Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDrukkend gevoel op borst en hyperventileren week na gebruik

Drukkend gevoel op borst en hyperventileren week na gebruik

14 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#1
Re: Drukkend gevoel op borst en hyperventileren week na gebr

ik vind dit soort vragen toch niet echt op een forum thuishoren. natuurlijk kan je ze stellen, maar het kunnen ook symptomen zijn van een serieuze aandoening, en niemand kan dat ontkrachten nog bevestigen op basis va een topic op een forum.

dat je ze hier stelt is prima, maar zou de artsen tegelijkertijd ook hun werk laten doen. face-2-face spreken met eventuele kennis over je medische achtergrond en mogelijkheid evt. testjes te laten doen kan in elk geval een ernstiger probleem uitsluiten.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
s
sparklyLid
01-01-2024, 00:00
#2
Re: Drukkend gevoel op borst en hyperventileren week na gebr

Ik snap wat je bedoelt MeejheM, maar ik heb al een heleboel testjes gehad die niks geks uitwezen. Omdat ik mij afvroeg of de klachten drugsgerelateerd konden zijn heb ik mijn vragen op dit forum geplaatst. Verder ben ik mij bewust dat jullie geen dokters zijn, maar op dit moment is er ook geen reden om nog meer onderzoek te laten doen naar problemen die er niet of nog niet zijn.
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#3
Re: Drukkend gevoel op borst en hyperventileren week na gebr

Had je bij de ambulance aangegeven dat je drugs gebruikt had eerder die week?
s
sparklyLid
01-01-2024, 00:00
#4
Re: Drukkend gevoel op borst en hyperventileren week na gebr

Hoi Fool,

Nee dit heb ik niet aangegeven omdat het op dat moment al een week geleden was en het toen niet in mij op kwam dat het daaraan gerelateerd zou kunnen zijn. Ik ben bekend met pijn op mijn borst als ik stress heb, dus ik dacht dat het niks was tot het erger werd die avond en ik me afvroeg of het wel stress was. Omdat alle metingen verder ook niks raars uitwezen heb ik mijn mond vervolgens gehouden.
Ik ga deze week overigens wel langs de huisarts om het nog eens door te spreken en te kijken wat de oorzaak van mijn onbewuste stress of andere oorzaak kan zijn. Zou ik het daar wel moeten aangeven?
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#5
Re: Drukkend gevoel op borst en hyperventileren week na gebr

Lijkt me wel raadzaam. Hoe meer informatie de dokter heeft, hoe beter hij een oordeel kan vellen. :)
s
sparklyLid
01-01-2024, 00:00
#6
Hi,

Een week geleden heb ik op een feestje een super fijne avond gehad, waar ik 4fmp en een heel klein beetje xtc heb gebruikt (ben mij bewust van de slechte combinatie). Sinds een paar dagen heb ik nu last van een drukkend gevoel op mijn borst. Ik dacht dat dit aan stress zou liggen en heb er toen verder geen aandacht meer aan besteed, tot het afgelopen weekend zo erg werd dat mensen om mij heen bang waren dat er meer aan de hand was. Vervolgens ambulance geweest en kwam het er op neer dat ik waarschijnlijk door de reacties van de mensen om mij heen een paniekaanval heb gekregen met hyperventilatie. Ze vertelden mij verder dat ik waarschijnlijk onbewust veel stress heb wat de hyperventilatie en het drukkende gevoel veroorzaakt.

Nu vraag ik mij heel erg af of pijn op de borst en de hierboven beschreven dingen gerelateerd kunnen zijn aan drugsgebruik. Ik heb wel vaker gelezen dat mensen er paniekaanvallen aan over kunnen houden. Al komen de beschrijvingen die ik hierover lees niet helemaal overeen met hoe ik het ervaren heb.

Zijn er meer mensen die hier ervaring mee hebben (voornamelijk met een drukkend gevoel op de borst) of me hier meer over kunnen vertellen?

Mijn dank is groot!
J
JackHerrerLid
01-01-2024, 00:00
#7
Re: Drukkend gevoel op borst en hyperventileren week na gebr

Zoals je zelf al aangeeft is het geen goede combinatie.

Hoeveel had je genomen?
Hoeveel pak je normaal?
Hoevaak pak je?

