Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVerslaving Benzodiazepines

Verslaving Benzodiazepines

10 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
P
PammerLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hallo,

ik heb al eventjes een vraagje. Zoals velen weten is het vanaf 14 dagen dagelijks slikken van benzodiazepines een mogelijkheid dat er daarna al ontwenningsverschijnselen dus voordoen.

Stel Jan krijg 3 strips Flunitrazepam en Sara krijgt 3 strips Flunitrazepam.
Jan zal dan elke dag 1mg Flunitrazepam 'savonds innemen, zoals de dokter zegt.
Maar Sara is stout en neemt er 5mg per dag in. Oeps! Na 6 dagen zijn alle strips op!

Jan heeft kans op ontwenningsverschijnselen bij het helemaal stopzetten van deze behandeling. 30 dagen Flunitrazepam, toch?
Sara, zal zij ook last hebben na die 6 dagen van ontwenningsverschijnselen?

Ik vraag me dit al een tijdje af of dat korte periodes extreem gebruik al verslaving/ontwenningsverschijnselen kunnen voordoen?
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#2
Dit is mijn persoonlijke ervaring met deze benzo...
Als je het zoals je beschrijft zegt DENK ik dat sara een dag of paar wat last zal hebben en jan die het langer neemt er langer last van zal hebben als jan stopt. Neem aan dat je "normale"dosis bedoeld(1mg)? En neem aan dat sara omgerekend 60mg uitgaande van 2mg tabletten, in 6 dagen wegslikt is 10mg per dag(of 5mg als je 1mg hebt).. Klinkt als een grote tolerantie in de eerste plaats die Sara heeft klinkt het in mijn oren.Klinkt als mijn hel waar ik nauwelijks los van ben. Mocht het iets opluchten het kan nog veel erger... maar dat is spelen met je leven tenminste was het voor mij achteraf
Ik wens Sara veel succes denk ik erachter daardoor zeg ik eerlijk :flushed:


Bij mij werd het na 2-3 maanden te hoog allemaal was verloren,de tolerantie liet me bizarre hoeveelheden (flurazepam,diazepam,flunitrazepam met aardig wat alcohol om lekker te slapen) toe om te nemen voor ik kon slapen na x aantal maandjes..)helemaal mijn eigen schuld natuurlijk :P
k
kaasbaasLid
01-01-2024, 00:00
#3
Het ligt eraan hoe kort en welke benzo, maar als Sara voor een week 3 á 5x meer dan de dagelijkse hoeveelheid dagelijks neemt, dan zal ze zeker wel last hebben na een week van wat ontwenningsverschijnselen. Sara kan een slapeloze nacht zeker verwachten, maar bedenk wel dat het achterliggende probleem ook mee telt. Als Sara veel last heeft van insomnie dan is er een grote kans dat zij "rebound insomnia" krijgt na het abrupt stoppen van het "misbruiken" van haar medicatie.

Kortom, Sara zou dan waarschijnlijk een week nog véél meer last hebben van haar slaapproblemen dan dat ze had voordat ze Flunitrazepam kreeg.

*Edit* Oeps ik dacht dat Jan het misbruikte, maar dat is Sara..
C
CarlitosLid
01-01-2024, 00:00
#4
Sowieso zijn rebound effecten niet uitgesloten na het nemen van enkele keren (vooral) benzo's met korte halfwaardetijd.
Daarbij treed agressie,fel reageren,drukte etc. op.
Dat is dan een rebound en geen ontwenning in mijn ogen.

1x dormicum is funest voor mij want de volgende dag ga ik met spullen gooien en heb ik de neiging mensen aan te vallen.
Ontwenning ?
Nee rebound.

Maar bij mij ligt er al een hele chemie in me hoofd kwa benzo's,kruistollerantie,actie/reactie veranderd dus ook want vroeger had ik dat nooit.
A
Angramar TemenosLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ontwenning? Nee. Rebound, ja... Absoluut zeker weten.
W
W.F.L.Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Carlitos zei:
1x dormicum is funest voor mij want de volgende dag ga ik met spullen gooien en heb ik de neiging mensen aan te vallen.
Klik om te vergroten...

Daarom houd ik van deze man :smoke:
P
PammerLid
01-01-2024, 00:00
#7
Carlitos zei:
Sowieso zijn rebound effecten niet uitgesloten na het nemen van enkele keren (vooral) benzo's met korte halfwaardetijd.
Daarbij treed agressie,fel reageren,drukte etc. op.
Dat is dan een rebound en geen ontwenning in mijn ogen.

1x dormicum is funest voor mij want de volgende dag ga ik met spullen gooien en heb ik de neiging mensen aan te vallen.
Ontwenning ?
Nee rebound.

Maar bij mij ligt er al een hele chemie in me hoofd kwa benzo's,kruistollerantie,actie/reactie veranderd dus ook want vroeger had ik dat nooit.
Klik om te vergroten...
Holy shit daarom dat als ik 1 nacht een grote hoeveelheid benzo's doorslik de volgende dag lichtgeraakt ben en agressief zelfs soms.
k
kaasbaasLid
01-01-2024, 00:00
#8
Is bij iedere persoon anders, ik word er nooit agressief van maar bijvoorbeeld wel geagiteerd.
P
PammerLid
01-01-2024, 00:00
#9
kaasbaas zei:
Is bij iedere persoon anders, ik word er nooit agressief van maar bijvoorbeeld wel geagiteerd.
Klik om te vergroten...
Ja dit dus. Agressie gebeurt soms, niet altijd.
h
hmkeyLid
01-01-2024, 00:00
#10
Pammer zei:
Carlitos zei:
Sowieso zijn rebound effecten niet uitgesloten na het nemen van enkele keren (vooral) benzo's met korte halfwaardetijd.
Daarbij treed agressie,fel reageren,drukte etc. op.
Dat is dan een rebound en geen ontwenning in mijn ogen.

1x dormicum is funest voor mij want de volgende dag ga ik met spullen gooien en heb ik de neiging mensen aan te vallen.
Ontwenning ?
Nee rebound.

Maar bij mij ligt er al een hele chemie in me hoofd kwa benzo's,kruistollerantie,actie/reactie veranderd dus ook want vroeger had ik dat nooit.
Klik om te vergroten...
Holy shit daarom dat als ik 1 nacht een grote hoeveelheid benzo's doorslik de volgende dag lichtgeraakt ben en agressief zelfs soms.
Klik om te vergroten...

Komt door het middel(al is een grote hoeveelheid nooit echt verstandig)
Of wou je zeggen dat je middelen neemt met een grote halfwaardetijd :P
A
Angramar TemenosLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik word er niet zozeer agressief van, maar m'n threshold waarop ik kwaad reageer is veel lager omdat ik veel minder zelfbeheersing heb door minder bewustzijn. En dus ook minder bang ben voor ruzie :wave:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."