruin, lepel, ascorbinezuur etc.

Ik werd héél bang: als iemand het zou zien zouden ze denken dat ik nu nog steeds verslaafd was, dat altijd was geweest en was gebeleven tot mijn dood...


Ik werd met een schreeuw wakker; rechtop in bed (zoals altijd met nachmerries...)

p.s. Ik heb alleen in het begin van mijn verslaving geshot; nu zo'n 10 jaar geleden... :flushed:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."