Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDrie weken tussen eerste en tweede keer?

Drie weken tussen eerste en tweede keer?

39 antwoorden
17 weergaven
18-5-2026
R
RemotayLid
01-01-2024, 00:00
ohh zo...

Eindelijk begint het wat helder te worden...

Bedankt :openmouth:!

-Remotay
F
FieseremieseLid
Hoi allemaal!

Afgelopen donderdag was ik met twee vrienden in Berlijn en heb ik voor het eerst xtc gebruikt. Omdat ik zo zenuwachtig was, besloot ik na het slikken van een kwart pil maar een sigaret te roken om m'n gedachten een beetje te verzetten. Ondertussen liepen we de trap af naar een kelder waar hele donkere, diepe techno gedraaid werd en de sfeer zat er ontzettend goed in daar. Toen ik klaar was met mijn sigaret en al langzaamaan makkelijker begon te bewegen op de muziek, sloeg de pil ineens in. Mijn voeten leken los te raken van de grond, de lichten waren ineens ontzettend intens en de muziek drong door in m'n hele lichaam. Ik raakte lichtelijk in paniek omdat ik de controle over mijn lichaam verloor,,maar nadat ik door dit gevoel heen was, waande ik me in de hemel. Een tijdsbestek van 5/6 uur leek een half uur te duren, ik heb alleen maar gedanst en hield van alles en iedereen om me heen, WAUW.
Na zo'n twee uur hebben we nog een kwart genomen en nog een uur later (denk ik?) nog een kwart en wat kruimeltjes. Jeetje... ik heb zo'n fantastische nacht gehad. Ik kan me niet herinneren dat ik me ooit zo onoverwinnelijk, zo licht, zo geweldig heb gevoeld.

De twee nachten daarna hebben we wederom gebruikt, maar eerlijk gezegd voelde ik toen vrijwel niets. Zeker de laatste nacht begon ik in paniek te raken en te hallucineren, ik zag wespen rondvliegen en ik raakte in paniek als mensen me aanraakten. Daarom ben ik naar huis gegaan, maar bleef in bed trippen. Ik werd ontzettend bang in het donker en voelde me verdrietig en somber. Het was niet zo verstandig om drie nachten te gebruiken, maar ik wilde gewoon zo graag die euforie van de eerste keer weer ervaren.
En nu begin ik soms spontaan te huilen, voel me lusteloos, somber, depressief, heb geen motivatie om wat dan ook te ondernemen. Volgens mijn vrienden wordt dit na een paar dagen echt beter, klopt dit?

Wat ik me nu eigenlijk afvraag: over drie weken is er een heel vet feest in mijn stad en mijn vrienden en ik wilden eigenlijk weer gaan gebruiken dan. Ik heb op diverse fora gelezen dat je er minstens 2-3 maanden tussen moet laten, maar ik begreep ook uit deze verhalen dat dit advies vooral geldt voor regelmatige gebruikers. Omdat ik vorige week voor het eerst gebruikt heb, vraag ik me af hoeveel kwaad het kan als ik eenmalig een korte periode tussen twee xtc momenten heb (want de maanden daarop zie ik geen gelegenheid/feest/evenement om het zo nodig te gebruiken). Kan iemand mij misschien advies geven?

Alvast heel erg bedankt en sorry voor dit lange verhaal :P
S
SkittlesAndMeLid
Welkom op het forum :)

Jammer dat je niet vóór je eerste keer wat informatie hebt ingewonnen, wat je gedaan hebt is heel onverstandig en kan langdurige gevolgen hebben. Het advies is inderdaad 2-3 maanden voor volledig herstel, maar in íeder geval 6-8 weken om de schade te beperken. Je hebt dus in 3 dagen gebruikt wat je, bij verstandig gebruik, in 4,5 maand doet.

Fieseremiese zei:
En nu begin ik soms spontaan te huilen, voel me lusteloos, somber, depressief, heb geen motivatie om wat dan ook te ondernemen. Volgens mijn vrienden wordt dit na een paar dagen echt beter, klopt dit?
Klik om te vergroten...

Begrijpelijk. Meestal wordt het binnen een paar dagen wel wat beter, maar het kan zeker langer duren als je pech hebt. Als je dit vaker gaat doen kan het zijn dat je voor lange periode in zo'n depressie beland.

Je vraag of je binnenkort weer kunt gebruiken is simpel te beantwoorden, NEE. Voor volledig herstel heb je 2-3 maanden nodig, ongeacht of je regelmatig gebruiker of niet bent. Dat geldt ook nog eens voor als je één dag gebruikt hebt en de aangeraden dosis.

