Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsOntwenningsverschijnselen verminderen door GHB

Ontwenningsverschijnselen verminderen door GHB

31 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
G
GiorgiLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hoi,
Een week geleden was het dan zover: 1 van mijn beste vrienden biechtte op dat hij al sinds een tijd (2 maand) dagelijks heroine (.4 gr) rookt. Het kwam niet echt als een schok, ook al ken ik geen enkele andere student die dit ook doet. Zelf heb ik het ook sporadisch wel eens gedaan.
Aangezien hij hier graag mee wou stoppen hebben we samen op internet gezocht. We hadden in totaal 90 mg methadon geregeld in pillen van 5 mg, en hiermee zou hij het moeten doen. Ik las echter ook van alles over restless leg syndrom en niet kunnen slapen. In overleg met mien kameraad heb ik daarom nog een halve liter GHB gehaald.

Nu komt het: de lul raakt op de heenreis naar de plaats waar het wonder zicht mocht gaan voltrekken na 20 mg meta te hebben gehad de rest kwijt. Kut. Wat doen we? Gaan we terug? Ik dacht dat zijn ontwenningsverschijnselen nogal mee zouden vallen ivm de relatief korte tijdsspanne dat hij het gebruikt heeft, dus na overleg zijn we er toch heen gegaan.

na 24 uur begonnen de klachten. Het ergste was de depressiviteit, het gevoel de griep te hebben, de totale lichamelijke uitputting en des nachts de benen die tot huilens toe moeten worden bewogen. Na het 12 uur te hebben aangekeken bedacht ik me ineens dat GHB ook een spierontspannende functie heeft. Aangezien hij veel ervaring hiermee heeft, heb ik hem 7 ml 52% NaGHB ingeschonken. Werkte het? Nou en of!
1. Door de GHB was het mogelijk des nachts te slapen. Wel korte slaapjes, maar door gewoon bij te pakken als hij wakker werd werkte dit wel!
2. De benen waren stil! Geen pijn, geen kramp.
3. De depressiviteit was te dragen! Er waren wel nogal heftige stemmingswisselingen, maar het was veel beter als zonder.
4. Hij had energie om wat te kunnen! We hebben elke dag 2x3.5 km hardgelopen, des ochtens den des avonds. Dit heeft zijn herstel ook veel goed gedaan.
5. Door de G kreeg hij ook daadwerkelijk zin om te eten. Veel vitamines, noten, het ging er zonder problemen in.
6. Trek bleef weg.

Wat natuurlijk een groot nadeel was is dat hij na de 7 dagen dat we weg zijn geweest een G verslaving had ontwikkeld. We hebben echter de G in 4 dagen afgebouwd tot 0, zonder problemen. Het hele hulpverleningscircus is nu op hem losgelaten.

Ik vroeg me af of hier iemand ervaring mee had? Wat denken jullie over deze aanpak?

Giorgi
S
SadpandaLid
01-01-2024, 00:00
#2
Lijkt me niet echt verstandig, dan vervang je de heroine verslaving gewoon door een GHB verslaving. als hij hier echter verder van af blijft dan zou het kunnen werken ja, maar denk niet dat veel mensen dit kunnen.
G
GiorgiLid
01-01-2024, 00:00
#3
Hij heeft ruim ervaring met GHB, en kan hiermee inmiddels omgaan. Wat ik niet had verwacht is dat dit zo goed zou helpen tegen de ontwenningsverschijnselen.

