Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsValeriaan voor het slapen gaan.

Valeriaan voor het slapen gaan.

19 antwoorden
9 weergaven
18-5-2026
S
SmokenLid
01-01-2024, 00:00
#1
McKintyre zei:
Ga zo door mannen!
Vind het echt interessant de wetenschappelijke kant een beetje mee te krijgen, al weet ik er persoonlijk nog niet veel van af, wel leuk om te lezen :grin:
En altijd handig om alvast te lezen over andere drugs, mocht ik ze ooit nog eens willen proberen.
Klik om te vergroten...

Haha, goedzo, is ook echt super interessant en je ergens in verdiepen, voor je gaat gebruiken, is zeker verstandig.
Maar volgens mij is dat gepraat wel al een beetje klaar. Maar als je geïnteresseerd bent in xtc moet je mijn tripreport van xtc lezen, genaamd: tripreport ecstasy, wouw! Zo iets. Kan em nu niet opzoeken, ben werken... Maar heel leuk om te lezen en begrijpen waarom je het zou moeten doen :tongueout:

Peace
M
McKintyreLid
01-01-2024, 00:00
#2
XTC doe ik al, refereerde meer naar dat 5htp enzo, maar ik ga zeker even speuren.
Ik ben idd ook iemand die wel wil weten wat er allemaal bij komt kijken ipv er zomaar aan beginnen :grin:
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#3
McKintyre zei:
XTC doe ik al, refereerde meer naar dat 5htp enzo, maar ik ga zeker even speuren.
Ik ben idd ook iemand die wel wil weten wat er allemaal bij komt kijken ipv er zomaar aan beginnen :grin:
Klik om te vergroten...
5-HTP is niet bedoeld als drug he, en deze moet je ook zeker niet zo willen gebruiken.
d
d1g1tal1sLid
01-01-2024, 00:00
#4
SmartieAndMe zei:
McKintyre zei:
XTC doe ik al, refereerde meer naar dat 5htp enzo, maar ik ga zeker even speuren.
Ik ben idd ook iemand die wel wil weten wat er allemaal bij komt kijken ipv er zomaar aan beginnen :grin:
Klik om te vergroten...
5-HTP is niet bedoeld als drug he, en deze moet je ook zeker niet zo willen gebruiken.
Klik om te vergroten...

Haha, en dan gepakt worden op een festival ofzo met een zakje 5-HTP omdat je, terwijl je sneaky om je heen kijkt, een voedingssuplement inneemt.

Zelf neem ik 5-htp of l-tryptofaan nooit. Heb ook praktisch geen last van dinsdagdipjes.
Wat ik wel doe is goed eten, ook tijdens de trip (kipsate/pizza/hamburgers gaat er altijd wel in, waarbij vooral de reactie van je medegebruikers terwijl je een dampende pizza naarbinnen schuift echt goud waard is :grin: ) en pre-/post-loading met vit. C 1000mg bruistabletten paar uurtjes voor 1 en in comedown 1
S
SmokenLid
01-01-2024, 00:00
#5
d1g1tal1s zei:
en pre-/post-loading met vit. C 1000mg bruistabletten paar uurtjes voor 1 en in comedown 1
Klik om te vergroten...

Met vitamine C? Gewoon als antioxidant bedoel je? Zou dat dan ook tijdens doen, tegen de oxidatieve stress. Niet dat het heel veel helpt, maar toch wel iets. En uit onderzoek met muizen bleek dat vit C tijdens en voor gebruik van MDMA werkt tegen tolerantie, Heuj :mrgreen:
S
SmokenLid
01-01-2024, 00:00
#6
SmartieAndMe zei:
McKintyre zei:
XTC doe ik al, refereerde meer naar dat 5htp enzo, maar ik ga zeker even speuren.
Ik ben idd ook iemand die wel wil weten wat er allemaal bij komt kijken ipv er zomaar aan beginnen :grin:
Klik om te vergroten...
5-HTP is niet bedoeld als drug he, en deze moet je ook zeker niet zo willen gebruiken.
Klik om te vergroten...