Ik raad je aan er op zijn allerminst 3 maanden tussen te laten, maar het liefst een half jaar gezien je klachten. Verder raad ik je aan om, mocht je ooit weer gaan gebruiken, jezelf alsjeblieft goed in te lezen. Dit soort grappen kunnen je je leven lang blijven achtervolgen, drugs is geen speelgoed...

http://www.unity.nl/drugs-abc/xtc-mdma
F
FoolLid
Ik raad je met klem af om over 3 weken niet weer te gebruiken. Sterker nog, ik raad je aan om langer dan 3 maanden te wachten. Je hebt door 3 nachten achter elkaar te gebruiken meer kapot gemaakt dan dat denkt, je serotonine-huishouding is behoorlijk kwetsbaar. Dat had je bij verstandig gebruik zelfs over meer dan 6 maanden gebruikt, niet de 4.5 maand zoals SmartieAndMe zegt, hij rekent gunstig. :P

Wees verstandig en wacht op zijn minst een half jaar voordat je weer een 'speciaal' feestje hebt, de katers worden anders alleen maar erger en erger, je zult de gewenste effecten niet meer kunnen ervaren en je bent je hersenen aan het frituren.

Je klachten trekken hoogstwaarschijnlijk wel weg, een paar dagen rust, goed eten en sporten doen wonderen! Mochten je richting het eind van de week nog geen verbetering zien zou ik contact opnemen met je huisarts of met het medisch spreekuur partydrugs, deze mensen hebben meer ervaring met dit soort klachten.
https://www.brijder.nl/hoe-wij-helpen/p ... -spreekuur

Sterkte!
F
FieseremieseLid
Bedankt voor de snelle reacties!

Wat misschien wat onduidelijkheid heeft opgeleverd, is mijn gebruik na die eerste keer. Ik heb namelijk na die fijne avond twee keer maar een kwartje op, waardoor mijn totaal van dit weekend uitkomt op 1,5 pil. Het waren trouwens paarse batmans.

Ook bedankt je me erop wijst dat langdurig/veelvuldig gebruik de kater en vooral de depressieve gevoelens kan versterken, want dit heb ik duidelijk ondervonden gisteren en vandaag. Heb net zelfs huilend in de trein gezeten, echt out of nowhere... Ben ook een beetje geïrriteerd en voel me mezelf niet helemaal, een beetje gedissocieerd ofzo. Kan dat?

Ik ben me er overigens wel heel goed van bewust dat drugs zeker geen speelgoed is. In mijn omgeving zijn mensen overleden aan drugsverslaving, van heroïne tot alcohol (jammer dat alcohol als harddrug zo maatschappelijk geaccepteerd is trouwens). Desalniettemin heb ik hier op het forum genoeg mensen gezien die xtc met mate kunnen gebruiken, dus het is mogelijk.

Bedankt voor je heldere en verklarende bericht, Fool. Ik ben me inderdaad pas later gaan beseffen hoe absurd het eigenlijk is om drie dagen achter elkaar te gebruiken. Waarschijnlijk had het te maken met het feit dat ik de tweede keer niks voelde en de derde keer een beetje tripte.
In ieder geval lijkt het me raadzaam om inderdaad een tijdje weer wat rustiger aan te doen. :)
F
FoolLid
Fieseremiese zei:
Wat misschien wat onduidelijkheid heeft opgeleverd, is mijn gebruik na die eerste keer. Ik heb namelijk na die fijne avond twee keer maar een kwartje op, waardoor mijn totaal van dit weekend uitkomt op 1,5 pil. Het waren trouwens paarse batmans.
Klik om te vergroten...
Als je doseringen niet té hoog zijn, maakt het niet heel veel uit of je een halve of een hele pil naar binnen gooit(mits niet te hoog gedoseerde pillen). Je serotonine is op en je axonen zijn deels beschadigd. Hetzelfde verhaal zou gelden als je probeert om er veel langer op door te gaan. Mensen zat die hun hersenen in de vernieling helpen door op één 'avond' van 18:00 tot 12:00 de middag erna door te gaan, die ervaren ongeveer hetzelfde.