Maar je hebt natuurlijk gelijk, je vervangt de ene verslaving door de andere. Maar als je genoeg over GHB weet en hier zeer veel en zeer lang ervaring mee hebt kun je dit zonder gevaar afbouwen na een week. Wat natuurlijk niet het probleem van de verslaving an sich oplost, alleen het fysieke gedeelte.
l
leveldesignerLid
01-01-2024, 00:00
#4
had hier nooit eerder van gehoord, of t als mogelijkheid gezien.
toch verbaasd het me ook weer niet, GHB is een apart stofje.
wat me wel erg verbaasde was dat jullie 2 x 3.5 kilomter hard rende iedere dag !!!
als ik van de bruin afkick kan ik amper naar de wc lopen, laat staan rennen, kilometers.
misschien dat hij een top conditie had/heeft en dagelijks sport, maar dan nog, misschien dat
dit ook aan de GHB te wijten is?

waarschijnlijk zal dit inderdaad niet voor iedereen werken, maar t is wel apart en misschien zelfs wel aan te raden. ik zal t in gedachten houden mocht ik weer een poging doen, alhoewel ik
helaas niet in de GHB scene zit, dus even GHB scoren is niet zo makkelijk voor mij.

toch bedankt voor dit verslag!!
G
GiorgiLid
01-01-2024, 00:00
#5
Even een aanvulling: hij heeft inmiddels bekend dat hij al bijna 5 maanden dagelijks rookte ipv 2. Het gaat nog steeds goed met hem, en hij is tot nu toe overal vanaf gebleven. Als de trek te erg wordt neemt hij een G'tje.

@leveldesigner: We doen idd veel aan hardlopen, in November de eerste marathon (in NYC). Zonder de G kon hij idd helemaal niks, maar als hij high genoeg was het wel mogelijk om te lopen, wel langzaam.
l
leveldesignerLid
01-01-2024, 00:00
#6
apart spul dat G, maar wel mooi dat t de heroine ontwenning zo veel kan wegnemen!
A
ArizonaLid
01-01-2024, 00:00
#7
heel goed dat het gelukt is, maar waar ik me over verbaas is de zin:
Als de trek te erg wordt neemt hij een G'tje
Klik om te vergroten...
Afkicken en vervolgens van de drugs afblijven betekent juist niets nemen als je trek krijgt lijkt mij. Zo raakt je vriend in not time verslaafd aan GHB met alle gevolgen van dien. Het is juist de kunst met trek om te leren gaan. Hoe kijk jij daar tegen aan dan dat hij bij trek momenten GHB neemt? vind je dat verstandig? of bedoel je met trek (craving) soms iets anders?
D
DrientjeLid
01-01-2024, 00:00
#8
Sowieso. Wie zij gat brandt door aan de hero te zitten moet maar lekker de afkick ten volle nuttigen. Je was toch zo stoer om te roken. Wees dan ook zo stoer om af te kicken in volle glorie.

Ik ken je vriend verder niet maar ik vind het zwak om de ene drug voor de andere in te ruilen.
i
ik doe mijn bestLid
01-01-2024, 00:00
#9
Drientje zei:
Sowieso. Wie zij gat brandt door aan de hero te zitten moet maar lekker de afkick ten volle nuttigen. Je was toch zo stoer om te roken. Wees dan ook zo stoer om af te kicken in volle glorie.

Ik ken je vriend verder niet maar ik vind het zwak om de ene drug voor de andere in te ruilen.
Klik om te vergroten...
Mijn God,..wat een reactie weer!!!,..en het ergste is ook nog dat je het meent.Sorry hoor,..maar ik had je iets hoger ingeschat,..ik ben blij dat je ook geen off. hulpverlener bent,maar zelfs met zo-n gedachtengang ben je het niet waard om zelfs nog zgn vrijwilligers-werk te doen bij bepaalde instanties.Ik heb het idee dat je ze eerder tot last bent,dan dat ze echt blij met je zijn.Nou,..kom maar weer,met een reactie van je,..ik ben er klaar voor. :wink:
K
KoxBoxLid
01-01-2024, 00:00
#10
ik doe mijn best zei:
Mijn God,..wat een reactie weer!!!,..en het ergste is ook nog dat je het meent.Sorry hoor,..maar ik had je iets hoger ingeschat,..ik ben blij dat je ook geen off. hulpverlener bent,maar zelfs met zo-n gedachtengang ben je het niet waard om zelfs nog zgn vrijwilligers-werk te doen bij bepaalde instanties.Ik heb het idee dat je ze eerder tot last bent,dan dat ze echt blij met je zijn.Nou,..kom maar weer,met een reactie van je,..ik ben er klaar voor. :wink:
Klik om te vergroten...
Wat ben jij toch een stoere kerel.
W
WinehouseLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik denk dat je de ontwenningsverschijnselen wel kunt verminderen door elke " downer "
i
ik doe mijn bestLid
01-01-2024, 00:00
#12
aan Koxbox,..zo bedoel ik dat niet,maar het verhaal van Giorgi is eerlijk en oprecht en gemeend.Ik vind het altijd zo makkelijk om op internet mensen te beledigen,ze de grond in te trappen,..-ik doe daar soms ook wel aan mee-.Maar het is veel moeilijker om gewoon iemand te kunnen steunen,en hem te helpen,..daar heeft iemand wat aan.
D
DrientjeLid
01-01-2024, 00:00
#13
Pff, als ik iemand ken steun ik ik alle toonaarden. Maar wie zijn billen brandt (IEDEREEN WEET DAT HERO VERSLAVEND IS TOCH?) heb ik geen medelijden mee.

