Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAfkicken oxy en tramadol

Afkicken oxy en tramadol

47 antwoorden
11 weergaven
18-5-2026
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Als je de tramadol stabiliseert betekent dit dat je 24/7 dezelfde spiegel hebt. Je lichaam heeft dus elk moment van de dag een gelijke waarde van de tramadol.
Zo heb je wel het pijnstillende effect, niet de 'high en geen momenten dat het uitgewerkt is.

Een normale capsule geeft maximaal 8 uur effect. Je kan het dus 3 x per dag nemen.Of alleen overdag. Bv om 7 uur en om 15.00
P
PaaseierenLid
01-01-2024, 00:00
#2
Dank je wel voor je uitleg. Heb de huisarts hierover gebeld en hij gaf aan dat dat prima was, helaas was het niet voorradig in de apotheek maar kan het maandag ophalen. Uit angst weer veel te slikken geef ik de voorraad die ik nu heb liggen weer terug.

Tot nu toe gaat het goed. Afgelopen nacht rond half 1 wakker geworden van extreme pijn ( denk dat de morfine toen was uitgewerkt?) en had al een snelwerkende oxy in mijn handen maar toch besloten om een tramadol te nemen die binnen een uurtje de scherpe randjes van de pijn afhaalde. Toen om 08.00 weer genomen en weer om 16.00 en de pijn is houdbaar en niet extreem. Merk ook dat ik geen cravings heb naar de oxy maar wel regelmatig denk van zal ik nog een trama bij pakken maar dan ga ik snel op dit forum lezen en dat geeft voldoende kracht om het niet te doen. Heb ook geen afkickverschijnselen behalve een beetje rillingen vergelijkbaar als toen ik stopte met oxy en dat stelde niets voor.

En qua de pillen aan mijn man geven in bewaring gaat helaas niet. In 2016 is alles met hem begonnen zeg maar.... Ook hij is 20 januari met de oxy gestopt en is 3 dagen door een hel gegaan maar heeft nog wel cravings dus ik verstop alles voor hem.
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Hey Paaseieren,

Hoe gaat het vandaag met je?
T
Tur4xLid
01-01-2024, 00:00
#4
@Paasei

Ik heb helaas dezelfde weg als jou bewandeld. 3 jaar gebruik. Ik wist net als jou dondersgoed dat ik verslaafd was aan oxycodon en de roes. Met name de euphorie. Ik praatte mezelf ook aan dat ik “legaal” bezig was omdat ik het immers van de huisarts kreeg.

Als ik zelf niet aan de bel had getrokken zat ik er nog steeds aan. Bij mij konden ze ook niets vinden, helemaal niets. Zo ineens hadden ze de oplossing. Ik werd geopereerd en was er stellig van overtuigd dat het weg was. Ik had mijn oxycodon thuisgelaten. Toen ik na de operatie wakker werd was het er vrijwel meteen weer.

Ik ben me toen gaan verdiepen in oxycodon. Ik kwam er achter dat als je stopt met oxy, je oude pijntjes heftiger dan ooit terug kwamen. Ik was immers 3 jaar mijn pijn receptoren voor de gek aan het houden.

Na 7 dagen clean zijn verdween het probleem waarvoor ik 3 jaar heb gebruikt als sneeuw voor de zon. Soms heb ik er nog last van maar dan is het hooguit een half uur.

Oxycodon is niet altijd slecht, zeer zeker niet. Voor mij was het zoals hier al eerder is gezegd: “one way ticket to hell”

Voor buitenstaanders had ik ook het perfecte leven. Een droombaan, een prachtig gezin. De perfecte papa... echter leefde ik van inname moment naar inname moment.

tijdens mijn gebruik deed ik alles en was niets te gek. Toen ik zelf ging afbouwen heb ik zelf afgebouwd van 240 mg naar 70 mg. Vanaf dat moment heb ik verslavingszorg hulp ingeschakeld.

note: mijn vrouw bewaarde mijn oxycodon en legde een dosis voor me klaar. Zonder haar hulp had ik het zelf nooit gered.