Ook bedankt je me erop wijst dat langdurig/veelvuldig gebruik de kater en vooral de depressieve gevoelens kan versterken, want dit heb ik duidelijk ondervonden gisteren en vandaag. Heb net zelfs huilend in de trein gezeten, echt out of nowhere... Ben ook een beetje geïrriteerd en voel me mezelf niet helemaal, een beetje gedissocieerd ofzo. Kan dat?
Klik om te vergroten...
Yep, bekende verschijnselen. Probeer te relativeren doordat je weet waardoor het komt, het feit dat je weet dat je geïrriteerd bent kan je reacties tegenover anderen wel enigszins onder controle houden. Dit zal over een paar dagen wel langzaam wegtrekken, nogmaals helpen een vast patroon, fatsoenlijke maaltijden en sporten hierbij. :)

Ik ben me er overigens wel heel goed van bewust dat drugs zeker geen speelgoed is. In mijn omgeving zijn mensen overleden aan drugsverslaving, van heroïne tot alcohol (jammer dat alcohol als harddrug zo maatschappelijk geaccepteerd is trouwens). Desalniettemin heb ik hier op het forum genoeg mensen gezien die xtc met mate kunnen gebruiken, dus het is mogelijk.
Klik om te vergroten...
Het is zeker mogelijk om xtc fatsoenlijk te gebruiken, als je je aan de 'spelregels' houdt kan er niet heel veel mis gaan. Het probleem ontstaat pas als mensen deze niet kennen óf het belang er niet van inzien, dan krijg je dit soort depressieve dagen. Wij zouden hier de laatste zijn om je af te raden om ooit nog te gebruiken, dat zou lichtelijk hypocriet zijn. :P

Bedankt voor je heldere en verklarende bericht, Fool. Ik ben me inderdaad pas later gaan beseffen hoe absurd het eigenlijk is om drie dagen achter elkaar te gebruiken. Waarschijnlijk had het te maken met het feit dat ik de tweede keer niks voelde en de derde keer een beetje tripte.
In ieder geval lijkt het me raadzaam om inderdaad een tijdje weer wat rustiger aan te doen. :)
Klik om te vergroten...
Geen probleem en hartstikke goed! Veel succes nog met je herstel en houdt ons op de hoogte! :)
F
FieseremieseLid
@ Remotay: hmm je hersenen worden dus sowieso beschadigd wanneer je x gebruikt, neem ik aan? Ongeacht of je dit nu eenmalig doet? Ik bedoel, je bewerkstelligt een onnatuurlijk proces in je hersenen en zoals ik me nu voel, lijkt het alsof m'n lichaam er alles aan doet om een flinke dip weer te boven te komen ;p.

Wat je hebt qua gebruik op feesten heb ik dus ook, maar om het thuis te doen (met je geliefde bijvoorbeeld) lijkt me ook wel wat hebben, haha. Zeker gezien het feit dat je zoveel liefde voelt voor zoveel random mensen en iedereen zo lief en aardig vindt, volgens mij is dat gevoel nog 19340630 keer zo sterk als je het doet bij iemand van wie je echt houdt.

Ik merk zo langzamerhand al dat ik in m'n hoofd kan relativeren, dat ik niet 24/7 terug moet denken aan die absurd fantastische avond vorige week. Als ik eraan denk verschijnt er een glimlach op m'n gezicht, maar de craving naar xtc wordt gelukkig steeds minder.

@ Fool: hoe kan ik het best beginnen met sporten? het is namelijk voor mij, en als ik dit zo lees ook voor jou zo (volgens mij), echt een uitlaatklep om alles even los te laten. Momenteel moet ik namelijk nog niet echt denken aan een rondje hardlopen en ik voel me nog niet echt optimaal, maar weet wel dat sporten kan helpen. Wat raad je aan om mee te beginnen?

Als ik dit zo lees heb ik volgens mij wel een behoorlijke dosering gehad voor mijn lengte/gewicht :') (de pillen die we hadden waren 160 mg en daar heb ik er op een avond eentje van gehad op een gewicht van 45 kilo een lengte van 1.64 meter). Ben blij dat ik nu al een heel stuk wijzer ben wat betreft doseringen en verstandig xtc gebruik.
F
FoolLid
Fieseremiese zei:
@ Remotay: hmm je hersenen worden dus sowieso beschadigd wanneer je x gebruikt, neem ik aan? Ongeacht of je dit nu eenmalig doet? Ik bedoel, je bewerkstelligt een onnatuurlijk proces in je hersenen en zoals ik me nu voel, lijkt het alsof m'n lichaam er alles aan doet om een flinke dip weer te boven te komen ;p.
Klik om te vergroten...
Ookal is het niet aan mij gericht, dat ligt heel erg aan hoe je schade defineert, niet alles is even zwart-wit, als je wilt weten wat ik daarmee bedoel kun je ook dit bericht lezen.

