Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDrie weken tussen eerste en tweede keer?

Drie weken tussen eerste en tweede keer?

39 antwoorden
12 weergaven
18-5-2026
R
RemotayLid
01-01-2024, 00:00
#1
nee niet echt.. kun je het me uitleggen?

-Remotay
R
RemotayLid
01-01-2024, 00:00
#2
Das idd nogal een lange uitleg...

Maar op het moment dat je dus 6 a 8 weken wacht loop je dus hersenschade op...

Waarom merk je het niet meteen vraag ik me dan af?

-Remotay
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#3
Omdat je lichaam redelijk kan compenseren, maar dat vermogen wordt minder als je ouder wordt. Omdat je dan, simpel gezegd, nog minder 'over' hebt in je hersenen kun je minder compenseren en begin je last te krijgen.
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#4
Je zou er last van kunnen krijgen, maar met zekerheid is dat niet te stellen. Het ligt ook heel erg aan je lichaam zelf, je levenspatroon, je voedselinname en allerlei andere factoren die misschien wel of niet bekend zijn. Ook zul je niet altijd weten of de 'schade' wel of niet door de MDMA van 'eerder' komt. Feit blijft wel dat je het risico op merkbare schade aanzienlijk vergroot wordt als je je niet aan de 'spelregels' blijft houden.
l
leipebaviaanLid
01-01-2024, 00:00
#5
Kleine edit hierop: het is nog niet vastgesteld of de (feitelijk wel) aangetoonde schade van MDMA van hersenschade onherstelbaar is. Het is heel goed mogelijk dat wanneer men stopt met het gebruiken de schade volledig herstelt. Zie dit niet als een argument om veel te gaan gebruiken, MDMA is hoe dan ook schadelijk en bij teveel gebruik gaat uiteindelijk iedereen eraan ten onder.
R
RemotayLid
01-01-2024, 00:00
#6
Daarbij wil ik zeggen dat als er een keer 'teveel' schade is dat het dan zeer waarschijnlijk niet een prettige ervaring is... iedere dag depressief en andere klachten... bah...

Voorkomen is beter dan genezen... denk toch dat ik me na volgende week aan de 2-3 maandregel ga houden.

En dat de schade hersteld is alleen maar beter... alleen nog hopen dat het blijkt dat het volledig hersteld word, maar lijkt me logisch hoe langer je de pauzes overtreed hoe langer het duurt voordat er positief herstel optreed.
R
RemotayLid
01-01-2024, 00:00
#7
ohh zo...

Eindelijk begint het wat helder te worden...

Bedankt :openmouth:!


-Remotay
R
RemotayLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ohh....

Dus de kans is groter dat ik er last van krijg dan bij mensen die 3 maanden wachten per dosis...

Zal er nog eens goed over nadenken...

-Remotay
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#9
Het is inderdaad nog niet aangetoond, maar sinds Ann shulgin MDMA zo heeft misbruikt, heeft ze tot op heden nog géén enkel effect meer van. Het feit dat ze er geen effect meer van ervaart geeft wel degelijk aan dat ze er nog steeds schade van heeft ondervonden.

Lijkt me een heel verstandig idee, Remotay!
F
FieseremieseLid
01-01-2024, 00:00
#10
Hoi allemaal!

Afgelopen donderdag was ik met twee vrienden in Berlijn en heb ik voor het eerst xtc gebruikt. Omdat ik zo zenuwachtig was, besloot ik na het slikken van een kwart pil maar een sigaret te roken om m'n gedachten een beetje te verzetten. Ondertussen liepen we de trap af naar een kelder waar hele donkere, diepe techno gedraaid werd en de sfeer zat er ontzettend goed in daar. Toen ik klaar was met mijn sigaret en al langzaamaan makkelijker begon te bewegen op de muziek, sloeg de pil ineens in. Mijn voeten leken los te raken van de grond, de lichten waren ineens ontzettend intens en de muziek drong door in m'n hele lichaam. Ik raakte lichtelijk in paniek omdat ik de controle over mijn lichaam verloor,,maar nadat ik door dit gevoel heen was, waande ik me in de hemel. Een tijdsbestek van 5/6 uur leek een half uur te duren, ik heb alleen maar gedanst en hield van alles en iedereen om me heen, WAUW.
Na zo'n twee uur hebben we nog een kwart genomen en nog een uur later (denk ik?) nog een kwart en wat kruimeltjes. Jeetje... ik heb zo'n fantastische nacht gehad. Ik kan me niet herinneren dat ik me ooit zo onoverwinnelijk, zo licht, zo geweldig heb gevoeld.