Ik heb een ijzersterke wilskracht en doorzettingsvermogen.. maar niets is sterker dan oxycodon.

Zoek kracht uit dit forum, zoek hulp bij vrienden/familieleden of uw partner.

Alles wordt beter, alles komt goed. Het gaat alleen tergend langzaam!!!

Samen met mij zijn er op dit forum nog enorm veel mensen die oxycodon verslaving de rug toegekeerd hebben!!

stay strong !!!
P
PaaseierenLid
01-01-2024, 00:00
#5
Mrloverdj eigenlijk wel goed. Nog steeds geen oxy aangeraakt maar wel 3 tramadol per dag, qua roes merk ik er niks van maar ik heb geen pijn en dat is het belangrijkste!!

tur4x: Ja je verhaal is idd erg herkenbaar ja! Ik denk alleen wel dat mijn pijn echt is, heb vorige keer ook een week zonder gezeten en de pijn werd alleen maar erger en erger. Oxy slik ik niet meer sinds een aantal maanden alleen nog tramadol en hou mij er ook echt aan. De ene dag slik ik er 2 en de andere dag weer 3 ligt aan de pijn. Maar hoop wel dat ik na mijn operatie eraf ben hoor!! En het gekke is ook dat nu ik tig pillen heb liggen en maar hoef te bellen dat ik nieuwe krijg dat ik er ook niet meer zo mee bezig ben. En de hele roes krijg ik van tramadol ook niet, ik slik(te) natuurlijk echt bizar veel dus 100MG tramadol merk ik niets van behalve dat ik redelijk pijn vrij ben.
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Tuurlijk is je pijn echt. Je hebt te lang rondgelopen met een hernia!
Heel fijn dat je nu een fijne en lage dosis tramadol hebt En zo te lezen ook stabiel!
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik verbaas mij erover dat artsen zo simpelweg hoge dosissen oxcycodon voorschrijven.
Zonder een gedegen onderzoek, of een summier onderzoek.
Het moet toch wel bekend zijn wat voor ellende dat medicijn geeft om er weer vanaf te komen..
TS:
Neem idd die tramadol in, en over valium zou ik me ook niet al te druk maken.
Maar de oxcycodon...beter van niet zoals je al weet...
En dan de corona, die werkt ook niet bepaald in je voordeel!
Maar, je doet het goed!
Ik hoop dat je snel geholpen wordt aan je beenpijn!
Alle sterkte toegewenst
L
LunaRaviLid
01-01-2024, 00:00
#8
Zo wat een verhaal lijkt me moeilijk zo'n eenzaam gevecht. Heel veel sterkte
F
Farmaceutical IncLid
01-01-2024, 00:00
#9
Tramadol heeft bij mij maar weinig effect op pijn ervaring in positieve zin. Ik mocht 4 maal 50mg per dag, maar en dit is dan gelukkig vele jaren geleden, alhoewel er geen enkele positieve reden meer was om tramadol te nemen, merkte ik wel dat ik het moest afbouwen.

Op youtube vond ik iemand die uitlegde hoe je tramadol afbouwd.

Ik kreeg inplaats van de instant versie de Retard versie. Deze versie van tramadol bestaat uit kleine balletjes in een capsule. Iedere dag haalde ik een balletje weg, maar eigenlijk eerder andersom, ik gooide deze Retard Tramadol om, en de balletjes uit de capsule op een A4 papier. Dan telde ik het aantal balletjes wat erin zat, en de volgende dag soms 1tje minder, en nu al 9 jaar zonder Tramadol. Maar ik heb geen enkel positief effect gehad van Tramadol, helaas ook niet op pijn gebied. Dat is waarschijnlijk omdat voor Tramadol het zo is dat je veel Dopamine enzo moet hebben. En dat heb ik waarschijnlijk niet.

Ik zat dus met een pijnstiller, die helaas nutteloos was, en alleen de eerste week een deceptief gevoel gaf. Daarna zat ik al aan de Tramadol. En dan bedoel ik na 1 week werkte het al sinds het begin niet tegen pijn, maar gaf tramadol wel een iets positievere instelling, wat uiteraard een illussie was.

