Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsBenzodiazepines ook pijnstillende werking?

Benzodiazepines ook pijnstillende werking?

14 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
ik heb een gebruiken been
Klik om te vergroten...

? :P

Benzodiazepines werken niet pijnstillend.
P
PammerLid
Hallo,
ik heb een gebruiken been met zeer veel pijn tot gevolg. Ik heb verschillende benzo's thuis liggen. Ze komen van pas om in het slaap te vallen en door te slapen omdat ik last heb tijdens het slapen door m'n been. Heb ooit gehoord dat het een pijnstillende werking heeft. Kan ik dus overdag de benzo's ook gebruiken als pijnstiller? Ik heb Ibuprofen en paracetamol geprobeerd maar helpen niets voor mij. Als benzo's geen oplossing zijn ga ik maar naar de dokter en hopen dat ik tramadol ofzo meekrijg?
Y
YawningManLid
Je vraag is wel beantwoord. Gewoon wat aan je arts vragen, schat de kans dat je tramadol krijgt overigens klein. Zo wel, slik géén benzo's in combinatie met een opiaat, tenzij je écht weet wat je doet.
F
FlameonLid
nee verlichten geen pijn, kunnen wel het gevoel wegnemen van pijn .... geestelijk, zogenaamd
F
FlameonLid
Inderdaad altijd overleggen met een arts, niet zelf gaan experimenteren. Tramadol zul je niet zo super gauw mee krijgen, maar er zijn genoeg pijnstillende medicatie op de markt
P
PammerLid
Flameon zei:
Inderdaad altijd overleggen met een arts, niet zelf gaan experimenteren. Tramadol zul je niet zo super gauw mee krijgen, maar er zijn genoeg pijnstillende medicatie op de markt
Klik om te vergroten...

Ahja ? Zoals?
1. Paracetamol & zijn preparaten helpen niet
2. NSAID's mogen niet gegeven worden voor breuken want dat vertraagd de genezing omwille van zijn ontstekingsremmende werking

Wat blijft er dan nog over? Ik dacht dat dan Tramadol enz aan de beurt kwam?
F
FlameonLid
Ik denk dat je pcm codeine als eerste gaat krijgen dan, als dat niet werkt zal je doktor pas tramadol overwegen denk ik
Y
YawningManLid
Pammer zei:
Flameon zei:
Klik om te vergroten...
2. NSAID's mogen niet gegeven worden voor breuken want dat vertraagd de genezing omwille van
Klik om te vergroten...
Volgens mij is dit een aanname in de medische wereld waar ze nog niet over uit zijn. De kans is vrij groot dat je diclofenac of iets dergelijks krijgt ondanks het een NSAID is. Mocht je arts een opiaat voorschrijven zal dat inderdaad waarschijnlijk eerst codeïne zijn. Maar nogmaals, ga opiaten en benzo's niet zomaar combineren.
P
PammerLid
YawningMan zei:
Pammer zei:
Flameon zei:
Klik om te vergroten...
2. NSAID's mogen niet gegeven worden voor breuken want dat vertraagd de genezing omwille van
Klik om te vergroten...
Volgens mij is dit een aanname in de medische wereld waar ze nog niet over uit zijn. De kans is vrij groot dat je diclofenac of iets dergelijks krijgt ondanks het een NSAID is. Mocht je arts een opiaat voorschrijven zal dat inderdaad waarschijnlijk eerst codeïne zijn. Maar nogmaals, ga opiaten en benzo's niet zomaar combineren.
Klik om te vergroten...

Als ik een opiaat voorgeschreven krijg zal ik dat zeker niet doen.
De volgende consultatie bij het ziekenhuis gaan ze iets voorschrijven, maar weet nog niet wat. We zullen zien...
S
SublimoLid
YawningMan zei:
Je vraag is wel beantwoord. Gewoon wat aan je arts vragen, schat de kans dat je tramadol krijgt overigens klein. Zo wel, slik géén benzo's in combinatie met een opiaat, tenzij je écht weet wat je doet.
Klik om te vergroten...

Wat is de interactie tussen die twee ? Want ik wist eigenlijk niet dat die bestond.
Y
YawningManLid
Sublimo zei:
YawningMan zei:
Klik om te vergroten...

Wat is de interactie tussen die twee ? Want ik wist eigenlijk niet dat die bestond.
Klik om te vergroten...
Ze hebben geen wisselwerking, wel werken zowel opiaten als morfinomimeticum op het centrale zenuwstelsel (benzo's ook) waardoor je heel gauw een CNS-depressie (Central Nervous System, dezelfde dus) kan krijgen. Het sederende effect van beide versterkt elkaar ontzettend in die zin, wat kan lijden tot een vermindende hartslag of ademhaling of zelfs het stoppen daarvan. Ook verliezen van het bewustzijn dat lijdt tot coma en eventueel kunnen bovenstaande dingen uiteraard je dood worden :wink: niet aan te raden dus. Zelfde vlieger gaat eigenlijk ook op voor de combinatie van alcohol en benzo's. Maar het geldt voor nog veel meer middelen als barbituraten, antihistamines, etc.
Welke specifieke combinaties en de doseringen daarvan al gevaarlijk zijn zou ik ook niet kunnen zeggen, ik ben geen arts. Ik zou het wel in z'n algemeen afraden.
S
SublimoLid
YawningMan zei:
ik ben geen arts.
Klik om te vergroten...

Wat dan wel ? :grin:
Y
YawningManLid
Sublimo zei:
YawningMan zei:
ik ben geen arts.
Klik om te vergroten...

Wat dan wel ? :grin:
Klik om te vergroten...
Student sociologie met breed interessegebied? :grin:
J
J0rritLid
ivm met pijn zijn er bepaalde stappen opgericht in de geneeskunde,

de eerste stap is meestal een NSAID (liefst paracetamol (geen echte NSAID, twijfelgeval) aangezien dat geen invloed heeft op de maagwandvlies-instandhouding om t zo maar te zeggen), helpt dit niet dan zul je ibuprofen krijgen (is sterker maar remt ook het enzym COX-1 dat zorgt voor de constante instandhouding van je maagwandvlies/slijm, waardoor het nogal kan zorgen voor maagzweren)
helpt dit niets dan is de tweede stap een zwakke opioïd (zoals tramadol) in combinatie met een NSAID (tramadol zit vaak gedrukt in pillen icm paracetamol bijv)
Helpt dit nog steeds niets dan is de 3e stap een sterkere pijnstiller zoals morfine bijv.

Maar stap 2(tramadol) helpt al goed tegen de pijn dus stap 3 wordt alleen ingevoerd mocht de pijn je nog zo belemmeren in je dagelijks leven en stap 2 niet meer helpt. Als jij je huisarts duidelijk maakt dat de pijn je belemmert in je dagelijks doen(slapen,school,werk) en dan krijg je vast stap 2, en die zal zeker wel werken aangezien tramadol ook al goed pijnstillend werkt,

Ben ook geen arts, maar ben wel student geneeskunde,

succes ermee!

greets
P
PammerLid
Ze hebben me ParaCod voorgeschreven. Dit helpt niet echt heb ik gemerkt dus vind het spijtig. Ze nemen de pijn niet echt serieus.. Ik heb al vaak iets gebroken maar deze breuk maakt het me toch echt wel moeilijk. De pijn maakt me redelijk geïrriteerd op zowat alles wat er gebeurt rond mij..

Achja. Nog 4 weken te gaan D:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."