Volgens mij bedoelde hij het ook niet zo....
Zou anders wel leip zijn, haha.
S
SmokenLid
01-01-2024, 00:00
#7
Dag mensen,

Zoals waarschijnlijk velen van jullie heb ik gister een lekker avondje gehad, met een fijn snoepje erbij :mrgreen:

Iedereen weet dat je daarna heel moeilijk in slaap kan komen....
Ik heb vannacht maar één uurtje kunnen slapen, maar dat is dankzij de hulp van valeriaan (1000mg), anders was het echt helemaal niet gelukt.

Maar denken jullie dat dit verstandig is?
Want ik weet dat xtc werkt op de nieren en lever en valeriaan ook.
Zou dit schadelijk kunnen zijn? Zo ja, is er misschien een andere mogelijkheid om in slaap te komen? (melatonine?)

Groetjes
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#8
Of het echt schadelijk is weet ik niet, maar is het waardevol om een gram valeriaan te moeten nemen om een uurtje te slapen? Je lichaam moet dan nog een stof extra verwerken voor een uurtje "rust".

EDIT

Melatonine werkt ook een beetje om te slapen, maar hierbij is wel heel belangrijk: Neem het alléén 's avonds!!

Het is een hormoon wat (onder andere) je slaapritme regelt. Als je dat 's ochtends gaat nemen na een feest ga je je ritme nog erger ontregelen...

Ook moet je Melatonine niet te veel gaan gebruiken omdat je dan je slaapritme ook gaat ontregelen
S
SmokenLid
01-01-2024, 00:00
#9
SmartieAndMe zei:
Of het echt schadelijk is weet ik niet, maar is het waardevol om een gram valeriaan te moeten nemen om een uurtje te slapen? Je lichaam moet dan nog een stof extra verwerken voor een uurtje "rust".
Klik om te vergroten...

Zo ja, helemaal niet bij stilgestaan, maar daar heb je zeker wel een punt ja.
Of dat dan echt rust is kan je inderdaad betwijfelen, want ik geef me lichaam nog meer stoffen te verwerken.
Maar helemaal geen slaap lijkt me ook geen optie.. ik moet toch wel iets van slaap hebben.
Weet jij misschien iets waardoor ik anders wel in slaap kan komen, want ik begon (volgens mij) pas die moeheid te voelen toen de valeriaan begon te werken.

Overigens ben ik echt achter iets vet chils gekomen.
Ik had er van te voren zo over nagedacht en dacht laat ik het uitproberen en het pakte perfect uit. Ik heb namelijk vlak voor ik de club in ging een halfje genomen en niks bijgenomen. Dit omdat het lekkerste effect van de xtc de hoge serotonine spiegel is, wat voornamelijk in het begin optreed en vanaf een bepaalde dosis nou niet echt meer gaat worden... dan wordt alleen de energie meer, maar ja ook de schadelijkheid en het vercrackt eruit zien. Dus gewoon uitgaan op één halfje is veel gezonder en voelt beter de volgende dag enzo.
Ik voel me nu ook gewoon nuchter.... alleen voel me nog gewoon wel lekker en niet vermoeid.
Maar wel lekker ontspannen kaken en eetlust en normaal plassen. Heerlijk :mrgreen:

En dan vanavond voor het slapen gaan even een 5-HTPtje :wink:

Peace
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#10
Een kennis van mij die in ons party groepje zit neemt altijd valeriaan als hij een pilletje neemt. Tegelijk... Hij zegt dat hij dan veel minder last heeft van het "strak staan". Ik zal hem ook eens vertellen dat het inderdaad dubbel werk is voor je lichaam om het af te breken. Ik zelf had daar nooit bij stil gestaan. En ik denk hij ook niet! Ook omdat hij zegt dat valeriaan homeopatsch is. Ik dacht zoiets werkt nooit.. Maar dat kan dus wel werken. Zo leer je nog eens wat hier! :)
S
SmokenLid
01-01-2024, 00:00
#11
Dunnetjess33 zei:
Een kennis van mij die in ons party groepje zit neemt altijd valeriaan als hij een pilletje neemt. Tegelijk... Hij zegt dat hij dan veel minder last heeft van het "strak staan". Ik zal hem ook eens vertellen dat het inderdaad dubbel werk is voor je lichaam om het af te breken. Ik zelf had daar nooit bij stil gestaan. En ik denk hij ook niet! Ook omdat hij zegt dat valeriaan homeopatsch is. Ik dacht zoiets werkt nooit.. Maar dat kan dus wel werken. Zo leer je nog eens wat hier! :)
Klik om te vergroten...

