Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWat is wel is wel en niet waar over XTC?

Wat is wel is wel en niet waar over XTC?

7 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
J
JoopiejoLid
01-01-2024, 00:00
#1
Je dosering mdma moet je niet meten in kwartjes of halfjes, maar in milligrammen per kilo lichaamsgewicht. 1,5x het aantal kilo's van je lichaamsgewicht in milligrammen mdma is een goede dosis voor een man. Op dit forum staat genoeg over dosering geschreven. Je moet niet te veel nemen, maar ook niet te weinig zeg ik altijd.

Goede dosering is essentieel voor een fijne trip. Zoals gezegd hangt de dosis sterk af van je lichaamsgewicht en of je een man of een vrouw bent. Meestal werkt dus 1,5x lichaamsgewicht als startdosis het beste voor een man, maar dosering is persoonlijk en je moet een beetje uitvinden wat voor jou de fijnste dosering is. Hou het een beetje zinnig met doseren, te veel mdma pakken geeft geen fijn effect, lees je goed in, stel vragen als je die hebt.

In een xtc pil hoort alleen mdma als werkzame stof te zitten. In de meeste pillen zit ook alleen mdma en een bindstof om er een pil van te kunnen maken en er zit natuurlijk ook een kleurstof in.

Je kunt natuurlijk altijd een pil treffen waar ook andere zaken dan mdma in zitten, bijvoorbeeld speed, maar dat kan ook net zo goed iets anders zijn dan speed. Het kan ook zijn dat er niet eens mdma in zit maar bijvoorbeeld mcpp ofzo, wat een heel ander (ongewenst) effect geeft. Er gaan ook wel eens mensen dood door verkeerde pillen. Heel verstandig is het dus om je pillen in een lab te laten testen, dan weet je ook hoeveel milligram mdma er eventueel in zit en dat heb je nodig om goed te kunnen doseren. Er zijn gratis testservices door heel Nederland.

Speed en xtc kun je combineren, extra gezond zal het niet zijn, maar het is geen ongebruikelijke combinatie. Er zullen ongetwijfeld pillen bestaan met speed er in, en dat kan voor sommigen misschien een beter effect geven dan pillen zonder speed, maar dat is ook weer iets persoonlijks. Je kunt natuurlijk ook altijd los speed en los mdma tegelijk innemen, geeft het zelfde effect. Over deze combinatie staat het forum ook volgeschreven.

Over de combinatie met alcohol staat ook veel op dit forum. Mijn ervaring is dat het wel kan, maar je moet niet te veel alcohol drinken er bij.
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Mooie post. En nog toevoegend: mensen beweren vaak dat er speed in xtc-pillen zit omdat je er ook 'strak' van gaat staan en hard gaat enzo, maar iedereen vergeet dat mdma niet alleen entactogene effecten heeft maar ook oppeppende. Dat hoort bij mdma. Dat hard gaan is dus ook gewoon van de mdma, dat krijg je niet alleen van speed.
P
PandanLid
01-01-2024, 00:00
#3
donenzone zei:
In alle pillen zit speed en MDMA
Klik om te vergroten...
De meeste tests wijzen uit dat dat niet het geval is. XTC is meestal gewoon(zoals al aangegeven) bindmiddel en MDMA. Als je het echt zeker wilt weten moet je het laten testen.

donenzone zei:
Je moet androids hebben want daar zit ook speed in, die verhouding is 80/20, veel chiller omdat je ook energie krijgt
Klik om te vergroten...
Een van de grootste missconcepties is dat men denkt dat er overal speed in zit. Zoals ZERO- al heeft aangegeven heeft MDMA oppeppende effecten. Dit komt omdat er niet alleen serotonine vrijkomt, maar ook dopamine en norepinephrine. Maar meestal helpt de setting behoorlijk. Op feestjes kan het zo oppeppend zijn omdat iedereen opgepept is, het een drukke omgeving is en iedereen staat te stampen. Als je het bijvoorbeeld in een thuissetting doet, kan je heel erg mellow, heel erg rustig en zelfs slaperig er van worden.

