Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumspilletje met oud en nieuw

pilletje met oud en nieuw

9 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
D
Drugs InfolijnLid
01-01-2024, 00:00
#1
Alles is al gezegd denk ik. Alleen 1 aanvulling: ook minderjarigen kunnen hun drugs laten testen. Als je dan toch perse wilt gebruiken, laat je XTC dan testen!
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#2
Hi!

Je noemt het zelf al een beetje maar ik moet het toch nog even benadrukken. Op je 15e zijn je hersenen nog sterk in ontwikkeling, XTC heeft veel invloed op je hersenen en de kans dat je dingen blijvend beschadigd is op jouw leeftijd vele malen groter.

Je moet jezelf dus even afvragen of je het risico wilt lopen en de ontwikkeling van je hersenen wilt beïnvloeden. Stel je voor dat je straks twee keer zo oud bent, je bent 30 en hebt concentratieproblemen, depressies enz. Zul je dat jezelf vergeven? Gevolgen van XTC-gebruik kunnen gemakkelijk pas over 10 jaar optreden, dan ben je te laat...

Mijn advies is dus in ieder geval wachten tot je 18 bent en liever nog 21. Je zegt ik kan niet wachten, maar is deze oud en nieuw je meer waard dan de rest van je leven?

Mocht je toch besluiten om het te nemen, zorg dat je iemand hebt die het voor je kan laten testen (dit mag pas vanaf 18 jaar). De enige manier om een beetje controle te houden is door het juist berekenen van je dosis. Elke pil bevat een andere hoeveelheid MDMA, dus je kunt niet zeggen "neem eerst een halfje". Tegenwoordig zijn de pillen heel sterk (rond de 200mg).

De adviesdosis is maximaal 1 tot 1,5mg per kg lichaamsgewicht. In jouw geval zou ik zeggen maximaal 1mg per kg lichaamsgewicht en ook écht niet meer. Dus stel dat je 60 kilo weegt neem je maximaal 60mg (of bijvoorbeeld 2x 30mg).
R
RufftodacoreLid
01-01-2024, 00:00
#3
SmartieAndMe zei:
De adviesdosis is maximaal 1 tot 1,5mg per kg lichaamsgewicht. In jouw geval zou ik zeggen maximaal 1mg per kg lichaamsgewicht en ook écht niet meer. Dus stel dat je 60 kilo weegt neem je maximaal 60mg (of bijvoorbeeld 2x 30mg).
Klik om te vergroten...

Je weet net zo goed als mij dat zo'n jochie overgehaald wordt om bij te droppen enzo... Want 60MG is ong. een kwartje ofzo? Gelukkig ben ik pas begonnen met X toen ik bijna 22 was.

Maar ik zou het sowieso gewoon afraden. Wacht nog een paar jaartjes joh.
r
reverbLid
01-01-2024, 00:00
#4
SmartieandMe zegt het al, gewoon niet doen. Relax, 15 jaar is te jong, hoeveel zin je ook hebt. Die zin heb je ook nog wanneer je 21 bent!

Enjoy, oud & nieuw! :hearteyes:
N
NiandraLadesLid
01-01-2024, 00:00
#5
Inderdaad, niet doen. Maar het advies van SmartieAndMe van max 60 mg gebruiken als je 60 kilo weegt, lijkt me zonde. Want de kans is dan vrij groot dat het niet zo goed werkt bij zo'n lage dosis lijtk me, dus als je dan toch wil gebruiken, zou ik er wel een mooie ervaring van maken in plaats van met zo'n 'net niet' gevoel rondlopen de hele avond. Ik zou 1,5 mg per kg lichaamsgewicht aanhouden.
D
DubDubLid
01-01-2024, 00:00
#6
ja 15 is jong, maar k kan het begrijpen. ik bedoel drinken is ook heel slecht en veel 13/14/15-jarigen zijn ook al dronken geweest. ( schadelijkheid drugs http://www.rivm.nl/bibliotheek/rapporten/340001001.html (klik op download) met een ironische knipoog naar het NL drugsbeleid t.o.v wiet die maar harder wordt aan gepakt, terwijl het ministerie zelf in 2009 dit onderzoek heeft uitgevoerd)

mijn eerste ervaring was ook toen ik 14 was en had 1/3 genomen. Ik kan je verzekeren dat als je misschien iets te weinig neemt beter is, dan teveel! Je kan altijd nog later meer nemen. Rustig beginnen & als je je gewoon goed voelt niet meer nemen. is toch verspilling & veroorzaakt meer schade voor je hersenen. nergens voor nodig. Ik vind het juist heel fijn om nog er een beetje normaal uit te zien. Gewoon een dikke smile op je gezicht, grote ogen en niet van die rare bewegingen. Het is niet erg ofzo, maar de volgende dag heb je in ieder geval niet zo'n last van je kaken( 1x gehad dat ik de dag erna bijna niet meer kon eten terwijl ik MOEST eten van mezelf :tongueout: ) & persoonlijk heb ik het gevoel dat ik mezelf teveel verneuk als ik te hard ga, als het uitwerkt voel ik me dan soms ook wat raarder/onrustiger of zo.