@ Fool: hoe kan ik het best beginnen met sporten? het is namelijk voor mij, en als ik dit zo lees ook voor jou zo (volgens mij), echt een uitlaatklep om alles even los te laten. Momenteel moet ik namelijk nog niet echt denken aan een rondje hardlopen en ik voel me nog niet echt optimaal, maar weet wel dat sporten kan helpen. Wat raad je aan om mee te beginnen?
Klik om te vergroten...
Nou, om te beginnen kun je gewoon gaan wandelen. Maar ervaring leert dat hoe weinig zin/energie je ook hebt voor een rondje hardlopen, als je jezelf een beetje pusht, je je een stuk beter voelt als je over bent. Ik raad je gewoon aan om hardloopkleren aan te trekken, een beetje door de natuur te wandelen en zo nu en dan een eindje hard te lopen. 2/3 avonden in de week door de frisse lucht/natuur knap je echt van op, daarbij wordt je beloningssysteem ook op allerlei manieren geprikkeld, waardoor je stemming een stuk beter wordt. Nogmaals, het is echt een kwestie van jezelf pushen, als je eenmaal bezig bent gaat het vanzelf beter!

Als ik dit zo lees heb ik volgens mij wel een behoorlijke dosering gehad voor mijn lengte/gewicht :') (de pillen die we hadden waren 160 mg en daar heb ik er op een avond eentje van gehad op een gewicht van 45 kilo een lengte van 1.64 meter). Ben blij dat ik nu al een heel stuk wijzer ben wat betreft doseringen en verstandig xtc gebruik.
Klik om te vergroten...
Yep, dat is ook het risico van de zogenaamde 'hooggedoseerde pillen'. De inhoud van één pilletje is al vaak meer dan dat iemand op een avond verantwoord kan nemen, daardoor heb je ook niet snel het gevoel dat je 'veel' neemt.
R
RemotayLid
Nu wacht ik eigenlijk maar 6 tot 8 weken per keer dat ik gebruik (Wel aanbevolen dosis)... moet ik me zorgen gaan maken of kan dit nog wel...?

Alvast bedankt!

-Remotay
F
FoolLid
Ik zou het voor mijzelf persoonlijk niet accepteren, omdat ik de risico's wil minimaliseren en het maximale effect eruit wil halen. Of je daadwerkelijk dingen gaat merken is van veel factoren afhankelijk en valt niet met zekerheid te voorspellen, het is aan jou of je dat risico erbij wilt lopen.

Als je goed weet wat het in je hersenen doet en wat het kapot maakt, zul je het niet snel in je hoofd halen om te vaak te gebruiken. Zoek maar eens uit hoe het werkt xD
R
RemotayLid
Wat er kapot gaat bij veelvuldig MDMA gebruik is toch je Serotonine axonen als ik het goed begrepen heb?

Zolang je er niks van merkt lijkt het mij geen probleem, maar het is wel een risico, zeker mee eens!!

-Remotay
F
FoolLid
Ja, maar als je niet weet wat dat inhoud weet je nog niets. :P

Je merkt het pas als het te laat is :wink:
R
RemotayLid
Fool zei:
Ja, maar als je niet weet wat dat inhoud weet je nog niets. :P
Klik om te vergroten...

Wat bedoel je hier precies mee?

-Remotay
F
FoolLid
Iets meer dan één jaar wekelijks.

https://www.youtube.com/watch?v=JD3F6nXV1LQ#t=3498
R
RemotayLid
Ohh....

Dus de kans is groter dat ik er last van krijg dan bij mensen die 3 maanden wachten per dosis...

Zal er nog eens goed over nadenken...

-Remotay
F
FoolLid
Het is inderdaad nog niet aangetoond, maar sinds Ann shulgin MDMA zo heeft misbruikt, heeft ze tot op heden nog géén enkel effect meer van. Het feit dat ze er geen effect meer van ervaart geeft wel degelijk aan dat ze er nog steeds schade van heeft ondervonden.

Lijkt me een heel verstandig idee, Remotay!
F
FoolLid
Om het verhaal duidelijk te krijgen gaat het wel iets verder dan één post plaatsen, illustratie is vrij essentieel om een duidelijk beeld te krijgen van de werking van zenuwcellen. Als je hier echt interesse in hebt kun je altijd op deze pagina kijken voor geanimeerde afbeeldingen met uitleg, deze site bouwt de basisinformatie van je zenuwstelsel redelijk rustig op.

http://www.bioplek.org/inhoudbovenbouw. ... nuwstelsel
R
RemotayLid
nee niet echt.. kun je het me uitleggen?

-Remotay
R
RemotayLid
Das idd nogal een lange uitleg...

Maar op het moment dat je dus 6 a 8 weken wacht loop je dus hersenschade op...

Waarom merk je het niet meteen vraag ik me dan af?

-Remotay
F
FoolLid
Omdat je lichaam redelijk kan compenseren, maar dat vermogen wordt minder als je ouder wordt. Omdat je dan, simpel gezegd, nog minder 'over' hebt in je hersenen kun je minder compenseren en begin je last te krijgen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."