Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsConcentratie verhogende middelen tijdens een creatieve bui

Concentratie verhogende middelen tijdens een creatieve bui

24 antwoorden
10 weergaven
18-5-2026
H
HansLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ja haha, dan klinkt alles zo als het muziekje van pokemon ofzo. :tearsofjoy:
H
Hans

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Het ging mijn neusje in ipv mijn mondje. Dat heb ik dus niet van de apotheek.
Ik heb trouwens totaal geen last van warrigheid met dex. Als het echter slecht op je korte termijnsgeheugen (zoals bij mij) werkt zal het wel lastig zijn om al die riffjes in je kop te krijgen. Keer op keer speel ik ze altijd fout en vergeet ik de posities weer. Maar dat is alleen bij hogere hoeveelheden.

Maar ik zou zeggen, probeer het een keertje uit, probeer ook gewone pep, het liefste ook bijvoorbeeld ritalin, zo kom je er achter wat het beste voor jou werkt. Als je normale pep iets te extreem vindt heb je denk ik een verkeerd idee. Je gaat niet echt 'hard' ofzo en het gevoel zul je moeten leren waarderen.

Verder als je heerlijk en snel gitaarmuziek wilt maken kan ik absoluut Guitar Pro aanraden. Snel tablatuur invullen, snel afspelen. Heel gemakkelijk en gebruikersvriendelijk. Heb je ook geen problemen met dat je slechts bijvoorbeeld de motoriek niet kan onthouden.

Google zoek: Guitar pro rapidshare en je vindt wel iets.. of een torrent, kan natuurlijk ook.

Of je moet willen betalen natuurlijk :wink:
C
ComplicityLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ah, bedankt voor de info! Ik denk inderdaad dat ik wat verschillende dingen ga proberen. Ik schrijf al jaren nummers in guitar pro :grin: . Op een gegeven moment wordt je het alleen wel zat om naar je nummers te luisteren in midi haha. Met opnemen kan je een stuk meer expirimenteren. Maar het is zeker een ontzettend handig programma, gebruik het nu ook nog zeer regelmatig!
C
ComplicityLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik dacht: dit moet ik morgen even melden in m'n topic want dit kan ik jullie niet onthouden. Maar ik kan het ook eigenlijk net zo goed nu doen. Ik heb laatst speed gekocht en daar heb ik deze avond een klein beetje van gebruikt. Had nog geen gelegenheid om het te zuiveren, aangezien ik nu bij m'n ouders zit, dus besloot wat in een capsule te doen. Later nog een piepklein lijntje bijgenomen. Ik weet niet precies hoeveel (testresulaten nog niet binnen en mijn weegschaal is niet supernauwkeurig).

Maar maaaan. dit is echt exact wat ik zocht! Ik had niet bijzonder veel inspiratie maar nog wat ideetjes in m'n hoofd. Ik had al 2 weken nauwelijks meer gitaar gespeeld omdat ik geen motivatie had. Maar nu leek alles ineens zo logisch. Mijn hele kamer is bedraad met allemaal snoeren die door effecten lopen (ook drums, keyboard en zo) en ik had onwijs veel zin om alles perfect in te stellen. :tearsofjoy:

Ik begon gewoon met een simpel deuntje om uit te testen, toen drums erbij gemaakt. Toen dacht ik: ik kan ook gewoon gitaar toevoegen. En ik kreeg er zelf echt kippevel van, het klopte zo goed. Al m'n ideeen vielen samen. Ik heb echt nog nooit zo gefocussed kunnen werken zonder intresse te verliezen of afgeleid te worden.

Ik moet er bij zeggen dat ik me echt superontspannen en 'clear' in m'n hoofd voel. Absoluut niet strak of superenergiek. Zal ook wel met de dosis en zuiverheid te maken hebben natuurlijk. Ben nog niet echt moe maar denk niet dat ik problemen krijg met slapen zo. Ben wel een beetje 'babbelig' zoals wel aan de lengte van mijn post te zien is. :grin:
J
JDJD90Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Re: Concentratie verhogende middelen tijdens een creatieve b

Bekijk hier een vet filmpje!