donenzone zei:
Als je eerst speed gebruikt en daarna pas mdma voel je veel minder van die mdma omdat die speed sterker is"
Klik om te vergroten...
Dat is inderdaad het geval. Als de speed eerder wordt genomen krijgt het de overhand en onderdrukt het de gewenste gevoelens van MDMA. Ook is de combinatie zeer slecht voor je lichaam. Je bloeddruk gaat nog verder omhoog, waardoor je hartproblemen, (sub)arachnoïdale bloedingen(hersenbloeding) en beroertes kunt krijgen. Je lichaamstemperatuur schiet omhoog, waardoor hersenschade op de loer ligt. Ook zorgt de speed er voor dat 5-HT opname geremt wordt in je hersenen, terwijl MDMA dat juist stimuleert, waardoor serotonine vergiftiging kan ontstaan. Al met al raad ik de speed en MDMA combinatie sterk af, niet alleen voor je lichaam, maar ook voor het effect.
Als je dan toch wilt combineren, dan zou ik speed nemen in je coming down van XTC. Maar alleen als je nog verder wilt(naar een afterparty of iets dergelijks). Als je het gebruikt tijdens je MDMA high, dan zal je MDMA high flink onderdrukt worden. Je zult je de volgende dagen ook behoorlijk klote voelen.

donenzone zei:
Je moet van te voren wat drinken (alcohol) dan heb je een veel chillere space
Klik om te vergroten...
Ik heb hier zelf geen ervaring mee, maar ik denk dat het onzin is. Alcohol onderdrukt de gewenste gevoelens van MDMA en zorgt voor minder vocht in je lichaam. Als je er voor zorgt dat je genoeg water drinkt naast het drinken van alcohol, is alcohol een van de meer veilige combinaties met MDMA, fysiologisch gezien.
C
ChuckieLid
01-01-2024, 00:00
#4
Oke, ik zie dat er al veel op gereageerd is, maar ik kan gewoon niet tegen het feit dat al die mensen de onsterfelijke puber uithangen en er van alles ingooien, zonder ook maar enig verschil te weten tussen uppers en de werking van menig drugs, terwijl het niet voor niets HARD drugs is.

- "Je kan beter beginnen met een halfje in plaats van een kwartje, je begin dosis is waar je het lekkerst op gaat en daarna wordt het niet beter".

De begindosis is inderdaad de belangrijkste, dit bereken je inderdaad op lichaamsgewicht 1,5/2 mg per kg lichaamsgewicht, 1 keer redosen met 1/3 van de begindosis kan mits tolerantie, aangezien redosen extra damage en belasting van het serotonine systeem is. liever niet dus, heel veel nut heeft het niet, je word alleen maar scheef.

-"In alle pillen zit speed en MDMA''

In pillen zit GEEN speed, dit is een heel hardnekkig verhaal dat de rondte doet.
Als er speed in pillen zou zitten, zou je ten eerste e love feeling zwaar onderdrukken, hang natuurlijk wel af van de hoeveelheid en je frituurt je hersenen, er zit dus totaal geen toegevoegde waarde aan voor zowel de dealer als de gebruiker om dit te doen, want voor velen zou het dan een 'slechte' pil zijn, mensen verwarren speed met het oppeppende effect dat mdma ook heeft inderdaad, het is niet volledig entactogheen. Dit wordt dus ook bewezen door de pill- reports.

-"In sommige pillen zit alleen MDMA"

-

-"Je moet androids hebben want daar zit alleen mdma in, dan ga je lekkerder".

-

-"Je moet androids hebben want daar zit ook speed in, die verhouding is 80/20, veel chiller omdat je ook energie krijgt".

-

-"Als je eerst speed gebruikt en daarna pas mdma voel je veel minder van die mdma omdat die speed sterker is".

Dit is een combinatie die hoe dan ook verkeerd en funest voor je hersens is, doe of het 1. Of het ander, je verneukt je love feeling en op den duur zullen de katers het niet meer waard zijn en heb je je receptoortjes voorgoed verkloot.

-"Je moet van te voren wat drinken (alcohol) dan heb je een veel chillere space".