Daarnaast zou ik gewoon contact opnemen met je huisarts. Alles aangeven wat je hierboven gezegd hebt. Open en eerlijk zijn, huisartsen hebben een zwijgplicht dus mogen niks tegen andere hierover zeggen.

In ieder geval succes en sterkte ermee!

:wave:
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#8
Re: Drukkend gevoel op borst en hyperventileren week na gebr

Ik heb zelf chronische hyperventilatie gehad en herken wat je beschrijft. De druk en steken op de borst waren bij mij soms zo erg dat het leek alsof ik een hartaanval had en de paniekaanvallen waren extreem. Rond die tijd nam ik weinig drugs, behalve weleens alcohol. Geen overmatig gebruik echter. Ik kan dus niet zeggen of die mdma en 4fmp combo dit kan veroorzaken. Persoonlijk denk ik eigenlijk van niet. Toen ik chronische hyperventilatie had heb ik me op alle mogelijke manieren laten testen. Telkens kreeg ik te horen dat ik lichamelijk helemaal in orde was, maar ik wilde dat niet geloven waardoor het wel een tijdje heeft geduurd voordat ik inzag dat het allemaal puur door stress kwam. Je kunt ook onbewuste stress hebben waarbij je simpelweg niets doorhebt aan de oppervlakte.

Natuurlijk blijft het af te raden om die combo van mdma en 4fmp te doen, maar ik denk als ik het zo lees dat stress hier toch de hoofdoorzaak is. En misschien was dat druggebruik dan net de druppel voor jouw lichaam. Maar dat is slechts speculatie van mijn kant.
s
sparklyLid
01-01-2024, 00:00
#9
Re: Drukkend gevoel op borst en hyperventileren week na gebr

JackHerrer zei:
Hoeveel had je genomen?
Klik om te vergroten...
120 mg 4fa en max 1/4 maar denk minder xtc

Hoeveel pak je normaal?
Verdeeld over een heel festival met goede pillen een halve tot met uitzondering 3/4 pil verdeeld over de dag

Hoevaak pak je?
Om de 2-3 maanden

De ambulance heeft al hartfilmpjes gemaakt en van alles gemeten dus aan mn hart kan het niet liggen. Enige wat de huisarts voor me kan betekenen is me laten inzien waar stress vandaan komt als dat de oorzaak is.. Dus ik denk niet dat de huisarts verder veel kan doen.
A
AurazLid
01-01-2024, 00:00
#10
Re: Drukkend gevoel op borst en hyperventileren week na gebr

Beste Sparkly,

De druk op je borst heb ik 2x meegemaakt na mijn 'grens' te hebben opgezocht en bereikt.
Dit ging ook bij mij gepaard met hyperventilatie.
Ik ben hierin super onverantwoord bezig geweest, maar daarintegen hoe stom het ook klinkt.. 'dankbaar' dat ik het heb meegemaakt.

Bij mij ging het ook gepaard met hallucineren, erg lang niet normaal kunnen ademen.. en alles klonk heel erg hol, alsof ik oordopjes in had.., onregelmatige hartslag en veel paniek en angst. Bang dat als ik ging liggen, mijn 'hart' niet in een goede positie komt te liggen om te herstellen, of dat ik zou stoppen met ademen wanneer ik in slaap zou vallen.

Laat deze ervaring jou, net zoals het bij mij deed.. je waakzamer maken voor waar jou muren staan, zodat jij deze weet te vinden in het donker, zonder over 'the edge' te gaan.

Voor mij zijn het fases geweest, en het experimenteren en zoekende naar wat mijn ding is, ben ik nu wel overheen (ben 30 jaar en op mn 27e pas begonnen).