Verder voor & daarna wat vit. C nemen & l-tryptofaan (o.a in bananen)
tip tijdens: NIET teveel water drinken. Waarschijnlijk heb je het denk ik al zelf opgezocht mr toch even een linkje, omdat ik (te)veel mensen ken van (de jongste was 13!) 14/15 het 'zomaar' even doen: http://www.trimbos.nl/onderwerpen/alcoh ... en/risicos
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#7
DubDub zei:
ja 15 is jong, maar k kan het begrijpen. ik bedoel drinken is ook heel slecht en veel 13/14/15-jarigen zijn ook al dronken geweest. ( schadelijkheid drugs http://www.rivm.nl/bibliotheek/rapporten/340001001.html (klik op download) met een ironische knipoog naar het NL drugsbeleid t.o.v wiet die maar harder wordt aan gepakt, terwijl het ministerie zelf in 2009 dit onderzoek heeft uitgevoerd)
Klik om te vergroten...
Ik kan het absoluut niet begrijpen.. Alcohol wordt inderdaad al veel gedaan op die leeftijd maar is dat een reden om dan XTC ook goed te keuren? Nadeel is dat je hersenen in de pubertijd zwaar in ontwikkeling zijn en ook je serotoninesysteem is een stuk minder stabiel op die leeftijd. Om het dan nog verder uit balans te brengen door X te gebruiken is gewoonweg niet slim en geeft veel te grote risico's voor later...
DubDub zei:
Verder voor & daarna wat vit. C nemen & l-tryptofaan (o.a in bananen)
tip tijdens: NIET teveel water drinken.
Klik om te vergroten...
Voor herstel zijn vooral de anti-oxidanten goed. Deze zitten o.a. in paars fruit en noten. Bananen eten voor L-tryptofaan heeft geen zin. De hoeveelheid L-tryptofaan in een banaan is zo laag dat je zeker 20 bananen moet eten om hier iets van te merken. Dat betekent natuurlijk niet dat bananen verder niet gezond zijn

Qua drinken, inderdaad niet te veel maar ook zeker niet te weinig. 1 a 2 glazen water of fris per uur is prima.


NiandraLades zei:
Inderdaad, niet doen. Maar het advies van SmartieAndMe van max 60 mg gebruiken als je 60 kilo weegt, lijkt me zonde. Want de kans is dan vrij groot dat het niet zo goed werkt bij zo'n lage dosis lijtk me, dus als je dan toch wil gebruiken, zou ik er wel een mooie ervaring van maken in plaats van met zo'n 'net niet' gevoel rondlopen de hele avond. Ik zou 1,5 mg per kg lichaamsgewicht aanhouden.
Klik om te vergroten...

Als je het dan toch al op die leeftijd wilt proberen, ga dan absoluut niet meer nemen dan aangeraden. Uit onderzoeken is gebleken dat XTC bij 1/1,5mg per kilo lichaamsgewicht geen meetbare schade aanbrengt, daarboven wel! Dit is ook nog eens een maatstaf voor volwassenen, dus met volgroeide hersenen...

Kortom, als je het dan echt wilt proberen: gewoon niet meer dan 60mg nemen... Het werkt gerust wel op die hoeveelheid/leeftijd/ervaring
S
Sj-oLid
01-01-2024, 00:00
#8
NiandraLades zei:
Inderdaad, niet doen. Maar het advies van SmartieAndMe van max 60 mg gebruiken als je 60 kilo weegt, lijkt me zonde. Want de kans is dan vrij groot dat het niet zo goed werkt bij zo'n lage dosis lijtk me, dus als je dan toch wil gebruiken, zou ik er wel een mooie ervaring van maken in plaats van met zo'n 'net niet' gevoel rondlopen de hele avond. Ik zou 1,5 mg per kg lichaamsgewicht aanhouden.
Klik om te vergroten...

1 mg per kg lichaamsgewicht is voor een eerste keer meestal perfect om een goede ervaring te hebben. De meeste mensen waarmee ik voor het eerst X heb gedaan (leeftijd 29 / 25 en 24) gingen perfect op deze dosis. Heerlijk verliefd op de hele wereld, niet te hard van de kaart dus nog normaal aanspreekbaar en ook niet een gekke bekken parade.

Voor de rest, je bent eerder te jong dan te oud om te gebruiken. Ook mijn advies is dus om het vooral niet te doen.
D
DubDubLid
01-01-2024, 00:00
#9
@smartieandme
Natuurlijk is het niet goed om te zeggen van ohja je drinkt toch kan je net zo goed xtc nemen. alleen - vind ik- het krom dat er zoveel/extreem zoveel ophef wordt gemaakt over mdma, terwijl iedereen heel nonchalant over alcohol doet. Beiden niet doen is natuurlijk het beste, maar tussen verstandig zijn en doen zitten soms vele kilometers. Het irriteert me dat er met verschillende maten wordt gemeten. Verder is er volgens mij niet echt serieus onderzoek gedaan naar mdma schade op het puberbrein, maar kan me heel goed voorstellen dat het schadelijker is voor hen dan voor volwassenen.

Alleen vraag k me af hoe ver het brein zich weer kan herstellen.
Axonen die gaan dood en blijven natuurlijk altijd weg, maar ze kunnen zich ook tot een bepaalde hoogte herstellen. & na een jaar zijn er geen waarneembare verschillen tussen iemand die een pilletje heeft gebruikt en iemand die dat niet heeft gedaan. Moet wel zeggen dat dit alleen voor volwassenen geldt!

Over die bananen ja daar heb je vast gelijk in. ik had een heel artikel over voeding en beperking van mdma schade gelezen, maar dat was een tijdje geleden.
h
hansworst214Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Hallo allemaal,
Ik ben nu 15 en ga met oud en nieuw voor het eerst een pilletje slikken, ik weet dat het waarschijnlijk niet zo'n goed idee is op mijn leeftijd maar ik kan nou eenmaal niet wachten.
Ik had alleen een paar vraagjes:
-wat kan ik het beste nemen? En moet ik dan een hele/halve/kwart nemen?
-hebben alle knallen en geluiden enig effect?(Worden ze heftiger ofzo?)
Alvast bedankt

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."