Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsOxazepam afbouwen.

Oxazepam afbouwen.

10 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
a
acidboyLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hallo allemaal,

ik heb namens een kennis van me een vraag. Hij slikt al járen oxazepam, variërend van 10 tot 30 mg per dag, ik heb het nu over een periode van meer dan 25 jaar. Destijds had hij last van .. slaapproblemen, angsten en onrust.
Door de jaren heen is hij af en toe wel eventjes gestopt, of geminderd. In de onrustigere perioden slikte hij 3x 10 mg per dag, als het beter ging 1x 10mg voor het slapen.

Nu belde hij me net, want hij wil eigenlijk gewoon volledig stoppen, maar hij weet niet goed hoe hij dit moet aanpakken. Op het moment zit hij op 15 mg/dag voor het slapen.

Ik heb hem uiteraard slaaptips gegeven in de trant van alternatieve middeltjes, sporten, lezen en nog meer dingen die het slapen moeten bevorderen.

Nu is mijn vraag aan jullie, hebben jullie afbouwtips voor hem? Ik denk dat het gezien de periode dat hij al slikt het onrealistisch is om in één keer te stoppen. Aan de andere kant zijn de hoeveelheden zo gering dat het op zich wel zou moeten kunnen, denk ik..

Zou een regime kunnen zijn:

week 1: 15 mg/dag
week 3: 10 mg/dag
week 6: 5 mg/dag
week 9: 0 mg/dag

??

Of is het logischer om over te stappen naar diazepam, gezien de langere werkingsduur?

Goed, alles is welkom!
L
LavalampLid
01-01-2024, 00:00
#2
Niet dat ik er veel over weet, maar elke week -5mg lijkt mij haalbaar :)

Als 5mg te veel is, elke week er 3mg af doen ofzo.

Wens hem succes.
l
leppehLid
01-01-2024, 00:00
#3
http://benzoschema.knmp.nl/benzos_enduser_pt :)
s
systemreadyLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik zou wel heel langzaam afbouwen. Vooral na zoveel jaren. Volgens mij kan je ook aan de apotheek vragen om speciale doseringen te maken...

Toevallig nog een filmpje gezien op youtube vandaag: http://www.youtube.com/watch?v=uDbPnAQ-c1o
a
acidboyLid
01-01-2024, 00:00
#5
Die gast heeft wel op iets meer dan 15 mg oxazepam per dag hebben gezeten al die jaren :)
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#6
acidboy zei:
Thanks voor de link.

Is er verder serieus niemand die hier op weet te reageren? Flameon..?
Klik om te vergroten...

Mijn advies is om hem naar de huisarts te sturen voor een afbouwschema.
Ik kan ze wel maken maar ik kan de verantwoordelijkheid niet nemen per internet.
Maar hier een sugestie:

week 1: 15 mg/dag
Week 2: 12.0 mg / dag
week 3: 12,0 mg/dag
week 4: 10 mg / dag
week 5: 10 mg / dag
Week 6: 7.5 mg / dag
Week 7: 5 mg / dag
week 8: 0 mg / dag

Te snel afbouwen is niet goed, goeie afbouw is rond de 2 maanden.
Diazepam is niet aan te raden, dan ligt er een nieuwe verslaving op de loer evt
a
acidboyLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ok, dankjewel, de huisarts heb ik natuurlijk ook geopperd maar hij wil het graag een keer serieus proberen zonder professionele hulp.

Bedankt voor het geven van een richtlijn.
P
PetrovicLid
01-01-2024, 00:00
#8
Of is het logischer om over te stappen naar diazepam, gezien de langere werkingsduur?
Klik om te vergroten...
Ik ben hier geen expert in maar ik lees wel geregeld dat ze op het laatst overstappen op Diazepam. Maar zonder moet het zeker ook lukken.
C
CarlitosLid
01-01-2024, 00:00
#9
2. Simple withdrawal from diazepam (Valium) 40mg daily

Deze gebruik ik maar dan ook voor mij diazepam gebruik.
En dan pas ik het iets aan duurt een week of 10 en dan zit er nog geen jaren aan.
Te snel willen gaan kan tegen werken dat je de dosis weer verhoogt ik heb zeer veel info verschaft uit deze site.

http://www.benzo.org.uk/manual/bzsched.htm
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#10
Te snel afbouwen is inderdaad niet goed, maar te langzaam ook weer niet.
Vooral rond de 10 mg is het ff doorhikken geblazen zegt men.
Vanaf daar moet je redelijk snel naar de 0 mg toe kunnen.
Diazepam zou een eventuele oplossing zijn als hij op 0 staat en bv een flinke ontwenningsverschijnsel krijgt, om dan ff tot rust te komen, om te voorkomen dat hij naar de oxa krijgt ..... maargoed beter van niet natuurlijk
a
acidboyLid
01-01-2024, 00:00
#11
Thanks voor de link.

Is er verder serieus niemand die hier op weet te reageren? Flameon..?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."