Darwin mag van mij ernstig gelijk hebben met zulke personen.

Eerst lekker hero roken en shotten, iedereen die je lief is de grond in trappen, liegen, stelen en als je het dan allemaal kapot gemaakt hebt komen janken dat je zo zielig bent en niet van je drugs af kunt blijven.

Sorry maar daar heb ik geen respect voor. Ik heb respect voor de mensen die hun lichaam beschouwen als het vervoersmiddel en daar goed voor zorgen en dat kan met drugs en zonder. Er zijn mensen die recreatief hero gebruiken, mensen met een stalen ruggengraat. Daar heb ik respect voor. Mensen die incidenteel genieten van MDMA, speed of LSD. Die niet elk weekend naar de kanker moeten op een of ander feest kotsend in een hoekje liggen en dan zeggen dat het zo'n geweldig feest was.

Mensen die van vriendschappen genieten, met en zonder drugs, die niet egoïstisch familieleden bestelen en alles bijelkaar liegen.

Overigens zeg ik niet dat de TS' vriend zo is. Maar dan nog heb ik geen respect voor hero rokers/spuiters.

Eerst is het allemaal spannend en leuk, en als de lol eraf is en je verslaafd bent de ontwenningsverschijnselen op willen vangen met andere drugs. Way to go man. Echt, zo scoor je punten.
G
GiorgiLid
01-01-2024, 00:00
#14
Drientje, ik respecteer je mening maar daar blijft het ook bij. Ik had je hoger ingeschat.

Ik had geen zin om achtergrond informatie te geven, maar als jou vader 2 jaar geleden is overleden, je moeder dezelfde soort kanker heeft en je vriendin van 22 9 maand geleden aan een epileptische aanval is gestorven naast je terwijl je er alles aan doet om haar levend te houden (tegen haar schreeuwen, beademen, huilen) maar er zijn in de bush bush in indonesie nou eenmaal geen medicijen, dan zou jij ook anders tegen hero gaan aankijken.

En we hebben binnen onze vriendengroep een overdosis aan verstand over G. Deze jongen is al 2x verslaafd eraan geweest, dus hij weet dondersgoed waar hij mee bezig is. Als het allemaal even te veel wordt, lijkt het ons beter wat g te nemen(2x per maand) dan toch maar weer bruin te gaan halen.
i
ik doe mijn bestLid
01-01-2024, 00:00
#15
Giorgi zei:
Drientje, ik respecteer je mening maar daar blijft het ook bij. Ik had je hoger ingeschat.

Ik had geen zin om achtergrond informatie te geven, maar als jou vader 2 jaar geleden is overleden, je moeder dezelfde soort kanker heeft en je vriendin van 22 9 maand geleden aan een epileptische aanval is gestorven naast je terwijl je er alles aan doet om haar levend te houden (tegen haar schreeuwen, beademen, huilen) maar er zijn in de bush bush in indonesie nou eenmaal geen medicijen, dan zou jij ook anders tegen hero gaan aankijken.