Ja, doe dat. Is belangrijk dat ie dat beseft. En of het nou natuurlijk is of niet hoeft helemaal niks te zeggen. De grootste vergiften komen uit de natuur.
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik heb laatst ook melatonine gekocht, voor de keren dat ik écht moet slapen maar het niet lukt en valeriaan ook niet helpt. Maar na xtc-gebruik slaap ik ook altijd 3 nachten ongeveer niet/nauwelijks, dus mss maar eens proberen de volgende keer.
Wel een goede tip om het idd alleen 's nachts te doen, maar dat kan ik de nachten erop dan wel gewoon proberen (die ochtend dan niet).
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#13
Een beetje valeriaan kan sowieso geen kwaad hoor en schade brengt het niet toe. Smoken had het over een grote dosis, daar durf ik niks over te zeggen.

Smoken zei:
Overigens ben ik echt achter iets vet chils gekomen.
Ik had er van te voren zo over nagedacht en dacht laat ik het uitproberen en het pakte perfect uit. Ik heb namelijk vlak voor ik de club in ging een halfje genomen en niks bijgenomen. Dit omdat het lekkerste effect van de xtc de hoge serotonine spiegel is, wat voornamelijk in het begin optreed en vanaf een bepaalde dosis nou niet echt meer gaat worden... dan wordt alleen de energie meer, maar ja ook de schadelijkheid en het vercrackt eruit zien. Dus gewoon uitgaan op één halfje is veel gezonder en voelt beter de volgende dag enzo.
Ik voel me nu ook gewoon nuchter.... alleen voel me nog gewoon wel lekker en niet vermoeid.
Maar wel lekker ontspannen kaken en eetlust en normaal plassen. Heerlijk
Klik om te vergroten...

Dat is ook een veel betere manier om van XTC te genieten :) De schadelijkheid is niet groot op zo'n manier en je kunt inderdaad ook nog slapen. Het is een betere benadering om de dosis te bekijken waardoor je niet kunt slapen, dan achteraf te kijken hoe je weer in slaap gaat komen :P

Strak staan en kaakklemmen komt ook door een te grote dosis XTC, je kunt dus een middeltje nemen om te ontspannen maar ook een kleinere dosis nemen :wink:

@Smoken 5-HTP moet je pas de volgende dag nemen he!
S
SmokenLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ja dat heb ik ook gedaan hoor :wink:
Pas de avond van de volgende dag. Maar mij is daardoor wel opgevallen dat er nog kleine hoeveelheden MDMA aanwezig zijn, in je bloed. Want toen ik dat nam merkte ik even later dat ik toch weer eventjes lekker lichtjes aan het spacen was, hhm heerlijk :grin:

Zo merk je maar weer hoe erg die MDMA je lichaam dwingt om serotonine in de synapsische spleet te lozen, want alles wordt aangegrepen om nog meer serotonine vrij te maken.

Hierdoor ben ik wel op een theorie gekomen. Of het verstandig is is een ander verhaal, maar ik denk dat er zeker nog wel iets inzit.... Maar dan is het alleen voor de mensen die xtc zo geweldig vinden vanwege het gelukzalige, liefdevolle gevoel (hoge serotonine) en niet voor de gigantische energieboost.
Want, wat nou als je gewoon een zeer lage dosis XTC neemt (een kwartje?) en hiervoor of tijdens 5-HTP gebruikt. Dit zal ervoor zorgen dat je een erg hoge serotonine spiegel krijgt, maar niet heel veel energie. Je zal wel redelijk wat energie krijgen, want een gedeelte aan de overmaat aan serotonine wordt omgezet tot noradrenaline (=ardenaline), maar het zal voornamelijk tot een gelukzalig gevoel resulteren. Hiervoor gebruik je dan dus maar weinig mdma, dus heb je minder ''oxidatieve stress'' (hersenbeschadiging) en je zal er ook minder vercrackt uitzien. Ook hebben de lever en nieren minder werk te verrichten en ben je sneller weer nuchter.
Volgens mij heb je ook nog eens minder serotonine verlies, omdat veel van die serotonine continue dan rechtstreeks uit de 5-HTP komt.