Maar de lichamelijke afbouw, ik heb er wel balletje voor balletje met de Retard versie over gedaan bij het afbouwen. En uiteindelijk bij het stoppen gingen alle balletjes in de Tramadol Retard capsule van 50 milligram in het afval bakje. ( Mag niet in gewoon vuil van huisarts. )

Wat heeft Tramadol mij doen concluderen:

Tramadol werkt pijnstillend als je veel dopamine hebt, en dat heb ik niet, het werkte wel afleidend de 1e week, maar toen, de ontwenning,...

En dan moet ik eerlijk zijn, dit is een product, ja de tramadol is een product voor heel korte termijn, Tramadol is te afhankelijk van je geluksvoorraad die Tramadol voortijdig op kan maken, zoals de Dopamine en Serotinine e.d.

Het is zoals ik begrijp geen echt opiaat, het putte gewoon mijn Dopamine uit.

Samenvatting.

Afbouwen van Tramadol doe je hopelijk met het omzetten van de gewone 50 milligram in de langwerkende kleine balletjes Retard 50 milligram Tramadol. Deze balletjes kan je dagelijks tellen, en dan na ongeveer 2 maanden heb je dat kleine capsuletje met kleine balletjes die eigenlijk alleen lichamelijke klachten voorkomen niet meer nodig.

Op dit moment heb ik een ander medicijn, en dat is atropine. En dat valt buiten dit topic. Ik kan helaas Acetylcholine niet snel genoeg afbreken, en ik wens niemand dit toe. Atropine wordt gemaakt van de wolfskers.

Ik heb nu uitgelegd dat ik een heel ander medicijn nodig had dan Tramadol of een opiaat voor pijn, maar ook uitgelegd hoe je van Tramadol afkan bouwen. Dit gebeurde in overleg met een arts.

Sterkte, want ik heb zelf ook vragen waarom opiaten helemaal niet werken bij mij, althans lijkt het. En dan bedoel ik Codeinefosfaat bijvoorbeeld.
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Soms werkt kratom sneller(helaas) ook korter in dan tramadol.
Het is geen opiaat maar werkt op dezelfde receptoren. Ik weet niet hoe het met de dopamije zitm iemand er verstand van?

Ik slik hoge doseringen tramadol(arts) en toch vaak hoofd en rugpijn..dat zou je niet verwachten bij zoiets sterk. Heb ook de retard. Zou 12 uur effectief moeten zijn maar de 1e 6 uur kan ik alles doen( exl inwerktijd) en daarna breken de pijnen door.
Kan natuurlijk ook omdat ik dan steeds bezig ben (verkeerde houding ofzo) en ja het antwoord zal ook wel tolerantie en zijn.
F
Farmaceutical IncLid
01-01-2024, 00:00
#11
Mrloverdj zei:
Soms werkt kratom sneller(helaas) ook korter in dan tramadol.
Het is geen opiaat maar werkt op dezelfde receptoren. Ik weet niet hoe het met de dopamije zitm iemand er verstand van?

Ik slik hoge doseringen tramadol(arts) en toch vaak hoofd en rugpijn..dat zou je niet verwachten bij zoiets sterk. Heb ook de retard. Zou 12 uur effectief moeten zijn maar de 1e 6 uur kan ik alles doen( exl inwerktijd) en daarna breken de pijnen door.
Kan natuurlijk ook omdat ik dan steeds bezig ben (verkeerde houding ofzo) en ja het antwoord zal ook wel tolerantie en zijn.
Klik om te vergroten...
Als je het kan, kan je leren de capsule open maken en de retard versie balletjes leren tellen. Je zal zien dat sommige balletjes groter zijn, de grotere balletjes gaan pas later werken. En ja tolerantie, maar vooral, Tramadol is niet zoals cannabis, Tramadol heeft stofjes in de hersenen nodig zoals Dopamine en Serotonine. Het is medicijn Tramadol put eigenlijk je voorraad uit die je nodig hebt voor gewone dingen. Dat is mijn ervaring, maar ken ook anderen. Een echte opiaat is niet afhankelijk van Dopamine en Serotonine begrijp ik waarschijnlijk, maar kan een verkeerde veronderstelling zijn.