Het gekke is, dat die angst.. het juist erger kan maken.. je maakt jezelf iets wijs, iets wat er eigenlijk niet is, maar je gaat het nog geloven ook waardoor je hart weer gaat racen en kloppen. Om jezelf uit zo'n sleur te halen (mocht het nog een keer gebeuren).. ga een stukje wandelen, schrijf dingen op en voer ze simpel en één voor één uit (want ik was toen heel vergeet achtig en totaal mn focus nergens bij), ga buiten een stukje lopen. Want wanneer je buitenloopt, ga je onbewust rekening houden met de buitenwereld, je past je aan en je onbewuste focus gaat zich weer op andere dingen richten. Dus zorg dat je wat rustige prikkels van buitenaf krijgt, niet te veel natuurlijk, iets wat jou zo min mogelijk stoort.. (y) :)

Misschien ernaast (en wellicht is het op dat moment een placebo, maar heej.. alles om je mind ff te tricken en je uit die angst te halen) nog wat vitamientjes / magnesium.. water / groene thee of een lekker kippensoepje (y)
s
sparklyLid
01-01-2024, 00:00
#11
Re: Drukkend gevoel op borst en hyperventileren week na gebr

Mindless zei:
Ik heb zelf chronische hyperventilatie gehad en herken wat je beschrijft. De druk en steken op de borst waren bij mij soms zo erg dat het leek alsof ik een hartaanval had en de paniekaanvallen waren extreem.
Klik om te vergroten...

Hoe zagen die paniekaanvallen er voor jou uit en was dit vaak? Was die druk op je borst constant aanwezig? En wanneer je toch drugs gebruikte werd het dan erger tijdens of erna of heb je hier geen problemen van ondervonden?

Ik heb zelf niet het idee dat ik aanleg heb voor paniekaanvallen en denk nu zelf dat de paniekaanval die ik gehad heb puur gerelateerd aan de ambulance en angst dat er iets mis met mn hart zou zijn was. Maar hierdoor ben ik wel onzeker of deze paniekaanvallen verder uit kunnen breiden en of het met gebruik te maken kan hebben.

Komend weekend heb ik ook een erg mooi feestje op de planning en zit nu toch in dubio of ik naar mn lichaam moet luisteren en risico's moet vermijden of dat een avondje ontspanning ook juist goed kan zijn. :rolleyes:
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#12
Re: Drukkend gevoel op borst en hyperventileren week na gebr

Bij die paniekaanvallen werd ik heel warm, ging ik intens zweten en had ik allemaal doemscenarios in mijn hoofd over dat mijn hart het zou begeven. Ik had ze over een korte periode best vaak, maar daarna nooit meer gehad. Het drukkende gevoel was constant, alsof er altijd iemand op je borstkas zit. De steken waren er niet altijd, die varieerden in intensiteit. Op het ergst voelde het wel alsof er messen in me staken. Ook was er constant het gevoel van naar adem snakken. Mijn ademhalingspatroon was compleet ontregelt. In die tijd zat ik niet aan drugs als mdma, dus dat weet ik niet. Ik heb toen wel een jaar of zo een benzo (clonazepam) geslikt. Dat hielp, maar alleen op een verdovende manier. Ik voelde dat het nog steeds aanwezig was onder dat gevoel van die benzo.

Maar heb je nu constant last van dat drukkende gevoel en hyperventilatie? (chronisch) Of was het meer een episode? (acute hyperventilatie)

Ik ben geen dokter, maar ik denk dat het niet zo'n kwaad kan om zo nu en dan eens drugs ter ontspanning te gebruiken. Drugs hebben dan wel nadelen/bijwerkingen, maar ontspanning doet ook veel goed. :) Persoonlijk zou ik je wel aanraden om het dan gewoon bij 1 soort te houden. Gewoon om de risico's te beperken.

En als je hyperventilatie wel chronisch is (of wordt!). Bespaar jezelf de tijd, de moeite en het geld en ga direct bezig met meditatie. Ik heb werkelijk alles geprobeerd om er vervolgens achter te komen dat doktoren, ziekenhuizen en andere hulpbiedende instanties (zelfs zogenaamde klinieken bedoeld voor de behandeling van hyperventilatie) werkelijk geen flauw benul hebben van wat de echte oorzaak van deze klachten is en dus ook niet van de genezing die echt werkt. Je kan dat soort psychosomatische klachten maar op een manier echt genezen en dat doe je door tot jezelf te komen dmv meditatie.