Dit is allemaal maar een theorie hoor. En ik raad ook niemand aan dit te doen, zeker in verband met het ''serotonine-syndroom'' en het gevaar dat je nog iets wilt nemen en dan echt zeer gevaarlijk bezig bent. Ik zelf zou dit ook niet doen als er geen garantie zou zijn dat dit minder of even schadelijk is. Maar ben wel nieuwsgierig naar je gedachte hierover :)

Peace
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#15
Smoken zei:
Want, wat nou als je gewoon een zeer lage dosis XTC neemt (een kwartje?) en hiervoor of tijdens 5-HTP gebruikt. Dit zal ervoor zorgen dat je een erg hoge serotonine spiegel krijgt, maar niet heel veel energie. Je zal wel redelijk wat energie krijgen, want een gedeelte aan de overmaat aan serotonine wordt omgezet tot noradrenaline (=ardenaline), maar het zal voornamelijk tot een gelukzalig gevoel resulteren.
Klik om te vergroten...

Volgens mij werkt dit niet zo. Ik weet niet hoe lang een menselijk lichaam nodig heeft om 5-HTP om te zetten in 5-HT (serotonine) en of je dan uberhaubt dat verschil gaat merken. Er zijn wel mensen die geloven in 'pre-loading', dus door middel van L-Tryptofaan of 5-HTP zorgen dat je 5-HT spiegel hoger is vóór XTC gebruik, maar ik weet niet of het verschil ook daadwerkelijk merkbaar is.

Daarnaast is de combinatie MDMA + 5-HTP niet aan te raden omdat het nog veel meer kans op hersenschade geeft (en inderdaad een verhoogd risico op het serotoninesyndroom). MDMA zelf kan in theorie volledig zonder schade gebruikt worden, mits je je aan alle medische adviezen houdt. De combinatie is dus een stuk schadelijker dan MDMA alleen.

Sowieso zou ik persoonlijk niemand aanraden om uberhaubt 5-HTP te gebruiken. Het kan in je lichaam alléén omgezet worden in serotonine, je hebt dus vrij gemakkelijk te veel in je bloed. Als je op een veiligere manier je peil wilt herstellen kun je bijvoorbeeld L-tryptofaan nemen en elke dag voldoende vitaminen. Met tryptofaan kan je lichaam meer dan alleen 5-HTP maken, dus dan kan het zelf reguleren hoeveel er omgezet wordt.

Het best en het meest veilig werkt dus nog steeds gewoon niet meer dan 1-1,5mg per kg lichaamsgewicht, dan valt de oxidatieve stress te verwaarlozen. En natuurlijk minimaal 6-8 weken niets gebruiken, dan kan je 5-HT niveau volledig herstellen.
S
SmokenLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ah, heel duidelijk.
Maar toch vraag ik me dan af waarom 5-HTP i.c.m. mdma het serotonine syndroom kan veroorzaken, want dat betekend dan toch dat er gewoon weg meer serotonine in je synapsiche spleten zit, wat mijn theorie bevestigd. Ook merkte ik zeker dat ik weer high werd toen ik 5-HTP nam, toen ik weer (zo goed als) nuchter was. Verbeter me als ik het fout heb hoor.

En waarom is teveel aan 5-HTP ongezond dan, want het is toch alleen de ''brandstof'' voor 5-HT. De overmaat aan 5-HTP gebeurd dan toch verder niks mee??

En naja ik ben sowiso erg veel met me gezondheid bezig, daarom neem ik sowiso lage dosissen.

Nog één vraagje, misschien dat jij het weet, want mdma zorgt er alleen voor dat er sterk serotonine wordt afgegeven en opname wordt geblokkeerd (ook meer noradredaline), maar geen andere neurotransmitters die wordt afgegeven (behalve heeeeeel klein beetje dopamine), voor zover mij bekend is. Dus wil dat zeggen dat die 4 tot 6 weken geen xtc alleen bedoeld is om weer alle serotonine aan te bouwen? :confused: Das ook veel tijd voor zo'n ''makkelijk stofje'', want het wordt alleen maar gesynthetiseerd vanuit 5-HTP of tryptophaan onder invloed van enzymen. Als je genoeg trypthophaan en 5-HTP tot je neemt zou dat toch als gemakkelijk zo weer aangevuld zijn....

