Het is inderdaad zo dat van nature je pupillen groter worden wanneer je in het donker bent. Eerlijk gezegt is dit een verkeer voorstelling van zaken. De pupil zit achter de iris en is altijd even groot, het is de iris (dat wat je ogen een bruine, blauwe, groene of grijze kleur geeft en wat dus rond/voor de pupil zit) die samen trekt of uitzet. En wat dus maakt dat het lijkt alsof je pupil groter of kleiner wordt. Heeft gewoon te maken met hoeveel licht er toegelaten mag worden in het oog. Is het erg licht buiten dan knijpt de iris als een kringspier samen zodat er nog maar een klein gaatje open blijft waardoor het licht op de pupil valt.
Nu over drugs, alle opwekkende middelen hebben dit effect inderdaad, zoals coke en speed,
en vreemd genoeg zelfs paddo's en LSD, wat weer geen opwekkende middelen zijn zoals we weten. Helaas moet ik je het antwoord schuldig blijven waarom drugs dit doen met onze ogen.
Trouwens, opiaten in het bijzonder doen juist het tegenovergestelde. Heb je heroine, opium of methadon op dan heb je juist hele kleine pupillen, als spelden prikjes, zelfs in het pikdonker.
Maar waarom dit is ?????
Nooit me echt af gevraagd maar zou t nu ook wel willen weten, dus wie weet het antwoord mag het zeggen.