Tramadol is troep, weet het uit ervaring, zodra de Dopamine en Serotonine op is is er alleen nog de lichamelijke afhankelijkheid, wat ik denk dat dit komt omdat Tramdol de geluksstofjes, of pijnomgaanstofjes uit de hersentjes perst als het ware. Dit is geen wetenschappelijke onderbouwing. Immers geluksstofjes uit de hersentjes persen door Tramadol klinkt zeer onwetenschappelijk. Maar ik blijf erbij, zonder Dopamine en Serotonine werkt Tramdol eigenlijk niet, behalve dat je van Tramadol dan lichamelijk verslaaft bent en heftig kan ontwennen.

Waarom is medische cannabis niet gewoon... laat maar, ik denk aan iets wat in Nederland eigenlijk nog niet geaccepteerd wordt.
F
Farmaceutical IncLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik voeg dit copy paste bericht toe om mensen uit te leggen waarom Tramadol alleen geschikt is voor bepaalde complicaties zoals een botbreuk.
Mrloverdj zei:
Dat klopt. Ik slik het om een operatie uit te stellen. Ivm.zwaarwegende privé.redenen.

De huisarts wil ook afbouwen.wat jij zegt..je voelt meer van de ontwenning dan pijneffect. We zijn overeengekomen dat ik eerst stabiel ben privé. Misschien eerder dan iets afbouwen maar.edht tot nul na de.operatke

Ik snap dat het eraf moet, maar artsen onderschatten ook dat afkicken heel zwaar is.stel.je bent alleenstaand moeder zonder netwerk) of je fulltime baan begint. Het moet voor.mij een samenwerking met mijn arts zijn waarin ik gehoord word.

Ik probeer soms kratom ipv tramadol. Maar zou dst echt positief effect hebben...aka. minder tramadol..dus minder belastend?


ps: Of de werking van tramadol afhangt van.serotonine/dopamine wekt enorm mijn interesse. Ik wilde een lid taggen die er altijd verstand van heeft.maar wie was het ook alweer?

(iedereen mag reageren hoor)
Klik om te vergroten...
Bij een eenvoudige botbreuk zoals een gebroken arm is Tramadol wel degelijk de eerste keus. Juist omdat dit een kort durende situatie is tenopzichte van wat jouw te wachten is. En ja, Tramadol werkt juist in dit soort situaties. Daarom denken veel artsen, goh het helpt bij een botbreuk, maar je begrijpt Tramadol was maar korte tijd nodig bij mensen met eenvoudige botbreuken.

Alhoewel dit heel erg klinkt, je kan vragen naar een pijnpolie als het echt langer gaat duren, laat producten zoals oxycontin oxycodon je niet adviseren, daar zijn meer dan een half miljoen Amerikanen aan overleden door bijwerkingen.

Vraag naar expertise bij de pijnpolie voor lange termijn, en dan is er zeker honder jaar ervaring met morfine. Maar je kan altijd vragen naar de pijn polie, ga alsjeblieft niet voor de Tramadol, Tramadol nogmaals is prima geschikt voor mensen met een helende botbreuk zoals elleboog, pijpbeen, scheenbeen, ja zeker, maar absoluut niet voor lange termijn. En helaas ook niet voor een buzz. Ik copy paste dit bericht naar andere tramadol gebruikers, die niet begrijpen dat Tramadol alleen geschikt is voor botbreuken die in een maand genoeg geheeld zijn bijvoorbeeld. In dat soort situaties is Tramadol daadwerkelijk geschikt. Maar bij hernia, langdurige pijn, nee, ook Oxycontin Oxycodone nee, je komt dan toch bij de pijnpoli, en dat kan alleen via de huisarts. De huisarts is iemand die beslist waar iemand voor behandeld wordt en welke route iemand gaat.

Wees dankbaar dat je gelukkig geen Atropine nodig zoals ik, omdat ik Acetylcholine niet af kan breken.

Wat ik heel jammer vind is het taboe op cannabis, en ik adviseer je om daar het niet over te hebben.