De twee nachten daarna hebben we wederom gebruikt, maar eerlijk gezegd voelde ik toen vrijwel niets. Zeker de laatste nacht begon ik in paniek te raken en te hallucineren, ik zag wespen rondvliegen en ik raakte in paniek als mensen me aanraakten. Daarom ben ik naar huis gegaan, maar bleef in bed trippen. Ik werd ontzettend bang in het donker en voelde me verdrietig en somber. Het was niet zo verstandig om drie nachten te gebruiken, maar ik wilde gewoon zo graag die euforie van de eerste keer weer ervaren.
En nu begin ik soms spontaan te huilen, voel me lusteloos, somber, depressief, heb geen motivatie om wat dan ook te ondernemen. Volgens mijn vrienden wordt dit na een paar dagen echt beter, klopt dit?

Wat ik me nu eigenlijk afvraag: over drie weken is er een heel vet feest in mijn stad en mijn vrienden en ik wilden eigenlijk weer gaan gebruiken dan. Ik heb op diverse fora gelezen dat je er minstens 2-3 maanden tussen moet laten, maar ik begreep ook uit deze verhalen dat dit advies vooral geldt voor regelmatige gebruikers. Omdat ik vorige week voor het eerst gebruikt heb, vraag ik me af hoeveel kwaad het kan als ik eenmalig een korte periode tussen twee xtc momenten heb (want de maanden daarop zie ik geen gelegenheid/feest/evenement om het zo nodig te gebruiken). Kan iemand mij misschien advies geven?

Alvast heel erg bedankt en sorry voor dit lange verhaal :P
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#11
Welkom op het forum :)

Jammer dat je niet vóór je eerste keer wat informatie hebt ingewonnen, wat je gedaan hebt is heel onverstandig en kan langdurige gevolgen hebben. Het advies is inderdaad 2-3 maanden voor volledig herstel, maar in íeder geval 6-8 weken om de schade te beperken. Je hebt dus in 3 dagen gebruikt wat je, bij verstandig gebruik, in 4,5 maand doet.

Fieseremiese zei:
En nu begin ik soms spontaan te huilen, voel me lusteloos, somber, depressief, heb geen motivatie om wat dan ook te ondernemen. Volgens mijn vrienden wordt dit na een paar dagen echt beter, klopt dit?
Klik om te vergroten...

Begrijpelijk. Meestal wordt het binnen een paar dagen wel wat beter, maar het kan zeker langer duren als je pech hebt. Als je dit vaker gaat doen kan het zijn dat je voor lange periode in zo'n depressie beland.

Je vraag of je binnenkort weer kunt gebruiken is simpel te beantwoorden, NEE. Voor volledig herstel heb je 2-3 maanden nodig, ongeacht of je regelmatig gebruiker of niet bent. Dat geldt ook nog eens voor als je één dag gebruikt hebt en de aangeraden dosis.

Ik raad je aan er op zijn allerminst 3 maanden tussen te laten, maar het liefst een half jaar gezien je klachten. Verder raad ik je aan om, mocht je ooit weer gaan gebruiken, jezelf alsjeblieft goed in te lezen. Dit soort grappen kunnen je je leven lang blijven achtervolgen, drugs is geen speelgoed...

http://www.unity.nl/drugs-abc/xtc-mdma
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik raad je met klem af om over 3 weken niet weer te gebruiken. Sterker nog, ik raad je aan om langer dan 3 maanden te wachten. Je hebt door 3 nachten achter elkaar te gebruiken meer kapot gemaakt dan dat denkt, je serotonine-huishouding is behoorlijk kwetsbaar. Dat had je bij verstandig gebruik zelfs over meer dan 6 maanden gebruikt, niet de 4.5 maand zoals SmartieAndMe zegt, hij rekent gunstig. :P

Wees verstandig en wacht op zijn minst een half jaar voordat je weer een 'speciaal' feestje hebt, de katers worden anders alleen maar erger en erger, je zult de gewenste effecten niet meer kunnen ervaren en je bent je hersenen aan het frituren.