En we hebben binnen onze vriendengroep een overdosis aan verstand over G. Deze jongen is al 2x verslaafd eraan geweest, dus hij weet dondersgoed waar hij mee bezig is. Als het allemaal even te veel wordt, lijkt het ons beter wat g te nemen(2x per maand) dan toch maar weer bruin te gaan halen.
Klik om te vergroten...
ik denk dat zij momenteel meer problemen met zich zelf heeft,..jammer
D
DrientjeLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ik ken mensen die veel heftigere problemen hebben. Iemand die ik ken heeft in december zijn vriendin verloren na een mislukte operatie. Die gebruikt ook geen hero als vluchtweg, en zo kan ik nog wel een paar opmerkingen maken. Hero is geen excuus voor je problemen.

En Giorgi, ik viel jou niet aan, ik zei dat ik geen respect heb voor mensen die hero gebruiken. Je hoeft je niet aangevallen te voelen omdat jij je vriend wil helpen, wat jij doet is een nobel iets. Als een vriend van mij op deze wijze van hero verslaving af kan komen help ik hem/haar er ook mee maar dat neemt niet weg dat ik zo over hero gebruikers in het algemeen denk.
j
joolie-ahLid
01-01-2024, 00:00
#17
drientje,
wat heb jij een uitgesproken mening over heroverslaafden en dat terwijl je er zelf totaal geen ervaring mee hebt, niet alle heroverslaafden zijn het zelfde hoor. waar haal je het lef vandaan om zo over anderen te oordelen, je zegt dat je links bent maar ik bespeur hier toch een grote geert wilders mentaliteit, " die groep deugt niet, alles over 1 kam scheren en er vervolgens flink tegenaan trappen" en dat terwijl jij zelf grote moeite had/hebt om te stoppen met sigaretten.
je trapt als herogebruiker geen mensen de grond in, dat doe jij wel en over het liegen en bedriegen, ben jij overal eerlijk over geweest :confused: :confused:
hoe kom je erbij dat alle junks zielig doen, wat weet jij er nou helemaal van?
ik had al totaal geen respect voor je maar ik vind je nog onozel ook.
over het algemeen gaan mensen niet gebruiken omdat ze hun problemen niet aankunnen, het is vaak dezelfde reden als beginnen met roken, nieuwsgierig, stoer doen of mee willen doen met de rest, je komt er pas na verloop van tijd achter dat het veel onderdrukt, je denk niet aan verslaafd raken of de ellende die anderen ermee hebben gehad, leren doe je van je eigen fouten en niet van die van anderen, dus het begint niet als een vlucht, dat wordt het gaanderweg.

giorgi,
ik had er nog nooit van gehoord afkicken met ghb, ik moet wel eerlijk zeggen dat 4 gram bruin per dag rijkelijk veel is hoor, zeker voor een beginnend gebruiker( zeker niet lullig bedoelt hoor, maar daar twijfel ik sterk aan)
ondanks dat hij een ruime ervaring heeft met ghb vind ik het persoonlijk niet verstandig, ik denk dat hij beter af is bij een goede hulpverlener( dat hoeft geen verslavingstherapeut te zijn) dan naar iets te grijpen wanneer hij trek heeft, ik snap dat je denkt, beter dit dan bruin maar het lost niets op, zeker niet op de lange termijn.
iig veel suc6 :wave:
l
leveldesignerLid
01-01-2024, 00:00
#18
dacht ook even dat t 4 gr was, en vond dat ook veel, zelf voor een ervaren heroine gebruiker, maar toen merkte ik de . voor de 4 op, we spreken hier dus over een kleine halve gram (0.4 gr).