Snuivend je tentamen in

http://www.campus.tv/lijfstijl/snuifmid ... amen/26864
j
jcutterLid
01-01-2024, 00:00
#6
Voldoende slaap en hardlopen; werken voor mij uitstekend.
Geen koffie of nicotine; gewoon gezond eten.
Dit werkt erg concentratie verhogend voor mij.
C
ComplicityLid
01-01-2024, 00:00
#7
Om het kort te houden, ik ben op zoek naar een middel dat me help me beter te concentreren als ik een creatieve bui heb en een nummer wil schrijven. Ik heb vaak een ontzettende vlucht van gedachten (een gevoel alsof ALLE mogelijkheden open liggen) waar ik een beetje door overdonderd word. Daardoor ben ik het ook al snel zat. Ik heb dus vaak het gevoel dat er minder uit mijn vingers komt dan ik zou willen en kunnen.

Ik ben dus op zoek naar iets:
-Dat me in korte tijd een stuk geconcenteerder en helderder in mn hoofd maakt
-Dat een paar uur duurt maar waarmee ik wel nog wat nachtrust krijg (voor in de avond/nacht)
-Dat me niet zo hyper maakt dat ik JUIST chaotisch wordt in mn hoofd.
-Waarmee ik een paar uur achter elkaar kan doorwerken.
-Dat zo min mogelijk verslavend is uiteraard (ik wil het voor specifieke momenten gebruiken)

Ik zat te denken aan:
-Ritalin
-Concerta (waar ik makkelijk aan kan komen) al is dat meer voor langzame afgifte over de dag volgens mij, en daardoor minder geschikt.
-Een dergelijk ADD/ADHD med.
-Speed (nooit gebruikt, het lijkt me iets te extreem voor wat ik wil, al hoor ik er met betrekking tot dit wel 'goeie' verhalen over)
j
jcutterLid
01-01-2024, 00:00
#8
Re: Concentratie verhogende middelen tijd een creatieve bui

Dextro amfetamine :wink:
F
Funky MonkeyLid
01-01-2024, 00:00
#9
Re: Concentratie verhogende middelen tijd een creatieve bui

Beter gebruik je geen van alle en gebruik je gewoon lekker je eigen inzet :beer:

Maar als je inderdaad wel iets wil zou je 's ochtens een bommetje dextro amfetamine kunnen nemen. Dit is een betere versie van speed...

Maar wat ik zeg, beter doe je het gewoon op eigen kracht.

Greetz,
een ex speed junkie :beer:
C
ComplicityLid
01-01-2024, 00:00
#10
Re: Concentratie verhogende middelen tijd een creatieve bui

Haha, ik begrijp wel wat je bedoelt. Het is echter niet dat dat spul 'nodig heb' om op goeie ideeen te komen (al zou dat wel een leuke bijkomstigheid zijn :grin: ). Het is meer om me net wat beter te kunnen focussen zodat ik ook langer door kan gaan met waar ik mee bezig ben.

Dextro-Amfetemine lijkt me best geschikt. Alleen er zijn 2 bezwaren: ik slik lithium (interactie) en het is hier in de buurt naar mijn weten lastig te krijgen.

Bedankt voor de reply's in ieder geval!
D
DonnieDark0Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Dex is over het algemeen lastig te vinden en als je het 's-avonds neemt heb je een redelijk grote kans dat je niet slaapt. Ik zou dan denk ik eerder voor Ritalin gaan, vond ik destijds minder heftig, misschien daarom beter geschikt.

Toch zou ik zoals al eerder wordt gezegd het gewoon op eigen kracht doen, kopje koffie misschien. Stel dat je namelijk succes bereikt met een middel, denk je dat je het zonder nooit meer zo goed kan doen.
D
DumpyLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik ben zelf grafisch vormgever en schilder ook enzo.. maar m'n creatieve buien worden echt niet gestimuleerd door DEX. Je hebt wel meer energie en zin om het te doen, maar ik word er wel chaotischer van.
D
DoerakLid
01-01-2024, 00:00
#13
Google eens op "Smart Drugs". In Nederland denken we vanwege onze Smartshops dan snel aan de geestverruimende middelen, maar in het buitenland (met name de VS) is dit de naam voor legale vrij verkrijgbare medicijnen die je slimmer, alerter e.d. maken. Een voorbeeld van een middeltje dat ik thuis heb ik propranolol. Heeft mijn broer ooit eens voorgeschreven gekregen omdat ie de stress rondom zijn examens niet trok :P Geen zwaar spul, maar het is wel leuk om eens te proberen. Wellicht dat je naar iets dergelijks op zoek bent. Succes.
d
de_psychonautLid
01-01-2024, 00:00
#14
ADHD medicatie laat juist de creativiteit grotendeels verdwijnen.

Doordat je normaal een verschrikkelijk chaotisch hoofd hebt en zo aan de meest vreemde dingen denkt en dan weer rare verbanden legt, ontstaat de typische ADD/ADHD creativiteit.