De pijnpoli, zeker na medische ingrepen die pijn op lange termijn hebben.
Klik om te vergroten...
F
Farmaceutical IncLid
01-01-2024, 00:00
#13
Oh God, artsen begrijpen nog steeds niet dat er verschil is tussen situaties waarin medicatie korte tijd nodig is, of een vele langere termijn nodig is. Daarom hier een copy paste, ik hoop dat je me vergeeft. Korte Termijn bij botbreuk zoals scheenbeen breuk is Tramadol uitermate geschikt o.a.
Mrloverdj zei:
Dat klopt. Ik slik het om een operatie uit te stellen. Ivm.zwaarwegende privé.redenen.

De huisarts wil ook afbouwen.wat jij zegt..je voelt meer van de ontwenning dan pijneffect. We zijn overeengekomen dat ik eerst stabiel ben privé. Misschien eerder dan iets afbouwen maar.edht tot nul na de.operatke

Ik snap dat het eraf moet, maar artsen onderschatten ook dat afkicken heel zwaar is.stel.je bent alleenstaand moeder zonder netwerk) of je fulltime baan begint. Het moet voor.mij een samenwerking met mijn arts zijn waarin ik gehoord word.

Ik probeer soms kratom ipv tramadol. Maar zou dst echt positief effect hebben...aka. minder tramadol..dus minder belastend?


ps: Of de werking van tramadol afhangt van.serotonine/dopamine wekt enorm mijn interesse. Ik wilde een lid taggen die er altijd verstand van heeft.maar wie was het ook alweer?

(iedereen mag reageren hoor)
Klik om te vergroten...
Bij een eenvoudige botbreuk zoals een gebroken arm is Tramadol wel degelijk de eerste keus. Juist omdat dit een kort durende situatie is tenopzichte van wat jouw te wachten is. En ja, Tramadol werkt juist in dit soort situaties. Daarom denken veel artsen, goh het helpt bij een botbreuk, maar je begrijpt Tramadol was maar korte tijd nodig bij mensen met eenvoudige botbreuken.

Alhoewel dit heel erg klinkt, je kan vragen naar een pijnpolie als het echt langer gaat duren, laat producten zoals oxycontin oxycodon je niet adviseren, daar zijn meer dan een half miljoen Amerikanen aan overleden door bijwerkingen.

Vraag naar expertise bij de pijnpolie voor lange termijn, en dan is er zeker honder jaar ervaring met morfine. Maar je kan altijd vragen naar de pijn polie, ga alsjeblieft niet voor de Tramadol, Tramadol nogmaals is prima geschikt voor mensen met een helende botbreuk zoals elleboog, pijpbeen, scheenbeen, ja zeker, maar absoluut niet voor lange termijn. En helaas ook niet voor een buzz. Ik copy paste dit bericht naar andere tramadol gebruikers, die niet begrijpen dat Tramadol alleen geschikt is voor botbreuken die in een maand genoeg geheeld zijn bijvoorbeeld. In dat soort situaties is Tramadol daadwerkelijk geschikt. Maar bij hernia, langdurige pijn, nee, ook Oxycontin Oxycodone nee, je komt dan toch bij de pijnpoli, en dat kan alleen via de huisarts. De huisarts is iemand die beslist waar iemand voor behandeld wordt en welke route iemand gaat.

Wees dankbaar dat je gelukkig geen Atropine nodig zoals ik, omdat ik Acetylcholine niet af kan breken.

Wat ik heel jammer vind is het taboe op cannabis, en ik adviseer je om daar het niet over te hebben.