Veel succes. Ik weet hoe verschrikkelijk dergelijke klachten kunnen zijn. Ze zijn dan wel niet een gevaar voor je leven, maar ze kunnen de kwaliteit van je leven echt ernstig belemmeren.
s
sparklyLid
01-01-2024, 00:00
#13
Re: Drukkend gevoel op borst en hyperventileren week na gebr

@mindless dankje voor je persoonlijke reactie. Klinkt erg heftig! Fijn dat het nu wel beter gaat :) zoals ik het nu van jou hoor denk ik dat ik er geen last van heb en kan ik er het beste ook niet teveel over nadenken en er niet bang voor zijn. Ik doe zelf een opleiding waardoor ik ook weet hoe ik een paniekaanval zou kunnen onderdrukken als het dan toch nog verkeerd zou gaan, dus hopen dat dat werkt! De hyperventilatie heb ik niet de hele tijd, op het moment dat ik in paniek raakte was mijn ademhaling ook niet versneld maar enkel geforceerd omdat ik mezelf probeerde rustig te houden. Daardoor gingen mijn armen ook tintelen enz. Het drukkende gevoel heb ik nog wel af en toe.

Verder heb ik inderdaad veel over meditatie gehoord, ook dat je daardoor achter onbewuste gevoelens van stress kan komen. Heeft het bij jou ook inzicht geboden of ben je gewoon rustiger nu?
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#14
Re: Drukkend gevoel op borst en hyperventileren week na gebr

:)

Mooi dat het bij jou niet chronisch is, maar wees op je hoede voor stress en hoe je daarmee omgaat. Ik weet niet precies wat je bedoeld met een paniekaanval onderdrukken, maar dat klinkt juist als het laatste wat je zou moeten doen. Mij werd bijvoorbeeld ook geleerd hoe ik met oefeningen mijn ademhaling onder controle kon krijgen. Ik zou dit iedereen met chronische hyperventilatie ten zeerste AFraden! Dit omdat het leven 1000x beter weet hoe het de ademhaling moet reguleren dan jij. Ademen moet geen bewust proces zijn op die manier, waarop gedachten proberen de ademhaling te "verbeteren". Meditatie leert je onder andere dat je bij dergelijke dingen juist de controle uit handen moet geven om ze automatisch en natuurlijk te laten verlopen. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld spijsvertering, stoelgang, in slaap vallen, etcetera. Dit zijn allemaal dingen waar gedachten niets bij hebben te zoeken en alleen maar de boel kunnen verstoren en ontregelen.

Meditatie is veel en veel meer dan alleen maar een middel om te relaxen. Het is leren dat alleen jijzelf het echte geneesmiddel bent waar je altijd al naar hebt gezocht. Ik zou het sowieso aan iedereen aanraden, of je nu erg lijdt aan een bepaalde kwaal of niet. Het zal je kwaliteit van leven verbeteren in een mate die je niet eens voor mogelijk houdt. En ja, het geeft me onvoorstelbaar mooie inzichten. :)
s
sparklyLid
01-01-2024, 00:00
#15
Re: Drukkend gevoel op borst en hyperventileren week na gebr

Hoi Auraz,

Magnesium slik ik nu een paar dagen inderdaad, ik was al een stuk relaxter maar de pijn op mijn borst was na een uurtje meteen weg. Misschien dat het dus ook wel gedeeltelijk spierpijn is door constante aanspanning van gedeelten in de borst?
Nu ik wat ervaringen van anderen met paniekaanvallen en angst lees denk ik dat ik nu op tijd genoeg ben eigenlijk om het niet veel verder te laten komen. Ik ga het zeker wat rustiger aan doen in mijn dagelijks leven en proberen met yoga of meditatie oefeningen aan de slag te gaan om het helemaal te voorkomen.

Ben jij in de periode die je omschrijft waarin je onverantwoord bezig verder je grenzen op gaan zoeken, heb je alsnog gebruikt oid en hoe was dit? Kreeg je er toen meer last van? Heb je jou klachten gerelateerd aan gebruik of niet?

Als ik voor mijzelf namelijk accepteer dat ik mijn grenzen niet op moet zoeken en door dit hele gebeuren dingen ook niet uit de weg moet gaan, lijkt het me dat ik zo nu en dan verantwoord zou kunnen gebruiken (zonder dan last te krijgen van paniek/hyperventilatie) toch? Hoe was een dergelijke situatie voor jou?
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."