Maar dit gaat de concentratie en focus dan weer erg uit de weg.

Medicatie zorgt er dus voor dat een bepaald gedeelte in de hersenen wat harder gaat werken en daardoor de chaotische hersenstorm grotendeels verdwijnt en een soort 'zombie' wordt. Je krijgt daardoor een prima focus, maar je bent creatiever als je zonder die medicatie zit.

Al zou dit misschien bij normale mensen weer anders kunnen werken natuurlijk, maar dat is de uitwerking bij mij als ADD'er.
j
jcutterLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ook van adhd'ers :wink:
j
jcutterLid
01-01-2024, 00:00
#16
Medicatie zorgt er dus voor dat een bepaald gedeelte in de hersenen wat harder gaat werken en daardoor de chaotische hersenstorm grotendeels verdwijnt en een soort 'zombie' wordt. Je krijgt daardoor een prima focus, maar je bent creatiever als je zonder die medicatie zit.
Klik om te vergroten...
Weet jij toevallig ook welk deel?
Of welk stof?
Of welke stof dit deel laat werken? :beer:
d
de_psychonautLid
01-01-2024, 00:00
#17
jcutter zei:
Medicatie zorgt er dus voor dat een bepaald gedeelte in de hersenen wat harder gaat werken en daardoor de chaotische hersenstorm grotendeels verdwijnt en een soort 'zombie' wordt. Je krijgt daardoor een prima focus, maar je bent creatiever als je zonder die medicatie zit.
Klik om te vergroten...
Weet jij toevallig ook welk deel?
Of welk stof?
Of welke stof dit deel laat werken? :beer:
Klik om te vergroten...

Er is een verminderde hersenactiviteit met name in de premotorische cortex en in de prefrontale cortex.

Gebleken is dat bij hogere afgifte van dopamine (of de afbraak ervan remmen) dat de activiteit in deze gebieden een flinke boost krijgen.

Wikipedia heeft trouwens een hele mooie samenvatting wat ritalin precies is.
Methylfenidaat is een aan amfetamine verwant indirect werkend sympathicomimeticum dat sinds het begin van de jaren zestig is geregistreerd. Overigens is er een verschil met amfetamine zoals in de volksmond bekend: het bevat in plaats van een fenethylaminekern, maar een piperidine-kern. Methylfenidaat remt de heropname van dopamine en noradrenaline.
Klik om te vergroten...

Het grote verschil met speed is dus dat speed de afgifte van dopamine stimuleerd, terwijl ritalin de afbraak van dopamine tegengaat.

Bij speed ontstaat er dus een enorme dopamine boost, wat bij ritalin minder het geval is.

Maar stimulatie van dit specifieke gebied moet dus gezocht worden in een stof die de afgifte van dopamine stimuleerd, de receptoren gevoeliger maakt of de afbraak van dopamine tegengaat.

Zover ik weet is een amfetamine hiervoor het meest effectief.
j
jcutterLid
01-01-2024, 00:00
#18
Oke, harstikke bedankt!
Zou dit pleidooi ook schadelijk zijn op lange termijn?
Bij speed is dat zeker wel het geval, maar hoe zit dat met ritalin?
d
de_psychonautLid
01-01-2024, 00:00
#19
Het middel is eigenlijk nog te kort op de markt voor goed onderzoek. Ze hebben tot nu toe vrij weinig aftakeling kunnen vinden, al zegt dat vrij weinig natuurlijk. Amfetamines zijn zo goed als de enige middelen die werken bij AD(H)D'ers, dus als het schadelijk wordt bevonden zijn ze weer terug bij af dus misschien verzwijgen ze wel wat natuurlijk.

Maar dat ze het al bij kinderen van 6 jaar oud voorschrijven, zegt wel iets over de veiligheid ervan denk ik. Al vind ik het zelf beetje achterlijk gezien de hersenen nog lang niet volgroeid zijn.

Maar wat voor effect het heeft als iemand dagelijks ritalin slikt (en begonnen is op de leeftijd met volgroeide hersenen, 20 jaar ofzo) voor een periode van 30 à 40 is niet tot nauwelijks bekend.

Zelf ben ik er toch mee begonnen, sowieso om mijn studie af te ronden. Daarna hoop ik het niet meer nodig te hebben.
j
jcutterLid
01-01-2024, 00:00
#20
Ik gebruik al sinds ik 12 ben helaas..
Op het moment gebruik ik een lichte dosis indien dat nodig is.
Nogmaals erg bedankt voor het in detail treden :wink:
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."