#1
Hallo allemaal,
ik heb namens een kennis van me een vraag. Hij slikt al járen oxazepam, variërend van 10 tot 30 mg per dag, ik heb het nu over een periode van meer dan 25 jaar. Destijds had hij last van .. slaapproblemen, angsten en onrust.
Door de jaren heen is hij af en toe wel eventjes gestopt, of geminderd. In de onrustigere perioden slikte hij 3x 10 mg per dag, als het beter ging 1x 10mg voor het slapen.
Nu belde hij me net, want hij wil eigenlijk gewoon volledig stoppen, maar hij weet niet goed hoe hij dit moet aanpakken. Op het moment zit hij op 15 mg/dag voor het slapen.
Ik heb hem uiteraard slaaptips gegeven in de trant van alternatieve middeltjes, sporten, lezen en nog meer dingen die het slapen moeten bevorderen.
Nu is mijn vraag aan jullie, hebben jullie afbouwtips voor hem? Ik denk dat het gezien de periode dat hij al slikt het onrealistisch is om in één keer te stoppen. Aan de andere kant zijn de hoeveelheden zo gering dat het op zich wel zou moeten kunnen, denk ik..
Zou een regime kunnen zijn:
week 1: 15 mg/dag
week 3: 10 mg/dag
week 6: 5 mg/dag
week 9: 0 mg/dag
??
Of is het logischer om over te stappen naar diazepam, gezien de langere werkingsduur?
Goed, alles is welkom!
ik heb namens een kennis van me een vraag. Hij slikt al járen oxazepam, variërend van 10 tot 30 mg per dag, ik heb het nu over een periode van meer dan 25 jaar. Destijds had hij last van .. slaapproblemen, angsten en onrust.
Door de jaren heen is hij af en toe wel eventjes gestopt, of geminderd. In de onrustigere perioden slikte hij 3x 10 mg per dag, als het beter ging 1x 10mg voor het slapen.
Nu belde hij me net, want hij wil eigenlijk gewoon volledig stoppen, maar hij weet niet goed hoe hij dit moet aanpakken. Op het moment zit hij op 15 mg/dag voor het slapen.
Ik heb hem uiteraard slaaptips gegeven in de trant van alternatieve middeltjes, sporten, lezen en nog meer dingen die het slapen moeten bevorderen.
Nu is mijn vraag aan jullie, hebben jullie afbouwtips voor hem? Ik denk dat het gezien de periode dat hij al slikt het onrealistisch is om in één keer te stoppen. Aan de andere kant zijn de hoeveelheden zo gering dat het op zich wel zou moeten kunnen, denk ik..
Zou een regime kunnen zijn:
week 1: 15 mg/dag
week 3: 10 mg/dag
week 6: 5 mg/dag
week 9: 0 mg/dag
??
Of is het logischer om over te stappen naar diazepam, gezien de langere werkingsduur?
Goed, alles is welkom!