Groeten
S
SmokenLid
01-01-2024, 00:00
#17
Je moet trouwens zeggen als ik te diep op die shit ga :P
Ben echt een nerdje als het neerkomt op bio-chemische processen of phsychologie :P

Vind ik gewoon interessant :mrgreen:
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#18
Smoken zei:
Maar toch vraag ik me dan af waarom 5-HTP i.c.m. mdma het serotonine syndroom kan veroorzaken, want dat betekend dan toch dat er gewoon weg meer serotonine in je synapsiche spleten zit, wat mijn theorie bevestigd. Ook merkte ik zeker dat ik weer high werd toen ik 5-HTP nam, toen ik weer (zo goed als) nuchter was. Verbeter me als ik het fout heb hoor.
Klik om te vergroten...

Het betekent niet alleen dat er meer serotonine in de synaps aanwezig is, maar dat de gehele spiegel in je hersenen gewoon te hoog ligt. Probleem is dat het hele serotoninegebeuren in je hersenen gewoon heel erg gevoelig is. Waarom het syndroom ontstaat is volgens mij nog niet helemaal duidelijk maar het gebeurt meestal door een combinatie van middelen die de spiegel verhogen.

Je kan het het best vergelijken met een horizontale lijn die de serotoninespiegel voorstelt. Als je MDMA neemt wordt alle serotonine vrijgegeven waardoor je een enorme piek in die lijn krijgt. de dag erna daalt de lijn tot ver onder het gemiddelde. Vervolgens moeten je hersenen dus gaan zorgen dat die lijn weer horizontaal wordt om de boel weer stabiel te krijgen. Als je voor sneller herstel 5-HTP neemt, kan het zijn dat je lichaam dus te veel serotonine gaat aanmaken.

Als je teveel gaat klooien met middeltjes om te pre-loaden of snel herstellen kunnen je hersenen in de war raken en kan die lijn bijvoorbeeld standaard een stuk hoger of lager komen te liggen. Je serotoninespiegel is dan zo in de war dat je hersenen het standaard peil niet precies meer weten. Gevolg is dat je last krijgt van bijvoorbeeld depressies met een te lage spiegel of het serotoninesyndroom bij een te hoge spiegel.

Om die reden is 5-HTP dus altijd een groter risico, je lichaam kan er alleen serotonine van maken en kun je dus een overschot kunt veroorzaken. Tryptofaan daarentegen is een stuk minder risicovol omdat je lichaam er meer mee kan dan alleen 5-HTP maken. Het beslist dan zelf hoeveel er nodig is voor de serotonine aanmaak.

Mijn persoonlijke mening is dat je beter door middel van slaap en voeding kunt herstellen. Je hersenen raken al tijdelijk uit balans door alle serotonine te releasen, je kunt ze daarna beter gewoon hun gang laten gaan en het op de natuurlijke wijze laten herstellen. :)
M
McKintyreLid
01-01-2024, 00:00
#19
Ga zo door mannen!
Vind het echt interessant de wetenschappelijke kant een beetje mee te krijgen, al weet ik er persoonlijk nog niet veel van af, wel leuk om te lezen :grin:
En altijd handig om alvast te lezen over andere drugs, mocht ik ze ooit nog eens willen proberen.
S
SmokenLid
01-01-2024, 00:00
#20
Oh oké, eigenlijk zou tryptofaan dan inderdaad een veel beter middel zijn, voor het herstel van de serotoninespiegel. Of ik moet heel voorzichtig zijn met de dosering van 5-HTP. En uiteraard heel gezond eten en volgens mij is sporten ook niet verkeerd, want dan drijf je dat spul sneller uit je bloed. Maare thanx man, nu sowieso voorlopig geen xtc meer.

Ik zeg je eerlijk, ik durf wel toe te geven dat het best moeilijk is om je te houden aan die standaarden van ecstasy één keer in de 4 tot 6 weken, want het is zoooooo super vet spul. Je hebt echt een ontzettend geweldige avond. Maar ja dat blijft het ook alleen maar als je je daar aan houdt. En natuurlijk belangrijk dat je zuinig bent met je lichaam.

Dus nu ff wachten tot weer een super dik feest over een maand ofzo en dan gaan we weer knallen :mrgreen:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."