De pijnpoli, zeker na medische ingrepen die pijn op lange termijn hebben.
Klik om te vergroten...
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Farmaceutical Inc zei:
Oh God, artsen begrijpen nog steeds niet dat er verschil is tussen situaties waarin medicatie korte tijd nodig is, of een vele langere termijn nodig is. Daarom hier een copy paste, ik hoop dat je me vergeeft. Korte Termijn bij botbreuk zoals scheenbeen breuk is Tramadol uitermate geschikt o.a.
Klik om te vergroten...
Dankjewel ik ga het een paar keer nalezen en erover nadenken
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#15
Medische cannabis is beslist niet een heilige pijnstiller..ook niet, als je wiet olie zou nemen met een hoog thc gehalte.
Bij mij werkt dat spul echt niet tegen pijn....
Dus dat is niet het beste middel. Nee.
Wat dat dan wel is?
Dat weet ik niet.
Alles heeft zen voor maar ook nadelen.
Verslaving, bijwerkingen, last met de spijsvertering, enz.
Ik kan helaas niet de gouden tip geven.
Ik ben ook op zoek...
L
LunaRaviLid
01-01-2024, 00:00
#16
Paaseieren zei:
Mrloverdj eigenlijk wel goed. Nog steeds geen oxy aangeraakt maar wel 3 tramadol per dag, qua roes merk ik er niks van maar ik heb geen pijn en dat is het belangrijkste!!

tur4x: Ja je verhaal is idd erg herkenbaar ja! Ik denk alleen wel dat mijn pijn echt is, heb vorige keer ook een week zonder gezeten en de pijn werd alleen maar erger en erger. Oxy slik ik niet meer sinds een aantal maanden alleen nog tramadol en hou mij er ook echt aan. De ene dag slik ik er 2 en de andere dag weer 3 ligt aan de pijn. Maar hoop wel dat ik na mijn operatie eraf ben hoor!! En het gekke is ook dat nu ik tig pillen heb liggen en maar hoef te bellen dat ik nieuwe krijg dat ik er ook niet meer zo mee bezig ben. En de hele roes krijg ik van tramadol ook niet, ik slik(te) natuurlijk echt bizar veel dus 100MG tramadol merk ik niets van behalve dat ik redelijk pijn vrij ben.
Klik om te vergroten...
Hoe gaat het inmiddels. Ik wordt vrijdag opgenomen om af te bouwen van Oxycodon.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#17
Alle sterkte toegewenst iig!
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Farmaceutical Inc zei:
Oh God, artsen begrijpen nog steeds niet dat er verschil is tussen situaties waarin medicatie korte tijd nodig is, of een vele langere termijn nodig is. Daarom hier een copy paste, ik hoop dat je me vergeeft. Korte Termijn bij botbreuk zoals scheenbeen breuk is Tramadol uitermate geschikt o.a.
Klik om te vergroten...
Lees het nu pas.bedankt dat je de tijd hiervoor hebt genomen, ik leer graag de kijk van anderen erop.

Maar je schrijft ergens dst je het taboe op cannabis jammer vind maar je adviseert om het er niet over te hebben?

Waarom niet en hier op DF toch wel?

Ik kan daar echt baat bij hebben.
T
Tur4xLid
01-01-2024, 00:00
#19
Sterkte, hier nu 82 uur van de oxy en tramadol weer af. (Ik combineerde het niet) ik deed om de dag ivm rugklachten.

had met mezelf afgesproken dat als er niets uit de mri scan zou komen, ik de medicatie meteen weg zou doen.
F
Fighter1980Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Mrloverdj zei:
Het gaat over, echt!
Je zit nu zonder tramadol wat niet wenselijk was, maar grijp die kans aan!
Het is juist goed dat je ziek bent. 5 dagen heel ziek, misschien 2 dagen langer en daarna ben je duizenden dagen..je hele leven clean! Is het echt waard.
Zie het als een strijd die je al aangegaan bent, en die kan je winnen door het uit te zitten.

Hoe klote ook..accepteer het. Elke ochtend dat je wakker wordt ben je niet wéer een dag ziek, maar juist dichter bij je herstel.

Nog maar een paar daagjes te gaan.Misschien wel korter.
Klik om te vergroten...
Echt? Geldt dit ook voor oxys? Nu op 30 mg. Vandaag door terugval 60 genomen. Voel me angstig depressief en zie niets meer zitten. W il er af. Maar de verhalen over afkick oxys lijken heftiger dan bruin of methadon? Wat is slim.ct of afbouwen nu en iedere paar dagen de helft eraf?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."