maar nu even over die ontzettend onnozele reactie, dat over 1 kam scheren van alle heroine junkies. begrijp dus dat deze onnozeling zelf verslaafd is aan roken. toen je begon met roken wist je toch ook zeker dat t schadelijk, verslavend en zelfs dodelijk is? dus, al die onzin die je steeds maar uitkraampt over dat heorine verslaafden t verdienen etc, dat geld dan ook voor jou, of is dat dan opeens anders. hoop niet dat je na je onnozelheid ook nog eens inconcequent bent, want dan ben je pas echt zielig.

ach wat, wat zit ik me ook druk te maken. op t internet, of het nu hier is of ergens anders, zijn altijd mensen die dit soort compleet ongefundeerde uitspraken denken te moeten doen. waarom wordt ik dan toch zo boos? denk omdat ik me, geheel onterecht aangesproken voel. zoveel, jawel, daar komt ie weer, onnozelheid in zoveel text. hoe simpel kan men zijn zeg.

ik denk dat je eens ernstig benadeelt of beschadigt bent door een heroine verslaafde, waarschijnlijk zelfs een familie lid of goede vriend. en dat tot op de dag van vandaag nog niet verwerkt hebt, of zelfs maar een plekje hebt gegeven. en dat je daarom woest om je heen slaat met woorden zodra het maar gaat of heroine verslaafden. wat jammer is.
tuurlijk zijn er verslaafden die zijn zoals jij beschrijft, maaar geloof me, dat is enkel het deel van de heroine verslaafden die duidelijk zichtbaar ziujn. weet dat er ook andere mensen zijn die het gebruiken en daarnaast gewoon een goede baan hebben en niet aan dat beeld voldoen dat jij helaas van ons heroine verslaafden hebt. ja, ik ben ook eraan verslaafd, helaas.

weet nu al dat er wel opniuew zo'n compleet ongefundeerde reactie van jou hierop gaat komen, maar dat geeft niet. we leven (nog) in een vrij land, dus spui je mening flink, misschien voel jij je daardoor even een hele vent, wie weet.
j
joolie-ahLid
01-01-2024, 00:00
#19
hoi level,
ik dacht al, dat kan niet maar ik had de . ervoor niet gezien.
ik ben ondertussen wel clean, na een verslaving van ongeveer 20 jaar bruin en heb een normaal leven gehad met baan, man en kind, dus ik erger me kapot aan de onozele halzen zoals drientje die er nog trots op is dat ze sinds haar 16de geen school van binnen heeft gezien maar dat is dan ook wel te merken.
D
DrientjeLid
01-01-2024, 00:00
#20
leveldesigner zei:
dacht ook even dat t 4 gr was, en vond dat ook veel, zelf voor een ervaren heroine gebruiker, maar toen merkte ik de . voor de 4 op, we spreken hier dus over een kleine halve gram (0.4 gr).

maar nu even over die ontzettend onnozele reactie, dat over 1 kam scheren van alle heroine junkies. begrijp dus dat deze onnozeling zelf verslaafd is aan roken. toen je begon met roken wist je toch ook zeker dat t schadelijk, verslavend en zelfs dodelijk is? dus, al die onzin die je steeds maar uitkraampt over dat heorine verslaafden t verdienen etc, dat geld dan ook voor jou, of is dat dan opeens anders. hoop niet dat je na je onnozelheid ook nog eens inconcequent bent, want dan ben je pas echt zielig.
Klik om te vergroten...
Ik ben niet verslaafd aan roken. Ik ben nergens aan verslaafd en ik heb heus wel verslavingen gehad en ik weet waar ik het over heb. Ik heb ook gevochten (en vecht nog steeds elke dag) tegen verslavingen die ik gehad heb. Alleen heb ik nooit de ene drugs met de andere bevochten. Als ik drugs nam of neem dan doe ik dat om het effect van de desbetreffende drug, niet om de afkick van iets anders te onderdrukken.

Dus bestempel me niet als onnozel.

Iedere gebruiker weet wat de risico's zijn en als je die niet kent leer je ze wel kennen.

En ik heb ook niets tegen hero gebruikers, absoluut niet, maar wel tegen mensen die niet de verantwoordelijkheid nemen van hun acties.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."