Je klachten trekken hoogstwaarschijnlijk wel weg, een paar dagen rust, goed eten en sporten doen wonderen! Mochten je richting het eind van de week nog geen verbetering zien zou ik contact opnemen met je huisarts of met het medisch spreekuur partydrugs, deze mensen hebben meer ervaring met dit soort klachten.
https://www.brijder.nl/hoe-wij-helpen/p ... -spreekuur

Sterkte!
F
FieseremieseLid
01-01-2024, 00:00
#13
Bedankt voor de snelle reacties!

Wat misschien wat onduidelijkheid heeft opgeleverd, is mijn gebruik na die eerste keer. Ik heb namelijk na die fijne avond twee keer maar een kwartje op, waardoor mijn totaal van dit weekend uitkomt op 1,5 pil. Het waren trouwens paarse batmans.

Ook bedankt je me erop wijst dat langdurig/veelvuldig gebruik de kater en vooral de depressieve gevoelens kan versterken, want dit heb ik duidelijk ondervonden gisteren en vandaag. Heb net zelfs huilend in de trein gezeten, echt out of nowhere... Ben ook een beetje geïrriteerd en voel me mezelf niet helemaal, een beetje gedissocieerd ofzo. Kan dat?

Ik ben me er overigens wel heel goed van bewust dat drugs zeker geen speelgoed is. In mijn omgeving zijn mensen overleden aan drugsverslaving, van heroïne tot alcohol (jammer dat alcohol als harddrug zo maatschappelijk geaccepteerd is trouwens). Desalniettemin heb ik hier op het forum genoeg mensen gezien die xtc met mate kunnen gebruiken, dus het is mogelijk.

Bedankt voor je heldere en verklarende bericht, Fool. Ik ben me inderdaad pas later gaan beseffen hoe absurd het eigenlijk is om drie dagen achter elkaar te gebruiken. Waarschijnlijk had het te maken met het feit dat ik de tweede keer niks voelde en de derde keer een beetje tripte.
In ieder geval lijkt het me raadzaam om inderdaad een tijdje weer wat rustiger aan te doen. :)
R
RemotayLid
01-01-2024, 00:00
#14
Gewoon uit nieuwsgierigheid..

In welke mate heeft Ann shulgin achter elkaar gebruikt :openmouth:??

-Remotay
l
leipebaviaanLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ben je nooit vaag na gebruikt? Nooit last van kapotte wangen? Nooit een dip op dinsdag en woensdag? Ik sport 3 dagen per week en let goed op mijn voeding, maar ben alsnog na een weekendje gebruik pas op donderdag weer fit. Nu gebruik ik vaak XTC in combo met pep en dan zeker rond de 1.5-2 pillen. Maar als je inderdaad niet meer dan een halfje pakt snap ik wel dat kater meevalt.
R
RemotayLid
01-01-2024, 00:00
#16
W.O.W ...

Daar schrok ik wel van... waarom zou je zoiets doen...?

Dan verneuk je het effect.. en dan ook nog een super zware klapper voor je hersens!

-Remotay
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#17
Omdat ze dat doen nog niet wisten. :wink:

Check dat filmpje maar.
l
leipebaviaanLid
01-01-2024, 00:00
#18
Vrij achterlijk, kijk één keer wat X met je doet. Hoe verlept je je voelt. Je voelt toch zeker wel aan dat het schadelijk is elke keer als je het gebruikt. En dan ook vrolijk een heel jaar doorslikken :rock:
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#19
Ik heb me nog nooit verlept gevoelt van een pilletje, lijkt me ook een kwestie van je doseringen beschaafd houden en gezond leven?
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#20
Meh, ik pak gewoon zo'n 150 milligram, mg per kilo lichaamsgewicht dus.

Het enige waar ik een beetje last van heb zijn kapotte wangen, een dip/vaag gevoel heb ik niet echt last van gehad. Ik ben altijd extra vrolijk de dagen na gebruik! :)

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."