Zelf geen ervaring mee, heb wel horen zeggen dat een paar glazen alcohol je trip fijner maken, ook bleek uit een onderzoek dat per 100 mg mdma 1 standaardglas alcohol de schade halveerd, dit neemt niet weg dat de alcohol zelf schade aanbrengt en extra uitdroogt natuurlijk, maar in het geval van mdma werkt het als een anti-oxidant. Ik zal er nog wel is een post over maken.

Sorry, maar ik kon het niet laten hierop te reageren :tongueout:
Ziek, hoeveel drugs er gebruikt wordt op moment door de huidige jeugd, die niet weten waar ze uberhaupt mee beginnen en hun lichaam volledig verkloten.

:wave:
P
PandanLid
01-01-2024, 00:00
#5
Chuckie zei:
ook bleek uit een onderzoek dat per 100 mg mdma 1 standaardglas alcohol de schade halveerd
Klik om te vergroten...

Heb je toevallig de bron voor me? Ben het zelf nog niet tegengekomen namelijk.
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#6
Pandan zei:
Chuckie zei:
ook bleek uit een onderzoek dat per 100 mg mdma 1 standaardglas alcohol de schade halveerd
Klik om te vergroten...

Heb je toevallig de bron voor me? Ben het zelf nog niet tegengekomen namelijk.
Klik om te vergroten...

Dit is zo'n bewering die vergelijkbaar is met "1 glas wijn per dag is goed voor je". Er zijn waarschijnlijk allerlei factoren die het voordeel beïnvloeden en vaak volledig teniet doen. Alleen met een volledig onderzoeksresultaat kunnen we erover oordelen, maar ik verwacht dat het geen voordeel geeft.

Joopiejo zei:
Meestal werkt dus 1,5x lichaamsgewicht als startdosis het beste voor een man, maar dosering is persoonlijk en je moet een beetje uitvinden wat voor jou de fijnste dosering is.
Klik om te vergroten...

Hier ben ik het niet mee eens. Ik probeer die 1,5x lichaamsgewicht in mg als maximum te houden, om de schade te beperken en omdat ik het er niet beter op vind worden na meer nemen.

Mijn ideale startdosis is ongeveer mijn lichaamsgewicht in mg, en het liefst nog iets eronder. De kracht van MDMA ligt juist in het beperken. Een licht effect is vaak veel beter dan helemaal scheef zijn..

Dit moet je inderdaad voor jezelf ontdekken
C
ChuckieLid
01-01-2024, 00:00
#7
Pandan schreef:
Chuckie schreef:
''ook bleek uit een onderzoek dat per 100 mg mdma 1 standaardglas alcohol de schade halveerd


Heb je toevallig de bron voor me? Ben het zelf nog niet tegengekomen namelijk.''

Toen ik de post schreef niet aan gedacht, ik zal kijken of ik het kan vinden, had het in een vrij recente docu gezien, hoop dat er studies online staan, dan zal ik het hier posten.
d
donenzoneLid
01-01-2024, 00:00
#8
Sinds mijn eerste XTC trip niet echt denderend was aangezien ik geen MDMA feeling had, alleen trillende kaken enorme doppen en eng veel energie (ik had een kwartje rode supermans op en na anderhalf uur een kwartje gele mario bullet) kreeg ik van iedereen om me heen tips over hoe het nou eigenlijk allemaal wél moest. Nu hoor ik van 6 verschillende mensen 8 verschillende dingen, dus ik dacht ik zet wat quotes hier neer, misschien dat jullie mij kunnen vertellen wat wel en wat niet klopt!

- "Je kan beter beginnen met een halfje in plaats van een kwartje, je begin dosis is waar je het lekkerst op gaat en daarna wordt het niet beter".

-"In alle pillen zit speed en MDMA"

-"In sommige pillen zit alleen MDMA"

-"Je moet androids hebben want daar zit alleen mdma in, dan ga je lekkerder".

-"Je moet androids hebben want daar zit ook speed in, die verhouding is 80/20, veel chiller omdat je ook energie krijgt".

-"Als je eerst speed gebruikt en daarna pas mdma voel je veel minder van die mdma omdat die speed sterker is".

-"Je moet van te voren wat drinken (alcohol) dan heb je een veel chillere space".

Thanks alvast!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."